Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Лилианна Николаева: Рекламният текст е успешен, ако идеята зад него докосва хората

| обновено на 25.09.23 в 10:39

"Копирайт" е термин, произлизащ от английския език (copy – ръкопис, текстов материал; write – пиша). Копирайтър се нарича този човек, който отговаря за текстовата част на рекламата във всичките ѝ форми – печатна, външна, радио, телевизионна и в интернет. Маркетингът и рекламата засягат всяка минута от ежедневието на съвременния човек, в интернет и извън него. А копирайтингът е важна част от маркетинговия процес, тъй като текстът е мост между бизнеса и продукта, от една страна, и потребителя, от друга.

Лилианна Николаева е родена и израснала във Варна - именно в морския град тя изгражда кариерата си в областта на маркетинга и PR. Основава собствена копирайтинг агенция - AdverHeart, която е основният фокус на ежедневието ѝ през последните четири години. В предаването Улица "Събота" Лилианна сподели подробности относно професията си, работната среда, тенденциите в копирайтинга и възможностите за развитие на един млад човек в град като Варна.

Моята професия се нарича "копирайтър". Само преди няколко години тази дума не говореше нищо на повечето хора, но се радвам, че с времето започна да става все по-ясно какво точно правим ние. А то е да пишем текстове - рекламни, информативни... С две думи - пишем за хората. Като това не се ограничава само в рамките на социалните мрежи - просто там сме всеки ден. Иначе всичко, което е текст, може да мине през мен: сайтове, прессъобщения, слогани, криейтив копирайтинг, редакция на текстове...

Можем ли да кажем, че твоят текст задължително продава?

Ако говорим за публикации в социалните мрежи, те невинаги имат за цел да продават. Много често тяхната цел е да напомнят за дадения бранд - ето ни, ние сме тук, ако искате влезте в сайта ни и разгледайте. Понякога постът в социалните мрежи е просто намигване към аудиторията, споделяне на нещо забавно, на нещо ново и интересно, което дори не е задължително да е свързано с продукта или услугата на бизнеса. Така че не всеки текст има за цел да продава, но в крайна сметка, цялата тази комуникация с потребителите води до предизвикване на интерес и, евентуално, покупка.

Къде е границата, отвъд която присъствието на даден бранд в социалните мрежи се превръща в досадно?

Тази граница е различна при всеки, който се занимава с маркетинг в социалните мрежи. Често водя разговори на тази тема с колеги и дори с клиенти, тъй като аз лично не съм привърженик на агресивното рекламиране онлайн. Смятам, че два поста, но направени както трябва - с правилен текст и визия, са много по-ефективни от безразборното ежедневно публикуване. Определено за мен по-малкото е повече.

Като млад човек, развиващ се във Варна с професията копирайтър, успяваш ли да се издържаш само от това?

Аз от четири години имам собствена агенция, която се развива доста добре, така че не мога да се оплача в това отношение. Няма обаче да лъжа никого - това изисква наистина много работа всеки ден - включително и в събота и неделя. Но в крайна сметка си струва и ако си организиран, съвсем спокойно можеш да се издържаш с тази професия. Препоръчвам я за всеки, който се двоуми дали да поеме по този път. Наскоро се включих в един семинар по копирайтинг и се запознах с много краетивни млади хора, които имат невероятни идеи! Така че нямам търпение да видя какво ще донесат бъдещите колеги на нашия бранш.

Какво е необходимо на един човек, за да се занимава с копирайтинг?

На първо място да има влечение към писането, към текста. Освен това трябва да е търпелив към хората - всеки клиент е различен и трябва да се съобразяваш с това. Толерантността към хората е мнго важна, защото за тях техните бизнеси са техните деца и трябва да се подхожда с много уважение към всичко това.

Какво прави един рекламен текст успешен според теб?

Идеята, която стои зад него. Ако тя е човешка, ако докосва хората, ако те я почувстват близка до себе си, тогава рекламата е успешна. Това е и начинът посланието да се отличи от всички останали и да бъде запомнено.

С какви други специалисти комуникира копирайтърът в работния процес?

С дизайнери - те са нашите спасители. Също и с колегите фотографи, без които на практика не можем нищо да направим. За да облечем идеята си в нещо стойностно, трябва да си партнираме с колеги, които разбират визуалната част на нещата.

Откъде черпиш вдъхновение за творческите си идеи?

