Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Риск едно на милиони или защо пристанище за пропан-бутан се превърна в ябълка на раздора

13
Кметът на Белослав Диян Иванов.

Риск едно на милиони! Така собственикът на "Газтрейд" АД - Милчо Василев, определя потенциалната опасност от взрив на обработвания от компанията му пропан-бутан на обособеното - според официалните документи, пристанище от регионално значение за обработка на пропан-бутан и горива в близост до Белослав.

Поводът е насроченото за 8 юни 2021 г., заседание на Експерния екологичен съвет към РИОСВ – Варна. На него ще се разглежда Доклад за оценка на въздействието върху околната среда на предложението за изграждане на пирс.

Според замисъла, пирсът е мястото, където ще се разтоварват кораби с пропан-бутан, който ще бъде съхраняван в двете хранилища за газ на територията на фирмата и оттам с вагони ще се транспортират до останалите части на страната.

На територията на пристанището се работи като място за съхранение, обработка и превоз на пропан-бутан още от 2015 г., но без да се използват кораби, а превозът е само с влакови и автомобилни цистерни.

Срещу изграждането на пирса възразяват от общинската администрация в Белослав, а на извънредна сесия на местния общински съвет на 3 юни, съветниците решиха, че ще дадат отрицателно становище.

Зад противодействието, чието финално разплитане се очаква във вторник, стои история, която започва далеч преди 2015 г. Сред тях е и инцидент от август 2013 г., когато цистерна с пропан-бутан се взривява в база на фирмата в с. Езерово - на отсрещната страна на Варненско-Белославско езеро. Тогава пострадаха над 10 души, вкл. един загинал от изгарянията си, а няколко души бяха с различна степен на изгаряния.

Именно с този инцидент са свързани и основните страхове на жителите на Белослав. Част от тях разказват, че макар и на малко повече от 6 км. по права линия от мястото на инцидента, тътенът и разтрисането на къщите им са били осезаеми.

Това е и един от основните аргументи за несъгласието на общинската администрация в Белоспав, казва кметът Диян Иванов. По думите му, от общината са посочвали пропуски в доклада, които пряко застрашават безопасността на населението на общината. Не е изчисляван и "ефекта на доминото", който изследва какво би станало при евентуален инцидент, казва Иванов.


Според собственика на "Газтрейд" Милчо Василев първото строително разрешително е от 2009 г. Оттогава насетне има издадени няколко десетки положителни становища и доклади за безопасност и нито едно отрицателно мнение, вкл. и от страна на общината в Белослав. По думите му, екипите на пожарната правят обучения на територията на пристанището, защото то покрива и дори надхвърля изискванията за безопасност.



Освен инцидента в Езерово от 2013 г., аргументи за несъгласие от страна на кмета Диян Иванов е близостта на къщите и спортния комплекс със стадиона в Белослав до територията на "Газтрейд", както и непосредствената близост до пътя за с. Разделна и за Девня.



Излазът на пътя за Разделна от територията на фирмата е одобрен и съгласуван от Агенция "Пътна инфраструктура", както и от общината в Белослав, контрира Милчо Василев. И допълва, че технологията, която се прилага на територията на пристанището няма нищо общо с инцидента в Езерово. На пристанището са изградени наземни хранилища, които са приравнени до подземни, в които се съхранява пропан-бутана.

По думи му, течни горива там няма да се обработват, защото отдавна е излязъл от този бизнес.



В продължение на годините, в Белослав са правени редица обществени обсъждания и може да се говори за "умора" от тях, обяснява кметът Диян Иванов, според когото именно при общественото обсъждане през 2019 г. в администрацията са разбрали изцяло какво предстои да се изгражда.


По думите на Милчо Василев, съвременният начин за разтоварване на пропан-бутан е именно на пирс. Така кораб, който пристава, се отдалечава с още 200 метра навътре от брега.Освен това са изградени и 14 лафета (съоръжения за охлаждане на цистерни), два пъти повече от изискуемите за безопасност, казва той.



Възраженията на общината в Белослав засягат и близостта на базата до стадиона и изградените до него спортни съоръжения. Те, според Диян Иванов се ползват ежедневно. Два пъти седмично се играят и мачове.
Голямото притеснение на кмета е липсата на пожарна служба. Най-близката е във варненския кв. Аспарухово. В случай на пожар, пожарникарите могат да пристигнат за около 12-15 минути, в зависимост от шофьора.


