Сънуваните пространства на Деян Веков са подредени в Градската художествена галерия във Варна. Ретроспективната изложба представя художника с живопис, пластика и рисунка, както и с принтове на знакови негови работи от различни творчески периоди.
Деян Веков, варненски артист със своя обособена територия в българското изкуство, застава пред погледа на ценителите в изложба, която преминава през годините. Експозицията в Градската художествена галерия “Борис Георгиев” във Варна, среща любителите на изкуството с произведения, които определят неговия творчески път. Пластични произведения, които обогатяват частни колекции, обществени пространства и музейни експозиции, доизграждат творческия портрет на Деян Веков като автор с оригинални виждания, скулптурни умения и професионална взискателност към своята работа.
С Деян Веков разговаря Светлана Вълкова в предаването на Радио Варна за концентрирана култура "Гравитация нула":
През миналата година навърших 60 години, но поради причини, обясними за всички, се наложи тази изложба да се премести за тази година. В момента тя от юбилейна по-скоро е ретроспективна. Защото представя един дълъг период от време, от студентството ми в Художествената академия, '86 година съм я завършил, до последното ми произведение - керамично, което съм правил миналата година. Първите ми неща са "Птица", "Дървен съд", който е правен във втори курс в Художествената академия и последното, което е завършено през 2020 година, е паркова керамична скулптура, тя е за екстериор. Направена е от материал, който е траен във външни условия, предвидена за украса.
А какво учихте в Академията?
Специалността, която съм завършил, е "Дървопластика" при професор Кънчо Цанев с всичките нейни специфики. В началото правехме копие на класическа дърворезба като от иконостасите от нашите църкви, след това, естествено, в духа на времето, се правеха нови експерименти, които бяха не толкова дърворезба. Това вече беше дървена пластика и дървена скулптура.
След като завършихте Академията, случвало ли Ви се е да изработвате иконостаси?
Не, това нещо не ми се е случвало да работя. Дървените неща, които съм правил, са по-скоро в една съвременна стилистика. При дървопластиката просто дървото беше изразното средство. Така че класическа, барокова дърворезба, както е в българските църкви, не съм правил след Академията.
Виждам, че доста разнообразни неща сте правил през годините, но все пак работата с дърво остава ли си първата Ви любов или я сменихте с друга?
В известен смисъл наистина я смених. Защото керамиката ми дава други възможности. Аз мога да работя, когато керамиката е изпечена на висока температура, става много траен материал като скалите в планините. С нея могат да се правят много неща в екстериорни пространства, докато дървото в малка или по-голяма степен старее и изисква специална поддръжка.
Като хората...
Точна така. То е биологичен материал в крайна сметка. В този смисъл на думата наистина съм сменил нещата, но аз имам амбиции и ми се прави наистина и дърворезба. Дори и някои от моите неща са от три материала.
Много е интересна е живописта Ви, тук има доста образци от нея. Някои са оригинали, а други?
Някои са оригинали, други са принтове на стари неща, които отдавна са участвали в изложби, продадени и ги няма в наличност. Аз можах още '89 - '90 да направя последователно няколко самостоятелни изложби във Франция. След това през годините съм давал пак там за групови изложби. И така от онзи период, когато работех през 90-те години до милениума, нещата основно са представени чрез принтове. Но има и доста неща, които са от новото време, които също са продадени и са в частни колекции. И поради тази причина ги представям като дигитален печат. Една много разпространена практика в чужбина. При нас по-малко. Но аз нямам друг избор, защото работя бавно, нещата изискват много време, за да се реализират по този начин с тези малки четчици. Докато други художници могат да направят нещо за четири дни, на мен ми трябват месеци. И за това представям много неща по този начин. Като репродукция, да го наречем.
Разкажете ни сега за тези малки четчици... Не знам как може да се определи Вашият стил. При всички случаи виждам свят, който смесва реалното с имагинерното.
