Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Виолончелистката Лиляна Кехайова за музиката като семейно наследство

| обновено на 05.03.21 в 11:02

Лиляна Кехайова е 4-то поколение музикант и от 6 годишна свири на виолончело. Тя завършва Национално музикално училище „Любомир Пипков”, след което получава магистърска степен във Виенската Консерватория. От 12 години живее във Виена и заедно със съпруга си Марио Хосен организират майсторски класове в австрийската столица. „International Music Academy Orpheus” – Виена всяка година посреща над 100 студенти и 20 професори и световноизвестни солисти от САЩ, Европа и Япония. 

Челистката гостува на варненска сцена в деня на националния ни празник с концерт за виолончело и оркестър, написан от Марин Големинов в средата на миналия век. За музиката в живота си Лиляна Кехайова разказва пред Мартин Николов.

С какво се занимавахте през тези четири месеца, в които нямахте концерти?

Много ни липсва сцената и много ни е тъжно. Но в този период винаги изникват проекти. Сега ние правим интегрален запис на всички квартети с китара от Паганини, което е един много интересен проект. Излиза новият ми диск след няколко месеца. Възползваме се от ситуацията колкото се може най-позитивно.

Какво ще ни кажете за него?

Той е много интересен с двете сонати от Николай Мясковский за чело и пиано, които почти никой не изпълнява, но те са изключително красиви. Преди две години я с вирих на Варненско лято и хората бяха много впечатлени, защото е непозната музика, но не отстъпва по нищо на Рахманинов.

Защо публиката предпочита познатото или пък на публиката й се предлагат предимно познати произведения?

Защото по-лесно е да дойде публика на познато произведение отколкото на непознато. Много често новата музика е специфична и понякога толкова интелектуална, че е трудно да се слуша. Трудно е да кажеш на публиката, че това наистина е стойностно.

А Вие как се решавате да представите подобна музика с риска публиката да се дистанцира от нея?

Аз представям не сложната, а красивита музика. т.е предлагам това, което хората търсят да се пренесат в едно друго време, да се пренесе на едно друго място, да се обърне към себе си, да забрави проблемите си, да намери решение за някои от тях. Просто храна за духа и душата. Този концерт е за чело например е изцяло благодарение на майка ми. Тя го е свирила, а аз посегнах към него от любопитство. Аз познавам втория концерт, кой то е по-хармонично сложен. Докато първият му концерт е от периода на композирането на „Нестинарка”.

Вие сте четвърто поколение музикант. Това задължава ли Ви по отношение на Вашите близки?

Не мога да кажа, че ме задължава. По-скоро съм много горда и щастлива като си представя колко е странно, че въобще може да се случи нещо такова. Толкова дълго във времето се предава традицията ние да се занимаваме професионално с това нещо. Аз съм много щастлива и горда от това нещо. И за мен това е моят живот. Моят съпруг също с това се занимава.

Това че сте израснала в музикално семейство помага ли Ви днес?

Понякога ми помага, понякога – не. Понякога е точно обратното.

Защо?

Защото някои хора имат предразсъдъци за някои неща, а понякога е по-добре хората да не знаят нищо за теб. Във Виена, където живея например, когато кажеш, че си четвърто поколение музикант това е страхотно. Зависи от обстановката. Но така или иначе за мен това е изключително щастие и дар.

Раскажете ни за живота и работата си във Виена. Виена е столицата на класическата музика...

Вече 12 години със съпруга ми организираме лятна академия и посрещаме много професори от цял свят. От САЩ, от Европа, от Япония и много студенти. Имаме много концерти и вече сме доста популярни.

Има ли разлика във възприемането на класическата музика от страна на младите хора у нас и във Виена?

Има голям интерес както в България, така и в чужбина. Да. Просто има разлика по начина, по който това се представя на младите хора. В Австрия традицията е различна. Още докато си малък това е почти задължително и много от семействата, които могат да си го позволят смятат, че заниманието с музика като хоби е нещо много важно. Докато в България това не е разпространено като хоби. Но имам чувството, че и тук започва да става популярно за хората, които искат децата им да си развият мозъка в една друга посока.

И освен това след това този човек ще знае какво е да свириш на инструмент. Знае колко е трудно, да свириш всеки ден.

Един вид изгражда и дисциплина

Да. Както в спорта.

