Разказът на Здравка Евтимова “На Димитър - поет” спечели в категорията “Най-добър разказ с научнофантастични елементи”, публикуван през 2022 г. в САЩ след гласуване от читатели и писатели на научнофантастична литература на платформата Critters. Гласуването е било разделено в 38 категории - най-добър научнофантастичен роман, най-добро списание за научна фантастика, най-добър илюстратор, най-добра критико-аналитична статия, отразяваща научнофантастично произведение, най-добър роман с елементи на ужас, най-добро фентъзи, най-добър редактор на научнофантастична литература и др. Това е 25-ото гласуване в историята на Critters. Здравка Евтимова посвещава разказа си на поета Димитър Миланов от село Кладница, Пернишко.
Писателката признава, че наградата за нея е истинска изненада. Това е разказът ми за амебите и хората, казва тя. Този разказ е публикуван през октомври 2020 година в онлайн издание. Издателят й се обажда, за да й предложи да изпратят текста в конкурса. Тогава й се налага да го съкрати, за да успеят в сроковете. Тя признава, че винаги в взискателна към превода, което й отнема повече време. "Превеждам много бавно, тежък е процесът на превода", подчерта Евтимова.
Разказът е посветен на любовта и поет, който успява да докосне душата й.
"Този поет живееше в Кладница, прекрасен поет, имаше няколко стихосбирки, но най-силно съм запомнила стихосбирката "Метличина и топъл камък". Тя продължава и до днес да ме вълнува и да ме разтърсва. Който е чел нещо, не може да го забрави. Аз не вярвам на популярността твърде много, защото за мен популярност е това, до което сърцето иска да се връща", споделя авторката. "Поезията на Димитър Миланов е едно вълшебно пространство, и затова посветих този разказ за него", каза още Евтимова.
"Бях чела негово стихотворение, в което имаше една забележителна фраза: "Ще затворя земята след себе си". Той сякаш предусещаше смъртта си. Това изречение не мога да го забравя!", допълни Евтимова.
С нея разговаря Даниела Стойнова:
За този разказ са гласували много читатели.
Да. Питах моя издател, който ми каза, че не само читатели, но и издатели на научнофантастична литература са гласували за него. Важното за мен е, че издателят ми (публикувал разказа ми в литературно списание, на който той е собственик, и е работил в екипа на "Игра на тронове" и "Живите мъртви") ми каза, че би желал да издаде мой роман, който аз съм писала на английски език. "Той носи моето мълчание" - това е стих от стихотворението "Нямото момче" на Федерико Гарсия Лорка. "Той може да носи мълчанието ми като пръстен на малкия си пръст" . Аз така нарекох романа - фантастичен, странен, много странен - за извънземна цивилизация, която живее е подсъзнанието на хората. Най-главният представител на тази цивилизация е Смъртта. В романа имаше различни сюжетни линии - в крайна сметка Смъртта може да приема формата и на малко дете, и на много красива жена.
Обикновено в литературата Смъртта е красива жена. Така е и в живописта.
Тук е и като малко дете. Затова тези, които могат да идентифицират кой е главният човек на тази цивилизация, се натъкват на малко дете. Те не могат да убият малко дете.
Ще го издадете ли в България?
Да го превеждам на български - не! Много е трудно. Нека да излезе в Щатите. Добрите намерения винаги са добри, докато се осъществят. Нека се осъществят, да видим дали ще стане.
Снощи направих този разказ "Пешан" - за платформата offnews.bg.
Два пъти месечно как успявате да напишете оригинални, нови разкази? Как идва това вдъхновение?
Идва, като имам свободно време и като ме притиснат толкова много грижи, че да не мога да си кажа името. Единственото свободно пространство е човек да седне и да пише!
Колко разказа излязоха до сега в платформата?
Не мога да си спомня колко, защото дори и никога никъде да не ги публикувам, аз ще продължавам да пиша!
Издавате ли на хартиен носител тези разкази?
Някои - да, някои - не. Няма правило. Избирам тези, които са най-четени. Аз ги променям, нищо не е заковано. След като ги прочета отново, съвсем друго мога да направя. Разказът е роден за хора, които имат толкова малко време... Той е просто най-хубавото нещо - като хляб за гладния, когато умира от глад.
Как става така - отива ли си музата, има ли случай, в който нямате вдъхновение?
