На 7 ноември 1957 година в автомобилния завод VEB „Sachsenring“ в Цвикау, Германска демократична република се ражда Трабант (Sachsenring Trabant). Гордостта на социалистическото автомобилостроенесе произвежда до 1991 година.
Първият прототип на автомобила, IFA P50 (познат и като Trabant 500), е пуснат през 1957 г. в една нулева серия от 50 автомобила и разполага с двигател с мощност 18 к.с.
Най-популярният модел е Trabant 601, който разполага сдвигател с мощност 19 kW (26 к.с.) и развива максимална скорост от 100 km/h.
Купето е направено от композитния материал дуропласт - фенолформалдехидна смола, армирана с памучни фибри. Методът на производство, който е изключително труден, остава непроменен през тридесетте години от производството му. Различните модели на автомобила тежат между 600 и 700 kg.
През 1990 започва производството на 4-тактови Trabant с двигател на Volkswagen – с 41 к.с. мощност и максимална скорост 130 km/h. След падането на социализма Trabant остава като символ на онази епоха.
За феновете на колата Трабант е просто любов. Срещам Ви с двама от нейните варненски почитатели – Ангел Пеев и Веселин Павлов.
Ангел Пеев е председател на Националния клуб „Трабант” и работи за обединението на всички съмишленици и фенове на Трабант.
Интервютата може да чуете в звуковите файлове:
Много ли са феновете в страната?
Много са. Особено във Велико Търново – там са около 40 – 50. Най-голямата концентрация обаче е в Русе. Колите все още се виждат по улиците, възрастни хора ги карат, млади почитатели на марката също...
Много от колекционерите в България реставрират Трабант 600 и 601 за колекциите си, защото вече стана атрактивен с годините.
60 години Трабант, 100 години Октомврийска революция – всичко това в един ден. Трабант-ът е символ на социализма...
Да, символ на ГДР, на младата социалистическа индустрия на Германия...
Защо Ви е толкова любим?
Това е първата кола, която си закупих от „Мототехника” през 1989 година. С такова желание съм си я карал! Никъде не ме е оставяла, лесна е за поддръжка.
А сега как изглежда Вашият Трабант?
Аз имам няколко трабанта. Единият го направих преди 9 години – за абитуриентския бал на сина ми. Реставрирах го изцяло, художник изрисува капаците и вратите с мотиви от филма „Ледена епоха”. Добавих неони, музика..
Имам още една ежедневна кола и една спортна – за състезания.
Ежедневната карате ли я?
Да, всеки ден си я карам във Варна.
Безопасна ли е?
Трабантът, въпреки че му се подиграват, че е от картон, той е от дуропласт, направен е от цялостно шаси с много дебела ламарина. При удар може външно да изглежда, че калниците са пукат, но самото купе пази пътниците в автомобила.
В клуба имаме много хубави реставрирани трабанти 600 и 600 комби – много рядък модел. Има и направени джип Трабант 4Х4, кабрио, както и лимузина.
Дълга любов е трабантът и за варненеца Веселин Павлов:
Интересно е името „трабант”, буквално преведено от немски означава „спътник”. Още едно значение има тази дума – „пехотинец”, а пехотинците са спътници на основните действия на всяка армия. В този смисъл тази кола е спътник в живота на тогавашните хора, както и на нас.
Спътника в моя живот го имам от ноември 1985 година. Управлявах го и се грижих за него 10 години. След това го продадох и 20 години по-късно го открих отново по отличителни белези, които не се бяха променили. Около 3 години го реставрирах и от миналото лято той е в действие. В перфектно състояние е, на равнището на един автомобил, излязъл от завод.
Една дълга любовна история май?
Да.
На 11 ноември членовете на Националния клуб „Трабант” се събират в Павел баня, за да отпразнуват с ретро парад шейсетия рожден ден на любимата кола – с музика, торта и шампанско.
Централната избирателна комисия с явно вътрешно решение се отказва да бъде регулатор на целия изборен процес. Това коментира в интервю за Радио Варна изборният експерт проф. Румяна Дечева. По думите ѝ, при наличие на изборни нарушения, именно ЦИК е регулаторът, който трябва да направи необходимото, за да бъдат поправени грешките. Всички трябва да..
С официална церемония на Морска гара - Варна ще бъде изпратена поредната антарктическа експедиция с научноизследователския кораб "Св. св. Кирил и Методий". Командир на кораба е капитан II ранг Радко Муевски. Екипажът се състои от 34 души, в него се включват и три дами. Този път сред учените има и двама орнитолози, които ще наблюдават птиците по..
„Война през два обектива: Там, където мълчанието крещи“ е съвместна и зложба на фотографите Олександър Барон ( Украйна) и Румен Сарандев ( България), която представя общо 40 фотоса. Тя ще се открие на 8 ноември в рамките на Петото издание на Международния фестивал на етнографското кино „ОКО“ в Националния дворец на културата в..
Мисля си, че на тази земя си заслужава да живееш за изкуството и за децата. Няма друго, което да изпълва така човешкото съществуване. Това коментира за предаването "Гравитация нула" поетесата, писател и драматург Теменуга Маринова. Народни будители винаги ще има и това е благодарение на хората, които си вършат работата добре. Благодарение на тях..
Интервю с Fredrik Åkesson (OPETH ) Шведските прог дет легенди OPETH са готови с новия си албум, който първо трябваше да излезе в средата на октомври, но по технически причини беше отложен за средата на ноември. Китаристът на OPETH Fredrik Åkesson даде специално интервю за От другата страна по повод концептуалния „The Last Will and..
Няма яснота ще им бъдат ли върнати парите за билети за фестивала VARNA BREEZE by EXIT , обявен преди откриването му за безплатен. Това сигнализираха в редакцията на Радио Варна Янка Димитрова и Екатерина Минчева . Те разказаха за безплодната си комуникация с продавача на билети от една страна, с организатора от друга и с община Варна..
Нова, изключително голяма и опасна пандемия, се задава – този път с още по-мащабни последствия за обществото и за здравето на хората – пандемията от родители, които безконтролно дават електронни устройства на децата си. Вредата от дисплеите върху детската психика и развитие е толкова огромна, че често здраво дете, повлияно от дисплеи, се диагностицира..