Поредно лято фермерският пазар на малки производители на екологично чиста храна e в Балчик, в началото на крайбрежната алея. Това е шестият летен сезон - всяка събота, в следобедните часове, в зависимост от температурните промени. Основното звено участници са малки земеделски стопани, производители и занаятчии от добруджански регион, затова и изложенията ни се наричат „Вкусът на Добруджа“.
Включват се производители от Североизточна и цяла България, като свързващата и задължителна нишка е личното производство и предлагане на чисти, натурални продукти“, припомня Пепа Рашева – председател на фондация „Добруджа – история, традиции, култура“, която е организатор на събитието в партньорството на Община Балчик и Кооперация Хранкооп.
Целогодишно Фермерският пазар на добруджанските производители на чиста храна е всеки четвъртък в Добрич, а във Варна – само през зимата. Доскоро такъв имаше и в Кранево, и в Албена, но по организационни причини засега не са продължени.
Грамотността на потребителите расте, но спада покупателната възможност на потребителите, ограничават се до основни храни като млечни, месни, зеленчуци. Не е това, което беше, но това се забелязва от пандемията насам навсякъде, коментира Рашева. Но въпреки това клиенти, които търсят регионална храна, която не е пропътувала километри, за да дойде до трапезата им, има. Кои са те ни разказва Пепа Рашева:
Какви са клиентите на качествена, чиста, местна храна?
Клиентите на чистата храна не са само хора с високи доходи, както понякога се смята. Това са хора с висока ценностна система. Сред тях има млади семейства, баби, които правят супа за внучето, хора с хронични заболявания, търсещи естествено решение. Общото между тях е не портфейлът, а съзнанието – осъзнават, че храната е здраве, не просто калории. В кръга на шегата мога да кажа, че имаме клиенти, които броят калории... и такива, които броят домати на вкус. И вторите стават постоянни.
Грамотността на потребителите расте, но как това влияе на покупателната способност?
Да, потребителската култура расте – все повече хора четат етикети, интересуват се откъде идва храната им, как е произведена,знаят какво означават думите 'фермерско', 'без добавки', „без ГМО“и т.н. По-добре 200 г. истинско сирене, отколкото килограм нещо с растителна мазнина. Тоест – знанието не само информира, а оптимизира покупките. А и подкрепя моралната икономика – да знаеш, че с покупката си не само храниш себе си, а и някой малък производител на село. И разбира се, с това растат и възможностите – вече почти във всеки магазин има щанд за био или натурални продукти, има все повече специализирани магазини.
Но има нещо, което липсва на рафта в супермаркета – срещата с човека, който е направил продукта. На фермерските пазари тази среща се случва – с усмивка, с лично разказана история, с полезен съвет, с възможност клиентът да даде обратна връзка. А това е безценно и за производителя – така той се учи, подобрява се, откликва по-добре на нуждите на пазара, без да жертва качеството.
Разбира се, трудно е. Но хубавите неща по принцип са трудни. Радостното е, че има все повече осъзнатост, повече търсещи хора и усещането, че вършим нещо стойностно, ни мотивира – точно в моментите, когато ни е най-трудно.
Увеличават ли се тези производители?
Радващо е, че има млади хора, които се връщат към земята – образовани, мотивирани, с желание да произвеждат чиста храна. Но реалността е, че нещата не са розови и еднопосочни – някои не издържат и се отказват. Срещат се административни трудности, липса на подкрепа, труден достъп до пазара и силна конкуренция с евтин внос. И точно затова фермерските пазари са толкова важни – те дават не просто място за продажба, а сцена, шанс и глътка въздух за тези производители. Те се чувстват видими, оценени, част от общност. А това им дава сили да продължат, дори когато е трудно. Не всички успяват, но вярвам, че колкото повече се говори и действа в тази посока – толкова по-жизнена ще бъде екосистемата на малкия производител у нас.
Какво е бъдещето на тези пазари у нас?
Бъдещето е многообещаващо, ако действаме заедно – потребители, производители и общини и по-малко спънки от страна на държавата. Все повече хора търсят не просто продукти, а преживяване, връзка, автентичност. Това ни показва, че посоката на регулярни местни фермерски пазари е правилната. Нужна еистинска подкрепа чрез реални проекти за утвърдените организации в България, а не имитиране на дейност чрез отпускане на огромни средства за еднократни събития на „точните хора“.
Хубаво е, че отдавна има места в България, където тази събития се случват целогодишно – например нашите фермерски пазари „Вкусът на Добруджа“ се провеждат всеки четвъртък на площад Свобода в Добрич, сезонно всяко лято на Дамбата в Балчик, а през зимата сме в Делта Планет мол Варна. Работим и с многообщини и организации и отдавна сме част от празнични събития не само в Добруджа, но и извън нея.
Използвам случая да благодаря от сърце на партньорите ни от Община Добрич и Община Балчик – за тяхната далновидност и разумност, за безценната подкрепа без която не бихме могли да се справим.
Обичам да казвам, че това са събития, които връщат времето назад и здравето напред. И съм щастлива, че все повече хора го усещат, подкрепят и стават част от нашата малка, но толкова ползотворна общност.
Сезонът е добър, но не може да се говори за ръст. Трудно е да се съпоставят данните от миналата година с тази, на база приходи от туризма, тъй като заради повишаването на цените, и разходите са по-големи. Това каза Атанас Крагеоргиев, хотелиер от Варна. Според него инфлацията е много по-висока, отколкото сочат официалните данни. Всеки ден плащам..
Богата и разнообразна програма за празника на Варна - 15 август Свето Успение Богородично, очакват варненци и гости на града. Тя обхваща дните от 15 до 17 август, а събитията са на няколко различни локации и включват музика, спорт, изобразително изкуство. Всички прояви от празничния афиш са напълно безплатни за варненци и гостите на града. В основната..
Буйове, които измерват вълнението на морето и температурата на водата, са инсталирани на шест места по Българското Черноморие. Проектът за създаване на системата е на НИМХ, информира директорът на института - Иван Иванов. Националният институт по метеорология и хидрология във Варна участва в консорциум от осем научни институти и университети, които..
Очакванията са да имаме най-силния сезон и да надминем предпандемичната 2019 година. До края на лятото ще бъде отчетен 60% ръст на немските туристи по Черноморието ни. Това коментира д-р Десислав Тасков, председател на парламентарната комисия по туризъм. Той посочи, че равносметката за сезона ще може да се направи в края на септември, но добрите резултати..
От днес е задължително двойното обозначение на цените на стоки и услуги в лева и в евро. Двете трябва да са изписани с еднакъв шрифт върху етикетите, а търговците получават два месеца гратисен период, за да приведат в съответствие софтуера на касовите си апарати, предаде БНР. Законът за въвеждане на еврото предвижда задължително от 8 август тази..
Нова измама - фишинг офанзива със SMS в България се представя от името на куриерски компании. Целта е да се източат лични данни, както и финансова информация на потребителите. Новите измами се засичат все по-трудно, предупреждават експерти, тъй като новите технологии в комбинацията с изкуствения интелект дават все по-голяма преднина на престъпните групи...
Четвърти ден продължава ликвидирането на пожара до Летището край Балчик , засегнал стотици декари борови гори и сухи треви. Произшествието е регистрирано в 12,33 ч. на 5 август, работата по него продължава близо 70 часа, като все още остава неприключено, отбелязва началникът на Районната служба Пожарна безопасност и защита на населението - Балчик..