Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Лилианна Николаева: Рекламният текст е успешен, ако идеята зад него докосва хората

| обновено на 25.09.23 в 10:39

"Копирайт" е термин, произлизащ от английския език (copy – ръкопис, текстов материал; write – пиша). Копирайтър се нарича този човек, който отговаря за текстовата част на рекламата във всичките ѝ форми – печатна, външна, радио, телевизионна и в интернет. Маркетингът и рекламата засягат всяка минута от ежедневието на съвременния човек, в интернет и извън него. А копирайтингът е важна част от маркетинговия процес, тъй като текстът е мост между бизнеса и продукта, от една страна, и потребителя, от друга.

Лилианна Николаева е родена и израснала във Варна - именно в морския град тя изгражда кариерата си в областта на маркетинга и PR. Основава собствена копирайтинг агенция - AdverHeart, която е основният фокус на ежедневието ѝ през последните четири години. В предаването Улица "Събота" Лилианна сподели подробности относно професията си, работната среда, тенденциите в копирайтинга и възможностите за развитие на един млад човек в град като Варна.

Моята професия се нарича "копирайтър". Само преди няколко години тази дума не говореше нищо на повечето хора, но се радвам, че с времето започна да става все по-ясно какво точно правим ние. А то е да пишем текстове - рекламни, информативни... С две думи - пишем за хората. Като това не се ограничава само в рамките на социалните мрежи - просто там сме всеки ден. Иначе всичко, което е текст, може да мине през мен: сайтове, прессъобщения, слогани, криейтив копирайтинг, редакция на текстове...

Можем ли да кажем, че твоят текст задължително продава?

Ако говорим за публикации в социалните мрежи, те невинаги имат за цел да продават. Много често тяхната цел е да напомнят за дадения бранд - ето ни, ние сме тук, ако искате влезте в сайта ни и разгледайте. Понякога постът в социалните мрежи е просто намигване към аудиторията, споделяне на нещо забавно, на нещо ново и интересно, което дори не е задължително да е свързано с продукта или услугата на бизнеса. Така че не всеки текст има за цел да продава, но в крайна сметка, цялата тази комуникация с потребителите води до предизвикване на интерес и, евентуално, покупка.

Къде е границата, отвъд която присъствието на даден бранд в социалните мрежи се превръща в досадно?

Тази граница е различна при всеки, който се занимава с маркетинг в социалните мрежи. Често водя разговори на тази тема с колеги и дори с клиенти, тъй като аз лично не съм привърженик на агресивното рекламиране онлайн. Смятам, че два поста, но направени както трябва - с правилен текст и визия, са много по-ефективни от безразборното ежедневно публикуване. Определено за мен по-малкото е повече.

Като млад човек, развиващ се във Варна с професията копирайтър, успяваш ли да се издържаш само от това?

Аз от четири години имам собствена агенция, която се развива доста добре, така че не мога да се оплача в това отношение. Няма обаче да лъжа никого - това изисква наистина много работа всеки ден - включително и в събота и неделя. Но в крайна сметка си струва и ако си организиран, съвсем спокойно можеш да се издържаш с тази професия. Препоръчвам я за всеки, който се двоуми дали да поеме по този път. Наскоро се включих в един семинар по копирайтинг и се запознах с много краетивни млади хора, които имат невероятни идеи! Така че нямам търпение да видя какво ще донесат бъдещите колеги на нашия бранш.

Какво е необходимо на един човек, за да се занимава с копирайтинг?

На първо място да има влечение към писането, към текста. Освен това трябва да е търпелив към хората - всеки клиент е различен и трябва да се съобразяваш с това. Толерантността към хората е мнго важна, защото за тях техните бизнеси са техните деца и трябва да се подхожда с много уважение към всичко това.

Какво прави един рекламен текст успешен според теб?

Идеята, която стои зад него. Ако тя е човешка, ако докосва хората, ако те я почувстват близка до себе си, тогава рекламата е успешна. Това е и начинът посланието да се отличи от всички останали и да бъде запомнено.

С какви други специалисти комуникира копирайтърът в работния процес?

С дизайнери - те са нашите спасители. Също и с колегите фотографи, без които на практика не можем нищо да направим. За да облечем идеята си в нещо стойностно, трябва да си партнираме с колеги, които разбират визуалната част на нещата.

Откъде черпиш вдъхновение за творческите си идеи?

