Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Морската градина и центърът влизат в обхвата на лекото метро?

| обновено на 09.07.21 в 06:04

Обществено обсъждане на проекта за изграждане на градска железница (леко метро) във Варна се проведе в късния следобед вчера в зала „Пленарна“ на Община Варна.  Проектът беше качен преди три седмици в сайта на Общината, а линкът за отварянето му беше обявен и на пресконференция тогава.

Варненци: Липсва икономическа обосновка в цифри за необходимостта от изграждане на железница

Обществен интерес имаше, залата се изпълни повече от половината. Сред гражданите имаше архитекти, проектанти, инженери, както и собственици на имоти пряко засегнати от бъдещото трасе на метрото, в така изготвения проект. Надделяващото мнение от хората беше, че в предварителната документация липсва икономическа обосновка в цифри за необходимостта от изграждане на железница във Варна (пътникопоток, приходи, разходи, цена на бъдещия билет, сравнение с обхвата на градския транспорт сега). Зададени бяха въпроси като - защо тя заобикаля големи квартали като Владислав Варненчик и Кайсиева градина, защо не е имало предварителна дискусия със специалисти, защо е нямало конкурс за избор на проектантския екип и с какво е аргументирано залагането на подземно трасе през Морската градина и центъра, вкл. под археологически резерват „Одесос”? Мненията на архитекти чуйте в звуковия файл.

С какво е аргументирано подземно трасе през Морската градина и археологически резерват „Одесос”?

Това е заложено в Част 3 на проекта, която единствена от общо седемте части на железницата не е заложена в настоящия ОУП на Варна, приет през 2012 г., отбеляза инж.Марин Михайлов от проектантския екип. Самата Част 3 има три разработени варианта, от които да избере възложителят Община Варна, допълни Михайлов. Един от тях предвижда лекото метро да минава подземно през Морската градина до ж.п.гарата. 

Ако Част 3 бъде одобрена ще се наложи да бъде актуализиран настоящият ОУП на града, поясни проектантът

От проектантския екип уточниха, че подземното преминаване през историческия център ще е на дълбочина от 6 метра и повече, така че да не се засяга културно-историческото наследство.

Стратегията и обосноваността на лекото метро е във връзка с развитието на промишлената зона в община Аксаково, каза заместник-кметът Христо Иванов. Варна и региона нямаме такава зона. Цялата идея е, че двата проекта трябва да вървят паралелно, тъй като са изключителни мащабни като обхват от една страна. От друга страна реализацията на всеки един проект, нило иконимическата зона, било лекото метро, като връзка между  индустриалната зона и Варна, и бул.Цар Освободител. За всички това са необходими време и пари, допълни заместник-кметът. По този повод хора от залата му от отговориха, че на този етап липсва информация за даване на мотивирана подкрепа или отхвърляне на проекта.

Христо Иванов обяви още, че предстои обявяване на задание за проектиране, след което отново ще има приемане и обществено обсъждане. След това е етапът на обявяване на обществена поръчка за избор на изпълнител  и накрая поетапна процедура за финансиране, което се очаква да бъде държавно и проектно. 


 Предпроектните проучвания са извършени от „СПАТО“ ООД. Анализите разглеждат различни варианти на изграждане на железницата, успоредно с разширяването и продължението на бул. „Цар Освободител“ до Летище-Варна, както и до Индустриална зона-Варна. Проектът е съобразен изцяло с изискванията на ЕС за нови екологични системи за транспорт в градски условия.

  Разработката предвижда 7 участъка на трасето на железницата, на които е направен подробен анализ на възможностите за реализация на скоростен екологичен транспорт:

1. От Летище Варна до бул. „Христо Смирненски“ по бул. „Цар Освободител“. Дължина – 6,635 км, наземно автономно жп трасе, съгласно ОУП на Варна. Особености – слабо застроена градска част, територии за отчуждаване, пресичания с булеварди и улици.

2. От Летище Варна до Индустриална зона Варна. Дължина – 16,618 км, наземно автономно жп трасе, южно от АМ „Хемус“, съгласно ОУП на Аксаково. Особености – незастроена извънградска част, територии за отчуждаване, пресичания с пътища и улици.

3. От бул. „Христо Смирненски“ до жп гара Варна. Дължина – 4,394 км, подземно железопътно трасе. Особености – силно застроена градска част, територии за отчуждаване, пресичания с булеварди и улици.

