Догодина застраховката "Гражданска отговорност " да има с различна цена в зависимост от досието на шофьорите, предлагат от КФН. Какво мислят за предлаганата промяна от Българската асоциация на застрахователните брокери, споделя председателят й Ивета Кунова.
Ивета Кунова: Предложението е разумно, още повече, че има статистика, която е плашеща – всъщност, над един милион нарушения с превишена скорост, с отнемане на предимство, с употреба на алкохол, които нормално да водят до пътно-транспортни произшествия.
Радио Пловдив: Логиката е добра. Въпросът е как обаче тя би могла да бъде приложена? Вие сте по средата между крайния платец на застраховката „Гражданска отговорност” - шофьорите и застрахователните дружества- какви смятате че ще бъдат реакциите и на двете страни?
Ивета Кунова: Важно е да кажем, че базовата цена остава същата – нямаме увеличение или намаление, имаме една основа, върху която в момента е тарифата „Гражданска отговорност”, когато бъде въведена бонус-малус системата от информационните масиви на КАТ и информационните масиви на застрахователите ще се прави една обща оценка чрез математически изчисления и съответно водачът ако е имал нарушения през последните няколко години цената му съответно ще бъде увеличена или намалена. Когато клиентите идват при нас ние разговаряме с тях на тази тема и общо взето тяхното мнение, че всички очакват с нетърпение въвеждането на бонус-малус системата, говоря като шофьори и като участници на пътя, защото всеки смята, че това е правилното решение. Не може част от хората да спазват Правилника за движение по пътищата, да нямат никакви нарушения и съответно е правилно да получат някаква отстъпка или т. н. бонус при „Гражданската отговорност”.
Радио Пловдив: Сега обаче хипотеза – шофьор сключва „Гражданска отговорност”, но автомобилът, който ползва семейството е един, в този смисъл той се управлява и от други. Как персонално ще бъде понесена такава отговорност и въобще ще може ли да се постигне обективност?
Ивета Кунова: На това се надяваме всички – и от целия застрахователен бранш, Гаранционния фонд, включително Министерството на вътрешните работи и КАТ. В момента е наета една компания, която е един от най-големите водещи експерти в света на тази тема, която всъщност да предложи начина, по който това да бъде сметнато като също в полицата се пише и обичайният водач, който управлява автомобила. Когато вие отидете в някой офис за застраховки, давате си регистрационния номер на автомобила и на този автомобил излизат всички нарушения, които са извършени с трите имена на вода и ЕГН и излизат всички нарушения на този водач.
Радио Пловдив: Но ако този автомобил се ползва от повече хора няма ли да се стигне до прехвърляне на автомобила, защото обичайния водач, както вие казвате, е с много нарушения, партньор или пък друг член на семейството е с чисто досие пред КАТ, той сключва „Гражданската отговорност?
Ивета Кунева: Изчакваме компанията, която прави в момента методиката да каже как това нещо ще бъде избегнато.
Радио Пловдив: Би могло, така ли?
Ивета Кунова: Надяваме се всички да бъде избегнато, защото идеята на бонус-малус системата все пак е превенция. Когато бъде въведена бонус-малус системата все пак е превенция. Когато бъде въведена системата, всички се надяваме нарушенията на пътя да намалеят.
Радио Пловдив: Да, това е идеята. Въпросът е как тя ще се случи. Споменахте, че ще трябват много промени в нормативните актове. Има ли време да вземат всички тези решения, има ли единомислие на пазара?
Ивета Кунова: Има такава възможност, включително и законово. Сега, до край на месеца влиза в действие наредбата, която е точно за обединение на масивите от информация на КАТ, застрахователите към Гаранционния фонд, което е първата стъпка към въвеждането на бонус-малус системата и всички се надяваме, че в началото на 2018 г. ние вече ще имаме една работеща бонус-малус система, по която да може да се определя абсолютно вярно цената на „Гражданската отговорност”, където ще се вземат предвид всички регистрирани нарушения, влезлите в сила наказателни постановления. Това със сигурност ще санкционира шофирането с превишена скорост, което е едно от най-честите и води до най-чести инциденти на пътя.
Радио Пловдив: Ако ще следва, увеличение на цената на „Гражданска отговорност” за недисциплинирани шофьори, ще бъде ли разграничено финансовото наказание към тях в съответствие и с нарушенията, които имат регистрирани?
Ивета Кунова: В методиката всяко едно нарушение има съответната тежест и за тези, които са честите нарушители се очаква цената на „Гражданската отговорност” да скочи доста.
Радио Пловдив: Колко?
Ивета Кунова: Мога да ви дам един пример. Ако в момента базовата цена на „Гражданската отговорност” е 200 лева при едни такива нарушения тя може да скочи до 400 – 600 лв, което е към 200 – 250 % увеличение, докато ако имаме един изряден шофьор без никакви нарушения цената на „Гражданската отговорност” може да бъде около 100 лв.
Какви са рисковете от използването на ботулиновия токсин? Според доц. д-р Даниел Янков, зам.-председател на Българската асоциация по пластична реконструктивна и естетична хирургия, ботулиновият токсин тип А е медицински продукт, предназначен за терапевтични средства и козметични процедури в целия свят и като вид естетична процедура заема първо..
В обща позиция три организации в България се обявяват срещу високите цени на хранителните продукти и обявяват датата 13-ти февруари за протестна. В обща позиция от Движение „Системата ни убива“, Федерацията на потребителите в България и Обединени пенсионерски съюзи твръдят, че в последните седмици в търговските вериги и във всички по-малки..
За съжаление добрите примери в естетичната хирургия, които са много повече, остават незабелязани и обикновено виждаме лошата практика, каза в коментар на скандала с нашумелия случай на некоректно поставен ботокс доц. д-р Елеан Зънзов - началник на Клиниката по пластично-възстановителна и естетична хирургия в УМБАЛ „Св. Георги". Той сподели, че..
„Идеята за задължителна матура по математика трябва да се погледне от различни ъгли. В европейски и световен мащаб математиката е приоритетна. През годините ние малко я пренебрегнахме, била трудна, децата не се справяли. Проблемите не са еднозначни. Започваме сега отзад напред. А трябва да се гледа по-мащабно. Математиката не е само учебен..
Защо пловдивски адвокати готвят протест срещу избора на Десислава Атанасова за член на Венецианската комисия? Според адвокат Емилия Недева от Пловдивската адвокатска колегия и процедурата за избор на наш представител във Венецианската комисия, и името на Десислава Атанасова са смущаващи. По думите ѝ в случая не става дума за избор, а за..