Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Опубличената култура влияе върху продажбите на бира

Пивоварният сектор е водещ за хранително-вкусовата промишленост в България. Това, според Съюза на пивоварите в България, се дължи най-вече на икономическия и социален принос на пивоварните компании в страната и на отговорните им политики към потребителите. В структурата на продажбите най-висок е делът на РЕТ бутилките - 50 %, следвани от кеновете - 25 %, стъклените бутилки - 21 % и кеговете - 4 %. Традиционно „лагер” бирата тип "Pils" е с най-висок пазарен дял от 93 - 95 %. Посочените данни са от проучване на доцент Илиан Минков от Икономическия университет във Варна, който си е поставил задача да изследва влиянието на опубличената фирмена култура върху продажбите на бира и финансовите резултати на производителите.

В България се произвеждат над 200 различни марки и асортимента бира от големи пивоварни компании и микропивоварни, които наблягат на крафт бирата.

"Пивоварният сектор набляга на фирмената култура, но в различна степен. Това е в по-висока степен заложено в големите пивоварни предприятия и в много по-малка степен при микропивоварните. Това се дължи според мен и на факта, че в големите пивоварни предприятия има професионален мениджмънт, а при малките има предприемачи, които вършат всичко."

Според доцент Илиан Минков микропиповарните разчитат основно на качеството, рецептите, както и на разнообразието от продукти.

"Красивите снимки, галериите, които се показват на интернет сайтовете. Някои от тях представят факти от своята история. Но действително няма такива, които опубличават мисия, визия, ценности. За тях това, бих казал, са непознати неща. И отново се дължи на липсата на професионален мениджмънт."

За големите пивоварни предприятия публичният имидж е много важен. Част от него са мисията, мотото, взията.

"Техните продукти, сами по себе си, са много близки по качество. Различията се дължат перди всичко в начина на предлагане. Маркетингът създава различията между отделните брандове. За това големите пивоварни се стремят по всякакъв начин да създадат своя идентификация в пазарното пространство. Това до голяма степен се дължи и на посланията, които отправят. Някои залагат на мисълта за обществото и неговото развитие, други се фокусират върху традициите, трети наблягат на хедонистични акценти."

Потребителите се идентифицират с посланията на бирата, която предпочитат, категоричен е доцент Илиан Минков. Качеството на бирата, произвеждана от големите пиповарни, е стандартизирано. И то не е толкова водещо за масовия пазар, продължава с анализа доцент Минков.

"Говорейки за качество, тук вече става въпрос за потребителите на крафт пиво, за които наистина качеството е много важно. За тях цената не е определяща. Докато масовите потребители наблягат основно на ниската цена и бих казал, че за тях няма чак такова голямо значение от кой точно бранд ще потребяват."

Елементите на опубличената фирмена култура обаче, като мисия, визия, ценности, история влияят върху финансовите резултати, показва изследването на доцент Илиан Минков.

Повече в звуковия файл.




БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ
Провадия

Провадия празнува три дни

На Цветница е празникът на град Провадия. По традиция се организира панаир на занаятчии, като за втора поредна година той ще само в района на минералните бани.  Надсловът и тази година е „ Изберете българското!“. В музикалната програма тази година са включени два концерта.  На 12 април от 19.30 часа в центъра на града концерт ще изнесат..

публикувано на 12.04.25 в 16:58

Лазаровден е!

Православната църква отбелязва днес празника Лазаровден, който винаги е в предпоследната събота преди Великден. В календара на християнската църква той е свързан с един от най-интересните евангелски сюжети – с възкресението на Лазар. На Лазаровден църквата отбелязва с празнична литургия възкресението на Лазар, както и паметта на свети мъченик Лазар..

публикувано на 12.04.25 в 14:45

Мотосезонът във Варна - официално открит! (ВИДЕО)

Мотосезонът във Варна стартира точно в 12ч. от пл. „Св. Св. Кирил и Методий“. Над 200 мотора и техните водачи се наредиха час преди официалния старт пред катедралния храм „Св. Успение Богородично“. Адреналинът и бензинът в кръвта са в основата на приятните емоции за моторджиите, но отговорността трябва да е на първо място, споделиха пред Радио..

публикувано на 12.04.25 в 12:49

Велобиблиотеката тръгва отново на 15 април във Варна

На 15 април велобиблиотеката поема на своето ново лятно приключение, съобщиха днес от Регионалната библиотека във Варна. Както БТА информира, началото на този  първи по рода си проект в страната  бе поставено на 4 април миналата година. Всяка седмица в часовете преди обед велобиблиотеката ще излиза на открито по предварително обявен график в различни..

публикувано на 11.04.25 в 17:29

Лазарки нарекоха за здраве в община Варна

С песните „Лаленце се люлее“, „Жълто цвете цъфтеше“, „Рече мама да ме жени“, „Тръгнала е Дена“ и „Боряно Борянке“ и пожелания за здраве и берекет малките възпитанички на детска градина №7 „А. С. Пушкин“ поздравиха Община Варна в навечерието на Лазаровден и Цветница.  Облечени в автентични носии и закичени с цветя, децата пяха, танцуваха традиционните..

публикувано на 11.04.25 в 17:17

Над 600 изпълнители ще участват във фолклорния празник „Великденска плетеница“

Над 600 изпълнители ще участват в традиционния Общоградски  фолклорен празник “Великденска плетеница”. Събитието ще се проведе на 13 април (неделя) от 10 ч. във Фестивалния и конгресен център във Варна. На сцената ще се изявят изпълнителите от детски, младежки фолклорни ансамбли и специализирани паралелки по български танци. Сред тях са ДФА „Българче“..

публикувано на 11.04.25 в 16:48

Рециклирай Великден тази събота в "Хале 3"

В петък следобед вече гледаме към събитията за събота. На 12-сти април от 11 часа в „Хале 3“   ще се състои мини еко фест под наслов „Рециклирай Великден“.  Това е възможност да отбележим светлия християнски празник по устойчив начин.  Доброволците са подготвили един вдъхновяващ ден, изпълнен с креативност, забавления и еко..

публикувано на 11.04.25 в 13:59