Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Борис Бонев: Зеленият билет в София трябва да бъде безплатен

Борис Бонев
Снимка: БГНЕС

"Експертите отдавна са се съгласили, че в летните месеци предоминантно автомобилите замърсяват въздуха в София, а през зимата - битовото отопление". Това каза пред БНР общинският съветник от "Спаси София" Борис Бонев и добави, че през зимните месеци и географските особености влияят. Затова, според него, трябва да се вземат мерки, които да отговарят на всички особености на нашата столица, а не мерки, които се прилагат в Париж или във Виена.

"Преди няколко дни установих, че каченият на сайта на Столичната община Механизъм с оперативни мерки за справяне със замърсяването на въздуха не е действащият механизъм, а е стар - от 2018 година, който е бил променен през 2019-а. Новата версия обаче не е качена на сайта, а е достъпна само за общинските съветници", обясни Бонев в предаването "Преди всички" по програма "Хоризонт".

Той уточни, че в публикувания Механизъм липсва широко огласяваната мерки за подмяна на отоплителните уреди на твърдо гориво с други, които са с пелети.

"Грешка е да се мисли, че само в ромските махали има отопление с твърдо гориво - и в "Лозенец", и в кварталите от витошката яка - също се използва твърдо гориво", коментира Борис Бонев.

Общинският съветник обясни тезата на "Спаси София" за въвеждането на "зелен билет" в дните с високо замърсяване на въздуха в столицата:

"Целта на тази мярка е да бъде превантивна. Когато знаеш, че ще има високо замърсяване, обявяваш, че ще пуснеш "зелен билет", за да може преди да се стигне до замърсяването, хората да слязат от автомобилите си и да влязат в градския транспорт". Той даде пример с Париж, където в дните със силно замърсяване има повече превозни средства на градския транспорт и ползването им е безплатно. 

Трябва да бъдат намалени критериите за въвеждане на мерки за справяне със замърсяването на въздуха в София чрез безплатен "зелен билет" за градския транспорт, категорично заяви Бонев.

Според него повечето хора са принудени да използват личните си автомобили, защото нямат алтернатива - нямат удобен и бърз градски транспорт.

По думите му информацията, че с подмяната на градските автобуси се цели екологичен ефект - е фалшива. 

"Никой в Столичната община не е направил изчисления каква част от замърсяването в София се генерира от градския транспорт. За да може после, когато се подменят всички автобуси, да се каже - вече софийският въздух е по-чист. Защото 700-те автобуса в София са пренебрежим фактор в замърсяването на града, където всеки ден се регистрират 500 нови автомобила, а през зимата има 50 000 кюмбета, а замърсяващият ефект на едно кюмбе е колкото 16 автомобила".

Цялото интервю на Веселина Миланова с Борис Бонев в "Преди всички" можете да чуете от звуковия файл.  

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

За по-малко от 10 г. над 100 лешояди са жертви на отравяне и отстрел

За по-малко от 10 години гоним бройката от над 100 екземпляра . Това заяви пред БНР за посегателствата над лешояди адвокат Емилия Тончева, юрист и еколог, бивш заместник-министър в МОСВ. Тя припомни някои от фрапантните случаи на масова смърт на този защитен вид – в Кресненското дефиле и Врачанския балкан. Екозащитници: Отрова за вълци..

публикувано на 07.10.25 в 09:42
София Садогурска на плажа в румънското село Вама Веке

София Садогурска: Черно море е подложено на огромен натиск, но защитени зони ще му помогнат

Черно море и животът в него са изправени пред сериозни заплахи, но могат да ги преодолеят. Това заяви в интервю за БНР морският биолог доктор София Садогурска . Тя съчетава работата си в Института по ботаника към Националната академия на науките на Украйна с дейността си в екологичната организация "Екодействие" (Екодiя) . Садогурска е и един..

публикувано на 01.10.25 в 11:35

Селски туризъм и къде българското село е все още живо?

А сега отиваме в село Долни Раковец, в община Радомир , където ще потърсим едно мощно природно средство за здраве. То е природен антибиотик , укрепва имунната система и помага за регулирането на кръвното налягане, може да понижава нивата на "лошия" холестерол и да подпомага кръвообращението, също е мощен антиоксидант.  В народните вярвания..

публикувано на 24.09.25 в 07:15
Екоакция в румънското село Вама Веке

Екоакция във Вама Веке призова за спиране на сондажите на газ и нефт в Черно море

С екоакция на границата между България и Румъния доброволци от 5 европейски държави настояха за забрана на нови сондажи за нефт и газ по дъното на Черно море. Участниците в инициативата на плажа в румънското село Вама Веке разпънаха огромен надуваем спасителен пояс и изписаха на плажа "SOS Черно море" ("SOS Black Sea"). В икономическата зона на..

публикувано на 21.09.25 в 08:30
Тео Буковски

Тео Буковски: Привличат ме необяснимите и загадъчни върхове!

Гостът в "Нощен Хоризонт" е лекар и писател. Дори и опитен планинар, който познава голяма част от красивите места в планините ни.  Това е Тео Буковски, който познаваме и от книги като "А изпълзяват нощем" и "Часът на кошмара 4.50: Измерения на страха". "Гордея се с това, че когато с нашата група ходим в планината, ние посещаваме по-малко известни..

публикувано на 12.09.25 в 17:04

България участва в Световното първенство по събиране на отпадъци

Световното първенство по събиране на отпадъци се проведе в столичния парк „Дамян Дамянов“ на 30-ти август. Голямата награда за победителите е петдневен престой в Япония, където предстои да премерят сили заедно с останалите участници от други страни. Именно в Япония през 2008г.  възниква този нов спорт, „SpoGomi”, комбинация от първите срички на..

публикувано на 07.09.25 в 06:02
 Ботаническа градина

Ясен Иванов - създателят на Ботаническа градина "Борика" в село Борика

Ландшафтният дизайн е симбиоза между ландшафтната архитектура, социалните потребности, геоложката структура, климатичните условия и нуждите на растителните видове, а целта е постигане на един естетически и екологичен резултат.  Когато става дума за красива градина, старият континент със сигурност държи първенството по изящни примери на добре..

публикувано на 04.09.25 в 15:54