Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Инж. Красимир Маринов: Съоръжението не стъпва върху плажа

Алепу - думата имат инженерите

Инж. Светлана Николчева: Цялостно събаряне не бива да се допуска

Снимка: БТА

Превърналият се в скандален строеж на плажа Алепу предизвика серия от проверки на различни институции. В очакване на резултатите "Хоризонт до обед" търси нови гледни точки по казуса. Как се прави брегоукрепване и каква да е съдбата на строежа, който според едни е хотел, а според други - подпорно съоръжение?

Справка в Регистъра на свлачищата показва наличието на две свлачища в района, където се намира спорният строеж, указан е типът на свличане. Тези свлачища  са регистрирани през февруари 2009 година. Това обясни пред "Хоризонт" инж. Красимир Маринов, гео и хидроинженер.

„Тия свлачища са в края на плажа, т.нар. шофьорски плаж, където брегът се издига нагоре и става абразионен, защото пясъчната ивица изклинва, намалява нейната ширина и вълнението започва да достига до брега и да предизвиква неговото срутване“, обясни той.

Наредба 12 от 2001 година за проектиране на геозащитни строежи, сгради и съоръжения в свлачищни райони третира начините за укрепване на свлачища. В тази наредба има цяла глава, посветена на укрепването на свлачища със самата конструкция на бъдещите сгради, уточни инж. Маринов. Такива случаи има реализирани на много места в страната. Това не е нещо, което се прави за първи път.“

Такъв род обекти обичайно се реализират в две фази – първо се укрепва свлачището - с изграждане на укрепителни съоръжения, след това се отчита ефектът от тях чрез геодезичен мониторинг. Чак след като се установи, че свлачището е спряно, се изгражда съответната сграда. „Това е един субективен период, не е казано в нормативните документи точно колко е, варира обикновено около половин година“, каза специалистът.

„Това се вижда, че е сграда, част от сграда, която проектантите са преценили, че може да поеме тези хоризонтални сили, които се образуват от свлачището. То е ясно, че това ще бъде сграда, хотел и т.н. За всеки е ясно и тук няма какво да се спекулира с това. От това нещо е изградена тая част, която може да поеме свлачищен натиск“, смята Маринов.

Нищо страшно няма да стане. Нито ще изчезне плажът отпред. Това съоръжение по никакъв начин не оказва влияние на самия плаж. То е в неговия най-долен край. Шофьорският плаж е 3.5 километра, това е в най-долния му край и обхваща само 125 метра. Няма там проблем и с екологията, макар че влиза в комплекс Ропотамо, който е защитена зона по Натура 2000, защото не нарушава предмета и целите на опазване на тази защитена зона, които са публикувани и всеки може да ги прочете“, коментира Красимир Маринов. Той изтъкна, че строежът се намира в тила на плажа и „не стъпва върху плажа“.

Този казус може да се реши, без да се стига до съда. Пресилено е да се отива към събаряне, обобщи Маринов.

Има такава практика – сградата със своето тегло като цяло да укрепва свлачище, потвърди инж. Светлана Николчева, заместник-председател на Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране. Въобще не става дума за брегоукрепване, смята тя.

„Когато се изчисляват свлачищата, се изчислява свлачищна повърхнина и на тази свлачищна повърхнина може да устои една подпорна стена, някакво друго съоръжение“, отбеляза Николчева.

Това, което виждаме, е част от сграда. Направи ми впечатление - едни много стройни колони, които, ако ги натисне наистина свлачището, може и да се напукат и да се счупят.“

Инж. Николчева изрази предположение, че „по-скоро са построили повече“, отколкото е било одобрено за първия етап. Този първи етап трябва да се измине – да се провери дали действително този обем от бетон може да удържи свлачището, а след това да се естетизира, смята Светлана Николчева. Според нея трябва конструкцията да се довърши. „Да не стои това нещо грозно и да може да издържи наистина, да се завърши, да добие естетически вид.“

Николчева зададе въпроса „дали не е прескочен първият етап“ и дали бъдещото строителство не е започнало преждевременно. Техническа проверка може да установи дали изграденото съответства на натиска на свлачището, допълни тя. „Това са едни големи обеми. Според мен то има височина на около 4 етажа. Не съм убедена, че в този първи етап е трябвало да има стълба.“

По всяка вероятност е изпълнена на цяло конструкцията на бъдещата сграда, предполага инж. Николчева с уговорката, че не познава строителните книжа и коментира казуса по видяното от разстояние, не на терен.