Аз смятам, че писането е аномалия и може да се окаже болестно състояние. Защото пишейки, човек не печели пари, просто не се вписва в изискванията на нашето напрегнато време. Като вложиш труд да получиш съответно заплащане, може да спечелиш, но да - понякога и получаваш. Но от него ако живееш, на третия ден трябва да залиташ от глад, а на четвъртия ще си мъртъв, и това го казвам съвсем сериозно! Ако аз знам, че трябва да се издържам от писане, сигурно няма да искам да пипна и да погледна лаптопа. Но тъй като знам, че то идва като дъжд, който чакаш за градината, за дърветата, или идва като някоя градушка, която не може да понасяш, обаче я описваш, защото те боли... Или идва като юмрук в зъбите и трябва да ходиш да се лекуваш и... разказът ти е лечението!
Има ли случаи, в които да има и суша?
Ако си богат човек, тогава сигурно не суша ще е, а такъв период на засушаване, че планетата ще се пръсне на парчета от липса на дъжд. Но ако човек е много богат и се чуди вече за какво да пише, тогава може. Но при мен е аномалия.
Тоест както е в големите романи - ако продадеш душата си, талантът секва, отива си. Ако започнеш да слугуваш на комерсиалното.
Мисля, че човек, който започва да служи на която и да е идея, ако не изгаря вътрешно от нея, ако не смята, че може да си даде живота за нея, ако не може да се разболее за нея, и пише за нея, то тая аномалия ще изчезне. Може би това е лечението от тази болест, писането. Да пишеш, за да слугуваш на някого. Да пропагандираш нечия идея, без да я обичаш. Това е единствената противоотрова на аномалията писане, защото то те преследва.
Сега в тази бездуховност това ли е нашето лечение?
Смятам, убедена съм, че в историята на човечеството, в най-тъмните, най-мрачните, най-противните години са се раждали най-големите гении. Мисля, че точно сега са годините, когато в тая жестокост, в тая агресия, ще има едно съзнание, което ще каже: "Това е несъвместимо с мисията на човечеството - да става по-човечно". Убедена съм в това!
Цялото интервю със Здравка Евтимова чуйте в звуковия файл:
Интервю с Eicca Toppinen (APOCALYPTICA) APOCALYPTICA започнаха кариерата си с албум с кавъри на METALLICA. Близо 30 години по-късно финландците издадоха и втора част отново с кавъри на METALLICA. На 28 ноември групата ще представи „Plays Metallica Vol. 2“ и в София по покана на „EventEase“ в Зала 3 на НДК. Това ще бъде деветия концерт на..
Своеобразният литературен маратон на поетесата и журналист Керанка Далакманска, започнал на рождения ѝ ден 2 октомври, е към своя край и бележи успех с пълните салони и души на хората, докоснали се лично до поезията и в "Петия ъгъл". Ъгълът на чувствеността. Нейният ъгъл, който носи смисъла за доброта, човечност, усещане на природа, на..
Всеки ден за семейството на к.д.п. Денчо Добрев е специален, защото след дългия работен ден и след училище, всички се събират да вечерят заедно и споделят как е минал денят им. Денчо Добрев отделя 18 години на морето, като последният му рейс е най-кошмарният – ковид-пандемията в самото начало, когато се оказва в Китай и не може да слезе от..
Учителите са в протестна и стачна готовност, ако няма увеличени на заплатите от 1 януари заради липсата на приет Бюджет за догодина. Това каза председателят на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" Юлиян Петров. Обмислят се вариантите на протест, сред които са ефективна стачка, незавършване на първия учебен срок, електронна стачка, обобщи той...
Театрално-танцовият спектакъл "Таралежите" по мотиви от романа на братя Мормареви - "Войната на таралежите", подготвят актьорът и режисьор Стоян Радев и танцовият хореограф и режисьор Георги GOOSH Енчев. Премиерата ще бъде на 23 ноември от 17.30 и 19.30 часа в "The Center World" на ул. "Шипка" 4, както и на следващия ден - отново от 17.30 и 19.30..
Над 5 млрд. лева харчи българинът на година за цигари. Огромна част от този разход отива в бюджета, тъй като акцизът и Данъкът върху добавената стойност взимат 80% от цената на цигарите. Ако акцизите за тютюневи изделия се вдигнат по-сериозно, в бюджета на България ще постъпват с 1,5 млрд. лева повече. Заради по-високите цени на цигарите около 150 000..
Интервю с Dwid Hellion (INTEGRITY) INTEGRITY са една от първите екстремни банди, които смесват метъл с хардкор. Оригинално групата е създадена през 1988 година в Кливланд, Охайо, но е базирана в Белгия от 2003 година. На 24 ноември INTEGRITY се завръщат в България по покана на „141“. Концертът е в „Grindhouse Skateboard Club“ с подкрепата..