Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Експерти: Мигащият зелен сигнал на светофарите е незаконен и неефективен

Снимка: БГНЕС

Светофарите на много възлови кръстовища във Варна са с функцията "зелен мигащ сигнал". Неговата роля е да предупреди водачите няколко секунди преди светването на жълтата светлина и след това червеното. Целта е  да се ограничи риска от пътно-транспортни произшествия.

Функцията беше въведена експериментално за първи път в София през 2016 година, а след това постепенно и на светофарите в другите големи градове в страната. Преди няколко дни, мигащият зелен сигнал беше премахнат от светофарните уредби в столицата. Оказва се, че той е незаконен, тъй като не е регламентиран в Закона за движение по пътищата и в Наредбата, регулираща светлинните сигнали.

Приносът на мигащата зелена светлина за намаляване на пътните инциденти предизвика сериозни дискусии между организации и експерти. От Европейския център за транспортни политики не одобряват тази функция, а преди няколко дни заедно с още 15 организации излязоха с официална позиция срещу мигащото зелено.

"Няма как да определим тази функция като експериментална. Когато се прави експеримент, той трябва да бъде предварително обявен от съответната община. Аз не съм чула нито една община да обяви официално експерименталното пускане на мигащия зелен сигнал. За първи път той се появи в София през 2016 година, когато постепенно започнаха да изчезват броячите на секунди на светофарите", коментира в интервю за "Радио Варна" председателят на Европейския център за транспортни политики Диана Русинова. Тя допълни, че няма никакви доказателства, подкрепени с цифри, че броят на пътните инциденти е намалял след въвеждане на функцията.

Диана Русинова и нейните колеги са против и промяна на Наредбата за светлинните сигнали, след като от Министерството на регионалното развитие и благоустройството загатнаха за подобен ход, който да регламентира "зеленият мигащ сигнал".

Според експерта, освен че е незаконна, тази функция противоречи и на Виенската конвенция от 1968 година в направление организация на движението.

"Виенската конвенция и другите международни спогодби категорично определят зелената светлина като сигнал за преминаване. С мигащия зелен сигнал на практика се обезмисля жълтата светлина. Защо не се помисли за увеличаване на времето на жълтия сигнал?", попита Диана Русинова.

Тя поясни, че зеленият мигащ сигнал се използва само в няколко държави-членки на Европейския съюз - Австрия, Естония, Литва и Словакия. Според нея обаче, тези страни нямат особено големи успехи по отношение на пътната безопасност.

"В държавите, в които пътната безопасност е развита до много високи нива като Германия, Франция и Белгия например, не използват мигащ зелен сигнал", каза още Диана Русинова.

Мненията на шофьорите са противоречиви. Някои одобряват мигащото зелено, което според тях им помага отдалеч да намалят скоростта, тъй като скоро ще светне жълто, а след това и червено. Има и водачи, които не виждат смисъл в мигащия зелен сигнал, а предпочитат светофарите с броячи.

Чуйте подробностите в звуковия файл:





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Жители настояват за промяна на автобусна линия номер 30

Близо 300 жители на селищно образувание "Добрева чешма" край Варна, са внесли през лятото на миналата година в общината подписка с искане за промяна на маршрута и разписанието на автобусна линия номер 30, която води до района и е единствената връзка на хората с града, отговор обаче няма. Част от тях се срещнаха с председателя на Комисията..

публикувано на 18.01.25 в 16:32
Варна

Слънчева неделя във Варна

Ще преобладава ясно и слънчево време.  През нощта вятърът ще духа от запад, умерен в Дунавската равнина и слаб южно от Стара планина, където сутринта на места видимостта ще е намалена.  През деня ще се обърне от север и ще отслабне, привечер до почти тихо. Минимални температури между минус 1° и плюс 4°, преобладаващи максимални от 8° до 11°...

публикувано на 18.01.25 в 15:29

Младото поколение на Великобритания се страхува да смени ел. крушка и не може да напомпа автомобилна гума

Социологическо проучване разкри, че младите покоения от британските зумъри и минеали избягват да вършат домакинска работа и са готови да плащат на професионалисти за това, пише Телеграф.  Зумърите са покоението, родено между 1997-2012 г или 18-27-годишните. Миленуиумите са поколението, родено през периода 1981-1996 или 28-43-годишните...

публикувано на 18.01.25 в 14:27
Стела Николова

Стела Николова, ПП/ДБ: Борисов все още не може да се откъсне от влиянието на Пеевски

Голяма част от проблемите на Варна са наследени от предходната кметска администрация. Кметът Благомир Коцев получи тежко наследство. То включва и липсата на готови проекти, с които общината да кандидатства за средствата по програмата на правителството. Това коментира в предаването „Позиция“ народният представител от ПП/ДБ Стела Николова, в..

публикувано на 18.01.25 в 13:58
Бранимир Балачев

Бранимир Балачев, ГЕРБ/СДС: Управлението ще е успешно. Тежката работа тепърва предстои

Варна е в изключително тежко състояние. Управлнието на кметския екип е толкова слабо, че не може да се справи с решаването на елементарни проблеми. Това каза в предаването „Позиция“ на Радио Варна депутатът от ГЕРБ/СДС Бранимир Балачев. Той посъветва кметът Благомир Коцев да подаде оставка и намекна, че е възможно да има протести срещу неговото..

публикувано на 18.01.25 в 13:05

Д-р Десислав Тасков: Много уролози от Окръжна болница отиват да работят в Терапията

Проблемите в здравния сектор са мното, но се надявам чрез необходимите спешни промени да намалим тези проблеми. Това каза в предаването "Позиция" д-р Десислав Тасков. Нужна е формула за действие и реално да се случват неща. Промяна в общинските здравни заведения е необходима. Когато болнично заведение е търговско дружество, тогава..

публикувано на 18.01.25 в 11:52
Главният изпълнителен директор на SpaceX Илон Мъск.

Мъск смята да продължи с 8-я тест на Starship след провала на седмия

Понастоящем няма индикации, че осмият тест за интегриране на полета на транспортната система за многократна употреба Starship трябва да бъде отложен. SpaceNews научи за това от изявление на основателя на SpaceX Илон Мъск. Бизнесменът коментира седмите летателни изпитания на Starship, по време на които първата степен на системата се отдели..

публикувано на 18.01.25 в 11:36