Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Венера на Сандро Ботичели става посланик на италианския туризъм

Венера от картината „Раждането на Венера” на Ботичели е една от най-известните - образно казано, жени в света. Творбата на Ботичели, представяща голата Венера с изящните черти и развяващите се руси коси, се намира в галерията „Уфици” във Флоренция. Сега обаче красавицата излезе оттам, за да се включи в кампания за рекламиране и популяризиране на италианския туризъм по света.  По идея на министерството на туризма и на Италианската националната агенция за туризъм и с помощта на компанията за комуникации „Армандо Теста” Венера на Ботичели се превърна в съвременна млада дама, облечена така, както би се облякло всяко обикновено момиче днес. Тя има в гардероба си дънков минижуп и дънкова риза, елегантен морскосин костюм с къса пола и раирана блузка, дълга небесно синя пола и бяла ефирна риза, летен сив костюм,  бляскава парти рокля,  ски екип. Съвременната Венера си прави селфи със смартфона си на площад  „Сан Марко” във Венеция на фона на едноименната базилика и камбанарията, похапва пица на брега на езерото Комо, готви се да яхне велосипед на фона на Колизеума в Рим, поседнала е на стъпалата на живописно италианско градче или на скалист морски бряг, потеглила е на ски из италианските планини или купонясва в дискотека. Казано с две думи Венера на Ботичели се е превърнала във виртуален инфлуенсър, който ще рекламира активно италианските забележителности в рамките на национална кампания, наречена „Open to meraviglia”. Името на кампанията съчетава английския с италианския и може да се преведе като „Отворен за чудото”. Думата meraviglia на италиански означава чудо, но много често се използва за обрисуване на италианските природни, исторически и културни забележителности.

Кампанията включва и промоционално видео, в което италианското знаме е като прозорец за Италия към света и на света към чудесата на Италия. Кампанията ще е активна в интернет на сайта Italia.it, в социалните мрежи и в акаунта в Инстаграм venereitalia23. В нея са инвестирани 9 милиона евро. По време на тази кампания, която ще присъства и на международните туристически изложения, виртуалната инфлуенсърка Венера ще представя на света чудесата на Италия, ще разказва за природните забележителности, за италианските градове на изкуството  и за малките италиански градчета, за кулинарните чудесии на Италия и за всичко, което може да привлече туристите и което придава уникален характер на италианското културно, историческо, природно и гастрономическо наследство, отбелязва АНСА. В реализирането на кампанията се е включил и информационният отдел на италианския министерски съвет, допълва Ти Джи Ком 24.

На пресконференцията в Рим, при представянето на виртуалната инфлуенсърка Венера, италианската министърка на туризма Даниела Сантанке изтъкна, че амбициите на нейното министерство са да постави Италия на първо място в света в областта на туризма. Сантанке припомни, че 2019 г. е била една много успешна година за туризма в Италия и че сега правителството на Италия иска 2023 г. да подобри рекордите, поставени в последната година преди пандемията. „Трябва да се гордеем с нашата нация”, подчерта Сантанке при представянето на кампанията.

Италианският външен министър Таяни пък изтъкна, че неговото ведомство ще направи всичко, за да подкрепя политиката на туризма и на организирането на големи прояви в Италия, които логично привличат и много туристи, като например големите спортни прояви. „Това също е един начин да се прави външна политика”, изтъкна Таяни. Той подчерта, че всички италиански посолства по света ще се включат в представянето на кампанията с виртуалната инфлуенсърка Венера. Таяни изрази надежда, че тази кампания ще се впише и в усилията на италианската столица Рим да стане домакин на световното изложение ЕКСПО през 2030 г.

Според министъра на спорта Абоди Италия трябва да рекламира още повече  и спортния си туризъм. А според ръководителката на Италианската национална агенция за туризъм Ивана Йелинич властите трябва да насочат вниманието си за привличане на туристи от утвърдените туристически пазари, но и от нововъзникващи пазари, като индийския или емиратския. Освен това Италия трябва да се фокусира и не само върху така наречените зрели туристи, но и върху туристите от по-младите поколения.

На церемонията по представянето на кампанията с инфлуенсърката Венера присъстваха и Бернабо Бока, ръководител на Федералберги – италианската федерация на хотелиерите,  Марина Лали, ръководител на Федертуризмо Конфиндустрия, италианската асоциация на туристическите предприемачи и  Марко Мизикия, ръководител на туристическото звено на Сдружението на италианските занаятчии. Всички те определиха идеята за кампанията с инфлуенсърката Венера като много свежа, новаторска и оригинална.

Като цяло кампанията се вписва в усилията на правителството на Джорджа Мелони да насърчи всичко, което е италианско, в това число и всички природни, културни, исторически и туристически богатства на страната. Това само ще увеличи влиянието и тежестта на Италия по света.

Дали обаче властите успяха да убедят италианците, че виртуалната инфлуенсърка Венера ще е от полза за чудесата на Италия. Броени дни след тържественото представяне на промоционалната кампания италианското общество е доста разединено по въпроса. Някои чисто и просто се смеят с глас при вида на Венера на Ботичели, накипрена като блогърка или инфлуренсърка. Други са чисто и просто възмутени от принизяването и банализирането на един шедьовър по този начин. В мрежите се завъртяха и много колажи и мемета с виртуалната инфлуенсърка Венера.

Разделението по въпроса достигна дори правителството. Италианският  заместник-министър на културата Виторио Сгарби припомни, че оригиналната Венера на Ботичели е гола и така е трябвало да бъде показана на света, вместо да бъде дегизирана по този банален начин. Той изрази и недоволство от мотото на самата кампания, в която половината текст е на английски, а другата на италиански. „Понякога, когато човек не може да измисли нещо по-добро (от един шедьовър), то по-добре е да не прави нищо”, подчерта Сгарби.

