Все по-често ще виждаме падането на космически боклуци на Земята

2
интернет

Преди няколко дни светещо тяло в небето развълнува жители на Западна България и от няколко населени места хората публикуваха в социалните мрежи видео клипове на преминаващи в небето светещи неидентифицирани обекти. Някои се радваха на красивата гледка и предполагаха, че това е близо преминаваща комета, други си пожелаваха желания, а трети бяха притеснени, че може да се случи нещо опасно. Какво беше наблюдавано в небето с просто око и заснето с телефоните на хората – отговор потърсихме от астроном.

Светещите тела, които са били наблюдавани с просто око преди няколко дни над Западна България не са комети, категорична е Ева Божурова, старши учител в Народната астрономическа обсерватория с планетаруим „Николай Коперник“ във Варна. По нейните думи кометите не се появават по този начин в небето – като изневиделица и не преминават с такава скорост, те са много далеч от Земята и можем да ги наблюдаваме месеци наред.

Най-вероятно това е било или космически боклук или метеорно тяло, но е трудно да се каже, защото двете са неразличими. Има начин който може да докаже какво точно е преминало, но той е невъзможен за изпълнение, каза още Ева Божурова и обясни, че за него е необходимо преминаващите обекти да бъдат заснети от няколко места, за да се определи тяхната точна траектория и да им се направят спектрални изследвания за химическия състав. Но начинът е невъзможен, защото никой не знае кога и къде ще се появи нещо подобно.

Космически боклуци падат от десетки години на Земята, обясни още Божурова. Най-често те са различни детайли от космически апарати, които безконтролно са пускани в орбита около Земята – като например предмети изтървани от космонавтите от Международната космическа станция /МКС/ или спътници, които след като са обикаляли около Земята достатъчно дълго време, падат в земната атмосфера, защото при спътниците на ниска околоземна орбита, които летят на няколкостотин километра височина в земната атмосфера, не може да се говори за пълен вакуум. Те все още са в най-горните разредени, но със съществена за тях плътност атмосферни слоеве. И ако нямат двигатели, с които да маневрират и да си коригират непрекъснато орбитата, което важи в повечето случаи за автоматичните спътници, след време, поради триенето с тази разредена атмосфера, по спирала тръгват надолу към Земята и в крайна сметка изгарят в горните атмосферни слоеве.

Подобни отломки или т.нар.космически отпадъци не са опасни за хората, но са опасни за космическите апарати и за космонавтите в орбита около Земята, посочи Божурова. На ниска околоземна орбита въпросните отломки се движат със скорост около 7 км в секунда, а това е скорост 10 пъти надвишаваща скоростта на куршум от автомат Калашников. Космонавт излязъл в открития Космос от МКС, където непрекъснато има екипажи, ако има крайно лошата съдба да бъде пронизан от такъв космически отпадък, няма да оживее, каза още Ева Божурова.

Хиляди сателити има в орбита около Земята и стават все повече, а това няма да доведе до нищо добро, според нея. В момента има разработки за проекти, които са насочени към чистенето на космическите боклуци, но към днешна дата ефективни действия няма, защото начинанието е много скъпо.

Диди Куманова, Фейсбук

Галерия

Над 300 състезатели очаква детският плувен фестивал „Варна 2024“

Над 300 състезатели ще се включат в 12-ото поредно издание на детския плувен фестивал „Варна 2024“. Участниците тренират в 11 български спортни клуба - „Торпедо“, “Елит Спорт“, „Делфин“, „Аква спорт“, „Албатрос“, „Юлиян Русев“, „Оренда“, „Черно море“ , „Астери“, „Одесос“ и „Галата“. Организатори на инициативата са Община Варна и КПС „Торпедо“...

публикувано на 19.09.24 в 12:36

"Нощ на литературата" предстои на 25 септември във Варна

Тринадесетото издание „Нощ на литературата“ ще се проведе на 25 септември във Варна и още девет града в България. В навечерието на Европейския ден на езиците ще бъдат разлистени страниците на най-новите европейски литературни текстове в някои от знаковите пространства за култура в морската столица. Събитието вече дълги години привлича любителите на..

публикувано на 19.09.24 в 09:26

Обредна яма и рядък зооморфен съд от 4 150 г. пр. Хр. откриха в "Провадия-Солницата"

Обредна яма с депонирани обредни предмети от късния халколит е открита в Праисторическия солодобивен център "Провадия-Солницата". Това съобщи академик Васил Николов - ръководител на разкопките. Той обясни, че откритието е много важно, защото обредите са извършвани, преди хората да напуснат селището заради климатичните промени и пресъхването на..

публикувано на 18.09.24 в 17:00

Преглеждат безплатно за риска от туберкулоза във Варна

И утре, 19 септември, в рамките на кампания „Седмица на отворените врати“, ще се проведе безплатен скрининг за риска от туберкулоза във Варна, припомнят от общинския пресцентър. Прегледите се провеждат в „Специализирана болница за активно лечение на пневмофтизиатрични заболявания-Варна“ ЕООД (адрес: ул. „Мануш войвода“ №11 А) от 8 до 11:30 ч. в кабинет..

публикувано на 18.09.24 в 14:26

Безплатно плуване за деца във Варна, записванията са до 22 септември

Нов курс по плуване за деца от 8 до 12 години  започва следващата седмица на плувен басейн „Делфини“ във Варна. Записванията за начално обучение са до 22.09.2024 г.,  а тренировките ще се провеждат от 23.09.2024 г. до 07.11.2024 г. Началното обучение се провежда от СК „Делфин“, СК „Юлиян Русев“, СК „Галата “, ПСК „Черно море“, СК „Астери“, СК..

публикувано на 18.09.24 в 11:55
Снимката е с илюстративна цел

18 септември е обявен за Ден без загинали на пътя

На 18 септември се отбелязва Денят без загинали на пътя. Той се отбелязва в цялата страна под патронажа на министъра на вътрешните работи и е част от Дните на безопасността на пътя на Европейската мрежа на службите на пътна полиция.  Инициативата се провежда в рамките на Европейската седмица на мобилността (16-22 септември).  Мотото на кампанията тази..

публикувано на 18.09.24 в 09:52

София Колева, която има пет именици в семейството си: Здраве за всички!

Православната църква почита паметта на светите мъченици Вяра, Надежда, Любов и тяхната майка София. Имениците, на които можем да честитим днес, са много, но в семейството на общинския съветник от ПП-ДБ във Варна София Колева денят е изключително специален, защото празнува не само тя, но и много от нейните близки. "Днес празнуваме: моята майка Любка и..