Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Вятърната енергия в Черно море - възможност или заплаха?

Снимка: АП/БТА

Няма съмнение, че офшорните вятърни паркове имат потенциал, но когато говорим за изграждането на такива в българската акватория на Черно море, въпросът не е в това колко е полезен вятъра, а дали и колко духа, т.е. дали духа постоянно. Това коментира по време на дебат по темата „Вятърната енергия в Черно Море - възможност или заплаха?“ Александър Николов – бивш министър на енергетиката от квотата на ИТН в правителството на Кирил Петков.

Основните примери, които се дават по отношение на възможностите за развитие на вятърната енергия в морето са от Северно море и от Каспийско море, но ако там духа постоянно, в Черно море не е така, което води до съмнения за устойчивостта на една подобна инвестиция.

Другият възникващ проблем е демографията – фактор, за който рядко говорим или визираме, но който пряко влияе при планирането на каквито и да било инвестиции.

България е сред страните с най-бързо топящо се население в света, до 2050 г. прогнозите са, че българското население ще намалее с малко над една пета спрямо сегашните около 7 млн. души.
Отделен фактор е и структурата на населението, т.е. застаряването, което означава изоставане на страната не само, заради икономиката, каза Николов.

Според него т.нар. декарбонизация на Европа и в частност на България, за да е добре направена, предполага фокусиране върху изграждане на малки енергийни общности и оползотворяване на огромното количество имоти – частни, държавни, общински или индустриални, които да станат енергийно независими. Това означава например изграждането например на индустриални зони, които да са енергийно независими, поставянето на фотоволтаични панели на много повече места и др., посочи Николов.

Важно е обвързването на енергийните източници с потребителите на място.

Много е важно според него и къде и как се правят офшорни паркове – за поставянето на перки, без значение дали на сушата или в морето, се изискват 3-годишни изследвания на височина, посока на вятъра, сила и др.

У нас такива изследвания няма.

Не е ясно и какъв тип биха могли да бъдат потенциалните перки, как ще бъдат инсталирани предвид спецификата на Черно море, което е затворено и на 100 м. от повърхността наситено със сероводород.

Не може – категоричен е Николов, когато говорим за Черно море, да се базираме на данни от Северна Европа.

Още повече, че според него, слънчевата радиация у нас е по-висока от държавите в тази част на континента, вкл. и от Румъния, която има идеи за подобни паркове, а ние стоим като държава много добра по отношение на енергията от фотоволтаици.

Има значение и какви са разходите на индустрията в Европа при реализацията на подобни енергийни инвестиции, и у нас, каза Николов.

Според д-р Мария Трифонова, преподавател в катедра „Икономика и управление по отрасли“ на Софийския университет, офшорната вятърна енергия има голям потенциал и изграждането на паркове ще доведе до ръст на заетостта.

1 гигават парк дава 10 хил работни места. Данните, на които тя се базира обаче са от Великобритания и на база офшорни паркове в Северно море.

Ще има и пари, които ще бъдат за пристанищните мощности, които ще обслужват корабите, които ще са ангажирани със сервиза на парковете, смята Трифонова.

Според нея, Варна и Бургас могат да се превърнат в енергийни центрове, защото в това отношение са много активни Румъния и Турция. Последната обаче – припомням, не е държава членка на ЕС и там действат други регулации.

По думите на Трифонова, само 1 процент от акваторията на България е предназначена за изграждането на офшорни паркове.

Защо продължаваме да говорим за офшорни вятърни паркове при условие, че има изключително много неясни моменти, които касаят екологията, свързаността със сушата и електропреносната мрежа, разходите за изграждане, технологията, цените и стигнем в един момент и до военния риск в Черно море? Чуйте коментара на Александър Николов в звуковия файл.



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Еднодневната винетка валидна 24 часа от началната ѝ дата и час?

Промени в Наредбата за таксуването за преминаване по платената републиканска пътна мрежа са публикувани за обществено обсъждане. За пътните превозни средства до 3,5 тона да може да се плаща за електронна винетка със срок 24 часа, считано от началата ѝ дата и час на валидност.  Това предвижда Проект на Постановление на Министерския съвет за промени в..

публикувано на 11.08.25 в 15:54
Илюстративна снимка, архив.

59-годишен с опасност за живота след падане от ел. тротинетка във Варненско

59-годишен мъж е с опасност за живота след инцидент с електрическа тротинетка. Четири часа след полунощ в събота жителят на с. Медовец пада от електрическата си тротинетка. Пострадалият получил пневмоторакс, фрактури на ключица и ребра.  Мъжът е настанен в отделение по хирургия, с опасност за живота, съобщават от полицията.

публикувано на 11.08.25 в 14:58

На Златни пясъци задържаха 29-годишна украинка, ударила полицай

В курортен комплекс "Златни пясъци" полицията задържа 29-годишна украинка за хулиганство, изразяващо се в грубо нарушаване на обществения ред. Младата жена е крещяла и обиждала минувачи, впоследствие тя е нанесла удар в тила на полицейски служител, извикан на място по сигнал.  Жената била оставена в ареста на полицейското управление за срок до 24 часа,..

публикувано на 11.08.25 в 14:51

Заради спад в интереса и нерегламентиран превоз много закрити линии от Варна до населени места в областта

Запазва се тенденцията за спад на пътуващите от автогара Варна до населени места в областта. Една от причините за отлива е нерегламентираният превоз по направления Варна - Девня, Варна - Аврен. Това коментира в предаването на Радио Варна "Новият ден" управителят на автогара Варна Веселин Михайлов. Много от транспортните фирми, за които той изрази..

публикувано на 11.08.25 в 14:30

Нова автобусна линия Варна - Пловдив обслужва маршрута от миналата седмица

Нова автобусна линия Варна - Пловдив обслужва маршрута от миналата седмица. Това каза управителят на автогарата във Варна Веселин Михайлов в предаването на Радио Варна "Новият ден". Той припомни, че много превозвачи досега са правили опити да възстановят направлението, но след това са се отказвали, тъй като се е оказвало икономически нерентабилно...

публикувано на 11.08.25 в 12:00

Президентът наложи вето върху Закона за държавата собственост

Президентът Румен Радев наложи вето върху разпоредби от приетите на 31-и юли промени в Закона за държавата собственост, предаде БНР. В мотивите си държавният глава посочва, че приетите в последния момент промени отнемат установени в закона гаранции при осъществяване на определени разпоредителни сделки с имущество, поверено на държавата, и се улеснява..

публикувано на 11.08.25 в 11:49

15 минути безплатен престой за коли на единия от паркингите на автогарата във Варна

Безплатен престой от 15 минути за автомобили, посрещащи или изпращащи пътници, осигурява фирмата концесионер, поддържаща един от паркингите до автогарата във Варна. Това каза Веселин Михайлов, управител на автогарата в морската столица, в предаването на Радио Варна "Новият ден". Той посочи, че времето на толеранс е увеличено с 10 минути. Михайлов уточни,..

обновено на 11.08.25 в 11:08