Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

За мъките на народа „Засвири, дядо, жалната...“

| обновено на 30.06.20 в 11:00
Минко Костадинов
Снимка: Радио Варна

Време за четене: 7 мин.
Безспорно окупирането на Южна Добруджа от Румъния след Междусъюзническата война е един от най-тежките моменти в българската история от първата половина на 20 век. Наричан „добруджански въпрос“, всъщност това е основен национален въпрос, засягащ пряко съдбите на хиляди българи, подложени на принудителна промяна на гражданската им принадлежност. Спасението за тях идва с Крайовския договор от 1940 година, когато Южна Добруджа е върната в пределите на България. Подхождам накратко към темата, не защото подценявам този изключително драматичен момент за българското население, а защото искам да Ви предложа погледа на песенния трубадур, описал това време в една от най-изпълняваните (и в последно време!) добруджански песни.

Празнично хоро с войската по случай освобождението на Южна Добруджа, септември 1940г.

Тази песен днес се изпълнява от малки и големи с особено вълнение. Емоция, която трудно се овладява и от публиката. Песен, която отваря семейната рана на много добруджански фамилии, преживели окупацията и носещи в паметта си стотиците истории „за тежкото време под румънско“.

За да ни преведе през песенната история и да се опитаме да стигнем до извора, потърсих доц. д. н. Венцислав Димов от Институтa за изследване на изкуствата на БАН. Благодарение на неговата ценна теренна работа днес ние може да проследим пътя на песента „Засвири, дядо, жалната“.

Песента е била доста популярна през 30-те години на миналия век. Моите първи записи, в които я документирах, бяха в Генерал Тошево, Добрич и с. Ведрина. Певицата, която по най-звучен, хубав, сладък начин ми е изпя, тогава беше по-малко известна, въпреки че беше вече професионална певица, по-късно стана една от звездите на българската народна музика – Галина Дурмушлийска. Тя е първата, която я възроди, записвайки я в Българското национално радио. Още тогава, когато я слушах от жените, които ми я пяха, от пръв поглед си личеше, че това не е точно народна песен. Разбрах, че има нещо авторско, нещо, така да се каже, около фолклора, парафолклорно, нещо градско. Първият и стих веднага отвежда към паралелите с Ботевото творчество: „Я надуй, дядо, гайдата, засвири, дядо, жалната, жалната, добруджанската. Да чуе навред народа как жали и плаче там роба...“

Доц. д. н. Венцислав ДимивПървата фолклористка, която я записва на терен, е великата Райна Кацарова, основоположничката на модерната българска музикология. И това се случва по време на Петия събор във Варна през август 1939 г. Певицата, която я пее за първи път, е 16-годишната тогава Данка Христова от с. Абланово, Русенско. Това е едно от селата около границата, в които е имало преселени добруджанци, за да избегнат тегобата на робството.

Тази песен обаче се оказа, че има своите по-стари варианти, по-стари писмени регистрации. Аз открих по-късно името на един много известен добруджански певец, който възраждам сега от забрава – Атанас Цвятков Стоилов. Още по онова време го наричат „добруджанският певец Стоилов“. Обикаля Добруджа, обикаля България, където живеят емигранти, пее, за да им повдигне духа, разказва съдбата на народа, пише в тогавашната преса, изобщо много интересна фигура. Той е от с. Антимово, Тутраканско. И според теренните записи на Генчо Керемедчиев, работил на терен през 1950 г., когато е бил още жив Атанас Цв. Стоилов, песента е негова авторска. Историята е много интересна. През 1927 г. ходил на „екскурзия“ в Румъния. Бидейки бежанец той получава трудно паспорт, за да премине границата, но успява все пак. И посетил родното си село Антимово. Там се срещнал с един старец – дядо Цоньо, 80-годишен. И той три часа му разказвал за теглилата, за грабителската политика на румънската държава, за злочестия народ, който страдал, както от бирници, войници, така и от арманите, които са колонизатори - цинцари или арамани, по добруджански са ги наричали македонци. Разказал му е и случки от отделните села. Като вероятно е ползвал за информация и тогавашната преса. Защото в добруджанската емигрантска преса са описвали много такива случки. Атанас Цвятков Стоилов вкарва в песента имената на селата Кайряка, Кайбулар, Арабаджилар, Конак и много други, като описва и конкретни герои с техните страдания. На мъките на народа е била посветена тази песен. Генчо Керемедчиев го е питал защо има ботеви стихове, а той казва: „Не съм ги имал никога предвид“, сиреч, те някакси подсъзнателно му дошли. И след като се освободила Добруджа през 40-та година, Стоилов се върнал в родното си село Антимово и чул, че тази песен сутрин рано е пеели на нивата. Един орач, който орал с воловете, я пеел. Той се зарадвал, защото разбрал, че неговата авторска песен вече е станала народна.