4. От бул. „Христо Смирненски“ до КК „Златни пясъци“. Дължина – 18,019 км, наземно, автономно железопътно трасе, съгласно ОУП на Варна. Особености – смесено застрояване в градската част и незастроена извънградска част, територии за отчуждаване, пресичания на булеварди и улици.

5. Отклонение от участък 2 от общински път VAR 2021 (/I-2/-Игнатиево) през село Казашко и планиран мост над Варненското езеро, направление – с. Приселци и град Бяла. Дължина – 14,933 км, наземно, автономно жп трасе, съгласно ОУП на Варна. Особености – незастроена извънградска част, територии за отчуждаване, пресичания с пътища и улици.

6. Отклонение от бул. „Цар Освободител“ до ул. „Девня“ по бул. „Република“, дължина – 2,885 км, наземно, автономно жп трасе. Особености – слабо застроена градска част, територии за отчуждаване, пресичания с пътища и улици.

7. Отклонение от пътен възел до Летище Варна до гр. Аксаково. Дължина – 3,35 км, наземно, автономно жп трасе, съгласно ОУП на Аксаково. Особености – слабо застроена градска част, територии за отчуждаване, пресичания с пътища и улици.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Влакът Варна- Добрич закъснява с над 100 минути поради инцидент

Влакък Варна- Добрич закъснява до този момент със 100 минути, поради  инцидент. Наши слушатели информираха, че композицията е блъснала човек на жп линията, поради което влакът е спрян на Повеляново. До момента никой не ги е информирал, дали ще бъдат извозени с алтернативен транспорт.

публикувано на 01.06.24 в 13:38

Конференция на тема “Изкуственият интелект и човекът“ се провежда във ВСУ

“Изкуственият интелект и човекът“ е темата на Студентската научна конференция, която се провежда във Варненския свободен университет „Черноризец Храбър“. Събитието, организирано от Студентския съвет, обединява студенти и водещи учени в областта на изкуствения интелект. Те обсъждат перспективите пред използването на изкустевения интелект в..

обновено на 01.06.24 в 12:00

Общественият съвет към ЦИК в помощ за изборите на 9-ти юни

Общественият съвет към Централната избирателна комисия  разпространи информационни материали в помощ на гласоподавателите на изборите на 9 юни. В тях са посочени основните грешки при гласуването с хартиени бюлетини, които могат да ги направят недействителни, както и кои са основните стъпки при гласуването с машина. Днес е последният срок, в..

публикувано на 01.06.24 в 10:11

Децата в Добрич ще имат открит урок по история

Открит урок за деца на тема „Българската армия през вековете“ ще бъде проведен днес в от Регионалния клуб „46-и пехотен Добрички полк“ в градския пак в Добрич. Откритият урок се организира със съдействието и подкрепата на Регионалния исторически музей. Откритият урок е насочен основно към младежите, като целта е тяхното патриотично възпитание и..

публикувано на 01.06.24 в 08:46

Времето на 1 юни- слънчево и топло

Днес ще преобладава слънчево време. Ще духа слаб югозападен вятър, по Черноморието слаб до умерен от юг-югоизток. Максимални температури между 28° и 33°, по Северното Черноморие между 23° и 26°, за Варна около 26°. Вълнение на морето 2-3 бала. Температура на морската вода от 18° до 20°.

публикувано на 01.06.24 в 07:54
Снимката е илюстративна

На 1 и 2 юни автомобилите ще отстъпят част от центъра на Варна на децата

На 1 и 2 юни автомобилите ще отстъпят част от центъра на Варна на децата.  От 9 часа на 1 юни до 22 часа на 2 юни затворени за движение ще бъдат бул. „Сливница“ в частта от кръстовището с бул. „Мария Луиза“ до кръстовището с бул. „Княз Борис I“, както и бул. „Княз Борис I“ в частта от кръстовището с бул. „Сливница“ до кръстовището с бул. „Цар..

публикувано на 31.05.24 в 19:53

Благотворително гребане 100 км в тандем на 1 юни пред Радио Варна

Заповядайте на  1 юни пред Радио Варна.  Включете се в благотворителното гребане  НИЕ СМЕ ЕДНО/ WE ARE ONE! Мей Максин  и  Николай Колев  ще гребат в тандем 100 км на гребен тренажор Concept 2. Спортното събитие за издръжливост цели набиране на средства за каузата  "Операция: Плюшено мече"  за образованието на младежи в неравностойно социално..

обновено на 31.05.24 в 19:48