Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Експерт: България е сред най-опасните страни за жп превоз

Товарен влак с цистерни с пропан-бутан на „Булмаркет“ дерайлира в района на Централна гара-Пловдив заради неизправна стрелка.
Снимка: БГНЕС

България е сред страните с най-ниска безопасност на железопътен превоз в ЕС, а отстрани изглежда, че властите продължават да правят компромиси с изискванията. Това заяви в предаването „12+3“ независимият експерт към Европейската железопътна агенция Петя Христова. Наскоро влак на частна фирма, превозващ пропан-бутан, дерайлира в Пловдив. От фирмата обвиниха за инцидента лошото състояние на железния път.  

„Нашата страна е на едно от последните места по безопасност на жп превозите. Данните са основани на техническото състояние на инфраструктурата, състоянието на подвижния състав, каква е обвързаността с другите видове транспорт и редица други показатели, по които не можем да постигнем дори минималните изисквания на Европейската комисия“, каза Христова.

Тя допълни, че у нас жп инфраструктурата не е натоварена, тъй като крайните клиенти искат бързина и сигурност в доставките, а скоростите са изкуствено намалени заради лошото състояние на релсите.

Според Петя Христова основна причина за железопътните инциденти е липсата на превенция, включително липсата на финансов ресурс за обучение на специализирани кадри в сферата.

„Контролът е последната мярка. По-важно е администрацията да съдейства на НКЖИ и превозвачите да постигат европейските изисквания и по-високи нива на безопасност. Това е по-важно от контрола. Няма как без него, но той трябва е крайната мярка. Отстрани погледнато, в България се правят много компромиси с безопасността на железопътния транспорт – с персонал, подвижен състав, инфраструктура“, каза Христова.

Докато е работила в българската администрация, Христова инициира създаване на Стратегия по превоз на опасни товари, която остава нереализирана.

„Нямаше политическото виждане тази стратегия да се реализира. Работи се само и единствено по наредби – те не отразяват напълно европейската политика. Преписват международните правилници, но не отразяват на практика това, което може да помага на хората – няма разписани процедури. Разчита се на опит, който невинаги е меродавен за всеки вид превоз“, смята експертът.

"Не могат така да се превозват опасни товари. Трябва да се вземат съответните разрешителни, НКЖИ трябва да бъдат уведомени, Министерството на транспорта, БДЖ. Превозът по закон се контролира. В конкретния случай изчакваме да приключи разследването и ще поискаме цялата информация, за да проверим каква е била причината за това дерайлиране", това заяви по случая в Пловдив шефът на парламентарната транспортна комисия Халил Летифов. 

"Като законодателство държавата е достатъчно стриктна. След като видим становището на разследващите органи, ще проверим и къде са грешките. Явно е, че по редицата има грешки. В рамките на година-две има доста инциденти. Ако проблемът е в инфраструктурата, трябва държавата да вземе съответните мерки. Ако е в недостатъчен контрол на частните превозвачи – това е много притеснително", каза още Летифов.

Повече по темата чуйте от прикачените файлове. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Магистрати в Италия протестираха срещу съдебна реформа

В Италия магистратите напуснаха съдебните зали в знак на протест срещу правителствена реформа в съдебната власт. Много съдии и прокурори в Рим, Милано, Болоня, Палермо и други градове, както и прокурори от окръжните централи на Апелативния съд, излязоха от залите. Това стана в момент, когато представители на правосъдното министерство започнаха..

публикувано на 26.01.25 в 01:58

Слушателите за празника на БНР: Все така упорито и безпристрастно да информирате!

Пожелание към БНР отправи и диригентът на вокален ансамбъл "Езерец" Илиян Юручки в Благоевград и секретар на народно читалище "Никола Вапцаров - 1866-та. Още по темата слушайте в звуковите файлове.

публикувано на 25.01.25 в 16:12

платена публикация
Свети Валентин: Кои са най-популярните подаръци за жена?

По българска традиция на 14 февруари отбелязваме Деня на лозарите и винарите -Трифон Зарезан, а в католическия свят на тази дата се празнува Денят на влюбените – Свети Валентин. Макар че Свети Валентин не е типично български празник, той е повод за много хора да изразят с романтичен жест обичта и признателността си към любим човек. Много двойки..

публикувано на 24.01.25 в 15:34

Филип Кирилов: България не е баница и политиците и феодалите не са на банкет

На мирен протест пред МОСВ противници на добива на злато в района на Своге ще изразят своята позиция и ще подкрепят свои съмишленици от Сливен, които ще протестират по казуса с Природен парк "Сините камъни". Арх. Слава Савова за казуса "Сините камъни": Има риск публична държавна собственост да се превърне в частна " Повсеместно в България..

публикувано на 23.01.25 в 10:05

КЗП ще обжалва съдебното решение за увеличените такси на мобилните оператори

Председателят на Комисията за защита на потребителите Мария Филипова ще обжалва съдебно решение за увеличените такси на мобилните оператори.  Административният съд в София отмени заповеди на Филипова, с която тя се опита да спре увеличенията при два от операторите.  Не отговаря на истината, че новите цени са окончателно потвърдени, пишат от..

публикувано на 23.01.25 в 09:40

Оценка "дисциплина"? Дискусията продължава

Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" повдигна отново темата за т.нар. оценка "дисциплина" и въвеждането на по-сериозни санкции, касаещи поведението на учениците. Юлиян Петров, КТ "Подкрепа": Оценката за възпитание не е наказание Има деца, които смятат, че могат да правят всичко и всичко е разрешено и идват лошите наказания на живия..

публикувано на 22.01.25 в 11:25

През 2024-та пловдивчани прекарали в колите си 107 часа, софиянци - 104

"Недобра е новината, че трафикът през последната седмица е два пъти по-лош от среднодневния за изминалата година. На места в сутрешните пикови часове стигаме до над 100% средно време за пътуване ", обясни пред БНР Христо Грозданов, управител на Института за транспортна инфраструктура. По думите му "Пловдив след ковид привлече много..

публикувано на 22.01.25 в 10:53