Рeĸopдeн пазарен ръст бележат изцялo eлeĸтpичecĸитe автомобили на европейския пазар в началото на 2023 г., като достигат пaзapeн дял oт близо 14%, което е yвeличeниe oт 2,5% cпpямo мapт миналата година. Дaннитe са нa Асоциацията нa автомобилните производители в Европа (АСЕА)
В световен план има стремеж към развитието и налагането на електромобилите като част от усилията за справяне с климатичните изменения. На този фон обаче вече се чуват гласове, които сочат, че въглеродният отпечатък на електромобилите далеч не е толкова малък и развенчават мита за тяхната безвредност спрямо околната среда.
От една страна те все още се развиват като технология и още преди изчерпване на капацитета им, вероятно на потребителите ще бъдат предложени нови, по-модерни. И тук идва проблемът - какво се случва със старите, посочва екологът Илиян Илиев от Обществен център за околна среда и устойчиво развитие във Варна. "Идеята е, че докато започнем да изхвърляме масово тези батерии, науката ще е измислила как да се справяме с тях. Понякога се случва, понякога не", посочва Илиев. Според него алтернативата е изграждането на една много добра градска транспортна система, която да позволява бърз достъп до всяка точка на града.
Вторият проблем е, че в производството на батериите за електрическите автомобили се използват редките метали литий, кобалт и манган, чиито добив и преработка изискват много енергия, което повишава техния въглероден отпечатък.
Доцент Марин Маринов от Електротехнически факултет на Техническия университет във Варна е категоричен, че електромобилите са много по-екологични от тези с двигатели с вътрешно горене, особено в градска среда поради нулевите вредни газове. И според него проблем за околната среда се оказват батериите.Все още има много неизвестни – доколко ще подлежат на преработка или унищожение, къде и как ще се прави и доколко безопасен ще е процесът за здравето на хората, които ще бъдат наети за дейността, защото тези батерии са високоволтови, посочва ученият.
Според доц. Маринов ще възникнат много проблеми с отровните електролити, които се намират в литиево-йонната батерия. Литиевите соли, които се съдържат в електролитите са пожароопасни. Доцент Маринов обаче е оптимист, тъй като вижда усилие на част от производителите да заменят литиево-йонните батерии с водородни клетки. "Бъдещето на електромобилите са водородни клетки - водородът е по-безопасно гориво, не отделя никакви емисии", отбеляза ученият, който със своя екип в Технически университет-Варна е създал прототипи на електромобили и е-мотоциклет.
Твърдението, че електромобилите са безвредни за околната среда е ПОДВЕЖДАЩО. Части от тях действително оставят значителен въглероден отпечатък, въпреки че към момента електромобилите са най-щадящият за околната среда транспорт.
------------------
Този материал е изготвен по проекта „Пилотни радио-проверки на факти за по-надеждна медийна среда“ (#factcheckEI_BNR), изпълняван от Фондация "Европейски институт" и Българското национално радио с финансовата подкрепа на Европейския фонд за медии и информация (European Media and Information fund) – EMIF. Отговорността за съдържанието, подкрепено от Европейския фонд за медии и информация EMIF, е на автора и може да не отразява позициите на EMIF и партньорите на фонда – Фондация „Калуст Гулбенкян“ (Calouste Gulbenkian Foundation) и Европейския университетски институт (European University Institute).
Екипът на БНР за проверка на факти поема ангажимент за проверка на твърдения, които могат да подведат слушатели и читатели по важни теми. Сигнали можете да изпращате на имейл reporter@bnr.bg Други материали от Екипа за проверка на факти на БНР може да прочетете на https://bnr.bg/factcheck
ПС Долапкулак е с авария и ще остави без водоподаване с. Драганово, с. Войсил, с. Опанец, с. Богдан и с. Дончево.
• 8:00 ч. до 16:30 ч.- с. Водица. • 9:00 ч. до 17:00 ч.- Дългопол – ул. Здравко Бомбов • 9:00 ч. до 11:00 ч. и от 13:00 ч. до 17:00 ч.- с. Кривня, с. Равна, с. Неново, с. Черковна, с. Овчага и в района на Вилна зона Провадия и Фазанария. • 9:00 ч. до 17:00 ч. - с. Снежина и с. Градинарово. • 8:00 ч. до 17:00 ч. - Варна: ул. Братя..
Днес ще e предимно слънчево и топло за периода. Вятърът ще е слаб до умерен от запад-северозапад, но постепенно до края на деня ще се обърне от югозапад и юг и почти ще стихне. Максималните температури ще са между 10° и 15°, за Варна около 12°. Вълнение на морето 1-2 бала. Температура на морската вода 9°-12°.
До края на седмицата цялата документация за обявяването на обществената поръчка за новата сграда на Математическата гимназия във Варна ще бъде комплектована. Това каза по време на благотворително събитие на фондация МГ Д-р Петър Бврон арх. Ива Динева от българските партньори на австрийското архитектурно бюро, които направиха проекта за сградата...
Синята зона работи. Могат да се изпращат СМС-и на номер 1352, абонаментите също са валидни. Това съобщава кметът на Варна Благомир Коцев във Facebook. Предстои да възстановим пълната функционалност на системата, която включва ново мобилно приложение и електронни портфейли, посочва той. Гражданите могат да са спокойни, че средствата в електронните им..
Увеличение на такса „Битови отпадъци“ прие на днешното си заседание Общинският съвет в Добрич. През месец ноември съветниците одобриха и двойно увеличение на данък „Сгради“. Предложението на кмета на община Добрич Йордан Йорданов беше увеличението на такса "Битови отпадъци" да е с 30%, като при 100% събираемост приходите за местната..
Няма опасност от замърсяване на Черно море в района на нашата изключителна икономическа зона от разлива на мазут в Керченския пролив, след като два руски танкера аварираха там. Това съобщи във Варна флотилен адмирал професор Калин Калинов, началник на Висшето военноморско училище "Никола Вапцаров". Центърът в учебното заведение провежда от..