Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кои са най-честите нелоялни практики във физическите магазини при кампании за намаления?

Снимка: БГНЕС

Вече целият ноември е Черен петък. И търговци, и клиенти се объркаха тотално.

В магазините у нас всеки си прави "намаленията", когато реши.

Дори в някои търговски обекти, колкото и парадоксално да звучи, Черният петък бил минал, според думите на продавач-консултант в магазин за дрехи в центъра на Варна.

Във физическите магазини рисковете по време на кампании за намаления са свързани най-вече с различен тип нелоялни търговски практики, каза Габриела Руменова от платформата „Ние, потребителите“ .


Най-често срещаната нелоялна практика в търговската мрежа са изчерпаните наличности. Когато пазаруваме от онлайн магазин, можем да проверим дали тази стока все още се предлага, докато виждайки една брошура или реклама, която ни кани да отидем във физически магазин, за да си купим конкретни стоки на определени цени, ние може да останем неприятно изненадани, че количествата вече са изчерпани“, посочи Габриела Руменова. Тя обясни, че това е нелоялна практика, защото при шумна реклама законът задължава търговеца да осигури доставката на стоките за периода, за който е обявил кампанията. „Ако не може, това е нелоялна практика. Най-малкото, защото потребителят вече си е създал усещането, че ще си купи нещо, инвестирал е време и допълнителни средства, за да отиде до този обект и се предполага, че за да не си тръгне с празни ръце, ще си купи нещо друго, като така могат да бъдат увредени икономическите му интереси“, добави тя.

Не би трябвало уговорката, че промоционалната цена важи до изчерпване на количествата, да защитава по някакъв начин търговеца, защото когато контролният орган отиде на проверка, той може да установи за периода, от който е стартирала кампанията, какви количества от тази стока са продадени. Ако се окаже, че те са твърде малко на фона на обема на направената рекламата, мотивите са безспорни, че е налице нелоялна търговска практика“, коментира Руменова.

 „Можем да видим на витрината съобщение за намаление до 90%, а в обекта да има 3-4000 артикула и да се окаже, че само 2 или 3 са с толкова голяма отстъпка и то само единични бройки. Ако говорим за дрехи, може да са сред най-непопулярните размери, а останалите да са много по-малко намалени или дори на редовните им цени. Това също е класическа нелоялна търговска практика“, подчерта тя.

„Понякога търговците представят законовите права на потребителите като изключителни за кампанията за намаление. Например, правото да предявят рекламация за стоката до две години от покупката. Казват – ако си купите тази стока от тази кампания, вие ще можете за ползвате гаранция до 2 години. Но това не е изключително право - законът ни го гарантира във всеки един момент, независимо от това дали търговецът е предоставил своя търговска гаранция или не“.

Намаление от 70% + 20% не прави намаление от 90%. Например, ако една стока струва 100 лева и се намали първо със 70%, новата й цена ще бъде 30 лева. Ако тя бъде намалена с нови 20%, крайната нова стойност на продукта ще бъде 24 лева. Това не е равносилно на намаление от 90 %, когато новата по-ниска цена би била 10 лева. „Особено когато говорим за кампаниите за Черния петък и предстоящите Коледно-новогодишни е много вероятно тази практика да се появи, тъй като от едното намаление ще влезем веднага в друго. Потребителите са емоционално приповдигнати, защото бързат да купят нещо уж по-изгодно на пръв поглед, много хора сега осигуряват подаръците за Коледа и Нова година и това допълнително ги довежда до емоционално състояние, което често им пречи да вземат рационални решения, а това се използва от недобросъвестните търговци“.


По публикацията работи: Ваня Славова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Търсят ветеринари за приюта за кучета в Каменар

Община Варна набира кандидати на длъжност ветеринарен лекар в дейност „Общински приют за безстопанствени кучета” в с. Каменар. Минималните изисквания за заемане на длъжността са степен на завършено образование – магистър „Ветеринарна медицина“ и една година професионален опит. Подборът за заемане на длъжността ще се проведе чрез интервю. Размерът на..

публикувано на 01.08.25 в 16:16

Проектират 10-метрова дървена кула, която ще разкрива мащаба на Солницата в Провадия

Започва проектирането на 10-метрова дървена панорамна кула, която ще разкрива мащаба на праисторическия комплекс Провадия - Солницата. Съоръжението ще бъде издигнато на 40 метра, извън пределите на обекта, а от него ще могат да бъдат наблюдавани както северните, така и западните склонове на солодобивния център. Реставрация и консервация на най-старите..

публикувано на 01.08.25 в 16:10

Пет деца, дошли на спортен лагер във Варна, са приети в инфекциозното с хранително отравяне

Пет деца на възраст от 7 до 12 години са в Инфекциозната клиника във Варна с бактериално хранително отравяне, предизвикало повръщане, разстройство и висока температура. Това съобщиха от Регионалната здравна инспекция във Варна. Първоначално в клиниката са приети девет деца с тези симптоми, четири са освободени след подобряване на състоянието им,..

публикувано на 01.08.25 в 14:07

Национално и европейско финансиране ще се търси за ремонт на спортните бази във Варна

Национално и европейско финансиране ще се търси за ремонт на спортните бази във Варна. Това каза директорът на ОП "Спорт Варна" Юрджан Ахмед в предаването на Радио Варна "Новият ден". По думите му голяма част от тях са в окаяно състояние и са силно амортизирани, тъй като през годините не са извършвани ремонти за поддръжката им. Ахмед изрази оптимизъм, че..

публикувано на 01.08.25 в 11:17

За 10 години почти двойно се е оскъпил проектът за паркинг около Спортна зала, още няма финансиране

Почти двойно се е оскъпил проектът за изграждане на паркинг към Двореца на културата и спорта. През 2015 година той е оценен на стойност 7,5 млн. лева, днес строителството му ще струва близо 13 млн. лева. Това каза изпълнителният директор на Двореца на културата и спорта Минко Христов, който подчерта, че още се търси финансиране. Той изрази надежда до..

публикувано на 01.08.25 в 10:00
Централен плаж Варна

Джебчиите във Варна се изместиха от моловете в автобусите, на плажа минават за туристи

Във Варна са зачестили кражбите в автобусите през летния сезон. Джебчиите са изместили полето си на действие от моловете и магазините в градския транспорт. Това каза главен комисар Живко Костадинов, началник на сектор "Престъпления против собствеността и културните ценности". Той предупреждава, че те винаги работят по двама и са предимно жени. Обикновено..

публикувано на 01.08.25 в 08:43

Последна възможност за земеделците да поискат подпомагане заради щети от природни бедствия

В рамките на днешния работен ден, земеделските стопани с пропаднали заради природни бедствия площи, имат последна възможност да подадат заявления за подпомагане. Земеделците от засегнатите от пожарите райони също трябва да сигнализират за проблемите си във Държавен фонд "Земеделие", припомнят от БНР. Право на субсидии имат стопаните, на които са..

публикувано на 01.08.25 в 08:39