Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Милен Кукошаров: С Windharmonium станахме с една идея по-добри музиканти


Авторската програма Windharmonium на пианиста, композитор и аранжор Милен Кукошаров с премиера във Варна. Събитието е на 26 ноември, събота, в Концертното студио на Радио Варна с начален час 20:00 часа.



Програмата Windharmonium бе представена премиерно в рамките на Plovdiv Jazz Fest през 2020 г. Първоначално е замислена за дървени духови инструменти. Две години по-късно Милен Кукошаров развива проекта в нова версия за брас инструменти. В  нея участват музиканти, с които Милен Кукошаров работи през годините и създават различни музикални проекти. Това са Николета Хайтова – флейта, Мартин Ташев – тромпет, Димитър Льолев – саксофон, Велислав Стоянов – тромбон, Борис Таслев – контрабас, и Атанас Попов – ударни.

Написах тази програма  специално за Plovdiv Jazz Fest. Това стана в един много труден момент за всички нас и за музиката изобщо. Един от най-тежките локдаун-и.След много перипетии успяхме да го осъществим в крайна сметка. Идеята да го преаранжира за брас инструменти се ражда впоследствие: Поради заболяване на обоистката ни тогава аз се обадих на моя приятел Мартин Ташев, за да дойде да свири тромпет вместо обой. И тогава аз видях, че медния звук има място в тази музика. Впоследствие ми дойде идеята да подновя проекта и да го направя с тези джазови и импровизиращи музиканти, разказа за Радио Варна Милен Кукошаров.

Заглавието на проекта Windharmonium е от една Ваша композиция. Какво означава?

Много е трудно да обясня. Може би звучи леко фантасмагорично и приказно. От wind - духовите инструменти и harmonium- тази хармонична среда, която  трябва да постигнем в пиесите. Композицията я създадох после, мислейки какво наистина представлява това нещо. В моите фантазии това е някакъв уред, който възпроизвежда музика по собствена преценка. Аз си го представям като нещо дървено, абсолютно аналогово, но това е в моята фантазия и тя ми послужи като вдъхновение за аранжирането и композирането.

Музикантите, които участват в тази програма ги познаваме и като много добри солисти. Може би ще ги чуем и видим и в тази роля?

О, разбира се, да! В това второ издание имаме голямо предимство, че музикантите са и страхотни солисти. В предишното издание бяха намесени класически музиканти, за които импровизацията за добро или лошо е чужда. Но това даде голям плюс на ансамбловата работа, с която моите колеги се справят чудесно. Те имат  своите моменти на свобода да се развихрят и да са страхотни солисти, импровизатори и т.н.

Имате ли определени изисквания към тях за възпроизвеждането на звука?

Да, тук понеже материята  е специфична, но нека тези, които ще дойдат на концерта не си представят, че говорим за нещо свръх претенциозно. Мисля, че то е шарено и различно, съвсем слушаемо. Но наистина звукоизвличането, което трябва да постигнем и баланса е доста по-различен от това, което се изисква в типично джазовата музика. Особено в съставите, в които има намесени толкова много брас инструменти. Звукът трябва да е по-мек на моменти, има мелодии, които чисто технически трябва да се изсвирят с по-класическо отношение, изисква по-различна подготовка, друг подход към тона, по-различни встъпления. Аз много се радвам, че на тях им стана много интересно, много се запалиха. Изключително щастие беше за мен да видя, че на репетиции те идваха с удоволствие. Защото всеки от нас е доста зает и обикновено ходим по репетиции твърде уморени. Понякога дори не влагаме сто процента от енергията си, специално на репетициите. Докато сега видях  на тези мои дългогодишни приятели и колеги, как очите им изведнъж светнаха по различен начин, което е голям комплимент за мен. Това нещо и до сега се запази. Не мога да се сетя да сме репетирали  в подобен състав толкова усилено, вдъхновено и с такова желание (...)

За нас публиката е интересно да чуем такъв проект. За Вас какво е усещането, докато създавате тази музика?

Особено в случаите, в които  става извънредно добре, то просто е едно щастие, че си постигнал нещо с тези страхотни колеги и приятели.Това, че сме приятели прави чувството на успехи  двойно по-голямо, защото се създава едно още по-голямо чувство на интимност. Музиката също звучи доста интимно на моменти. Ние свирим акустично, с цел да запазим натуралния звук и баланс между нас. Голяма радост е! Тази камерна сработка между нас също помогна ние сами за себе си ансамблово да качим едно стъпало (...) станахме с една идея по-добри музиканти след Windharmonium.

Т.е успяхте да се надградите.

Точно така! Нещо което доста трудно става в наши дни, на тези години, при тази заетост. (Усмихва се)

Освен основните познания по хармония и оркестрация има ли нещо друго, необходимо да притежава един композитор, за да създаде нещо подобно?

Това е много труден въпрос, който стои пред всеки композитор. По време на пандемията имах телефонни разговори с големия наш композитор Васил Казанджиев (...) Той веднъж ми каза, че най-важното условие за един композитор е да бъде интересен. И аз смятам, че е абсолютно прав (...)  Най-важното условие на това, което композиторът е написал, е да говори нещо на хората. Това, мисля, че го прави интересен.

