Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Венера на Сандро Ботичели става посланик на италианския туризъм

Венера от картината „Раждането на Венера” на Ботичели е една от най-известните - образно казано, жени в света. Творбата на Ботичели, представяща голата Венера с изящните черти и развяващите се руси коси, се намира в галерията „Уфици” във Флоренция. Сега обаче красавицата излезе оттам, за да се включи в кампания за рекламиране и популяризиране на италианския туризъм по света.  По идея на министерството на туризма и на Италианската националната агенция за туризъм и с помощта на компанията за комуникации „Армандо Теста” Венера на Ботичели се превърна в съвременна млада дама, облечена така, както би се облякло всяко обикновено момиче днес. Тя има в гардероба си дънков минижуп и дънкова риза, елегантен морскосин костюм с къса пола и раирана блузка, дълга небесно синя пола и бяла ефирна риза, летен сив костюм,  бляскава парти рокля,  ски екип. Съвременната Венера си прави селфи със смартфона си на площад  „Сан Марко” във Венеция на фона на едноименната базилика и камбанарията, похапва пица на брега на езерото Комо, готви се да яхне велосипед на фона на Колизеума в Рим, поседнала е на стъпалата на живописно италианско градче или на скалист морски бряг, потеглила е на ски из италианските планини или купонясва в дискотека. Казано с две думи Венера на Ботичели се е превърнала във виртуален инфлуенсър, който ще рекламира активно италианските забележителности в рамките на национална кампания, наречена „Open to meraviglia”. Името на кампанията съчетава английския с италианския и може да се преведе като „Отворен за чудото”. Думата meraviglia на италиански означава чудо, но много често се използва за обрисуване на италианските природни, исторически и културни забележителности.

Кампанията включва и промоционално видео, в което италианското знаме е като прозорец за Италия към света и на света към чудесата на Италия. Кампанията ще е активна в интернет на сайта Italia.it, в социалните мрежи и в акаунта в Инстаграм venereitalia23. В нея са инвестирани 9 милиона евро. По време на тази кампания, която ще присъства и на международните туристически изложения, виртуалната инфлуенсърка Венера ще представя на света чудесата на Италия, ще разказва за природните забележителности, за италианските градове на изкуството  и за малките италиански градчета, за кулинарните чудесии на Италия и за всичко, което може да привлече туристите и което придава уникален характер на италианското културно, историческо, природно и гастрономическо наследство, отбелязва АНСА. В реализирането на кампанията се е включил и информационният отдел на италианския министерски съвет, допълва Ти Джи Ком 24.

На пресконференцията в Рим, при представянето на виртуалната инфлуенсърка Венера, италианската министърка на туризма Даниела Сантанке изтъкна, че амбициите на нейното министерство са да постави Италия на първо място в света в областта на туризма. Сантанке припомни, че 2019 г. е била една много успешна година за туризма в Италия и че сега правителството на Италия иска 2023 г. да подобри рекордите, поставени в последната година преди пандемията. „Трябва да се гордеем с нашата нация”, подчерта Сантанке при представянето на кампанията.

Италианският външен министър Таяни пък изтъкна, че неговото ведомство ще направи всичко, за да подкрепя политиката на туризма и на организирането на големи прояви в Италия, които логично привличат и много туристи, като например големите спортни прояви. „Това също е един начин да се прави външна политика”, изтъкна Таяни. Той подчерта, че всички италиански посолства по света ще се включат в представянето на кампанията с виртуалната инфлуенсърка Венера. Таяни изрази надежда, че тази кампания ще се впише и в усилията на италианската столица Рим да стане домакин на световното изложение ЕКСПО през 2030 г.

Според министъра на спорта Абоди Италия трябва да рекламира още повече  и спортния си туризъм. А според ръководителката на Италианската национална агенция за туризъм Ивана Йелинич властите трябва да насочат вниманието си за привличане на туристи от утвърдените туристически пазари, но и от нововъзникващи пазари, като индийския или емиратския. Освен това Италия трябва да се фокусира и не само върху така наречените зрели туристи, но и върху туристите от по-младите поколения.

