Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Инж. Красимир Маринов: Съоръжението не стъпва върху плажа

Алепу - думата имат инженерите

Инж. Светлана Николчева: Цялостно събаряне не бива да се допуска

Снимка: БТА

Превърналият се в скандален строеж на плажа Алепу предизвика серия от проверки на различни институции. В очакване на резултатите "Хоризонт до обед" търси нови гледни точки по казуса. Как се прави брегоукрепване и каква да е съдбата на строежа, който според едни е хотел, а според други - подпорно съоръжение?

Справка в Регистъра на свлачищата показва наличието на две свлачища в района, където се намира спорният строеж, указан е типът на свличане. Тези свлачища  са регистрирани през февруари 2009 година. Това обясни пред "Хоризонт" инж. Красимир Маринов, гео и хидроинженер.

„Тия свлачища са в края на плажа, т.нар. шофьорски плаж, където брегът се издига нагоре и става абразионен, защото пясъчната ивица изклинва, намалява нейната ширина и вълнението започва да достига до брега и да предизвиква неговото срутване“, обясни той.

Наредба 12 от 2001 година за проектиране на геозащитни строежи, сгради и съоръжения в свлачищни райони третира начините за укрепване на свлачища. В тази наредба има цяла глава, посветена на укрепването на свлачища със самата конструкция на бъдещите сгради, уточни инж. Маринов. Такива случаи има реализирани на много места в страната. Това не е нещо, което се прави за първи път.“

Такъв род обекти обичайно се реализират в две фази – първо се укрепва свлачището - с изграждане на укрепителни съоръжения, след това се отчита ефектът от тях чрез геодезичен мониторинг. Чак след като се установи, че свлачището е спряно, се изгражда съответната сграда. „Това е един субективен период, не е казано в нормативните документи точно колко е, варира обикновено около половин година“, каза специалистът.

„Това се вижда, че е сграда, част от сграда, която проектантите са преценили, че може да поеме тези хоризонтални сили, които се образуват от свлачището. То е ясно, че това ще бъде сграда, хотел и т.н. За всеки е ясно и тук няма какво да се спекулира с това. От това нещо е изградена тая част, която може да поеме свлачищен натиск“, смята Маринов.

Нищо страшно няма да стане. Нито ще изчезне плажът отпред. Това съоръжение по никакъв начин не оказва влияние на самия плаж. То е в неговия най-долен край. Шофьорският плаж е 3.5 километра, това е в най-долния му край и обхваща само 125 метра. Няма там проблем и с екологията, макар че влиза в комплекс Ропотамо, който е защитена зона по Натура 2000, защото не нарушава предмета и целите на опазване на тази защитена зона, които са публикувани и всеки може да ги прочете“, коментира Красимир Маринов. Той изтъкна, че строежът се намира в тила на плажа и „не стъпва върху плажа“.

Този казус може да се реши, без да се стига до съда. Пресилено е да се отива към събаряне, обобщи Маринов.

Има такава практика – сградата със своето тегло като цяло да укрепва свлачище, потвърди инж. Светлана Николчева, заместник-председател на Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране. Въобще не става дума за брегоукрепване, смята тя.

„Когато се изчисляват свлачищата, се изчислява свлачищна повърхнина и на тази свлачищна повърхнина може да устои една подпорна стена, някакво друго съоръжение“, отбеляза Николчева.

Това, което виждаме, е част от сграда. Направи ми впечатление - едни много стройни колони, които, ако ги натисне наистина свлачището, може и да се напукат и да се счупят.“

Инж. Николчева изрази предположение, че „по-скоро са построили повече“, отколкото е било одобрено за първия етап. Този първи етап трябва да се измине – да се провери дали действително този обем от бетон може да удържи свлачището, а след това да се естетизира, смята Светлана Николчева. Според нея трябва конструкцията да се довърши. „Да не стои това нещо грозно и да може да издържи наистина, да се завърши, да добие естетически вид.“

Николчева зададе въпроса „дали не е прескочен първият етап“ и дали бъдещото строителство не е започнало преждевременно. Техническа проверка може да установи дали изграденото съответства на натиска на свлачището, допълни тя. „Това са едни големи обеми. Според мен то има височина на около 4 етажа. Не съм убедена, че в този първи етап е трябвало да има стълба.“

По всяка вероятност е изпълнена на цяло конструкцията на бъдещата сграда, предполага инж. Николчева с уговорката, че не познава строителните книжа и коментира казуса по видяното от разстояние, не на терен.

