Черният петък е американска традиция още от 50-те години на миналия век и своеобразен празник на разпродажбите и евтиното пазаруване. В САЩ обаче често този ден превръща големите магазини в бойно поле – тълпи от хора се блъскат, удрят, обиждат, само и само да вземат те първи намаленият наполовина телевизор, сешоар или каквото се сетите. Сигурно мнозина от вас са виждали и видеа с меко казано батални сцени. От години, „Черният петък” се използва от търговците и в други държави, включително и у нас. За щастие, в България не сме ставали свидетели на сцени, наподобяващи Кеч мания. С някои изключения преди време, но те бяха в друг контекст и свързани само с един конкретен продукт за готвене. Кампании като Черния петък, които започват още в началото на ноември, дават възможност на хората да си купят дадена стока на доста по-изгодна цена. Но, дали тази цена е наистина изгодна?
Според Габриела Руменова от "Ние, потребителите" един от най-често залаганите "капани" от търговците в подобни кампании са нереалните намаления на цените.
"Такова нереално намаление се получава когато търговецът първо е вдигнал за кратко цената, след което я е свалил до или около обичайните й нива. Това е нарушение на Закона за защита на потребителите. В такива случаи може да се окаже, че стоката дълго време изобщо не е била продавана. За да бъде реално намалението, стоката трябва да е била продавана на предишната й цена поне 30 дни преди намалението", каза експерта. Според Габриела Руменова обаче е трудно потребителите да следят дали цената се е задържала на едно ниво в тези 30 дни и това се използва умело от търговците.
Некоректно изчислените проценти също попадат в категорията на капаните.
"Това са некоректно изчислени проценти намаление, които са в ущърб на потребителя. Едно от изискванията при обявяването на намаление е на етикета на стоката да пише нейната предишна цена. В тези случаи понякога има закръгляне на цената в полза на търговеца", коментира още Габриела Руменова.
"Когато при по-шумна рекламна кампания за намаление, промоционалната стока е изчерпана или търговецът не може да я осигури, това също е сериозно нарушение", поясни експерта.
Според Габриела Руменова, в такива случаи търговците най-често се оправдават с различни причини, поради които не могат да осигурят необходимото количество от стоката.
"Потребителят може да опита да уточни с търговеца възмножно ли е в някакъв следващ момент той да му достави тази стока при конкретните условия, за които тя е била рекламирана. Ако това не се случи, потребителите могат да потърсят правата си пред Комисията за защита на потребителите", поясни Руменова. Възможно е в определени случаи, клиентът да бъде компенсиран по някакъв начин.
Габриела Руменова предупреди потребителите да бъдат внимателни при закупуването на стоки онлайн за да не станат жертва на кражба на лични данни.
"В онлайн пространството като електронни магазини или като фейсбук страници се появяват платформи, които наподобяват наши добре познати брандове. Тук хората могат да попаднат на класически тип измама. Отсреща не стоят хора, които искат да им продадат нещо, а по-скоро искат да се сдобият с техните лични данни, номера на банкови карти или банкови сметки", поясни Габриела Руменова и предупреди потребителите, които пазаруват онлайн да бъдат внимателни откъде и какво си купуват и какви данни предоставят.
Повечето хора, които пазаруват онлайн, го правят само от официални сайтове. Това показа анкета сред варненци. По-голямата част от анкетираните споделиха, че не се вълнуват особено от Черния петък, тъй като нямат доверие на търговците и обявените от тях намаления. Има и такива, които си харесват дадена стока и чакат кампанията за да я вземат на по-изгодна цена.
Според психолога Добринка Тотева-Горанова, търговците използват и още един трик като обявяват намаленията на Черния петък точно преди празниците. Това е периодът, в който хората са по-склонни да изхарчат пари за подаръци за своите близки.
Чуйте репортажа на Иван Барбов:
Стогодишнината на железопътната гара във Варна беше отбелязана днес с тържество и представяне на музейна експозиция с архивни документи, снимки и предмети. Събитието се проведе в чакалнята на жп гарата във Варна. Беседа за историята на емблематичната сграда изнесе Емилияна Димитрова от Държавния архив във Варна. Експозиция от стари железничарски..
Социалните плащания за българите няма да бъдат намалени, нещо повече - ще бъде съхранена и програмата "Топъл обяд", чийто срок изтича през септември. Това съобщи във Варна социалният министър Борислав Гуцанов , който участва в тържествата, посветени на националния празник. Гуцанов каза, че е удовлетворен от съдействието и на партньорите в..
По повод Националния празник на България Трети март, историкът Траян Димитров сподели своето мнение за значението на датата и нейното място в българската история. Той изрази убеждението си, че Трети март не е просто ден за почивка, а символ на свободата, която българският народ е извоювал чрез тежки битки. Димитров подчерта, че въпреки значението..
С тържествено издигане на националния флаг на Република България на площад "Св. св. Кирил и Методий" във Варна започнаха честванията на 147 години от Освобождението на България. На мемориалните паметници на воини-освободители в Морската градина с военен ритуал бяха положени венци и цветя. Актьорът Станислав Кондов, водещ на..
Колоезденето е четвъртият спорт, включен в 62-рата Щафетна обиколка на Радио Варна. Началото на състезанието беше дадено на входа на Морската градина от директора на Радио Варна Наталия Чешмеджиева. И тази година плуването, колоезденето и катеренето са включени в Щафетата. Спортното катерене се проведе за трета поредна година, а началото на..
Днес за 62-ри път се провежда традиционната Щафетна обиколка на Радио Варна, посветена на Националния празник - 3 март. Това е най-голямата аматьорска проява в региона. Интересен факт е, че само веднъж от 1962 г. насам обиколката не се е състояла заради заледено трасе и изключително ниски температури в региона, въпреки че десетина атлети са дошли за..
Музеят на мозайките в Девня ще работи със свободен вход на Трети март. Посетителите ще могат да видят най-новата витрина с ценни находки от края на II век и началото на III век, открити в зидана гробница в квартал „Химик“ през 1993 г. Те са реставрирани и експонирани в специално пространство чрез проект на музея и Община Девня, финансиран от..