Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проф. Милчо Лепоев: Дали да има леко метро зависи от пътникопотока

2
Снимка: Ани Петрова

Инвестицията в леко метро е първоначално по-голяма, когато се прави подземно, после за поддържането се дават по-малко средства. Когато се прави по открит способ първоначалната инвестиция е по-малка, а след това за поддържане е по-голяма сумата. Именно това е работата на експертите в този Експертен съвет да намерят оптималното, което е най-изгодно за експлоатация. Това коментира за Радио Варна проф. Милчо Лепоев от Университета по архитектура строителство и геодезия (УАСГ), декан на факултет „Транспортно строителство”. Всичко зависи от това какъв е пътникопотокът и какви са температурите, когато се отнася за надземен транспорт. Когато се изгражда едно метро трябва да се спазват абсолютно всички технически изисквания. Ако се вложат материали, които не отговарят на техническите изисквания, ако технологията която е предписана не се изпълнява както трябва, се получават такива неща, както в София се получи да излязат подпочвени води. Трябва да бъде преди всичко безопасно, предупреди още експертът по транспортно строителство по повод проекта на Община Варна да изгражда леко метро в града, вкл. до бъдещата икономическа зона на Община Аксаково.

Няма изисквания на каква дълбочина може да се прави. Всичко опира до това да е безопасно и да може да функционира и да се експлоатира за по-дълъг период от време. Дали да се прави или не? Когато има един мегаполис, все пак Варна наближава 400 хил. души, до колкото знам... Аз мислех, че е над 500 хил., но това не пречи да се направят един или два лъча (б. ред. в предпроекта са заложени седем трасета) в различните фази – идейна, технически проект, работен проект. Метра са минавали под най-различни места, минавали са и под вода. Най-опасно е, когато минава под река или под вода, но има съвременни методи и проектантски решения, които гарантират безопасност при такъв вид транспорт.

За откритата част на едно леко метро наземни или надземни трасета се препоръчват?

Ако е много гъсто населено се препоръчва надземно, на естакада. Ако има възможност, от икономична гледна точка, най-добре е наземно. Когато минава близо до училища и други учреждения, може и по две, но всичко е въпрос на проектно решение. И в зависимост от изискванията за шума, които са регламентирани, се търси инфлексната точка между цена, капиталовложение и експлоатационните разходи след това.

Вибрациите от този тип съоръжение колко силни са и какво е препоръчителното отстояние от близките сгради?

Не самите вибрации, а самата тръба се изисква, в зависимост от това дали е в прав участък или е в крива, дали е в наклон надолу и наклон нагоре. Има си нормативни стойности, ако се спазват няма никакви проблеми. Това е същото като при градския транспорт. Самата тръба е изолирана, има ги разбира се тези вибрации, но те са нормирани и са в нормативни документи. Има европейски стандарти, които са препоръчителни и важат на територията на цяла Европа. 

Една бърза справка в интернет показва, че при лекото метро има опасност от обледеняване на съоръженията и откритите станции през зимата. Изследван ли е този риск в крайморски градове?

Две са основните неща, които влияят на експлоатацията на едно метро, което е по открит способ – слънцето и водата. Например, в София са направени едни пластмасови обръчи, които са сързани помежду си и с това се намалява до максимум влиянието на водата. Няма да има проблем, ако всичко е направено както трябва.

Друг негатив, който се посочва е, че лекото метро има допълнителни експлоатационни разходи по съоръженията и подвижния състав. Точно поради открития характер на тази експлоатация.

Когато се прави подземно първоначално инвестицията е по-голяма, после за поддържане се дават по-малко средства. Докато, когато се прави по открит способ първоначалната инвестиция е по-малка, а след това за поддържането е по-голяма сумата. Затова се търси инфлексната точка. Точно това е работата на експертите да намерят оптималното, което е най-изгодно за експлоатация. Всичко зависи от това какъв е пътникопотокът и какви са температурите, когато се отнася за надземен транспорт.

Няколко пъти казахте „безопасно“ – какво означава това?

