Военноморският музей във Варна припомня накратко на днешната дата - 14 април 2021 г., когато по нов стил се навършват 200 години от рождението на Г. С. Раковски, за корабите, които редом с българския трибагреник достойно са носили през годините името на българския революционер по близки и далечни маршрути.
1. Първият от тях е парен катер – един от предадените от Русия кораби, с които след Освобождението през 1879 г. се създава Дунавската флотилия. Построеният през 1874 г. във Финландия плавателен съд първоначално носи името „Олафчик”. Кръстен е „Раковски” през 1887 г. Парният катер е едновинтов и има дървен корпус (дължина: 10,70 м; широчина: 2,60 м). Развива скорост от 10 км/ч. През 1889 г. е предислоциран във Варна. Служи и след Първата световна война.
2. След бракуването на „Раковски” през 1933 г. името му е дадено на друг от първите парни катери, с които се полагат основите на Дунавската флотилия през 1879 г. – построения през 1876 г. в Англия „Бавария”, който в периода 1887–1933 г. носи името „Борис” (водоизместване: 18 т; дължина: 14,75 м; широчина: 3,24 м). Катерът служи в Дунавската флотилия до 1938 г.
3. По-късно, през м. април 1956 г. екипаж от Параходство „Български морски флот” с капитан Славчо Рангелов и главен механик Добри Байчев получават в Браила построения там по съветски проект спасителен влекач „Георги Сава Раковски” (първоначално даденото му име при спускането на вода в края на 1955 г., е „Ленин”, но при предаването на България вече е именуван „Георги Сава Раковски”). Корабът е еднопалубен, със стоманен корпус (брутовместимост 464) с дължина 44,50 м, широчина 9,40 м и газене 3,38 м. Има два двигателя „Руски дизел” с мощност 600 к.с. при 300 об./мин. Приет е в състава на Аварийно-спасителния отряд на Параходството. Този кораб участва в гасенето на пожара на танкера „Ерма” във Варна и в изтеглянето на заседналия в сирийското пристанище Латакия моторен кораб „Балкан”. Остава в състава на Параходство БМФ до 1965 г., когато е предаден на Районната държавна инспекция по корабоплаване. От 1 януари 1975 г. е зачислен на УПМКАП - Варна. На 31 август 1995 г. той е буксиран от влекача „Перун” до Али Ага, Турция, където е продаден за нарязване за скрап.
4. Всъщност спасителният влекач получава името си „Нептун”, след като на 7 септември 1962 г. в състава на Параходство „Български морски флот” е приет моторен кораб, кръстен „Георги Сава Раковски“. Построен е през февруари 1961 г. в корабостроителницата Barclay, Curle & Co в Глазгоу, Шотландия, за лондонската компания Watts, Watts & Co, London, под името WILLESDEN. Дължината му е 141,9 метра, широчината – 19,25 метра, газенето при пълно натоварване – 8,94 метра, товароподемност 11 186 тона. Задвижва се от 5-цилиндров дизелов двигател DOXFORD OIL 2SA с мощност от 5500 к.с. при 114 оборота в минута. Първи капитан на кораба е Иван Станчев. Моторен кораб „Г. С. Раковски“ с капитан Иван Станчев и гл. механик Анани Нанков потегля на 23 август 1963 г. от Варна за Куба. Пресича Средиземно море и Атлантическия океан и след 21 дни достига до кубинското пристанище Матанзас. От Куба корабът товари захар и се отправя към Ямайка и Панамския канал. „Г. С. Раковски“ е първият български кораб, който преминава през Панамския канал. Следват тридесет и седем денонощия преход през Тихия океан. На 4 декември 1963 г. пресича 180 меридиан, след което достига до китайското пристанище Дайрен в близост до Порт Артур. Корабът отплава за Япония. След това пресича Индийския океан и се отправя към Европа. На 23 март 1964 г. в 22,40 часа м/к „Г. С. Раковски“ пристига във Варна и така затваря кръга на околосветското плаване, с което става първият български „магелановски” кораб. По време на плаването, продължило 210 дни, м/к „Г. С. Раковски“ изминава над 30 000 мили, прекосява три океана и седемнадесет морета, посещава пристанища в Куба, Ямайка, Китай, Япония, Европа. Преминава през американската морска блокада на Куба.
5. Накрая, от 1963 г. до 1969 г. в Русе за нуждите на Българско речно плаване се строят шест моторни кораба (влекачи). Те са с дължина 50.5 м, ширина 8.0 м и газене 1.6 м. Един от тях е кръстен „Г. С. Раковски”. С него и останалите пет еднотипни моторни кораба – „В. Левски”, „Л. Каравелов”, „Ив. Вазов”, „Хаджи Димитър” и „Бачо Киро” – се осъществяват превозите главно по Западна линия
Когато автобусът закъса и ти се наложи да се разходиш из снежна Варна и да повървиш 5-6 километра, виждаш и романтичната страна на изненадалата ни зима...през февруари. Леко си затваряш очите, мижаш (най-вероятно заради снежинките) за непочистените и необработените улици и тротоари и се радваш, че под обувките ти скърца сняг. Снимки: Даниела Стойнова..
Легендата на варненския и българския футбол Божил Колев представи книгата си "От Черно море и ЦСКА до световния футбол". Това стана на голямо тържество в присъствието на едни от най-големите футболисти от близкото минало. Божо Колев даде интервю за Радио Варна минути преди началото на презентацията.
За аварирали автобуси и тролеи заради непочистени пътища във Варна съобщават наши слушатели. Автобуси на Градски транспорт - Варна няма да обслужват някои спирки днес заради усложнената обстановка Тази сутрин се стигна до куриозния случай пътници да бутат закъсалия автобус 148 в кв. "Възраждане". Видеото е разпространено в социалните мрежи...
Легендата на футбола във Варна и България Божил Колев представи автобиографичната си книга тази вечер. Много ВИП-гости присъстваха на тържеството. Христо Стоичков също уважи Божил Колев.
Покривът е една от най-важните конструкции във всеки дом, която осигурява защита от атмосферните условия и осигурява цялост на имота. С времето обаче, поради естествен процес на амортизация или при възникването на определени събития поради климатичните влияния, ремонтирането на покривната конструкция става наложително. Може да се наложи както..
Нова дигитална образователна платформа ще помага на бургаските ученици при подготовката им за пробни изпити и Национално външно оценяване по математика в 4. и 7. клас, предаде БНР-Бургас. Платформата е заредена с безплатни учебни материали и тестове за упражнение, които ще помогнат на децата да се подготвят по най-ефективния начин, обясняват нейните..
Всички услуги на българското електронно здравеопазване на едно място. Това е рекламното изречение на официалното мобилно приложение еЗдраве на Националната здравноинформационна система, която е собственост на Министерството на здравеопазването. Приложението е на една година, премина през активна кампанийна реклама миналата есен, но някои..