Песента я имам записана и на грамофонна плоча от Атанас Авджиев. Намирал съм няколко нейни варианти в песнопойки, например в песнопойката на Янко Абаджиев от добруджанския квартал на Шумен. А последният запис, който направих, беше през2010 г. на събора на добруджанци в с. Дъбовик, родното село на Дора Габе, там я чух от Пена Василева Духнева.

Песента е много жизнена и това е пряк резултат от факта, че ние все още има какво да научим за своята памет, все има още какво да предадем като традиция на другите поколения. Независимо че на някого тази песен му звучи като ония панаирджийски песни от песнопойките. Като изпята от онези стари панаирджийски певци под чадъра с хармониума. Може би това им навява идея не само за нещо старомодно, но и за нещо свързано с масовата култура, с нечистотата. Всъщност категориите „чисто“ и „смесено“ стават все по-условни. И аз мисля, че тя, песента, е имала много важна роля и в селската култура, и в градската, и в политиката, ако щете дори. И затова не просто е оцеляла до наши дни, а е толкова жизнена и толкова популярна.

Разказът на Венцислав Димов, както и варианти на песента, чуйте в звуковите файлове. 



В публикацията е използвана снимка от сайта www.lostbulgaria.com


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

ЖП гара Варна се превръща за ден в сцена на голяма изложба в рамките на фестивала „Пиктоплазма“

Второто балканско издание на световния фестивал за съвременно изкуство и дизайн „Пиктоплазма“ се провежда във Варна от 20 до 22 септември. В цветния форум, който тази година е с разширена и обогатена програма, ще участват илюстратори, аниматори, графити артисти и визуални разказвачи от Балканския полуостров.  На 20 септември ЖП гарата в..

публикувано на 20.09.25 в 10:20

Второто балканско издание на фестивала „Пиктоплазма“ във Варна

Второто балканско издание на световния фестивал за съвременно изкуство и дизайн „Пиктоплазма“ ще проведе във Варна от 20 до 22 септември. В цветния форум, който тази година е с разширена и обогатена програма, ще участват илюстратори, аниматори, графити артисти и визуални разказвачи от Балканския полуостров.  Pictoplasma е създадена преди..

публикувано на 18.09.25 в 10:14

Иван Минчев със самостоятелна изложба живопис в Художествения музей "Георги Велчев"

Варненският художник Иван Минчев представя новата си самостоятелна изложба живопис, озаглавена „Джокер". Експозицията ще бъде открита на 19.09.2025 г. и ще може да бъде разгледана до 25 октомври в Зала Ателие „Георги Велчев" на Художествен музей „Георги Велчев", филиал на Градската художествена галерия "Борис Георгиев" – Варна. Изложбата включва..

публикувано на 17.09.25 в 12:26

Премиера на книгата "Разкази и новели" от Иван Коджабашев на 18 септември в Балчик

Книгата "Разкази и новели" представя Иван Коджабашев от 17 часа на 18 септември в Балчик.  "Между кориците на тази книга има 13 истории, изпълнени с любов и гняв, с лукавство и благородство. Въобще с всичко, което не е чуждо на човешката природа. При писането на разказите следвах единствено чудните загадки на живота. Всякога се стремях да не натрапя..

публикувано на 16.09.25 в 14:00

В Балчик представят книгата „Бившите хора“

На 17 септември от 17 часа, в залата за временни изложби на Исторически музей – Балчик, се организира среща с доц. д.н. Мартин Иванов и неговото впечатляващо изследване „Бившите хора“ на концлагерна България. Книгата разкрива една от най-болезнените и дълго премълчавани теми в нашата история – съдбата на стотиците хиляди българи, белязани като..

публикувано на 16.09.25 в 13:59

Изложба живопис представят Огнян Кузманов и Милена Костуркова в Балчик

От 17 до 30 септември в Двореца - Балчик се представят в изложба живопис Огнян Кузманов и Милена Костуркова, семейство художници от Плевен. В изложбата са представени 19 картини, сътворени през последната година. В повечето от картините пейзажът присъства на първо място.  Морето със своите колоритни нюанси и експресията в картините на Милена създават..

публикувано на 16.09.25 в 13:54

Във Варна предстои първата международна конференция QUAESTURA EXERCITUS

Първата международна конференция „Quaestura exercitus в нейния регионален контекст: Исторически и археологически перспективи“ ще се проведе от 16 до 19 септември в сградата на Археологическия музей при Регионалния исторически музей – Варна. Организатори на събитието са Националният археологически институт с музей при Българската академия на..

публикувано на 15.09.25 в 16:53