И да има индивидуалност.

Това със сигурност. Мисля, че в това отношение имам своето постижение с Windharmonium, за което много помагат  и колегите (...)

Цялото интервю с Милен Кукошаров чуйте в прикачения файл.

 

Милен Кукошаров е роден в Пловдив през 1978 г. Завършва Музикално Училище „Добрин Петков“ със специалност пиано. Още тогава печели националния конкурс за млади инструменталисти „Светослав Обретенов“. Продължава образованието си в Националната музикална академия в София. Прочут с виртуозните си импровизации, Милен Кукошаров е един от най-търсените и най-известни изпълнители в България. През годините е работил с различни музиканти и групи:  Truth Hurts, De Phazz, Wayne Marshall, Matt Cooper(Incognito), Al Bano, Toto Cutugno, Umberto Tozzi,Стефан Вълдобрев, Графа, Камелия Тодорова, Люси Дяковска, Любо Киров, Jean Marie Ecay (Billy Cobham), Conrad Herwig и много други. Аранжор е на самостоятелните концерти на Мария Илиева и Орлин Павлов. Заедно с Веселин Веселинов – Еко (контрабас) е член на камерното дуо „Das Weltschmerz DueTT“, с което създават албумите „ImproviSatie“ и „Consequences“. През последните години Милен Кукошаров разширява своите професионални интереси, като композитор в сферата на класическата музика, театъра и киното. Негови произведения са „Хромантична Фантазия“ (пиеса за виола и пиано) и музика към театралните представления: "Специални поводи“, София, „ДНК“, Хърватска, „Мюзикъл за деца“, Благоевград). Активно работи с драматургът Яна Борисова, в съвместни театрални и филмови проекти.







Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Експерт по публична реч: Всеки може да се научи да говори пред хора, стига да има какво да каже

 Всеки може да се научи да говори пред хора, стига да има какво да каже. Това каза експертът по публична реч и преподавател по сценично поведение Мартин Кърнолски. За да станеш добър оратор, е необходимо да следваш принципите, посочи той.  В езика има над 30 вида публична реч - мотивационна, благодарствена, за сватба, дори и за погребение. Затова,..

публикувано на 04.09.25 в 07:20

Управителят на "Детски кът-Варна": Да проверяват съоръженията, а не бумагите

Атракционите в лунапаркове и панаири фигурират в Наредба на Министерството на регионалното развитие и благоустройството. В нея са поместени само три от атракциите – гондола, въртележка и виенско колело. За останалите атракциони няма предвидени регулации.  Предстои европейските стандарти да бъдат приложени и в нашето законодателство след 15..

публикувано на 03.09.25 в 06:40
Лена Христов

Варненка издаде наръчник как да отглеждаме бебето си, ако няма баба на помощ

21 век – животът ни се променя скоростно и колкото и да "стъпваме" на традициите и обичаите си, днес голяма част от тях просто не вършат работа. Дори и родителството е различно и иска нов прочит – по-бърз и по-точен, а в основата е отглеждането на новороденото. На съвременните родители все по-рядко има кой да помага, когато прекрачат прага на..

публикувано на 02.09.25 в 08:10

Изложбата "Заземяване" - терапия за душата и споделено преживяване

Изложбата "Заземяване" ще бъде открита от 18.30 часа днес, 1 септември, в пространството "Swed Cab Embassy" във Варна.  Събитието е част от програмата на форума за съвременно изкуство "БУНА". Глината е терапия за душата , обобщиха в предаването "Новият ден" Рая Давидова (част от кампанията "Глината говори") и Калина Жечева от "Буна".  Посетителите..

публикувано на 01.09.25 в 08:00

Суперчовекът на Кокимото

"Übermensch" или "Суперчовек"! Новата изложба на Калоян Илиев, по-известен в артистичния свят с псевдонима Кокимото. Откриването е на 30 август от 18 часа в Дома на архитекта във Варна. Място, превърнало се в традиционно за изявите на Кокимото. Точно заради възрожденската архитектура и дух, съхранени през вековете. Името "Суперчовек" е от Фридрих Ницше и..

публикувано на 29.08.25 в 08:00

Спасителите във Варна отчитат десетки инциденти, но без удавяния в работно време

Напрегнато е лятото за спасителите и медицинските екипи по крайбрежието във Варна. Въпреки множеството инциденти през последните две седмици, когато вълнението на морето налага поставяне на червен флаг, фатални случаи по време на работното време на постовете не са регистрирани. Това каза  д-р Иван Иванов, управител на ДКЦ1 "Св. Клементина" във Варна,..

публикувано на 28.08.25 в 07:05

Uffe Pettersson (MEZZROW): Никога не си твърде стар, за да създаваш музика

Интервю с Uffe Pettersson (MEZZROW) Култовата траш банда MEZZROW ще издаде новия "Embrace The Awakening" – трети в близо 40-годишната им кариера (създадени са през 1987 година). Преди това обаче шведите идват за осмия „Running Free Festival“ и ще свирят в първия ден - 29 август, както показва програмата на фестивала. Това ще е и първият въобще..

публикувано на 27.08.25 в 22:33