Това означава, че когато се изгражда едно метро трябва да се спазват абсолютно всички технически изисквания. И във фазата на проектирането, и във фазата на строителството, и във фазата на въвеждането в експлоатация. Ако се вложат материали, които не отговарят на техническите изисквания, ако технологията която е предписана не се изпълнява както трябва, се получават такива неща, както в София се получи да излязат подпочвени води. Трябва да бъде преди всичко безопасно. А когато е безопасно, тогава можем да гарантираме и комфорт на пътуване.




По публикацията работи: Мариела Димитрова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Charlie Benante (ANTHRAX, PANTERA, THE VIOLENT HOUR): Голяма част от музиката днес не е добра и това е истината!

Интервю с Charlie Benante (ANTHRAX, PANTERA, THE VIOLENT HOUR) и Carla Harvey (THE VIOLENT HOUR, екс-BUTCHER BABIES) Какво се случва, когато старата и новата школа си подадат ръка? Отговрът е THE VIOLENT HOUR – проект на бившата BUTCHER BABIES Carla Harvey, с продуцент и участник барабнистът на ANTHRAX Charlie Benante. Преди година Carla..

публикувано на 12.08.25 в 16:35

Предприемач, почетен гражданин на Варна: Част от приходите на бизнеса трябва да се връщат в обществото

Финансистът и предприемач  Димитър Желев  получи единодушна подкрепа от Общинския съвет за удостояването му със званието почетен гражданин на Варна заради постиженията му в сферата на финансите и индустрията, както и за участието му във възстановяването на фасадите и позлатените куполи на Катедралния храм „Св. Успение Богородично“. Почетните звания и..

публикувано на 12.08.25 в 07:30

Варна е домакин на пътуващата изложба „Следи от изчезване“ – глас за изчезващата дива природа на България

До 29 август 2025 г. варненци и гости на града ще могат да посетят пътуващата изложба „Следи от изчезване“, разположена в зеленината на Природонаучния музей. Изложбата е част от кампания, посветена на опазването на редки и застрашени животински видове в България. В центъра на експозицията са детайлни отливки на стъпки от диви животни, чието..

публикувано на 11.08.25 в 07:00

Семейство антиквари: Показваме старинни пафти, носии и български украшения в училища

Национално антикварно изложение Варна-2025 г. се провежда на 8, 9 и 10 август, на алеите до Аквариума в Морската градина. Редки находки, безценни предмети и страстта към антиките ще съберат във Варна ценителите на историята. За първи път ще има участници от други държави.  Редовни участници във Варна са Николай и Даниела Петрови от Стара..

публикувано на 09.08.25 в 13:58

Thomas Vikström (BRAZEN ABBOT, THERION, екс-CANDLEMASS): Не съм политически активист, а съм артист

Интервю с Thomas Vikström (BRAZEN ABBOT, THERION, екс-CANDLEMASS) Thomas Vikström, певецът на THERION, отново ще излезе пред родната публика. Този път като част от BRAZEN ABBOT. С тях ще отбележи 30 годишнината от излизането на дебюта на групата на Николо Коцев „Live and Learn“, в който Thomas Vikström има основно участие. Концертът ще бъде със..

публикувано на 08.08.25 в 18:05
Ламбрин Сотиров

Ламбрин Сотиров: Варна отново ще е лятна столица за почитателите на антики

Националното антикварно изложение Варна-2025 г. ще се проведе на 8, 9 и 10 август, на алеите до Аквариума в Морската градина. Редки находки, безценни предмети и страстта към антиките ще съберат във Варна ценителите на историята.  За първи път ще има участници от други държави, разкри организаторът Ламбрин Сотиров, основател на Народно читалище..

публикувано на 08.08.25 в 09:30

Росен Петров: Историята трябва да се изучава такава, каквато е, а не такава, каквато ни се иска

Росен Петров представи новата си книга "Нека помним" - Истории от историята или нещата, които ни правят българи. Инициативата  е част от първия литературен фестивал „Море от книги“. Историите, които е представил автора, са отделни малки частици от тялото на нашата памет. Някои разказват за житейските съдби на позабравени личности, други – за..

публикувано на 08.08.25 в 06:15