Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

2/3 от фирмите не са намалили разходите си за служителите си

Около две трети от компаниите в страната не са намалили разходите си за човешки ресурси чрез понижение на възнаграждения, отмяна на допълнителни придобивки или неплатен отпуск на служителите си. Работодателите, които имат нужда от наемане на допълнителна работна сила, са повече, отколкото тези, които са освободили свои работници или служители. 66% от служителите биха препоръчали своя работодател като желана компания за работа.

Това са част от изводите от най- новото изследване на ManpowerGroup България, което анализира предприетите мерки на работодателите в страната, свързани с кризисната COVID-19 ситуация, промените в ежедневните бизнес процеси и въздействието им върху служителите в различни индустрии.

Резултатите от проучването показват, че макар и голям брой работодатели да са намалили фирмените разходи по време на кризата чрез понижение на възнагражденията, отмяна на допълнителни придобивки или принудителен неплатен отпуск, този подход не е бил най-популярният. Близо 51% от анкетираните служители споделят, че в компанията, в която работят, не се е стигнало да отмяна на съществуващи придобивки, над 61% от работодателите са запазили нивата на заплащане и само 17% от компаниите са пуснали персонала в неплатен отпуск.

„Част от отменените допълнителни стимули се дължат и на дългия период на работа от вкъщи за много от нас, което промени необходимостта да се осигуряват билети за градски транспорт, ваучери за гориво, кетъринг в офиса и подобни,” каза Герасим Найденов, старши консултант „Пазарни проучвания”, ManpowerGroup България. „От друга страна, малко над 19% от анкетираните споделят, че работодателите им са намалили нивата на заплащане, но това се отнася за най-засегнатите от кризата сектори като „Туризъм и ресторантьорство”, „Търговия” и „Производство”. За длъжностите и индустриите, в които продължава да има глад за квалифицирани кадри, например в сектора на информационните технологии, заплатите не спряха да растат и по време на пандемията.”

Също така 39% от анкетираните служители очакват работодателите им да наемат допълнителен човешки ресурс поради увеличения обем на работа по време на пандемията, като тази нужда е най-осезаема в секторите „Информационни технологии”, „Здравеопазване и фармация” и „Транспорт и логистика”.

Не на последно място близо половината от анкетираните служители одобряват мерките, които работодателите са предприели в кризисната ситуация, като показват най-голямо удовлетворение от осигуряването на защитни средства като маски, ръкавици и дезинфектанти (79%), възможности за работа от вкъщи (75%) и гъвкаво работно време (69%), както и програми за професионално развитие като консултации и обучения (50%).

„Фактът, че две трети от служителите в страната биха препоръчали компанията си за желан работодател, е ясен знак, че бизнесът е предприел адекватни мерки за своите таланти по време на най-трудните моменти. Недостигът на кадри и бързо променящите се бизнес нужди накараха много работодатели да разработят гъвкави стратегии за изграждане и позициониране на своя имидж като предпочитано място за работа и все по-често да прилагат нетрадиционни решения за организация на работния процес, като отчитат индивидуалните нужди и специфики на всеки един служител,” допълни Мария Стоева, мениджър „Бизнес развитие”.

Проучването на ManpowerGroup България на бизнес тенденциите в резултат на COVID-19 беше проведено от края на декември 2020 г. до края на януари 2021 г. под формата на анкета от 16 въпроса с представителна извадка от 217 служители на различни йерархични нива в компании от 13 индустрии в цялата страна.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
проф. Татяна Дронзина

От търгашеската сделка за Украйна губят всички

"И я превърнаха в пустиня. И нарекоха това мир." С този цитат от Тукидит п олитологът от Софийския университет  проф. Татяна Дронзина  коментира пред Радио Пловдив преговорите между САЩ и Русия за примирие в Украйна. Тя изрази притеснение, че до този момент  Украйна не получава гаранции за сигурност отникъде. Това е една търгашеска..

публикувано на 25.02.25 в 16:50
Георги Стоев

Нужна е по-широка кампания за еврото

"По-трудната задача при въвеждането на еврото вероятно ще е да убедим българските граждани, че това е това е по-добрият избор за тях самите, отколкото управляващите да убедят отговорните за членството европейски институции", смята икономистът Георги Стоев. Наскоро той обяви в профила си във Фейсбук готовост да отговаря на въпроси на интересуващи се за..

публикувано на 25.02.25 в 15:48

Въпреки протеста на „Възраждане“ нормалността у нас се връща

Въпреки грозните сцени от протеста на „Възраждане“ в събота нормалността в страната ни се завръща. Това коментира политическият анализатор и журналист  Иван Тропанкев. Аргументира се с това, че имаме работещо правителство с опозиция, на прага сме на приемането на бюджет 2025, както и на влизането ни в еврозоната.  „Докладът за членството..

публикувано на 25.02.25 в 10:50

Община Пловдив няма да допусне втора „Индра“

Община Пловдив ще защитава обществения интерес при финализиране на електронната система в градския транспорт. Това заяви в интервю за предаването „Точно днес“ на Радио Пловдив Ерол Садъков, заместник-кмет на Пловдив с ресор транспорт. Той обясни, че в момента се водят преговори с фирма „Тикси“ за сумата, която трябва да се даде допълнително за..

публикувано на 25.02.25 в 10:35

В този бюджет излиза, че най-важни са заплатите в МВР

Смешна е историята дали е вярно, че България е изпълнила критериите и може да влезе в евозоната от 01.01.2026 г., защото става въпрос кога точно се закръгля при изчисляването на критерия. Това заяви в предаването "Точно днес" макроикономистът Георги Ганев . "Когато се опитваш да вкараш аналогова действителност в дигитални цифрови критерии, понякога..

публикувано на 25.02.25 в 10:12