Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ще има ли нов ферибот в Белослав?

Експлоатационната годност на настоящия, който е с параметри от 1952 г., изтича. От общината търсят повече от 10 млн. евро от Министерството на финансите

6
Снимка: Румен Сарандев

В Белослав - единственият град у нас, в който има фериботен превоз, имат нужда от нов ферибот. Експлоатационната годност на настоящия наближава финала, а и параметрите му отговорят на времето, когато се появява фериботната връзка след свързването на Варненско-Белославското езеро с морето преди повече от 50 години. За целта са нужни над 10 млн. евро, които Община Белослав търси от Министерството на финансите. 

Първият ферибот, който започва да превозва пътници след свързването на Варненското и Белославското езеро и изграждането на пристанище Варна-запад през 1973/74 г., е "Бдин". Той идва в Белослав от р. Дунав, построен е през 1952 г. от германци. Тогава - за времето си, е бил модерен с капацитет от 23 коли.




По-късно този ферибот е заменен през 1976 г. от "Димитър Ватев", който е абсолютно идентичен на "Бдин" - нещо като съветските коли "ВАЗ 2101". В тази аналогия фериботът "Димитър Ватев" е като "ВАЗ 2102". Третият ферибот - "Белослав" заменя "Димитър Ватев" през 2001 г и е пореденият в серията "ВАЗ 2103", едно към едно с параметрите на плавателния съд от 1952 г. Единствено табелката с името е различна, разказва управителят на общинската фирма превозвач "Белфери" - Петър Петров.




Оттогава досега - 2001 г., фериботът "Белослав" не е гасен, т.е. работи денонощно. През март започва 24-та година от експлоатацията му - всеки ден в продължение на тези години, по 114 курса на ден, посочва кметът на Белослав Деян Иванов.




Фериботът "Белослав" спира два пъти месечно единствено за профилактика и то само за по няколко часа - сменят се маслата, зарежда се с гориво, посочва кметът на единствената община - корабособственик в България. При нужда, дори двигателят се сменя за няколко часа. Профилактиката е съобразена с времето, когато няма преминавания за хемодиализа на пациенти. 

От община Белослав вече са започнали проучванията за нов ферибот с капацитет от 40 автомобила, хибрид, с различна конструкция и със слънчеви колектори, които да спестят част от разходите за дизеловото гориво.

Сега разписанието на ферибота е на 10 минути - 3 минути превоз и 7 минути престой, при което двигателите не се гасят. В пиковите часове - между 7 и 9 сутрин и между 17 и 19.30 ч. фериботът плава без разписание - тръгва веднага след запълването си, уточнява Деян Иванов.

Бил съм в 93 държави, работил съм 30 години извън България, но никъде не съм виждал такава интензивна експлоатация на ферибот, допълва Петров. 

Освен неотговарящите на съвременните изисквания параметри и изтичащата експлоатационна годност на ферибота в Белослав, има проблем и с тежестта и размерите на сегашните камиони и леки автомобили. Нараства и трафика.

Ако преди 3 години, средногодишно са преминавали по 500 хил. коли, вече са около 1,5 млн. автомобила на година. Когато има ремонт на Аспарухов мост или като при последните земеделски протести от началото а февруари, трафикът расте главоломно, стига се до пререкания и километрични опашки.

За построяването на нов ферибот и пускането му на вода са нужни над 10 млн. евро и около 12 месеца - за провеждането на тръжна процедура и строителството, и то при положение, че парите бъдат одобрени и отпуснати веднага, уточнява Деян Иванов.

Още може да чуете в звуковия файл.


Снимки: Румен Сарандев.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Електронен алманах на българските илюстратори

Електронният алманах на българските илюстратори ще бъде представен на Панаира на книгата във Франкфурт. Негов създател е екипът на сайта "Българска илюстрация". "Общо статиите наброяват близо 3 000. Това са най-активно работещите точки в страната. нашата цел, след като стартирахме тази година, работейки активно с тази идея, е в следващите няколко години..

публикувано на 12.10.25 в 16:40

Станислава Томова-Съни: Освен талант и качества, овладяването на изкуството на танца изисква още желание и воля

Станислава Томова-Съни е основател и хореограф на Sunny Dance Studio . Започва да танцува като съвсем малка с народни танци в Детско-юношеския фолклорен ансамбъл "Ручейче" и Фолклорния ансамбъл към Община Варна.  През 2002 г. се пренасочва към аеробни занимания и след обучение става инструктор по латино аеробика към клуб "Темпо", а две..

публикувано на 11.10.25 в 18:40

Пчелите и пеперудите в Европа са застрашени от изчезване

Оцеляването на дивите опрашители в Европа е все по-застрашено, заяви в събота Международният съюз за опазване на природата (IUCN), обявявайки десетки видове пчели и пеперуди за застрашени.  Почти всички цъфтящи растения в Европа зависят от дивите опрашители, особено от пчелите, но загубата на местообитания и изменението на климата доведоха..

публикувано на 11.10.25 в 14:41

Отбелязваме Международния ден на мигриращите птици

Днес отбелязваме Международния ден на мигриращите птици с надежда за по-безопасен път по време на миграция.  С настъпването на есента и понижаването на температурите започва едно от най-впечатляващите природни явления – есенната миграция на птиците.  Милиони птици напускат Европа и поемат по дългия път на юг, демонстрирайки изумителна..

публикувано на 11.10.25 в 10:12

Кои уреди консумират най-много енергия в дома

Изборът на най-енергийно ефективни уреди ще ви помогне да спестите енергия и пари.  Перални, съдомиялни и сушилни  Тези уреди представляват 14% от типичната сметка за ток, тъй като използват енергия за загряване на вода или въздух, поради което консумират много енергия. Следователно, за да намалите сметките си за енергия от използването..

публикувано на 11.10.25 в 09:12
Камчийски пясъци

ВАС даде ход на дело за ликвидирането на Камчийски пясъци като защитена зона

Върховният административен съд даде ход на дело за промяна статута на Камчийски пясъци като защитена зона.   Четири фирми, собственици на терени, получени по линия на т.нар. заменки по време на правителствата "Сакскобургготски" и "Станишев", заведоха дело, с което обжалват решението за обявяване на Камчийски пясъци за защитена зона през април..

публикувано на 10.10.25 в 17:33
Карел и Херман Шкорпил пред сградата на Археологическия музей във Варна (РИМ-Варна)

Братя Шкорпил - чешката следа в българската археология и педагогика

По произход те са чехи, но голяма част от живота си отдават България. Пристигат у нас през 80-те на XIX век. Започват пътя си на учители по математика и биология в Източна Румелия. Написват и учебници по предметите, които преподават. По-късно стигат до Варна и се установяват тук. Херман и Карел Шкорпил са археолози, учители, изследователи на..

публикувано на 10.10.25 в 16:18