Декарбонизацията и преодоляването на недостиг на екипажи от Украйна и Русия са големите предизвикателства пред морския транспорт след началото на войната в Украйна. Това коментира за Радио Варна кап. Димитър Димитров от Европейската конфедерация на асоциациите на морските капитани (CESMA).
Морският транспорт обаче е достатъчно адаптивен и няма и функционира нормално, въпреки извънредните обстоятелства. Според различни оценки, около 14 на сто от екипажите идваха от Русия и Украйна, но повечето моряци намериха начини да напуснат зоните на конфликта и да продължат да упражняват професията си, каза Димитров. По думите му, сред предизвикателствата от санкциите в следствия на войната в района на Черно море, е отливът на някои традиционни бизнеси като кораборемонта. Голяма част от руските плавателни съдове до началото ѝ, се ремонтираха в България, припомня Димитров.
Около 80 до 90 на сто от международната търговия се извършва по море. За последните 30-тина години, морският транспорт се удвоява средно на всеки пет години, посочва Димитров. Така декарбонизацията му, т.е. намаляването на генерираните от него въглеродни емисии - заложени в различни идеи за зелен икономически преход до 2050 г., се превръща в едно от най-големите световни предизвикателства, сочи доклад от 2021 г. на Международната агенция по възобновяема енергия (IRENA).
Вече има примери за кораби, които се движат с различни горива, базирани на азотни или водородни съединения. Те обаче вървят и нови мерки и изисквания за безопасност.
Повече може да чуете в звуковия файл.
Притеснително нищожен е броят на подаваните сигнали за корупция и конфликт на интереси. Хората, които са установили нарушения и корупционни схеми, се поставят в уязвима позиция, когато трябва да предоставят повече данни, а това ги възпира. Това каза адвокат Лора Георгиева от неправителствената организация Антикорупционния фонд. Според нея има..
БДЖ ще пусне в движение за първи път чисто нов локомотив „Смартрон“, доставен от производителя на 26 ноември. Първият курс на локомотива е днес /27 ноември/ в 16:30 ч. с бързия влак № 3625 от София за Бургас. Локомотивът е първият получен по подписания договор с ДЗЗД „Сименс Трон” през декември миналата година за производство, доставка и гаранционна..
Още напролет местността Караач теке, в която бяха открити останки от раннохристиянския манастир "Света Богородица", ще се превърне в туристически обект. Ще дадем опорните точки с възможност за еко туризъм, върху които да развием поклоническия туризъм, който във Варна не е така добре познат. Това каза областният управител на Варненска област проф...
Стенопис, посветен на 20-та годишнина от присъединяването на България в НАТО, беше открит на северната стена на басейн Приморски във Варна. През 2004 г. страната ни официално се присъедини към Организацията на Северноатлантическия договор заедно с Естония, Латвия, Литва, Румъния, Словакия и Словения. Стенописът е част от конкурса на..
И шестият опит за избор на председател на 51-вото Народно събрание се провали. Достигналите до балотажа двама кандидати Рая Назарян от ГЕРБ-СДС и Силви Кирилов от ИТН не събраха нужното мнозинство, съобщава БНР. Назарян получи 69-те гласа в подкрепа от собствената си парламентарна група, 147 бяха "против", четирима се въздържаха, а при..
Графит на фасадата на басейн "Приморски", посветен на 20-годишнината от членството ни в НАТО, стана обект на вандалска проява. Рисунката, на която е изобразена ръка на войник, хванала детска ръка, е зачеркната със знака хикс. Със спрей е изписано "Вън, НАТО!!!" Графитът е една от отличените творби от Конкурс за арт графит на тема „България – по-красива в..
За шестнадесета поредна година Община Варна се включва в Националната АНТИСПИН кампания по повод Световния ден за борба със СПИН - 1 декември. Общинската дирекция „Превенции“, съвместно с Регионалната здравна инспекция в града, организират различни инициативи в периода от днес – 27 ноември, до 3 декември 2024 г. По традиция кампанията се провежда под..