На бреговата ивица точно такова решение има в района на Св. Св. Контантин и Елена, но на север брегът е по-висок и визуално не дразни така, както на Алепу, поясни тя. В градска среда обаче похватът да се укрепва свлачище със сграда се среща по-често.

Цялостно разрушаване на конструкцията на Алепу не бива да се допуска, категорична е Николчева. Причините: изграждането вече е отнело земна маса и са нарушени свлачищната повърхнина и устойчивостта на ската. „Цялостно събаряне в никакъв случай не трябва да се допуска.“

Двете гледни точки чуйте в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Рекорден брой бебета се родиха през 2024 г. в столичния зоопарк

През 2024 година в Софийския зоопарк се родиха много бебета. И това се дължи на целенасочените усилия на ръководството, специалистите и гледачите за подобряване на условията на живот, създаване на групи от даден вид и възможността да се оформят двойки животни. Размножаването на видовете е насочено и към участие в консервационната дейност за..

публикувано на 05.01.25 в 05:27
Димитър Колешев с клиент

30 години в планината: Димитър Колешев

През 1998 г. шестима души осъществяват еднo от най-големите постижения в българския алпинизъм - изкачването на Безименната кула на връх Транго в Пакистан. Последните 1200 метра от шестхилядника представляват отвесна скална кула, на места дори с обратни наклони. Алпинистите пътуват  7000 км с микробус до Пакистан, за да изкачат кулата магнит за..

обновено на 05.01.25 в 05:10
Людмил Кърджилов

Людмил Кърджилов: Сняг през зимата не е явление от миналото

Сняг през зимата не е явление от миналото, ще виждаме сняг и през идните години, а в определени зими снеговалежите могат да бъдат много обилни .   Това каза пред БНР журналистът и климатолог Людмил Кърджилов. "В последните 10-ина години сме в етап на слабо затопляне на приземната атмосфера. През 2024 г. е измерено, че  средните глобални температури..

публикувано на 02.01.25 в 17:21

Изпращаме 2024 г. като най-горещата в историята и с разочарование от климатичните срещи на върха

Изпращаме 2024 г. както с данните, че това се очаква да бъде най-горещата година в историята , така и с разочарованието от три ключови срещи на върха, свързани с климата и опазването на природата. Конференцията за биоразнообразието в Колумбия беше определена като разочароваща, климатичната конференция в Азербайджан - като предателство за..

обновено на 31.12.24 в 16:36
Мартин Томов, координатор в

Мартин Томов от Грийнпийс – България за отминаващата година

Остават няколко часа до края на годината, в които времето ще тече много бързо в приготовления за посрещането на Новата. Температурите навън са ниски и това ни припомня за истинските зими, каквито не помним от години.  Изпращаме 2024 та, една изключително топла година . Година, която очерта близкото бъдеще, с което трябва да свикнем без..

публикувано на 31.12.24 в 15:32

Александра Нацкова: Съвременните деца виждат кокошка за първи път на 10-11 годишна възраст

На 29 декември е подписана Конвенцията за биологичното разнообразие. Това е един от най-важните международни договори за защита на природата. Затова решихме да надникнем в Зоокъта в село Лесковец край Перник, където посетителите могат да общуват свободно с животните. Там живеят над 200 животни от цял свят. Според управителката..

публикувано на 31.12.24 в 09:57
Заседналият в плитчина танкер.

Мартин Томов: Не се очаква разливът в Черно море да засегне България

Не се очаква петролният разлив в Черно море заради инцидент с два руски танкера да засегне пряко България. Това заяви за БНР Мартин Томов от екологичната организация "Грийнпийс".  Като ужасно голяма екологична катастрофа определи случилото се координаторът на кампанията "Живо Черно море" Мартин Томов. "Има данни, че са се разляли над 3000 тона мазут...

публикувано на 29.12.24 в 05:22