Това, което правят колегите в бранша, винаги е в полезрението ми. Има толкова интересни неща, на които се възхищавам! Но най-често черпя вдъхновение от самия клиент. Защото, когато при теб дойде човек със симпатичен малък бизнес, в който е хвърлил всичко - усилия, средства, време, и когато виждаш как той гори в това нещо, няма как да не дадеш най-доброто от себе си за него. Също така крайните срокове са доста силен мотиватор, както и музиката - тя е моят начин да си върна креативността, когато я изгубя.

Как се чувстваш във Варна като млад човек, който живее и се развива тук?

Аз съм родена и израснала във Варна и нямам никакво желание да я напускам. Тук се чувствам добре, уютно ми е. Градът определено се развива - виждам го по бизнесите, които аз и моите колеги обслужваме. Разбира се, има още много накъде да се развиват нещата, което е още една причина да искам да остана. Приятно ми е тук.

Целия разговор с Лилианна Николаева слушайте в прикачения звуков файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Как да намалим стреса на децата преди първия учебен ден

С постепенен преход от ваканция към училище родителите могат да помогнат на децата си, ученици в малките класове, да се освободят от излишния стрес преди началото на учебната година. Това каза в сутрешния блок на Радио Варна Валерия Симеонова. Рязката смяна на режима често води до напрежение, казва тя. Родителите могат да адаптират с малки стъпки..

публикувано на 08.09.25 в 08:05

Младият актьор Виктор Димитров: За мен е сбъдната мечта да играя тук

Виктор Димитров е едно от новите лица на Варненския драматичен театър "Стоян Бъчваров" . Публиката ще го види в представлението "Последното изкушение на Христос", което ще се играе утре, 3 септември, от 20 часа на основна сцена.  "Обичам Варна и за мен е сбъдната мечта да играя в театъра. Тук мога да прекарам цялата си кариера", подчерта той за Радио..

публикувано на 07.09.25 в 10:50
Съединението Варна

По пътя на Съединението: От шуменското село Мараш, през Варна, до Пловдив

140-годишнината от Съединението на Княжество България и Източна Румелия се отбелязва през днешния ден. До Съединението се стига след народни бунтове в Панагюрище, Чирпан, Пазарджик и Горно Конаре  и други южнобългарски селища, организирани и координирани от Българския таен централен революционен комитет . В резултат на моенен преврат, оглавен..

публикувано на 06.09.25 в 09:10
Атанас Радев

Политологът Атанас Радев: Политиците от години не обръщат внимание на младите хора

Политическите партии от години обръщат гръб на младежката аудитория. Това подчерта за Радио Варна политологът Атанас Радев, председател на Националния младежки форум. Според него темите, които вълнуват младите хора, рядко стигат до дневния ред на парламента. Младежите, допълни Радев, често първи усещат къде буксува системата.  Партиите са..

публикувано на 05.09.25 в 08:05

Експерт по публична реч: Всеки може да се научи да говори пред хора, стига да има какво да каже

 Всеки може да се научи да говори пред хора, стига да има какво да каже. Това каза експертът по публична реч и преподавател по сценично поведение Мартин Кърнолски. За да станеш добър оратор, е необходимо да следваш принципите, посочи той.  В езика има над 30 вида публична реч - мотивационна, благодарствена, за сватба, дори и за погребение. Затова,..

публикувано на 04.09.25 в 07:20

Управителят на "Детски кът-Варна": Да проверяват съоръженията, а не бумагите

Атракционите в лунапаркове и панаири фигурират в Наредба на Министерството на регионалното развитие и благоустройството. В нея са поместени само три от атракциите – гондола, въртележка и виенско колело. За останалите атракциони няма предвидени регулации.  Предстои европейските стандарти да бъдат приложени и в нашето законодателство след 15..

публикувано на 03.09.25 в 06:40
Лена Христов

Варненка издаде наръчник как да отглеждаме бебето си, ако няма баба на помощ

21 век – животът ни се променя скоростно и колкото и да "стъпваме" на традициите и обичаите си, днес голяма част от тях просто не вършат работа. Дори и родителството е различно и иска нов прочит – по-бърз и по-точен, а в основата е отглеждането на новороденото. На съвременните родители все по-рядко има кой да помага, когато прекрачат прага на..

публикувано на 02.09.25 в 08:10