Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Кап. Янчо Калчев: На круиз всеки иска да здрависа капитана на кораба

55 години от официалното откриване на Морска гара-Варна се навършиха т.г. Пасажерският терминал на Пристанище Варна е официално открит на 28 юни 1968 г.
С построяването на гарата се появяват и първите пасажерски кораби под български флаг. Един от първите капитани на тези кораби е кап.Янчо Калчев. Той има 39 г. стаж в професията, от тях 12 г. като капитан на пътнически кораби в т.ч. комети и катамарани. В останалите 27 г. е управлявал търговски кораби (за насипни и бройни товари, контейнери). Където е имал възможност се е гмуркал в различни морета, защото е и сертифициран лековолаз. Кап.Янчо Калчев е трето поколение морски човек, баща му е бил инженер-корабостроител, а синът му кап.Александър Калчев наследява и дядо си баща си – дипломиран инженер корабостроител и инженер-корабоводител, а днес е начело на вече приватизираното Параходство БМФ.
На 15 септември 1968 г. големият пътнически кораб "Варна застана на Морска фара-Варна и целият град се извървяваше да го гледа. Действително Морската гара отвори вратите за морския туризъм. В годините, в които аз работих там от 1984 г. до 1996 г. тя беше по-населена от централния плаж на Варна. Имаше много пътници, дори нощно време спяха върху раниците си, за да тръгнат с първата комета на юг.
В колко часа тръгваше първата комета?
В 7 часа, следващата в 8 часа, в 8.30 часа имаше от Варна през Несебър, Бургас, Созопол и тогавашния Мичурин, сега Царево. Тогава България имаше 10 комети и всичките вървяха пълно-пълно, на юг и на север, обратния рейс - пътникопотокът беше много силен. Освен това имахме и задгранични пътнически кораби - три по мое време. Те поддържаха линиите Варна-Истанбул, тридневни, с туристи от контингента на "Балкантурист", които са дошли да почиват в България и са записали за екскурзия.
А достъпни ли бяха билетите?
Цените бяха достъпни и затова беше най-предпочитания транспорт. Билетът до Бургас беше 5 лв., а 5 лв. беше нищо. Нашите кораби не бяха от голяма величина и превеждането на кораба в едно бурно море беше далеч по-сложно отколкото в едно бурно море, отколкото един голям кораб. 
А и защото и хората се движат на борда.
Освен, че се движат имат и едно желание - да са на най-горната палуба, за да могат да гледат, а това влияе на устойчивостта на кораба за малките кораби, когато товарът се вдигне горе. Но, всичките ми спомени от пътническото плаване са много хубави. Красотата на местата, които съм посещавал, емоциите с пътниците винаги приятни.
Имаше ли много пътници, които искат да се срещнат с капитана на кораба, да си поговорят с вас, да ви стиснат ръката?
Задължително, задължително, фигурата на капитана е основна за тях и всеки иска да контактува. 
В ново време, от 2000 г, насам Варна се радваше на посещението на големи круизни кораби. Не всички могат да влязат, защото морската гара е сравнително малка, вие ще кажете колко малко в сравнение с други гари по света.
Приличен е размерът й -  трите кейови места плюс малкото басейнче, което до нея и дългия кей, на който заставаше "Перун" и там можеше да застават. Приличен е размерът на морската ни гара. За размера на града това предполага нашата акватория. 
Но, около 2014 г. с "оранжевата революция" в Украйна се усложни геополитическата обстановка този поток секна. Международните круизни компании започнаха да заобикалят Черно море, сега това се засили още повече. Какво е бъдещето на Морска гара като пасажерски терминал?
Трудно е да се каже, защото Морска гара остана сама да работи, а навремето тя беше под шапката на СО"Воден транспорт". За тези години, в които разказах, на Морска гара нямаше място - единият кораб тръгва и застава друг, беше постоянно заета, а сега е постоянно празна. А и какво стана - Морска гара и до нея само едни ресторанти и едни въртележки - то вече не е корабно място. Хората такива ресторанти и заведения си ги имат и у дома си, те не идват да видят на нашата гара какви кръчми имаме. Много не й виждам бъдещето, при положение, че и държавата няма политика да развива такъв флот и туристическите организации вече са много пръснати и със своите интереси, но не и с обединен интерес за осигуряване на голям пътникопоток. Просто Морска гара ще остане такава, каквато беше в спомените, но дали ще се възстанови живота на нея не мога да кажа. Там работеха цели семейства, моята съпруга, например беше информатор на гарата, аз със кораба постоянно бях там, децата отраснаха на Яхт-клуба. Имаше семейства, чиито живот беше свързан с този туристически бизнес, а сега кой е там - никой, ресторантьори.
Морска гара-Варна е построена е по проект на арх. Любен Попдонев (проектирал и Централна Автогара - София) и инженерите Светослав Бранеков и Иван Янтантов. Тя е позиционирана в близост до входа на Пристанище Варна, от вътрешната страна на вълнолома, който го защитава от изток. Изграждането на й е свързано с развитието на Варна като туристически център и международен курорт. Строителството на гарата започва през 1966 г. През 1967 г. е построен пирсът. Общата дължина на кейовете, включващи пътническия кей, малкия басейн и първо корабно място, е 520 метра. На тях могат да пристават едновременно два големи пътнически кораба и четири малки, а малкият басейн е предвиден да се използва предимно от крайбрежните пътнически корабчета и от популярните тогава кораби на подводни криле тип „Комета”. През 1968 г. е завършен целият комплекс.