Притеснения предизвиква и морфологията на Варненско-Белославското езеро и драгажните дейности в него, свързани с удълбочаването на канала. Част от извадените драгажни маси се изливат на територията на пристанището - в района на т.нар. буферна зона, която се изгражда около хранилищата за пропан-бутан, пояснява Милчо Василев.
Няма хидрогеоложки доклад, обяснява кметът Диян Иванов. Според него, част от съществуващата в момента кейова стена на пристанището - макар и да не се ползва, е със свлачище. Драгажните маси - изземването на пръст от дъното на канала, засилва притесненията му, тъй като е предпоставка за нови свличане.

Иначе, според платформата quora, рискът от падане на самолет се изчислява на повече от 1 на 11 000 000.

Още по темата може да видите тук, тук и тук.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Електронен алманах на българските илюстратори

Електронният алманах на българските илюстратори ще бъде представен на Панаира на книгата във Франкфурт. Негов създател е екипът на сайта "Българска илюстрация". "Общо статиите наброяват близо 3 000. Това са най-активно работещите точки в страната. нашата цел, след като стартирахме тази година, работейки активно с тази идея, е в следващите няколко години..

публикувано на 12.10.25 в 16:40

Станислава Томова-Съни: Освен талант и качества, овладяването на изкуството на танца изисква още желание и воля

Станислава Томова-Съни е основател и хореограф на Sunny Dance Studio . Започва да танцува като съвсем малка с народни танци в Детско-юношеския фолклорен ансамбъл "Ручейче" и Фолклорния ансамбъл към Община Варна.  През 2002 г. се пренасочва към аеробни занимания и след обучение става инструктор по латино аеробика към клуб "Темпо", а две..

публикувано на 11.10.25 в 18:40

Пчелите и пеперудите в Европа са застрашени от изчезване

Оцеляването на дивите опрашители в Европа е все по-застрашено, заяви в събота Международният съюз за опазване на природата (IUCN), обявявайки десетки видове пчели и пеперуди за застрашени.  Почти всички цъфтящи растения в Европа зависят от дивите опрашители, особено от пчелите, но загубата на местообитания и изменението на климата доведоха..

публикувано на 11.10.25 в 14:41

Отбелязваме Международния ден на мигриращите птици

Днес отбелязваме Международния ден на мигриращите птици с надежда за по-безопасен път по време на миграция.  С настъпването на есента и понижаването на температурите започва едно от най-впечатляващите природни явления – есенната миграция на птиците.  Милиони птици напускат Европа и поемат по дългия път на юг, демонстрирайки изумителна..

публикувано на 11.10.25 в 10:12

Кои уреди консумират най-много енергия в дома

Изборът на най-енергийно ефективни уреди ще ви помогне да спестите енергия и пари.  Перални, съдомиялни и сушилни  Тези уреди представляват 14% от типичната сметка за ток, тъй като използват енергия за загряване на вода или въздух, поради което консумират много енергия. Следователно, за да намалите сметките си за енергия от използването..

публикувано на 11.10.25 в 09:12
Камчийски пясъци

ВАС даде ход на дело за ликвидирането на Камчийски пясъци като защитена зона

Върховният административен съд даде ход на дело за промяна статута на Камчийски пясъци като защитена зона.   Четири фирми, собственици на терени, получени по линия на т.нар. заменки по време на правителствата "Сакскобургготски" и "Станишев", заведоха дело, с което обжалват решението за обявяване на Камчийски пясъци за защитена зона през април..

публикувано на 10.10.25 в 17:33
Карел и Херман Шкорпил пред сградата на Археологическия музей във Варна (РИМ-Варна)

Братя Шкорпил - чешката следа в българската археология и педагогика

По произход те са чехи, но голяма част от живота си отдават България. Пристигат у нас през 80-те на XIX век. Започват пътя си на учители по математика и биология в Източна Румелия. Написват и учебници по предметите, които преподават. По-късно стигат до Варна и се установяват тук. Херман и Карел Шкорпил са археолози, учители, изследователи на..

публикувано на 10.10.25 в 16:18