Интересна аналогия

Съвсем различно е, но дисциплината е абсолютно същата. Ако някой каже, че без да свири му се получава страхотно, то просто няма как да стане.

Колко часа на ден трябва да свириш, за да стигнеш до определено ниво.

Това е много трудно да се каже. До една определена възраст трябва да се свири редовно. Но впоследствие всичко зависи от броя на концертите, трудността, до колко познаваш музиката и т.н. Аз например не свиря толкова често, но по-скоро гледам нотите, влизам в музиката чисто емоционално, дори физически си го представям, слушам записи. Понякога дори, когато спя мисля за музиката и като се събудя вече съм го измислила как да стане.Трудно ми е да кажа колко. През цялото време.

За тези музикални произведения, които записвате за Вашия следващ албум по същия начин ли постъпвате? Гледате нотите, свирите и слушате всеки ден други записи...

Човек слуша най-различни записи, но не трябва да ги копира. Сонатите на Мясковский нямат хубави записи. И така се получи изцяло мой прочит, интерпретация на произведенията.

Цялото интервю на Мартин Николов можете да чуете в звуковия файл



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Anifest 2025 – от фенове за фенове

Anifest е фестивал от фенове за фенове. На 23 и 24 август предстои неговото 13-то издание, в което източноазиатската култура отново ще бъде пренесена в източна България. Мястото е Дворецът на културата и спорта.  Иначе първият Anifest е проведен през 2011 година в един от големите варненски търговски..

публикувано на 16.08.25 в 14:23

"Свидетелства от Варна" - 48 интервюта с личности от областта на културата

"Свидетелства от Варна" е книга, която съдържа 48 интервюта с личности от областта на културата на Варна. Тридесет от тях са реализирани от Любомир Кутин, а останалите от Тинка Бозова, в периода 1993-2002 година. Интервютата обхващат миналото и настоящето на Варна. "Свидетелства от Варна" е факт след двегодишни усилия, с намесата на много хора от..

публикувано на 16.08.25 в 13:13

Сборната изложба "Море"

Една от летните артистични традиции на Варна е изложбата “Море”. Отново по традиция домакин е Зала „Ателие Георги Велчев“ на Художествения музей „Георги Велчев“, филиал на Градската художествена галерия “Борис Георгиев” - Варна.  За пръв път музеят организира тази тематична експозиция на автори, свързани с Варна, през 1997 година. Оттогава без прекъсване..

публикувано на 16.08.25 в 13:01

Август ще бъде джаз в село Езерец

Август ще бъде джаз в с.Езерец.  Фестивал "Джаз пътеки" ще ни пренесе по пътя на джаза, с творчески ателиета, раборилници,инъерактивни стещи, фотоизложба, прожекции, арт инсталации, пърформънс. Със специалното участие и майсторски клас на проф. Антони Дончев. Всяка вечер концерти. Програма  15.08 с концерт на Emil Bizga trio-Румъния На 16.08..

публикувано на 15.08.25 в 15:39

Гаро Кешишян за стария облик на Варна: Не е за ръцете на хора без чувство за отговорност и изкуство

Варна има богато архитектурно наследство. Всяка къща има облик, има лице, има изкуство. Това каза фотографът Гаро Кешишян, който допълни, че е разочарован от факта, че това богатство се затрива и бетонира. Не може да отива в ръцете на хора, които нямат чувство за изкуство и отговорност, категоричен е той. Какво става с този град, вместо да запазим..

публикувано на 15.08.25 в 14:58

Визуален артист: Контракултурният характер на Варна повлиява подхода към правене на изкуство

Никола Стоянов е визуален артист и машинен философ от Варна, който се занимава с пресичането между изследователските и спекулативните практики. Работата му обхваща теми като хаос, киберготика и др. Варна е неговият роден град и отправна точка за едно любопитно пътуване между изследването, изкуството и технологията. Последната му изложба беше по архиви..

публикувано на 15.08.25 в 12:17

Комиксът "ЕЛИЯ: чудовище в мазето"

Елия е персонаж от книгите-игри на Стефан Стефанов и се завръща в нов формат - на страниците на графичната новела "ЕЛИЯ: - чудовище в мазето"! Безценната дъщеря на барона е изчезнала през нощта. Следите сочат, че най-вероятно е била отвлечена от вампир. А какъв по-добър начин да откриеш вампир, от това да изпратиш подире му своя собствен?..

публикувано на 12.08.25 в 15:32