По публикацията работи: Мариела Димитрова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Келтора - музикалният мост между Ирландия и България

Музикално пътешествие през близки и далечни земи – това обещават концертите „Музиката на България и Ирландия в едно“. Ирландско-българското дуо „Келтора“ в състав Томас Кийтинг и Лора Паносян ще представи музикална програма, съставена от авторски аранжименти на популярни и обичани български народни мелодии, вплетени с жизнерадостните ритми и приказно..

публикувано на 19.12.24 в 08:20

Marco Mendoza (екс-WHITESNAKE, екс-THIN LIZZY, екс-THE DEAD DAISIES): Да живее рокендролът

Интервю с Marco Mendoza (екс-WHITESNAKE, екс-THIN LIZZY, екс-THE DEAD DAISIES) Басистът Marco Mendoza е бил част от групи като BLUE MURDER, THIN LIZZY, WHITESNAKE, BLACK STAR RIDERS, THE DEAD DAISIES, JOURNEY. Работил е с Ted Nugent, Bill Ward, John Sykes, Tommy Shaw, Tim "Ripper" Owens и кой ли още не, и кой ли още да. На 22 и 23 декември..

публикувано на 18.12.24 в 09:26

Изложба на Кирил Стефанов и Даниел Колев

На 15 декември, неделя, в пространството за изкуство „Ателието“, двама млади автори представиха съвместна изложба живопис, рисунка и фотография. Това са Кирил Стефанов и Даниел Колев. Двамата са приятели от години. За съвместната им проява са избрали името „Изложба“. Нищо повече и нищо по-малко, както твърди Кирил Стефанов. "Той показва фотографии от..

публикувано на 18.12.24 в 08:00

След успеха на "Гунди": Силна година за българските киносалони

Силна година изпращат българските киносалони. Това се дължи до голяма степен и на успеха на филма "Гунди - легенда за любовта", излязъл в средата на октомври. Това обобщи за Радио Варна  председателят на Асоциацията на българските киносалони Божидар Илиев. Той   е съсобственик на новата киноверига, която ще отвори врати във Варна на 21 декември. Деветте..

публикувано на 17.12.24 в 10:28
Иван Костов

Иван Костов: Ако проектобюджетът за 2025 година бъде приет, ни очаква втора Виденова зима

Ако проeктобюджетът за 2025 година бъде приет, следващата година дефицитът ще нарасне лавинообразно, бедните ще станат още по-бедни, а богатите - по-богати. Такава прогноза направи Иван Костов - бивш министър на финансите и бивш министър-председател. Той сравни ситуацията с 1994 година и времето на правителството Жан Виденов, когато по думите му е..

публикувано на 16.12.24 в 18:45

Детският учител има отговорната задача да насърчава децата да творят

Помагалото „Феноменът художествена деформация в детското изобразително творчество" – научно издание, предназначено за учители от специалността „Предучилищна и начална училищна педагогика“, както и за широк кръг читатели, излезе на бял свят, след като в средата на тази година от общинския бюджет на Балчик бяха отпуснати средства за издаването му...

публикувано на 16.12.24 в 08:15

Михаил Луков, ПП/ДБ: Няма яснота с милионите, които отиват към фирма "Градски транспорт"-Варна

Няма ясна представа какво се случва със средствата, отпускани за общинското предприятие „Градски транспорт“, каза за обзорното предаване „Позиция“ общинският съветник от ПП/ДБ Михаил Луков. Според него одитът на дружеството е описал една позитивна картина, която не отговаря на действителността. „Има много критики към ТАСРУД, но те си изпълняват..

публикувано на 14.12.24 в 15:34