Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

След Дизелгейт в САЩ и Европа, пазарът у нас е наводнен от евтини дизелови автомобили

Мръсният въздух в България е от твърдото гориво, не от дизела

Европа се държи шизофренично по отношение на дизела - с едната ръка го подкрепя, с другата го наказва

Има проблем с качеството на въздуха в големите градове в Западна Европа и най - големият замърсител там са дизеловите автомобилиЕвропа е единственото място в света, където има толкова много дизелови автомобили.  
Това каза пред Радио Пловдив Боян Рашев, магистър по управление на околната среда и ресурсите, партньор в компания, консултираща бизнеса за поддържане на все по - добро качество на живот.
Снимка
Европа се държи шизофренично по отношение на дизела. Тя с едната ръка го подкрепя, с другата го наказва. И за момента нетният ефект е, че в Европа има ужасно много дизели, посочи Рашев. Той обясни, че тоталната шизофрения по темата за дизела е резултат от целенасочената политика на държавите членки на Европейския съюз и на Европейската комисия. 
Експертът даде пример с Щутгарт, където от 1 януари 2018 година вече е забранено движението на по - стари дизелови автомобили, но на бензиностанциите там дизелът се продава по - евтино от бензина. Това е така, тъй като акцизът на дизела е много по - нисък от акциза на бензина. Т. е. държавата с едната ръка подкрепя дизела, а с другата казва "дизелът е лош!", коментира Боян Рашев. 
Той отбеляза още, че в Австрия данъкът на дизелова кола е по - нисък от данъка на бензиновия автомобил.
В последните две години след като се случи Дизелгейт в САЩ и после дойде и в Европа, пазарът в България е залят с евтини дизелови автомобили, чиято цена на запад е много ниска, просто защото никой не иска да ги купи. 
В България 9 от 10 коли, които се регистрират през последните години, са стари и са дизелови, посочи Боян Рашев. 
По думите му, електромобилите навлизат ужасно бавно на българския пазар. Хората си мислят, че поддръжката на електромобил и оперативните разходи по него са много ниски, което е донякъде вярно само за поддръжката и горивото. Обаче на този автомобил трябва да се плаща КАСКО, а то е базирано на стойността на автомобила. Което значи, че КСАКО-то е супер високо в сравнение с еквивалента на дизелов автомобил. 
Ако искаме да навлизат повече електромобили в България, трябва да се случат страшно много неща в тяхна подкрепа, но до субсидии не трябва да се стига.Това, което правят в Румъния, е прекалено, подчерта експертът. 
Той обясни, че субсидирането на електромобилите означава да се вземат пари от данъкоплатците и да се дадат на най - богатите, защото само най - богатите карат електромобили.

Най - големият замърсител на въздуха в България не са дизеловите автомобили, а печките с твърдо гориво, заяви Боян Рашев.

Снимка
Твърдото гориво в България навсякъде, освен в София, е източник №1 за замърсяване на въздухаТака е в цяла Източна Европа.

Рашев е категоричен, че данъчната система в България трябва да се промени. Няма логика стар замърсяващ автомобил да плаща много по - нисък данък, отколкото нов автомобил. Другото нещо, което вече се случва в София, е закупуването от столична община на седем газови анализатори и предоставянето им на КАТ.  Така КАТ вече би трябвало да не регистрира нови автомобили, неотговарящи на емисионния клас.

Българите умират заради мръсния въздух. Проблемът със замърсяването на въздуха е национален проблем. А точно в тази сфера финансирането е изключително малко. Мръсният въздухът е проблем на бедността, убеден е Боян Рашев. По думите му, електричеството е станало много скъпо, а заради енергийните си интереси Европа е накарала европейците да се върнат много назад към най - евтиното отопление – дървата. Именно дървата, а не въглищата са основен замърсител на въздуха у нас и в цяла Източна Европа. 

Цялото интервю на Елена Крушкова с Боян Рашев можете да чуете в звуковия файл. 

Снимка



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
проф. Татяна Дронзина

От търгашеската сделка за Украйна губят всички

"И я превърнаха в пустиня. И нарекоха това мир." С този цитат от Тукидит п олитологът от Софийския университет  проф. Татяна Дронзина  коментира пред Радио Пловдив преговорите между САЩ и Русия за примирие в Украйна. Тя изрази притеснение, че до този момент  Украйна не получава гаранции за сигурност отникъде. Това е една търгашеска..

публикувано на 25.02.25 в 16:50
Георги Стоев

Нужна е по-широка кампания за еврото

"По-трудната задача при въвеждането на еврото вероятно ще е да убедим българските граждани, че това е това е по-добрият избор за тях самите, отколкото управляващите да убедят отговорните за членството европейски институции", смята икономистът Георги Стоев. Наскоро той обяви в профила си във Фейсбук готовост да отговаря на въпроси на интересуващи се за..

публикувано на 25.02.25 в 15:48

Въпреки протеста на „Възраждане“ нормалността у нас се връща

Въпреки грозните сцени от протеста на „Възраждане“ в събота нормалността в страната ни се завръща. Това коментира политическият анализатор и журналист  Иван Тропанкев. Аргументира се с това, че имаме работещо правителство с опозиция, на прага сме на приемането на бюджет 2025, както и на влизането ни в еврозоната.  „Докладът за членството..

публикувано на 25.02.25 в 10:50

Община Пловдив няма да допусне втора „Индра“

Община Пловдив ще защитава обществения интерес при финализиране на електронната система в градския транспорт. Това заяви в интервю за предаването „Точно днес“ на Радио Пловдив Ерол Садъков, заместник-кмет на Пловдив с ресор транспорт. Той обясни, че в момента се водят преговори с фирма „Тикси“ за сумата, която трябва да се даде допълнително за..

публикувано на 25.02.25 в 10:35

В този бюджет излиза, че най-важни са заплатите в МВР

Смешна е историята дали е вярно, че България е изпълнила критериите и може да влезе в евозоната от 01.01.2026 г., защото става въпрос кога точно се закръгля при изчисляването на критерия. Това заяви в предаването "Точно днес" макроикономистът Георги Ганев . "Когато се опитваш да вкараш аналогова действителност в дигитални цифрови критерии, понякога..

публикувано на 25.02.25 в 10:12