На бреговата ивица точно такова решение има в района на Св. Св. Контантин и Елена, но на север брегът е по-висок и визуално не дразни така, както на Алепу, поясни тя. В градска среда обаче похватът да се укрепва свлачище със сграда се среща по-често.

Цялостно разрушаване на конструкцията на Алепу не бива да се допуска, категорична е Николчева. Причините: изграждането вече е отнело земна маса и са нарушени свлачищната повърхнина и устойчивостта на ската. „Цялостно събаряне в никакъв случай не трябва да се допуска.“

Двете гледни точки чуйте в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Моето семейство и други животни"… Разкодиране на междувидовото общуване

Изкуственият интелект може да помогне на хората да разберат животинските езици, но не и да ги преведат , смятат изследователите от "Земни видове". Зад лабораторията с нестопанска цел стоят дарители като съоснователя на LinkedIn Рийд Хофман и семейната благотворителна организация на покойния вече съосновател..

публикувано на 15.02.25 в 13:32
Натали Петрова - Банско Филм Фест

В София започва кинопанорама на италианското планинарско кино

В София започва традиционната кинопанорама на италианското планинарско кино „Истории от планината" в цели 3 филмови вечери. На 11, 12 и 13 февруари от 19:00 часа в Дома на киното ще ви представим подбрана селекция от 12 италиански филма - едни от най-добрите съвременни заглавия в жанра на приключенското и планинарското кино. Трите филмови..

публикувано на 10.02.25 в 08:32
Ася Пенчева - Исландия

Исландия - там, където човек би се върнал отново и отново!

Ще ви заведа там, където пак бих отишла - Исландия! Това не е просто земя на огън и лед . Това е богато илюстрован учебник по геология. Скандинавия , ако мога така да обобщя държавите - наследници на викингските територии, винаги са ме привличали с природата, с митологията на народите и държавното устройство. Исландия изглеждаше като трудно..

публикувано на 03.02.25 в 09:35

Опасни горещини в Европа може да отнемат живота на 80 хиляди души допълнително всяка година

Опасно високи температури може да отнемат живота на 50% повече хора в Европа до края на века. Това е установило ново изследване , според което заради горещо време всяка година може да има 80 хиляди смъртни случая повече. Изследването проверява дали броят на хората, които ще загинат заради горещини, ще бъде по-малък от този на оцелелите при студове...

публикувано на 28.01.25 в 05:21
Юлиян Попов

Юлиян Попов: Енергийният ни сектор се развива хаотично

"Не мисля, че има някаква тайнственост или някаква тайна. Това е прехвърляне на топка между София и Брюксел и уточняване на въпросния план. Страната е внесла в Брюксел разработена чернова за краен вариант , която трябва да бъде коментирана от Брюксел." Това каза пред БНР Юлиян Попов, бивш министър на околната среда и водите и експерт по..

публикувано на 27.01.25 в 11:05
Ботаническа градина - БАН - София

През лабиринта на историята и очарованието на Ботаническата градина на БАН в столицата

"Представете си, че вече сме стигнали в Градината, която се намира в полите на Витоша - дали пеша, или с кола... Вървим по алеята и пред нас се редуват групи от иглолистни и широколистни дървета и храсти.  Вечнозелените иглолистни дървета изглеждат натруфено със своите гъсти зелени премени, а листопадните - голи и самотни , с накацали..

публикувано на 24.01.25 в 19:15
Екоакция за почистване на бреговете на Тунджа

Екоакцията по бреговете на Тунджа продължава

Екоакция за почистване на бреговете на Тунджа започна тази седмица общината в Ямбол. От предприятието "Паркове и зони за отдих и спорт" призоваха рибарите да не замърсяват с отпадъци, а леките автомобили, с които идват на риболов, да са извън коритото на реката. Топлото време в началото на годината предизвика стотици рибари да..

публикувано на 13.01.25 в 10:57