Рeĸopдeн пазарен ръст бележат изцялo eлeĸтpичecĸитe автомобили на европейския пазар в началото на 2023 г., като достигат пaзapeн дял oт близо 14%, което е yвeличeниe oт 2,5% cпpямo мapт миналата година. Дaннитe са нa Асоциацията нa автомобилните производители в Европа (АСЕА)
В световен план има стремеж към развитието и налагането на електромобилите като част от усилията за справяне с климатичните изменения. На този фон обаче вече се чуват гласове, които сочат, че въглеродният отпечатък на електромобилите далеч не е толкова малък и развенчават мита за тяхната безвредност спрямо околната среда.
От една страна те все още се развиват като технология и още преди изчерпване на капацитета им, вероятно на потребителите ще бъдат предложени нови, по-модерни. И тук идва проблемът - какво се случва със старите, посочва екологът Илиян Илиев от Обществен център за околна среда и устойчиво развитие във Варна. "Идеята е, че докато започнем да изхвърляме масово тези батерии, науката ще е измислила как да се справяме с тях. Понякога се случва, понякога не", посочва Илиев. Според него алтернативата е изграждането на една много добра градска транспортна система, която да позволява бърз достъп до всяка точка на града.
Вторият проблем е, че в производството на батериите за електрическите автомобили се използват редките метали литий, кобалт и манган, чиито добив и преработка изискват много енергия, което повишава техния въглероден отпечатък.
Доцент Марин Маринов от Електротехнически факултет на Техническия университет във Варна е категоричен, че електромобилите са много по-екологични от тези с двигатели с вътрешно горене, особено в градска среда поради нулевите вредни газове. И според него проблем за околната среда се оказват батериите.Все още има много неизвестни – доколко ще подлежат на преработка или унищожение, къде и как ще се прави и доколко безопасен ще е процесът за здравето на хората, които ще бъдат наети за дейността, защото тези батерии са високоволтови, посочва ученият.
Според доц. Маринов ще възникнат много проблеми с отровните електролити, които се намират в литиево-йонната батерия. Литиевите соли, които се съдържат в електролитите са пожароопасни. Доцент Маринов обаче е оптимист, тъй като вижда усилие на част от производителите да заменят литиево-йонните батерии с водородни клетки. "Бъдещето на електромобилите са водородни клетки - водородът е по-безопасно гориво, не отделя никакви емисии", отбеляза ученият, който със своя екип в Технически университет-Варна е създал прототипи на електромобили и е-мотоциклет.
Твърдението, че електромобилите са безвредни за околната среда е ПОДВЕЖДАЩО. Части от тях действително оставят значителен въглероден отпечатък, въпреки че към момента електромобилите са най-щадящият за околната среда транспорт.
------------------
Този материал е изготвен по проекта „Пилотни радио-проверки на факти за по-надеждна медийна среда“ (#factcheckEI_BNR), изпълняван от Фондация "Европейски институт" и Българското национално радио с финансовата подкрепа на Европейския фонд за медии и информация (European Media and Information fund) – EMIF. Отговорността за съдържанието, подкрепено от Европейския фонд за медии и информация EMIF, е на автора и може да не отразява позициите на EMIF и партньорите на фонда – Фондация „Калуст Гулбенкян“ (Calouste Gulbenkian Foundation) и Европейския университетски институт (European University Institute).
Екипът на БНР за проверка на факти поема ангажимент за проверка на твърдения, които могат да подведат слушатели и читатели по важни теми. Сигнали можете да изпращате на имейл reporter@bnr.bg Други материали от Екипа за проверка на факти на БНР може да прочетете на https://bnr.bg/factcheck
П оетапното изплащане на държавната помощ за компенсиране на щетите по земеделските култури, причинени от неблагоприятни климатични условия, за щети от измръзване/слана върху череши, вишни и кайсии през 2025 г., започва от 25 август, съобщиха от Държавен фонд „Земеделие“. Над 3.2 млн. лв. ще постъпят в понеделник по сметките на 254..
Потребителската такса, която се дължи при всяко посещение при общопрактикуващ лекар, да бъде обвързана отново с минималната работна заплата. За това ще настояват от Българския лекарски съюз /БЛС/, каза в интервю за NovaNews председателят на съюза д-р Николай Брънзалов. В момента тя е фиксирана сума и е в размер на 2.90, а ако бъде..
Председателката на Европейската комисия /ЕК/ Урсула фон дер Лайен заяви, че Брюксел отпуска на Киев допълнителна финансова помощ в размер на 4,05 млрд. евро, предаде ДПА. Информацията на новите средства от ЕС бе оповестена по-рано в петък и от премиера на Украйна Юлия Свириденко. "Солидарността на ЕС с Украйна е непоколебима", написа..
Планови хирургически операции вече ще се извършват и вечер и през почивните дни в държавните болници в Турция, предвижда Министерството на здравеопазването на страната, но лекари възразиха срещу промените, които според тях няма да са в услуга на пациентите. В циркулярно писмо на Министерството, за което съобщи турската частна телевизия НТВ,..
До 17.00 часа на 23 август ще се почистват канавки по автомагистрала „ Хемус “, съобщават от Агенция „Пътна инфраструктура“. Поради тази причина поетапно ще се променя организацията на движение в посока Варна в участъка от „Хемус“ от 8-и до 22-и км на територията на Софийска област. Дейностите ще се извършват в аварийната лента, в която ще..
Автобусите по линии 10 и 12 на градския транспорт във Варна няма да обслужват спирка "ВиК" посока бул. "Христо Смирненски" след 8.00 часа на 23 август 2025 г. Това съобщават от фирма "Градски транспорт. За линия № 10 след спирка "Янко Михайлов" ще завиват наляво по бул. "Цар Освободител", за линия № 12 след спирка "Проектантска" ще продължават по..
Днес ще бъде предимно слънчево, с по-значителни увеличения на облачността в Североизточна България. Вятърът сутринта ще е умерен от северозапад, следобед ще отслабне и ще се обърне от изток, вечерта във вътрешността ще стихне. Максималните температури ще се понижат спрямо предните дни и ще са между 24° и 29° северно от Стара планина и от 29° до 32°..