Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Арх. Виктор Бузев: Законодателни промени попречиха да социализираме пристанище Варна така както замисляхме първоначално

Сегашната визия за социализиране на Пристанище Варна се различава много с нашите виждания как трябваше да изглежда това пространство. Това каза в предаването „Позиция” главния архитект на Варна Виктор Бузев. „Законодателна промяна от преди две години, отстрани администрацията на общината като страна, която има думата в облагородяване на бившите пристанищни мощности” каза още той:

Въобще подобряването на всякакви планове и програми за развитие на пристанището остана в ръцете на министерството на транспорта и съответния министър. По късно се появи и тази концесия , която те направиха. Нашите планове бяха отложени в необозримото бъдеще, най- малко в срока на тази концесия която мисля, че е десет години. Не сме се отказали от тази идея. Предвижданията и на общия устройствен план е там да бъде изграден нов делови център, разполагане на сгради с висока културна стойност и съдържание, обществени обслужващи сгради. Това в момента, така или иначе са обекти които са временни или така наречените преместваеми обекти.

Водещ: Някои обекти преди три години бяха по преместваеми в сравнение с днешните "образци"

Арх. Виктор Бузев: Определено, първите стъпки, когато ние имахме отношение по случващото се на тази територия и се намесвахме при взимането на решения бяха две заведения които и в момента изглеждат като палатки, на фона на тези които се появиха в последствие. Всичко е временно, както и самата концесия. Надявам се, през годините да се появи най- доброто решение за бъдещото развитие и ситуирането на най- важните обекти за града на това място. Тази територия за съвсем кратък срок, се откри за варненци, те я припознаха като свое място и смятам, че с годините ако продължат да се отварят поетапно части от пристанището в един момент ще назрее необходимост и ще се тръгне в посока на културната стойност, за сметка на бързата печалба- каза още главния архитект на Варна.

Водещ: На какъв етап е проекта за мостовото съоръжение от кръстовището на ул. "Девня" с бул. „Република”, което ще извежда тежкия трафик директно към пристанище Варна с обявен краен срок на завършване края на 2021-ва година?

Мостовото съоръжение над ул. „Девня” е изработено на идеен проект, този месец предстои да бъде разгледано на експертен съвет, а след това предстои работна фаза на проектиране. Надявам се проектирането да приключи до началото на следващата година и да се пристъпи към реалното му изпълнение. Самото съоръжение е на две нива. Но освен да обслужва пристанище Варна- Изток, целта му е да обслужва и така наречения Интермодален терминал, който се пада под Максуда. Като цяло първоначалната идея е за обслужването на този терминал. За него е разработен идеен проект и е подложен на обществени обсъждания в министерството на транспорта. И да не се случи този интермодален терминал, могат да се разположат други функции и дейности в тази зона никак не е малка. Самата земя, между релсите и езерото е изключително важна, а в момента не се използва по никакъв начин.

Водещ: В тази широк участък попада и островната зона, но като говорим за мостови съоръжения и моста който свързва Варна с островната част е в окаяно състояние от години

Арх. Виктор Бузев: Предстои да започне работа по реновирането на конструкцията на железния мост който свързва Варна с островната зона между двата канала. По същество това е най стария мост във Варна , техническото му състояние не е добро, но са направени изследвания паспортизация и въпреки близо стогодишната си възраст е съграден изключително качествено. За разлика от Аспарухов мост, ремонта на Железния мост се поема от общината.

Водещ: Като стана дума за Аспарухов мост, извършва ли се реално обследване на това съоръжение от АПИ при положение, че видимо моста не се поддържа и не говоря само за с години оставените на въздействието на природата върху оголените арматурни железа. Висящи ел. кабели, огънати мантинели, опасна пешеходна част. Дори една боя не е сложена върху този обект.

Арх. Виктор Бузев: Той е стратегическо съоръжение и в момента събира в себе си функциите както на вътрешноградска отсечка, така и път I-9, който е от републиканската пътна мрежа, така че там поддръжката е споделена. През последната седмица се вдигна шумотевица, за щастие специалистите които дойдоха от Института по архитектура и строителство в София и експерти от АПИ направиха оглед на моста потвърдиха, че състоянието му е в норма. Това което засече техническия паспорт който беше направен миналата година, е че, съоръжението отговаря в три пъти повече от еврокода който беше въведен преди три години, именно за сигурността на конструкциите на обществени обекти, както на земетръс, така и на пожари.


Водещ: Трябва ли хората да се притесняват от видимо оголени арматурни части по моста?

Арх. Виктор Бузев: Ако визирате тези от видеото, това не са носещи елементи на моста. Това са частите на бетоновите конзоли които стъпват върху носещите греди, т.е. не е самата конструкция на стоманобетонни профил. Става дума за армировки по външната част на съоръжението. Естествено корозията ще бъде обработена, грундирана и ще се покрие със специална шприцова субстанция , която да прикрие тази армировка. Естествено, че не е добре да се оголва арматурата, но се случва на много места с времето и при по агресивна среда.

Водещ: Водещ: В разговор с директора на Математическа гимназия Варна относно новата сграда на училището, той изрази притеснение, че видимо от две години нищо не се случва. Прав ли е да се съмнява, че новата сграда ще бъде реализирана в обещаните срокове?

Арх. Виктор Бузев: Напротив, заданието е утвърдено и предстои възлагане на инженерингов проект. Това което трябваше да свърши нашата дирекция и аз, да изготвим ясна програма и задание което е готово. Предполагам, че колегите от дирекция „Инвестиционна политика” подготвят документите за инженеринга който предстои. Лично на мен ми се искаше и за тази сграда да има конкурс, но се надявам, че които и да са колегите, ще се справят. Този процес ще бъде подложен на гласуване както от експертен съвет, така ще бъде подложен и на обществен дебат. Визията и функциите като дейности и възможности е да бъде сътворено училище на бъдещето. Надявам се, че ще има видимо развитие следващата година. Терена е собственост на Община Варна, прехвърлен е, ПУП-а е разработен и даден за одобрение до края на тази година, така че има всички условия догодина да се пристъпи към изграждане на новата сграда.