Първото, за което говорите, е въпрос на технология. Има хора, които имат афинитет към подобно изграждане на формата, примерно Димитър Буюклийски така работи нещата. Той беше много популярен в Япония и на местата, където има по-специфично отношение към занаята. И към този технологичен маниер на работа бих се причислил и аз. А по отношение на композиционните и идейните похвати в самите картини наистина те показват една футуристична представа за нашия свят. Едно композиционно съчетание, което на мен ми харесва.
Как изглежда космосът в главата Ви в такъв случай?
В моята глава поне аз бих желал да бъде една хармония. Но, за да има хармония, за съжаление се минава и през хаос. Аз навярно представям по-скоро първото, но т.к. има и доста елементи, които влизат в активно взаимодействие и борба, и противоположност в моите композиции, навярно съществуват там и елементи от хаоса.
Друг вид Ваши занимания са възстановките. Работите доста с музея.
Като човек имам много големи тежнения към миналото, към историята. Това възбужда въображението ми. Пренася ме в тези отминали светове. Може би умея да се потапям в такава среда. Много ми е интересно. Беше ми много приятно през годините да работя със специалистите от Археологическия музей, разговорите с тях, конкретната работа.
Какво възстановявате там?
Аз наистина съм възстановявал реални неща. Имаше счупени кръстове, раннохристиянски, които изграждах във вид за експониране, ритуална зала от базиликата в античното селище на град Бяла. Имаше рунически надписи от езическия период във Варненско. Може би са по-атрактивни тези макети, които правя - цитаделата на Средновековна Варна в отдел "Средновековие" на Археологическия музей в града. И в отдел "Късна античност" съм правил раннохристиянските пещи за строителна и битова керамика от района на Бяла. Там е имало голям керамичен център.
Цялото интервю на Светлана Вълкова с художника Деян Веков по повод ретроспективната му изложба можете да чуете в звуковия файл.
Ниското качество на храните в България е по-голям проблем от тяхната висока цена. Това мнение изрази в предаването „Позиция“ на Радио Варна доц. Огнян Боюклиев от Института за икономически изследвания към БАН. Според него, бойкотът на хранителните супермаркети е знак за сериозен проблем в системата. Решението на проблема обаче не е в подобни..
Българите преоткриват позабравените сортове тамянка и димят , особено през пролетта и лятото хората си ги търсят. Навлезе и модерното пенливо вино П ет-нат (съкращение от Pétillant-naturel (естествено пенливо), което вече се прави на много места у нас. Български производители започнаха да правят много качествени пенливи вина по оригиналната..
Бойкотът на търговските вериги заради високите цени на хранителните стоки, обявен за днес в цялата страна, няма да има никакъв ефект, ако изключим неговото медийно отразяване. Това коментира в предаването "Пост Фактум" на Радио Варна доц. д-р Михал Стоянов - ръководител на катедрата по "Икономика и управление на търговията и услугите" в Икономически..
Големият проблем не е точно това, че веригата продава на определена цена и стоката достига до нея на четвърта ръка. Проблемът е, че между земеделския производител и веригата има едно звено, което купува с кухи фирми, не плаща ДДС, не плаща данъци, не попада в контрола на държавата. С едни бусове се разкарва една продукция, ако не е рентабилно в..
65% от жилищата във Варна се купуват с цел инвестиция, като половината от тях се препродават по-скъпо.Такъв е и процентът на купувачите, влагащи лични средства. Това каза Явор Николов, брокер - специалист в сферата на недвижимите имоти, и преподавател в Икономически университет - Варна. 63% от купувачите на имоти във Варна заплащат в брой..
23-ма историци, археолози, културолози, етнографи, хора на перото, архитекти и изследователи на богатото регионално минало на Варна и областта се включиха в новосформирания клуб "Варненски краевед". Краеведският клуб ще организира своята дейност на територията на Народното читалище "Варненски будители - 1926" по график, като в библиотеката на..
Медицинските сестри и акушерките са в готовност за провеждане на масови протести, ако бъде одобрена идеята обучението по тези специалности да бъде намалено от 4 на 3 години. Това каза Милка Василева, председател на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи (БАПЗГ). Обучението им сега отговаря на изискванията на европейска директива,..