Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Андрей Ковачев: Пътят през Кресненския пролом трябва да се запази като локален

Заложник на какво е липсващата магистрала в района на Кресненското дефиле?

Асен Личев: Защо досега не е реализиран нито един от вариантите за дефилето може да отговори само държавата "в сянка"

Кресненското дефиле е участък с повишена концентрация на ПТП
Снимка: БГНЕС

Няма резултат от вчерашната среща на министрите на регионалното развитие и на околната среда, които трябваше да намерят общо решение за изграждането на автомагистрала "Струма" в Кресненското дефиле. Гроздан Караджов определи проблема като нож, опрян до кокала, който  може да свали правителството. Екоминистърът Борислав Сандов взриви темата, като заяви, че трасето пред Кресненското дефиле ще трябва да се проектира наново.

Бъдещето на автомагистрала Струма продължава да е най-горещата тема не само в министерските кабинети на Гроздан Караджов и Борислав Сандов. Това засяга пряко хората, живеещи и пътуващи в района. 

Ще продължим ли да наричаме Кресненското дефиле „отсечката на смъртта“ или държавниците най-накрая ще се спрат на един от останалите два варианта.

Двете платна на магистралата да се изградят на изток, по ниските склонове на Пирин, или тунел на запад от сега съществуващото трасе, във Влахина планина. 

За едното платно - от Гърция към София, дори има избран изпълнител, но подписан договор няма. Поне три години ще отнемат процедурите по изготвяне на документацията и проектиране на второ трасе до него. 

Търпението на всички се изчерпва - и на политиците, и на ЕК, но най- вече на пътуващите и на местните жители:

"Парите сигурно ще ги загубим, обаче магистралата няма да се направи скоро."

"Политиците няма да се разберат и този път. Няма да има магистрала. Тази магистрала се прави от 30 години – бях на 20, сега съм на 60 вече. Чакаме магистрала."

"Трябва да се изнесе това движение оттук."

"Толкова години се протака строителството, хората вече са на границата на търпението. Може би ще стигнат до други действия."

Снимка: Кети Тренчева, БНР

В започналия летен сезон и в условията на в пъти увеличен туристически трафик за Гърция, неудобството с днешна дата е, че по цялата дължина на Кресненското дефиле изпреварването е забранено, а ограничението на скоростта е 50 км в час. 

Кметовете на общини по поречието на Струма подготвят обща декларация, с настояване за незабавно решение. Повечето хора от района застават зад варианта цялата магистрала да мине по източното било на дефилето. Според тях прокопаването на тунел на запад от Кресна ще взриви друг проблем - материалът от копаенето е радиоактивен. 

Природозащитниците също се доближават повече до източния вариант, без да изключват напълно тунелния. Искат обаче категорични гаранции, че вариантите през дефилето няма да се случат и няма да се реабилитират. 

"Най-същественото, независимо от това кой от двата варианта ще бъде избран, е да бъде запазен пътят през Кресненския пролом като локален път, който да се използва от местните хора, от туристи, да се използва в случай на екстремални ситуации по магистралата", коментира Андрей Ковачев, един от създателите на общността „Спаси Кресненското дефиле“. 

"Причината тези 13 километра да не бъдат изградени вече над 20 години е една-единствена: досега всички власти опитваха да заобиколят законите и това водеше до невъзможност да се изгради това трасе", допълни Ковачев.

"Първото решение по ОВОС е с вариант за тунел от 2008 г. То е било валидно до 2013 г. и по него нищо не е направено. С решение по ОВОС на министъра на околната среда и водите от 2017 г. е одобрен вариантът долен плюс горен път", поясни в предаването "Хоризонт до обед" Асен Личев, бивш служебен министър на околната среда и водите.

Следват обжалване и произнасяне на ВАС през 2018 г. за отхвърляне на жалбата.

"Тук се намесват НПО-тата и ЕК, с цел да направят приетия вариант по-екологосъобразен, тоест да има специфични цели за защитените територии. Затова работата се протака и до днес", подчерта Личев.

Решението за двете трасета по ОВОС е в сила до 19 ноември тази година, изтъкна бившият служебен министър. 

Според него защо от 2008 г. досега не е реализиран нито един от вариантите за Кресненското дефиле може да отговори само държавата "в сянка".

Асен Личев  Снимка: БГНЕС

Чуйте още детайли по темата в звуковите файлове. 

По публикацията работи: Яна Боянова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Първото частно лечебно заведение в Плевен навърши 25 години

В Плевен отбелязват 25 години от създаването на първото частно лечебено заведение за извънболнична и болнична медицинска помощ в Северна България. Носи името АВИС "Медика". Какво точно означава то, за идеята и реализацията през годините, за мечтите и доброто у хората разказват създателите на АВИС "Медика" – д-р Владимир Андреев и..

публикувано на 14.04.25 в 19:49
Тайната вечеря

Кои са различните претенции за мястото на Тайната вечеря?

Благодатният четвъртък е свързан и с Тайната вечеря, на която арестуват Христос. Две места в Йерусалим претендират точно там да се е състояла вечерята на Исус и апостолите.  Обикновено туристите биват водени в двуетажна дом в еврейския квартал на стария град на Йерусалим. Екскурзоводите твърдят, че точно това е мястото, посочено в текстове от..

публикувано на 14.04.25 в 14:17

В очакване на фадромите в ромската махала на "Захарна фабрика"

Обява за предстоящо бутане на незаконни постройки е била разлепена върху домове в ромската махала в столичния квартал "Захарна фабрика". Местната администрация предлага на жителите на махалата жилища, които те не одобряват. От общината посочват, че подготовката за събарянето тече от месеци, като всички са надлежно информирани. Потърпевшите..

публикувано на 14.04.25 в 11:19

Изоставената в центъра на София Шадоу все още търси отговорни стопани

Какво може да накара човек да изостави в една мразовита зимна вечер кучето, за което до този момент е полагал всеотдайни грижи? Историята на едно куче разказва Явор Гечев. "Да, благодарение на хилядите споделяния на предишните постове, вече е ясна цялата история на Шадоу (#Шади) - кучето, което беше оставено вързано на пейка на мост на..

публикувано на 13.04.25 в 09:00
Сияна

Българите в Барселона почетоха паметта на 12-годишната Сияна

Репортаж на Димитър Драганов чуйте в звуковия файл.

публикувано на 13.04.25 в 06:35
Сдружение

Сдружение "Памет и бъдеще" от Цалапица пресъздават българската история

Да пресъздават българската история, да вдъхновяват децата да четат и знаят за делата на предците си . Това е каузата, която обединява от години един учител в затвор и един шлосер, които са увлекли след себе си десетки мъже и жени и правят исторически възстановки със свои средства и на ползу роду. Срещаме ви с Димитър Чушев от Цалапица и..

публикувано на 12.04.25 в 06:30
Пламен Пеев

Животът като кратка история, надраскана на салфетката на ежедневието

Поетичната книга на Пламен Пеев "Кратки истории" ще бъде представена на 14 април от 18.00 ч. в Гьоте институт. В стихосбирката са включени творби от 40-годишен период. "Една книга за разстоянията в живота ми, приближаването да някои истини в живота, изричането им на глас. Разказването на истории е част от нашето ежедневие. Когато имаме..

публикувано на 09.04.25 в 12:08