Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Мними онлайн търговци ни крадат личните данни по време на Черния петък

Как да избягваме "подводните камъни" при промоционалното пазаруване?

| обновено на 09.11.22 в 09:31
Снимка: архив

Черният петък е американска традиция още от 50-те години на миналия век и своеобразен празник на разпродажбите и евтиното пазаруване. В САЩ обаче често този ден превръща големите магазини в бойно поле – тълпи от хора се блъскат, удрят, обиждат, само и само да вземат те първи намаленият наполовина телевизор, сешоар или каквото се сетите. Сигурно мнозина от вас са виждали и видеа с меко казано батални сцени. От години, „Черният петък” се използва от търговците и в други държави, включително и у нас. За щастие, в България не сме ставали свидетели на сцени, наподобяващи Кеч мания. С някои изключения преди време, но те бяха в друг контекст и свързани само с един конкретен продукт за готвене. Кампании като Черния петък, които започват още в началото на ноември, дават възможност на хората да си купят дадена стока на доста по-изгодна цена. Но, дали тази цена е наистина изгодна?

Според Габриела Руменова от "Ние, потребителите" един от най-често залаганите "капани" от търговците в подобни кампании са нереалните намаления на цените. 

"Такова нереално намаление се получава когато търговецът първо е вдигнал за кратко цената, след което я е свалил до или около обичайните й нива. Това е нарушение на Закона за защита на потребителите. В такива случаи може да се окаже, че стоката дълго време изобщо не е била продавана. За да бъде реално намалението, стоката трябва да е била продавана на предишната й цена поне 30 дни преди намалението", каза експерта. Според Габриела Руменова обаче е трудно потребителите да следят дали цената се е задържала на едно ниво в тези 30 дни и това се използва умело от търговците.

Некоректно изчислените проценти също попадат в категорията на капаните.

"Това са некоректно изчислени проценти намаление, които са в ущърб на потребителя. Едно от изискванията при обявяването на намаление е на етикета на стоката да пише нейната предишна цена. В тези случаи понякога има закръгляне на цената в полза на търговеца", коментира още Габриела Руменова.

"Когато при по-шумна рекламна кампания за намаление, промоционалната стока е изчерпана или търговецът не може да я осигури, това също е сериозно нарушение", поясни експерта. 

Според Габриела Руменова, в такива случаи търговците най-често се оправдават с различни причини, поради които не могат да осигурят необходимото количество от стоката.

"Потребителят може да опита да уточни с търговеца възмножно ли е в някакъв следващ момент той да му достави тази стока при конкретните условия, за които тя е била рекламирана. Ако това не се случи, потребителите могат да потърсят правата си пред Комисията за защита на потребителите", поясни Руменова. Възможно е в определени случаи, клиентът да бъде компенсиран по някакъв начин.

Габриела Руменова предупреди потребителите да бъдат внимателни при закупуването на стоки онлайн за да не станат жертва на кражба на лични данни.

"В онлайн пространството като електронни магазини или като фейсбук страници се появяват платформи, които наподобяват наши добре познати брандове. Тук хората могат да попаднат на класически тип измама. Отсреща  не стоят хора, които искат да им продадат нещо, а по-скоро искат да се сдобият с техните лични данни, номера на банкови карти или банкови сметки", поясни Габриела Руменова и предупреди потребителите, които пазаруват онлайн да бъдат внимателни откъде и какво си купуват и какви данни предоставят.

Повечето хора, които пазаруват онлайн, го правят само от официални сайтове. Това показа анкета сред варненци. По-голямата част от анкетираните споделиха, че не се вълнуват особено от Черния петък, тъй като нямат доверие на търговците и обявените от тях намаления. Има и такива, които си харесват дадена стока и чакат кампанията за да я вземат на по-изгодна цена.

Според психолога Добринка Тотева-Горанова, търговците използват и още един трик като обявяват намаленията на Черния петък точно преди празниците. Това е периодът, в който хората са по-склонни да изхарчат пари за подаръци за своите близки.

Чуйте репортажа на Иван Барбов:



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Хотелиер: Не може да говорим за ръст на туристите, на база приходи, инфлацията е висока

Сезонът е добър, но не може да се говори за ръст. Трудно е да се съпоставят данните от миналата година с тази, на база приходи от туризма, тъй като заради повишаването на цените, и разходите са по-големи.  Това каза Атанас Крагеоргиев, хотелиер от Варна. Според него инфлацията е много по-висока, отколкото сочат официалните данни.  Всеки ден плащам..

публикувано на 08.08.25 в 14:45

Тридневна празнична програма за Деня на Варна

Богата и разнообразна програма за празника на Варна - 15 август Свето Успение Богородично, очакват варненци и гости на града. Тя обхваща дните от 15 до 17 август, а събитията са на няколко различни локации и включват музика, спорт, изобразително изкуство. Всички прояви от празничния афиш са напълно безплатни за варненци и гостите на града. В основната..

публикувано на 08.08.25 в 12:35

Буйове измерват вълнението на морето и температурата на водата на шест места по Черноморието ни

Буйове, които измерват вълнението на морето и температурата на водата, са инсталирани на шест места по Българското Черноморие.  Проектът за създаване на системата е на НИМХ, информира директорът на института - Иван Иванов. Националният институт по метеорология и хидрология във Варна участва в консорциум от осем научни институти и университети, които..

публикувано на 08.08.25 в 12:00

Д-р Тасков: Очакванията са за силен летен сезон, може да надминем предпандемичната 2019

Очакванията са да имаме най-силния сезон и да надминем предпандемичната 2019 година. До края на лятото ще бъде отчетен 60% ръст на немските туристи по Черноморието ни. Това коментира д-р Десислав Тасков, председател на парламентарната комисия по туризъм. Той посочи, че равносметката за сезона ще може да се направи в края на септември, но добрите резултати..

публикувано на 08.08.25 в 11:15

Цените днес вече в евро и лева

От днес е задължително двойното обозначение на цените на стоки и услуги в лева и в евро. Двете трябва да са изписани с еднакъв шрифт върху етикетите, а търговците получават два месеца гратисен период, за да приведат в съответствие софтуера на касовите си апарати, предаде БНР. Законът за въвеждане на еврото предвижда задължително от 8 август тази..

публикувано на 08.08.25 в 10:02

Специалист за фишинг атаките: SMS, изпратен в час, извън стандартното работно време, е сигнал за имама

Нова измама - фишинг офанзива със SMS в България се представя от името на куриерски компании. Целта е да се източат лични данни, както и финансова информация на потребителите. Новите измами се засичат все по-трудно, предупреждават експерти, тъй като новите технологии в комбинацията с изкуствения интелект дават все по-голяма преднина на престъпните групи...

публикувано на 08.08.25 в 09:05
Снимката е илюстративна.

Четвърти ден продължава ликвидирането на пожара до летището край Балчик

Четвърти ден продължава ликвидирането на пожара до Летището край Балчик , засегнал стотици декари борови гори и сухи треви. Произшествието е регистрирано в 12,33 ч. на 5 август, работата по него продължава близо 70 часа, като все още остава неприключено, отбелязва началникът на Районната служба Пожарна безопасност и защита на населението - Балчик..

публикувано на 08.08.25 в 08:35