Немалка част от критиците на кампанията припомниха също, че неотдавна именно властите на Италия представиха план за борба с навлизането на чуждиците в италианския език. А точно сега една важна кампания, която има за цел да популяризира Италия и всичко италианско, сякаш напълно е забравила за изразното богатство на италианския език и прибягва до английския.

Мнозина оприличиха Венера на Ботичели, дегизирана като виртуална инфлуенсърка, с Киара Ферани – италианската инфлуенсърка, изявяваща се и като бизнес и шоу дама, филантроп, модна икона и съпруга на известния италиански рапър Федец. Киара Ферани неотдавна придоби световна слава като една от съводещите на фестивала на италианската песен в Сан Ремо. Тя е на първия ред на модни ревюта в целия свят. Тоалетите, които носи, винаги са широко коментирани. Всяко едно пътуване в Италия и по света на Ферани и съпруга й Федец заедно с двете им малки деца се превръща в тема за оживени дискусии. Преди три години, след локдауните в Италия заради коронавирусната пандемия, когато страната започна да се отваря за туристите, Киара Ферани направи фотосесия за сп. "Вог” именно в „дома на Венерата на Ботичели” - галерията „Уфици” във Флоренция. Тя позира с разнородни тоалети, често пъти доста оскъдни, пред шедьоврите там, включително и пред  картината „Раждането на Венера”. Мнозина бяха скандализирани тогава от неуважението към изкуството, демонстрирано чрез фотосесията с участието на Ферани в един от водещите музеи в света. Много критики отнесе и самата управа на музея, допуснала подобна фотосесия. Но веднага след това музеят „Уфици” се превърна от една от актуалните теми за обсъждане в младежките социални мрежи Инстаграм и ТикТок и посещаемостта в галерията нарасна, което мнозина дефинираха като резултат от „Ефекта на инфлуенсърката Киара Ферани”. Така че сега е много вероятно новата рекламна кампания с виртуалната инфлуенсърка Венера на Ботичели да даде същия резултат.

Това обаче не може да оправдае гротескното излъчване на кампанията, коментира италианското издание „Арттрибуне". Посланието на кампанията е банално и ориентирано към лайкове в социалните мрежи. Кампанията злоупотребява със стереотипите (красива жена с модерни дрехи), за да рекламира чудесата на Италия, които нямат изобщо нужда от подобна реклама, допълва изданието.


По публикацията работи: Ваня Славова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Зоопаркът във Варна кандидатства за евросредства за обновяване на пространството

Зоопаркът във Варна е в етап на подготвяне на документация за кандидатстване за евросредства за обновяване на пространството. Това каза Нора Люцканова, уредник "Зооколекция". Стремим се да направим най-доброто за пространството, с което разполагаме, каза тя и изрази съжалението си, че площта не е голяма, в сравнение с други зоокътове в страната...

публикувано на 08.01.25 в 15:25

Първото бебе на Балчик все още се чака, първият издаден акт е на дете от Полша

142 срещу 132 са издадените актове за раждане през 2024 спрямо предходната година. Това показват справките на дирекция Гражданска регистрация и административно обслужване в община Балчик. Първият издаден акт за раждане за 2025-а е в регистъра от дата 2 януари, но момченцето Николай Асенов е роден на 22 ноември миналата година в Полша. В балчишкото..

публикувано на 08.01.25 в 15:05
Светлана Радева

Продължава тенденцията да се раждат повече момчета във Варна

Новородените в АГ-болницата във Варна са повече момчета (957) и по-малко момичета (924). Тази тенденция се запазва през последните няколко години. С имена Александър, Георги, Иван и Калоян се кръщават най-често момчетата, родени през 2024-та година. А при момичетата в първата част от класацията са: Никол, Александра, Валерия, Виктория и..

публикувано на 08.01.25 в 09:33
Снимка: Facebook/ Българските корени

Бабинден по нов стил се отбелязва днес

На 8 януари се празнува Денят на родилната помощ, известен още като Бабинден - (по стар стил празникът е на 21 януари, по нов - на 8 януари). Бабинден е един от големите народни женски празници, посветен на "бабите" - жените, които помагали при раждане на младите булки и невести, които са раждали. Обредността през този ден е подчинена главно на..

публикувано на 08.01.25 в 08:36

Варненският зоопарк призовава гражданите да дарят коледните си елхички

Общинският Зоопарк във Варна напомня за своята дългогодишна инициатива „Второ приложение на коледните и новогодишни дръвчета” и призовава гражданите, които са използвали живи дръвчета за украса да ги дарят за храна на животните. Кампанията се провежда за единадесета поредна година и е с цел да намери най-подходящото и полезно приложение на елхичките,..

публикувано на 07.01.25 в 15:22

102-годишният именик Иван Караджов: До тази възраст се стига без завист и с доброта

18 768 варненци празнуват на Ивановден, сочи справка на дирекция "Информационно и административно обслужване" към Община Варна. Името Иван носят 5743 варненци, а 2043 дами са с името Иванка. Сред празнуващите имен ден са още: с името Ивайло – 2582 души, Калоян – 1707, Ивелина – 1603, Йоана – 999, Ивелин – 776, Ваня – 750, Йоанна – 379, Ивайла – 342..

публикувано на 07.01.25 в 13:40

Росен Марков с нестандартна форма на протест

Варненският зевзек Росен Марков с поредна нестандартна форма на протест. Този път недоволството на варненеца е провокирано от връщането на 20% Данък общ доход върху хляба, както и поскъпването на тока и природния газ. Председателят на партията на българските мъже заяви, че в знак на протест ще татуира мъжкото си достойнство или казано с латинското му..

публикувано на 07.01.25 в 12:56