На 7 ноември 1957 година в автомобилния завод VEB „Sachsenring“ в Цвикау, Германска демократична република се ражда Трабант (Sachsenring Trabant). Гордостта на социалистическото автомобилостроенесе произвежда до 1991 година.
Първият прототип на автомобила, IFA P50 (познат и като Trabant 500), е пуснат през 1957 г. в една нулева серия от 50 автомобила и разполага с двигател с мощност 18 к.с.
Най-популярният модел е Trabant 601, който разполага сдвигател с мощност 19 kW (26 к.с.) и развива максимална скорост от 100 km/h.
Купето е направено от композитния материал дуропласт - фенолформалдехидна смола, армирана с памучни фибри. Методът на производство, който е изключително труден, остава непроменен през тридесетте години от производството му. Различните модели на автомобила тежат между 600 и 700 kg.
През 1990 започва производството на 4-тактови Trabant с двигател на Volkswagen – с 41 к.с. мощност и максимална скорост 130 km/h. След падането на социализма Trabant остава като символ на онази епоха.
За феновете на колата Трабант е просто любов. Срещам Ви с двама от нейните варненски почитатели – Ангел Пеев и Веселин Павлов.
Ангел Пеев е председател на Националния клуб „Трабант” и работи за обединението на всички съмишленици и фенове на Трабант.
Интервютата може да чуете в звуковите файлове:
Много ли са феновете в страната?
Много са. Особено във Велико Търново – там са около 40 – 50. Най-голямата концентрация обаче е в Русе. Колите все още се виждат по улиците, възрастни хора ги карат, млади почитатели на марката също...
Много от колекционерите в България реставрират Трабант 600 и 601 за колекциите си, защото вече стана атрактивен с годините.
60 години Трабант, 100 години Октомврийска революция – всичко това в един ден. Трабант-ът е символ на социализма...
Да, символ на ГДР, на младата социалистическа индустрия на Германия...
Защо Ви е толкова любим?
Това е първата кола, която си закупих от „Мототехника” през 1989 година. С такова желание съм си я карал! Никъде не ме е оставяла, лесна е за поддръжка.
А сега как изглежда Вашият Трабант?
Аз имам няколко трабанта. Единият го направих преди 9 години – за абитуриентския бал на сина ми. Реставрирах го изцяло, художник изрисува капаците и вратите с мотиви от филма „Ледена епоха”. Добавих неони, музика..
Имам още една ежедневна кола и една спортна – за състезания.
Ежедневната карате ли я?
Да, всеки ден си я карам във Варна.
Безопасна ли е?
Трабантът, въпреки че му се подиграват, че е от картон, той е от дуропласт, направен е от цялостно шаси с много дебела ламарина. При удар може външно да изглежда, че калниците са пукат, но самото купе пази пътниците в автомобила.
В клуба имаме много хубави реставрирани трабанти 600 и 600 комби – много рядък модел. Има и направени джип Трабант 4Х4, кабрио, както и лимузина.
Дълга любов е трабантът и за варненеца Веселин Павлов:
Интересно е името „трабант”, буквално преведено от немски означава „спътник”. Още едно значение има тази дума – „пехотинец”, а пехотинците са спътници на основните действия на всяка армия. В този смисъл тази кола е спътник в живота на тогавашните хора, както и на нас.
Спътника в моя живот го имам от ноември 1985 година. Управлявах го и се грижих за него 10 години. След това го продадох и 20 години по-късно го открих отново по отличителни белези, които не се бяха променили. Около 3 години го реставрирах и от миналото лято той е в действие. В перфектно състояние е, на равнището на един автомобил, излязъл от завод.
Една дълга любовна история май?
Да.
На 11 ноември членовете на Националния клуб „Трабант” се събират в Павел баня, за да отпразнуват с ретро парад шейсетия рожден ден на любимата кола – с музика, торта и шампанско.
Идеята достъпът до социални мрежи на деца под 15 години да бъде ограничен предизвика оживен обществен дебат, който продължава и днес. Повод за него станаха изявленията на образователния министър Красимир Вълчев, че социалните мрежи създават сериозни рискове за психичното здраве и развитието на децата. Мнението му беше подкрепено от председателя на..
В концертното студио на Радио Варна снощи се проведе среща-дискусия със социалния психолог Росен Йорданов на тема „Моралът в политиката" с вход свободен. Преди събитието с Росен Йорданов разговаря Валерия Василева. Темата за морала в политиката безспорно е много важна и актуална в обществото ни, но и твърде сложна - какви са вашите основни..
Децата от България ще имат възможност да участват за пета поредна година в XIX Световен конкурс за детско хайку, организиран от JAL Foundation в Япония. Темата на тазгодишното издание е „Звук“, а млади автори до 15-годишна възраст могат да изразят своята креативност чрез кратката японска поетична форма хайку, съчетана с рисунка. Това каза Зорница..
Да използваме летните дрехи в есенната визия, като съчетаваме например любимите си летни топове с жилетка или сако. Този съвет даде за предаването "Новият ден" имиджовият консултант Румяна Димитрова. Когато купуваме дрехи, да залагаме на качествената и красива кройка, с добра изработка, и да мислим за поне още три дрехи, с които може да бъде съчетана,..
Станислава Томова-Съни е основател и хореограф на Sunny Dance Studio . Започва да танцува като съвсем малка с народни танци в Детско-юношеския фолклорен ансамбъл "Ручейче" и Фолклорния ансамбъл към Община Варна. През 2002 г. се пренасочва към аеробни занимания и след обучение става инструктор по латино аеробика към клуб "Темпо", а две..
Книгата „Три погледа върху Съединението от 1885 година“ беше представена във Варна през тази седмица. Автори са историците Милко Палангурски, Веселин Янчев и Петър Стоянович. Разговаряхме с двама от тях – професорите Палангурски и Янчев, но не само за самата книга или за това какво е казано и какво не за Съединението. Постепенно предмет на..
Инцидентът във Варна, при който насъскани от стопанина си питбули, убиха домашен любимец и раниха човек , са резултат от езика на омразата който се насажда от политическите ни елити. Това каза в ефира на предаването ПФ д-р Ивайло Митковски, председател на варненската организация на ДСБ. По думите му, така наречения елит на нацията, със своите..