На церемонията по представянето на кампанията с инфлуенсърката Венера присъстваха и Бернабо Бока, ръководител на Федералберги – италианската федерация на хотелиерите,  Марина Лали, ръководител на Федертуризмо Конфиндустрия, италианската асоциация на туристическите предприемачи и  Марко Мизикия, ръководител на туристическото звено на Сдружението на италианските занаятчии. Всички те определиха идеята за кампанията с инфлуенсърката Венера като много свежа, новаторска и оригинална.

Като цяло кампанията се вписва в усилията на правителството на Джорджа Мелони да насърчи всичко, което е италианско, в това число и всички природни, културни, исторически и туристически богатства на страната. Това само ще увеличи влиянието и тежестта на Италия по света.

Дали обаче властите успяха да убедят италианците, че виртуалната инфлуенсърка Венера ще е от полза за чудесата на Италия. Броени дни след тържественото представяне на промоционалната кампания италианското общество е доста разединено по въпроса. Някои чисто и просто се смеят с глас при вида на Венера на Ботичели, накипрена като блогърка или инфлуренсърка. Други са чисто и просто възмутени от принизяването и банализирането на един шедьовър по този начин. В мрежите се завъртяха и много колажи и мемета с виртуалната инфлуенсърка Венера.

Разделението по въпроса достигна дори правителството. Италианският  заместник-министър на културата Виторио Сгарби припомни, че оригиналната Венера на Ботичели е гола и така е трябвало да бъде показана на света, вместо да бъде дегизирана по този банален начин. Той изрази и недоволство от мотото на самата кампания, в която половината текст е на английски, а другата на италиански. „Понякога, когато човек не може да измисли нещо по-добро (от един шедьовър), то по-добре е да не прави нищо”, подчерта Сгарби.

Немалка част от критиците на кампанията припомниха също, че неотдавна именно властите на Италия представиха план за борба с навлизането на чуждиците в италианския език. А точно сега една важна кампания, която има за цел да популяризира Италия и всичко италианско, сякаш напълно е забравила за изразното богатство на италианския език и прибягва до английския.

Мнозина оприличиха Венера на Ботичели, дегизирана като виртуална инфлуенсърка, с Киара Ферани – италианската инфлуенсърка, изявяваща се и като бизнес и шоу дама, филантроп, модна икона и съпруга на известния италиански рапър Федец. Киара Ферани неотдавна придоби световна слава като една от съводещите на фестивала на италианската песен в Сан Ремо. Тя е на първия ред на модни ревюта в целия свят. Тоалетите, които носи, винаги са широко коментирани. Всяко едно пътуване в Италия и по света на Ферани и съпруга й Федец заедно с двете им малки деца се превръща в тема за оживени дискусии. Преди три години, след локдауните в Италия заради коронавирусната пандемия, когато страната започна да се отваря за туристите, Киара Ферани направи фотосесия за сп. "Вог” именно в „дома на Венерата на Ботичели” - галерията „Уфици” във Флоренция. Тя позира с разнородни тоалети, често пъти доста оскъдни, пред шедьоврите там, включително и пред  картината „Раждането на Венера”. Мнозина бяха скандализирани тогава от неуважението към изкуството, демонстрирано чрез фотосесията с участието на Ферани в един от водещите музеи в света. Много критики отнесе и самата управа на музея, допуснала подобна фотосесия. Но веднага след това музеят „Уфици” се превърна от една от актуалните теми за обсъждане в младежките социални мрежи Инстаграм и ТикТок и посещаемостта в галерията нарасна, което мнозина дефинираха като резултат от „Ефекта на инфлуенсърката Киара Ферани”. Така че сега е много вероятно новата рекламна кампания с виртуалната инфлуенсърка Венера на Ботичели да даде същия резултат.

