Рeĸopдeн пазарен ръст бележат изцялo eлeĸтpичecĸитe автомобили на европейския пазар в началото на 2023 г., като достигат пaзapeн дял oт близо 14%, което е yвeличeниe oт 2,5% cпpямo мapт миналата година. Дaннитe са нa Асоциацията нa автомобилните производители в Европа (АСЕА)
В световен план има стремеж към развитието и налагането на електромобилите като част от усилията за справяне с климатичните изменения. На този фон обаче вече се чуват гласове, които сочат, че въглеродният отпечатък на електромобилите далеч не е толкова малък и развенчават мита за тяхната безвредност спрямо околната среда.
От една страна те все още се развиват като технология и още преди изчерпване на капацитета им, вероятно на потребителите ще бъдат предложени нови, по-модерни. И тук идва проблемът - какво се случва със старите, посочва екологът Илиян Илиев от Обществен център за околна среда и устойчиво развитие във Варна. "Идеята е, че докато започнем да изхвърляме масово тези батерии, науката ще е измислила как да се справяме с тях. Понякога се случва, понякога не", посочва Илиев. Според него алтернативата е изграждането на една много добра градска транспортна система, която да позволява бърз достъп до всяка точка на града.
Вторият проблем е, че в производството на батериите за електрическите автомобили се използват редките метали литий, кобалт и манган, чиито добив и преработка изискват много енергия, което повишава техния въглероден отпечатък.
Доцент Марин Маринов от Електротехнически факултет на Техническия университет във Варна е категоричен, че електромобилите са много по-екологични от тези с двигатели с вътрешно горене, особено в градска среда поради нулевите вредни газове. И според него проблем за околната среда се оказват батериите.Все още има много неизвестни – доколко ще подлежат на преработка или унищожение, къде и как ще се прави и доколко безопасен ще е процесът за здравето на хората, които ще бъдат наети за дейността, защото тези батерии са високоволтови, посочва ученият.
Според доц. Маринов ще възникнат много проблеми с отровните електролити, които се намират в литиево-йонната батерия. Литиевите соли, които се съдържат в електролитите са пожароопасни. Доцент Маринов обаче е оптимист, тъй като вижда усилие на част от производителите да заменят литиево-йонните батерии с водородни клетки. "Бъдещето на електромобилите са водородни клетки - водородът е по-безопасно гориво, не отделя никакви емисии", отбеляза ученият, който със своя екип в Технически университет-Варна е създал прототипи на електромобили и е-мотоциклет.
Твърдението, че електромобилите са безвредни за околната среда е ПОДВЕЖДАЩО. Части от тях действително оставят значителен въглероден отпечатък, въпреки че към момента електромобилите са най-щадящият за околната среда транспорт.
------------------
Този материал е изготвен по проекта „Пилотни радио-проверки на факти за по-надеждна медийна среда“ (#factcheckEI_BNR), изпълняван от Фондация "Европейски институт" и Българското национално радио с финансовата подкрепа на Европейския фонд за медии и информация (European Media and Information fund) – EMIF. Отговорността за съдържанието, подкрепено от Европейския фонд за медии и информация EMIF, е на автора и може да не отразява позициите на EMIF и партньорите на фонда – Фондация „Калуст Гулбенкян“ (Calouste Gulbenkian Foundation) и Европейския университетски институт (European University Institute).
Екипът на БНР за проверка на факти поема ангажимент за проверка на твърдения, които могат да подведат слушатели и читатели по важни теми. Сигнали можете да изпращате на имейл reporter@bnr.bg Други материали от Екипа за проверка на факти на БНР може да прочетете на https://bnr.bg/factcheck
През нощта облачността ще намалее, на места до изясняване, а вятърът чувствително ще отслабне. След полунощ и утре преди обед на много места ще е мъгливо или с ниска слоеста облачност, а следобед ще преобладава слънчево, но студено време. Минималните температури ще са между минус 14° и минус 9°, по Черноморието от минус 7° до минус 2°, а максималните..
Закъсали автобуси и тролеи на градския транспорт във Варна заради непочистените пътища принудиха пътниците да вървят в снега или да търсят алтернативен транспорт през изминалия ден. Не липсваха куриозни случки, на някои от пътуващите дори им се наложи да бутат аварирал рейс. Куриоз: Пътници бутаха закъсал автобус във Варна Автобуси на Градски..
По предложение на управителя на Националния осигурителен институт Ивайло Иванов Надзорният съвет на НОИ гласува за това пенсиите да се осъвременят по Швейцарското правило с 8,6 процента от първи юли, предаде БНР. Предложението е одобрено от надзорниците, като така проектът на бюджет на Държавното обществено осигуряване предстои да се разгледа и в..
До 4 март догодина се удължава срокът за временна закрила на разселени лица от Украйна, реши кабинетът. Така периодът, в който страната ни предлага защита на украински граждани, бягащи от руската военна агресия, се удължава с още една година. Процесът на пререгистрация ще продължи до 30 април, уточняват от правителствената пресслужба. Решението на..
Пътищата във Варна и региона са проходими при зимни условия. Пътят от Старо Оряхово до Обзор вече е отворен, но само за моторни превозни средства до 12 тона, съобщи Георги Стратиев, директор на Областно пътно управление-Варна. Бедственото положение в общините Бяла, Дългопол и Долни чифлик остава, обстановката се нормализира, но за утре прогнозата е..
В община Бяла все още без електрозахранване са селата Попович и Дюлино. Аварийни екипи работят за отстраняване на авариите. Пътнопочистващи машини продължават да подпомагат движението на територията на общината, съобщават от Областна управа - Варна. В община Долни чифлик екипи на ЕРП работят за отстраняване на аварията, която остави без ток селата Ново..
Част от спирките на градския транспорт във Варна да бъдат допълнително обезопасени. Това предложение беше обсъдено на днешното заседание на постоянната комисия "Обществен ред, сигурност и безопасност на движението“ към Общински съвет – Варна. Първоначално се предвижда монтиране на предпазни колчета на четири локации, като при положителен ефект мярката..