Водещ: Да не се окаже, че имаме проект, имаме терен, а няма средства да бъде реализиран?

Арх. Виктор Бузев: Даже не искам да коментираме дали ще има средства за финансиране на училище. Задължително ще има, това е най- важното, бъдещето е в образованието. Казал съм и на учениците на математическата- щом учат тук, те са обречени на успех.

Водещ: Състоянието на бившите градски бани, така наречената „Гъбата”. Онзи ден минавах от там и си дадох сметка, че буквално сме свикнали с днешното и състояние и не ни прави впечатление. Какво се случва с една от знаковите сгради на Варна? ( Козирката на баня "Гъбата" е на път да падне )

Арх. Виктор Бузев: Тя вече има нов собственик, беше продадена и се намери купувач. Знам, че се подготвя проект който да бъде реализиран там. За съжаление купола ще бъде премахнат- техническия паспорт казва, че не е в добро състояние. Това което предвижда ПУП обаче е да се запази, фасадите. Те са едноетажни, но е задължително условие да бъдат съхранени в новия проект. Става дума за Подробния устройствен план който влезе в сила 2008-ма година. Следващата година, ще започне изграждането на този обект.

Водещ: Какво представлява той?

Арх. Виктор Бузев: Не съм виждал самия проект още, сградата ще е смесена. В първите нива ще има обществено обслужване и паркиране, тъй като подпочвените води са много плитки, на практика там има древно дере. На горните нива предполагам, ще има офиси и жилища.

Водещ: На каква височина ще бъде сградата?

Арх. Виктор Бузев: ПУП-а предвижда високо строителство в рамките на десетина етажа. Тя е в най ниското и на практика, ще достигне на височина до партера на хотел „Черно море”


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Експерт: Влизаме в еврозоната с едни от най-ниските лихви по ипотеки, вероятно ще има изравняване на лихвените проценти със средните в Европа

Водещи експерти, анализатори и професионалисти от имотния сектор дебатираха във Варна тенденциите на пазара. Форумът бе част от проекта Real Estate Business Forums and Awards, който за десета поредна година събира браншовиците. Целта е да се видят добрите практики и начините за достъп на потребителите до надеждна информация. Ние..

публикувано на 18.06.25 в 07:15
Радостина Жекова

Радостина Жекова: Земеделецът в Добруджа разчита на собствените си сили

Не се очакват проблеми при производството на пшеница за вътрешно потребление у нас, тъй като България произвежда изключително големи количества. Това съобщи за Радио Варна Радостина Жекова, председател на Добруджанския съюз на зърнопроизводителите , в деня, в който  Националната асоциация на зърнопроизводителите официално открива жътвената кампания...

публикувано на 17.06.25 в 10:00

Jim Müller (KISSIN’ DYNAMITE, LEAGUE OF DISTORTION): Наркотиците са все още голям проблем в музикалната индустрия

Интервю с Jim Müller (KISSIN’ DYNAMITE, LEAGUE OF DISTORTION) KISSIN’ DYNAMITE се събират в Германия през 2006 година. Те са банда, която съчетава духа на класическия хард рок, глема и модерната енергия на хеви метъла. С албуми като „Ecstasy“ (2018), „Not the End of the Road“ (2022) и най-новия „Back with a Bang!“ (2024), бандата не спира да..

публикувано на 17.06.25 в 09:25

Варненската група H!GH 5IVE с дебютен албум

H!GH 5IVE е музикален проект, идеята за който се ражда след един разговор в късните часове между Костадин Цветков-Кобо и Ясен Цеков-Фенги преди 12 години. Двамата на момента разбират, че гледат в една посока по отношение на интересите си в музиката и решават да се съберат в студиото, за да нахвърлят някои музикални идеи. Комбинацията между..

публикувано на 17.06.25 в 09:10
Черно море. Фотография на Любомир Клисуров

Учен: Има промени в студения промеждутъчен слой в Черно море - доказателство за климатични промени

 В света има около 4 000 действащи ARGO сонди, с помощта на които да се следят климатичните промени. Целта е да се измерват повече биогеохимични параметри, за да се следи екологичното състояние на Световния океан. Те са съвременен метод за мониторинг на морската среда. България има няколко  ARGO сонди  в Черно море, което ни прави част от..

публикувано на 16.06.25 в 07:10

Адв. Бранимир Балачев: МВР е най-обгрижваната от държавата структура, време е да отговори на очакванията на обществото

Няма друга структура в държавата, за която да сме направили повече отколкото за тази на МВР.  Така варненският депутат от ГЕРБ/СДС адв. Бранимир Балачев коментира темата за недоволството на варненци от трагичния случай с Явор Георгиев.  По думите му през следващата седмица в НС ще заседават всички парламентарни комисии, свързани с тези..

публикувано на 14.06.25 в 14:53

Зам.- кметът на Варна Христо Рафаилов: Няма да се стигне до ефективна стачка в Градски транспорт- Варна от следващата седмица

Варненският заместник кмет с ресор финанси Христо Рафаилов призна, че има проблем с финансирането на общинското транспортно дружество, но той е от години.  В обзорното предаване на Радио Варна "Позиция", той припомни, че държавата дотира дружеството с едва около 50 на сто.  Останалата разлика се допълва от продажбата на превозни документи и от..

публикувано на 14.06.25 в 14:09