Това обаче не може да оправдае гротескното излъчване на кампанията, коментира италианското издание „Арттрибуне". Посланието на кампанията е банално и ориентирано към лайкове в социалните мрежи. Кампанията злоупотребява със стереотипите (красива жена с модерни дрехи), за да рекламира чудесата на Италия, които нямат изобщо нужда от подобна реклама, допълва изданието.


По публикацията работи: Ваня Славова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Фотоконкурс за най-добра снимка с куче ще помогне на четириногите в приюта в Каменар да намерят дом

Общинският приют за безстопанствени кучета в Каменар  организира кампанията "Снимка с муцунка". Нейната цел е да се помогне на кученцата да си намерят дом.  Тя ще се проведе на 23 август, събота, от 10 часа в приюта, където по сетителите ще има възможност да си направят снимки с избрани от тях кучета, с които после ще могат да се включат във..

публикувано на 21.08.25 в 14:00

Близо 700 участници ще се включат в Националния събор за автентичен фолклор „Тополи пее и се сме“ 2025

Рекорден брой заявки от близо 200 фолклорни групи и индивидуални изпълнители са подадени за участие в Единадесетото издание на Националния събор за автентичен фолклор „Тополи пее и се смее“ 2025 г. Така числеността на участниците, които ще представят богатството на българската песен и танц, се очаква да доближи 700. Празникът на българските традиции,..

публикувано на 21.08.25 в 13:52

"Да живее свободата!" - нова песен за ПФК Левски

Да живее свободата! Това е нова песен, посветена на футболния клуб Левски и подарък за всички левскари от варненската фен фракция на клуба „Ултра Варна“. Тя беше официално представена на 16 август в 19 часа и 14 минути. В нея участват варненските музиканти Иван Манолов, Георги Пехливанов, Александър Василев, а песента е изпята от Станимир..

публикувано на 21.08.25 в 13:10
Варна

Около 29 градуса днес във Варна

Днес ще е слънчево. Ще духа слаб южен вятър, следобед до умерен, по Черноморието от югоизток. С него ще нахлува по-топъл въздух и максималните температури ще се повишат спрямо предните дни – преобладаващите ще са между 29° и 34°, за Варна около 29°. Вълнение на морето 2, след обяд 3 бала. Температурата на морската вода 25°-26°. Изгрев на Слънцето за..

публикувано на 21.08.25 в 08:25

Балчик се усмихва в "Море от ритми" в празничните дни от 19 до 22 септември

Магията на автентичния и обработен фолклор, костюми и обичаи за пореден път ще завладее Балчик в празничните за България и Белия град дни от 19 до 22 септември. За 15-и път морското градче ще бъде домакин на Международния фолклорен фестивал "Море от ритми" – фестивал, който изпраща последните слънчеви лъчи на лятото, съчетавайки ги със съкровеното..

публикувано на 20.08.25 в 18:41

Зелен фестивал на куклите предстои тази неделя в село Горица

Зелен фестивал на куклите ще се състои на 24 август, неделя, от 17.30 часа в читалището в село Горица, област Варна. Той е част от Малкия фестивал на куклите, който вече е пътуващ и е гостувал в Обзор, Бяла, Шабла и Провадия.  В Горица тази неделя публиката ще може да гледа спектакъла "Дядо вади ряпа" на пътуващия куклен театър "Мале-мале", в нов,..

публикувано на 20.08.25 в 14:55

"Най-дългата вечеря на плажа" във Варна тази събота

"Най-дългата вечеря на плажа" ще се проведе и тази година във Варна. Емблематичното събитие ще се състои на 23 август, събота, на плажа в квартал "Аспарухово", съобщи районният кмет Ивайло Маринов.  "Най-дългата вечеря" започва от 19 часа и ще бъде съпроводена с богата музикално-артистична програма.  Очакват Ви жива музика, артистични изпълнения, танци..

публикувано на 20.08.25 в 11:55