Бъдещето на автомагистрала Струма продължава да е най-горещата тема не само в министерските кабинети на Гроздан Караджов и Борислав Сандов. Това засяга пряко хората, живеещи и пътуващи в района.
Ще продължим ли да наричаме Кресненското дефиле „отсечката на смъртта“ или държавниците най-накрая ще се спрат на един от останалите два варианта.
Двете платна на магистралата да се изградят на изток, по ниските склонове на Пирин, или тунел на запад от сега съществуващото трасе, във Влахина планина.
За едното платно - от Гърция към София, дори има избран изпълнител, но подписан договор няма. Поне три години ще отнемат процедурите по изготвяне на документацията и проектиране на второ трасе до него.
Търпението на всички се изчерпва - и на политиците, и на ЕК, но най- вече на пътуващите и на местните жители:
"Парите сигурно ще ги загубим, обаче магистралата няма да се направи скоро."
"Политиците няма да се разберат и този път. Няма да има магистрала. Тази магистрала се прави от 30 години – бях на 20, сега съм на 60 вече. Чакаме магистрала."
"Трябва да се изнесе това движение оттук."
"Толкова години се протака строителството, хората вече са на границата на търпението. Може би ще стигнат до други действия."
В започналия летен сезон и в условията на в пъти увеличен туристически трафик за Гърция, неудобството с днешна дата е, че по цялата дължина на Кресненското дефиле изпреварването е забранено, а ограничението на скоростта е 50 км в час.
Кметовете на общини по поречието на Струма подготвят обща декларация, с настояване за незабавно решение. Повечето хора от района застават зад варианта цялата магистрала да мине по източното било на дефилето. Според тях прокопаването на тунел на запад от Кресна ще взриви друг проблем - материалът от копаенето е радиоактивен.
Природозащитниците също се доближават повече до източния вариант, без да изключват напълно тунелния. Искат обаче категорични гаранции, че вариантите през дефилето няма да се случат и няма да се реабилитират.
"Най-същественото, независимо от това кой от двата варианта ще бъде избран, е да бъде запазен пътят през Кресненския пролом като локален път, който да се използва от местните хора, от туристи, да се използва в случай на екстремални ситуации по магистралата", коментира Андрей Ковачев, един от създателите на общността „Спаси Кресненското дефиле“.
"Причината тези 13 километра да не бъдат изградени вече над 20 години е една-единствена: досега всички власти опитваха да заобиколят законите и това водеше до невъзможност да се изгради това трасе", допълни Ковачев.
Следват обжалване и произнасяне на ВАС през 2018 г. за отхвърляне на жалбата.
"Тук се намесват НПО-тата и ЕК, с цел да направят приетия вариант по-екологосъобразен, тоест да има специфични цели за защитените територии. Затова работата се протака и до днес", подчерта Личев.
Решението за двете трасета по ОВОС е в сила до 19 ноември тази година, изтъкна бившият служебен министър.
Според него защо от 2008 г. досега не е реализиран нито един от вариантите за Кресненското дефиле може да отговори само държавата "в сянка".
Чуйте още детайли по темата в звуковите файлове.
Специален юбилеен печат по повод 170 годишнина от създаването на библиотека "Зора" при читалище "Зора 1860" Сливен бе изработен, след конкурс сред учениците в Националната художествена гимназия „Димитър Добрович“. Конкурсът спечели Ивайла Дженева, 12 клас, специалност "Рекламна графика". С юбилейния знак ще бъдат подпечатани всички книги,..
Преди дни Българското национално радио – институция отбеляза своите 90 години и е неразделна част от живота на поколения българи. БНР отбеляза 90-ата си годишнина с грандиозен концерт в Софийската опера и балет През всички тези десетилетия БНР е било с вас – до вашите сърца, както в делник, така и в празник . За да отбележим тази..
Обществено недоволство предизвика новината, че сградата на "Балкантон" в квартал "Лагера" в София ще бъде съборена, а на нейно място ще бъде изграден административно-жилищен комплекс. На протест пред емблематичната сграда граждани настояха тя да бъде запазена, а представител на собствениците обяви, че събаряне няма да има. "Самата сграда..
На днешния ден се навършват 131 години от рождението на цар Борис Трети - Обединител. Знае се, че Русе е бил любим град на първия ни следосвобожденски монарх - княз Александър Батенберг. Тук за пръв път той стъпва на българска земя, тук се весели с дипломатите от мисиите на европейските страни и намира спокойствие от софийските политически..
Другарят - господин - бай Атанас стои на сигурна позиция: да бъде винаги на власт и нокога във опозиция! Годината е 1950 г., когато забраненият от комунистическата власт писател Светлозар Димитров, известен като Змей Горянин пише тази епиграма. Днес обаче сме 2025 г., имаме от почти две седмици редовно правителство. Епиграма за него все..
Наричаме ги клошари, те нямат дом, живеят на улицата. Подминаваме ги често с погнуса, защото не изглеждат добре, мръсни са, миришат, а на някои от тях им личи, че добре са се почерпили, с алкохол. Ще ви разкажа за трима бездомници, които срещнах по софийските улици. Първият намирам в центъра на София. Изоставен от майка си, отгледан от осиновители,..
Елтън, Джон, Йоко и белите орхидеи. Приказка за музиката и семейството Връщаме лентата в радиото назад. На една и съща улица в съседни кооперации порастват братята Димитър и Иван Милеви и братята близнаци Александър и Константин Петрови. Баба им ги нарича "Кокосашо" . Големия Бъндарак ги надушил, че са "нечувани..
Истинската причина за отлагането на искането на извънреден оценителски доклад от ЕК за еврозоната е, че управляващата коалиция възнамерява да внесе в..
"Политическите опозиционери в Сърбия нямат нито потенциал, нито капацитет да се борят с дълбоката държава. Един от възможните изходи е протестиращите да..
Един безуспешен опит на БАБХ да прехвърли отговорността на бизнеса. Такава оценка даде Симеон Караколев, председател на Национална асоциация на..