Това, което правят колегите в бранша, винаги е в полезрението ми. Има толкова интересни неща, на които се възхищавам! Но най-често черпя вдъхновение от самия клиент. Защото, когато при теб дойде човек със симпатичен малък бизнес, в който е хвърлил всичко - усилия, средства, време, и когато виждаш как той гори в това нещо, няма как да не дадеш най-доброто от себе си за него. Също така крайните срокове са доста силен мотиватор, както и музиката - тя е моят начин да си върна креативността, когато я изгубя.

Как се чувстваш във Варна като млад човек, който живее и се развива тук?

Аз съм родена и израснала във Варна и нямам никакво желание да я напускам. Тук се чувствам добре, уютно ми е. Градът определено се развива - виждам го по бизнесите, които аз и моите колеги обслужваме. Разбира се, има още много накъде да се развиват нещата, което е още една причина да искам да остана. Приятно ми е тук.

Целия разговор с Лилианна Николаева слушайте в прикачения звуков файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Иван Сутев за дърворезбата: Освен талант, трябва да има и много труд

Не е случайно, че рибите присъстват в изработените скулптури от Иван Сутев, директор на Музея на мозайките в Девня, тъй като е родом от Несебър. В почивните месеци Сутев се занимава с дърворезба. Иван Сутев завършва Котленската художествена гимназия през 1982 г и оттогава дърворезбата е негово хоби. „За съжаление вече годините и зрението..

публикувано на 28.07.25 в 06:55
Михаил Екимджиев

Михаил Екимджиев: Борислав Сарафов от 21 юли е господин Никой

От 21 юли 2025 година Борислав Сарафов не може да изпълнява функциите на главен прокурор. Законът е ясен и всички в тази държава трябва да се съобразяват с него. Това подчерта за обзорното предаване "Позиция" на Радио Варна  адвокат Михаил Екимджиев от Асоциацията за европейска интеграция и права на човека.  По думите му законът, приет на 21..

публикувано на 26.07.25 в 11:50

"Царско лято" представят Лилия Кунева и Крис Николов във Варна

Изложбата „Царско лято“ на Лилия Кунева и Крис Николов, посветена на „лятото преди бетона“, ще бъде открита от 19 часа на 1 август в Морското казино.  Картините в нея са повлияни от обиколката на художниците в Полша и Германия и опитите им да се доближат до големите майстори, обясниха за Радио Варна авторите. На откриването ще..

публикувано на 25.07.25 в 07:45

Markus "Infernal" Kuschke (DESASTER): Метълът е нашата религия

Интервю с Markus "Infernal" Kuschke (DESASTER) Малко повече от месец остава до осмия „Running Free Festival“. „Стринава“ очаква на 29 и 30 феновете на олдскуула, събрани там от организаторите HMC „Metal Force“. Основните действащи лица са CORONER, ASPHYX, DESTRÖYER 666 и DESASTER. Останалите – MEZZROW, GALLOWER, LEATHERHEAD, SCHIZOPHRENIA,..

публикувано на 24.07.25 в 22:27

Николай Филипов: Българинът, който поставя огнени рекорди с най-лютите чушки в света

Българският феномен по яденето на люти чушки Николай Филипов доказа, че граници пред човешката издръжливост няма. В поредния си огнен подвиг Филипов се опита да подобри три световни рекорда, свързани с яденето на една от нaй-лютите чушки в света. „Поставих си за цел три рекорда“, сподели рекордьорът пред Радио Варна. Един от тях –..

публикувано на 24.07.25 в 09:25

„Мотодзен. Рокерски истории“ – новата книга с разкази на Красимир Симеонов

Красимир Симеонов споделя, че написването на тази книга е повлияно от последните 40 години, през които кара мотори – традиция, наследена от баща му и дядо му. Авторът признава, че през годините много от приятелите му са го подканвали да събере всичките си разкази на тази тема под едно заглавие, което впоследствие се превръща в книгата..

публикувано на 23.07.25 в 08:00

Изложбата „А сега накъде?“ на Владимир Ванков - въпросът е винаги отворен...

В първата самостоятелна изложба на Владимир Ванков акцентът е поставен върху индивидуалния път на всеки човек и личностната автономия, на която се крепят изборите и отговорите на екзистенциалните въпроси, пред които е изправен. Изложбата набляга именно  на възможностите, които се съдържат във въпроса „А сега накъде?“, подканващ посетителите да..

публикувано на 22.07.25 в 08:00