Рeĸopдeн пазарен ръст бележат изцялo eлeĸтpичecĸитe автомобили на европейския пазар в началото на 2023 г., като достигат пaзapeн дял oт близо 14%, което е yвeличeниe oт 2,5% cпpямo мapт миналата година. Дaннитe са нa Асоциацията нa автомобилните производители в Европа (АСЕА)
В световен план има стремеж към развитието и налагането на електромобилите като част от усилията за справяне с климатичните изменения. На този фон обаче вече се чуват гласове, които сочат, че въглеродният отпечатък на електромобилите далеч не е толкова малък и развенчават мита за тяхната безвредност спрямо околната среда.
От една страна те все още се развиват като технология и още преди изчерпване на капацитета им, вероятно на потребителите ще бъдат предложени нови, по-модерни. И тук идва проблемът - какво се случва със старите, посочва екологът Илиян Илиев от Обществен център за околна среда и устойчиво развитие във Варна. "Идеята е, че докато започнем да изхвърляме масово тези батерии, науката ще е измислила как да се справяме с тях. Понякога се случва, понякога не", посочва Илиев. Според него алтернативата е изграждането на една много добра градска транспортна система, която да позволява бърз достъп до всяка точка на града.
Вторият проблем е, че в производството на батериите за електрическите автомобили се използват редките метали литий, кобалт и манган, чиито добив и преработка изискват много енергия, което повишава техния въглероден отпечатък.
Доцент Марин Маринов от Електротехнически факултет на Техническия университет във Варна е категоричен, че електромобилите са много по-екологични от тези с двигатели с вътрешно горене, особено в градска среда поради нулевите вредни газове. И според него проблем за околната среда се оказват батериите.Все още има много неизвестни – доколко ще подлежат на преработка или унищожение, къде и как ще се прави и доколко безопасен ще е процесът за здравето на хората, които ще бъдат наети за дейността, защото тези батерии са високоволтови, посочва ученият.
Според доц. Маринов ще възникнат много проблеми с отровните електролити, които се намират в литиево-йонната батерия. Литиевите соли, които се съдържат в електролитите са пожароопасни. Доцент Маринов обаче е оптимист, тъй като вижда усилие на част от производителите да заменят литиево-йонните батерии с водородни клетки. "Бъдещето на електромобилите са водородни клетки - водородът е по-безопасно гориво, не отделя никакви емисии", отбеляза ученият, който със своя екип в Технически университет-Варна е създал прототипи на електромобили и е-мотоциклет.
Твърдението, че електромобилите са безвредни за околната среда е ПОДВЕЖДАЩО. Части от тях действително оставят значителен въглероден отпечатък, въпреки че към момента електромобилите са най-щадящият за околната среда транспорт.
------------------
Този материал е изготвен по проекта „Пилотни радио-проверки на факти за по-надеждна медийна среда“ (#factcheckEI_BNR), изпълняван от Фондация "Европейски институт" и Българското национално радио с финансовата подкрепа на Европейския фонд за медии и информация (European Media and Information fund) – EMIF. Отговорността за съдържанието, подкрепено от Европейския фонд за медии и информация EMIF, е на автора и може да не отразява позициите на EMIF и партньорите на фонда – Фондация „Калуст Гулбенкян“ (Calouste Gulbenkian Foundation) и Европейския университетски институт (European University Institute).
Екипът на БНР за проверка на факти поема ангажимент за проверка на твърдения, които могат да подведат слушатели и читатели по важни теми. Сигнали можете да изпращате на имейл reporter@bnr.bg Други материали от Екипа за проверка на факти на БНР може да прочетете на https://bnr.bg/factcheck
Канабис за над половин милион лева откри полицията в Добрич. Установени са конопени растения, разположени на девет декара земя край село Селце, както и изсушена маса марихуана. Задържан с прокурорско постановление е собственикът на оранжериите – 56-годишен мъж от Каварна. При специализирана полицейска операция вчера органите на реда..
През нощта ще се заоблачи. Очакваме бързо да премине фронт, който ще е добре изразен в температурно отношение. Вятърът от север-североизток рязко ще се усили, по Черноморието с пориви до 15-20 м/сек, над районите бързо ще нахлува студен въздух. През деня температурите ще бъдат почти без денонощен ход. Максималните температури ще са с 10-15..
Отпуснатите от държавата 30 млн. лв. за изграждането на стадион "Варна" e решение, подобно на случая с пловдивските отбори „Ботев“ и „Локомотив“. Тази аналогия направи общинският съветник от ГЕРБ/СДС Иван Портних, който в обзорното предаване "Позиция" коментира, че Варна заслужава да има градски стадион. Според него, нямат основания тревогите на..
Няколко улици в района на стадион "Тича" ще бъдат затворени при необходимост заради провеждането на дербито между "Черно море" и "Левски" в неделя , съобщават от община Варна. При необходимост ще се преустанови движението на автомобили в интервала от 15:00 до 20:30 часа по следните улици: Ул. „Найден Геров“ ( от бул. „Княз Борис I“..
Общинският съвет си върна правото да бъде контролен орган на администрацията. От тук нататък кметът на Варна, Благомир Коцев, трябва да иска разрешение за всички извънредни разходи извън тези които са заложени в бюджета. С тези думи, общинският съветник от „Възраждане“ Георги Георгиев коментира в обзорното предаване „Позиция“ орязването..
С военен ритуал и панихида пред паметника на загиналите български воини на Старите гробища във Варна беше отбелязана Архангелова задушница. Венци и цветя поднесоха граждани, представители на Военноморските сили на Република България, на държавни институции и общината. Варненският и Великопреславски митрополит Йоан отслужи..
Като странно определи мнозинството в Общинския съвет във Варна съветникът от ПП-ДБ Стелиян Севастиянов в предаването "Позиция" по Радио Варна. Според него мнозинството е съставено от общинските съветници на ГЕРБ и "Възраждане", заедно с тези на коалиция "Български гласъ", която, по думите му, на национално ниво е част от ДПС - Ново начало...