4
В транспортното планиране във Варна има много грешки, смята живеещият от няколко години в града руснак Дмитрий Галихин, програмист по професия и гражданин по призвание, той изследва градоустройтвото, там където е решено в полза на пешеходците. Така създава страницата си http://bgurban.com/ , където публикува възможни практически решения, приложени в градове по света, които са били блокирани от пътния трафик. Преди всичко неговите причини да избере Варна:
Това за мен вече е дом, харесва ми тук – добър климат, Морската градина, морето. Всичко, което харесват обикновените хора.
Какво Ви впечатлява в пътната обстановка във Варна, обичайният трафик в града?
За съжаление, като във всеки български град, са сбъркани малко приоритетите. Защото навсякъде има много коли, а когато колите са твърде много на едно място, те вече не са толкова ефективни. Когато е сбъркан балансът, хората просто стоят в задръстването, търсят място за паркиране, после паркират на тротоарите. Когато е недостъпна пешеходната инфраструктура, това се отразява на градския транспорт, а той в същото време може да бъде много ефективен за придвижване.
Във Варна ефективен ли е – бърз и редовен?
За съжаление, виждате че автобусите седят в задръстването заедно с колите. По този начин не е ефективен. Трябва обособена лента за градския транспорт.
Това е Вашата гледна точка като гражданин на Варна.
Не, аз просто чета по темата, книги, статии за това какво трябва да направим, за да се справим с проблема.
Т.е. виждате пропуски в градоустройството във Варна...
Да, в транспортното планиране в града има много грешки, които трябва да оправят.
А Вие защо се интересувате от оптимизиране на трафика и изобщо от градската среда?
Като хоби ми е. И просто имам желание да живея в красив, чист и ефективен град. Нещата които правя са и с образователна цел, а може би и някои общински служители ще прочетат моите статии.
За други начини за популяризиране на тези идеи мислил ли сте, защото така на случаен принцип вероятността не е много голяма?
На последното публично обсъждане на бюджета на община Варна подготвих материали и ги предадох на общински служители.
На кого?
Не знам на кого точно, но обикновено там са заместник-кмета и някакви други служители. Аз просто им ги предадох.Вече съм събрал електронните пощи на всички кметове и на други служители в общината. Понякога им изпращам материали, но за съжаление никога не получавам никакъв отговор... Транспортните експерти отдавна са разбрали, че когато правиш пътищата по-широки, провокираш хората да използват кола още повече.
И какво можем да прочетем във Вашия сайт?
Превеждам статии на професионални урбанисти и градостроители от руски на български език. Една последните много добри книги, на които попаднах е на Вукан Вучик „Транспортът в градовете, удобни за живот”. По този начин искам да популяризирам темата, защото както виждам на български изобщо няма подобни материали.
Срещаме се с Вас по време на визитата във Варна на световно известния урбанист проф.Ян Геел от Дания. Той е за втори път във Варна по покана на ВСУ, но се надяваме градската администрация да го покани да работи и във Варна, както това се случи в София. Той е работил и в Москва от 2012 до 2018 г. Бил ли сте в Москва скоро, за да споделите впечатления за промените?За съжаление скоро не съм бил, след тези ремонти. Но планирам през м.май да отида. Като гледам снимки и статии на други урбанисти, които правят анализи на промените, те са много доволни защото сега да си пешеходец не е унижение като човек и можеш да вървиш свободно, тротоарите са станали по-широки, има повече дървета, по-добра свързаност и са направени повече пешеходни пътеки. Има още какво да се направи, но подобренията са значителни.

Години наред страната ни води погрешна икономическа политика. Ние взимаме заеми, не за да стимулираме икономиката, инвестициите или инфраструктура, а за да плащаме пенсии и заплати. Това мнение изрази в предаването на Радио Варна „Позиция“ Кънчо Стойчев . социолог и зам.-председател на Управителния съвет на Асоциацията на индустриалния капитал...
Незаконното застрояване на изчезващи от кадастралната карта речни корита е резултат от пълната безотговорност на институциите. Докато те си прехвърлят топката, опасността от наводнения и човешки жертви нараства. Това каза екологът Тома Белев от Сдружение "Зелени закони" в предаването на Радио Варна POST FACTUM. Според него областните управители,..
Стефани Анастасова от няколко години пътешества около света съвсем самостоятелно. Тя споделя своите преживявания в канала си в YouTube "Около света със Стефи" , което ѝ създава множество последователи, а наскоро гостува във Варна, за да представи новата си книга, в коятo събира впечатления след 7-месечно самостоятелно пътешествие из Южна Америка...
Фестивалът "Възможното образование", посветен на хуманистичния подход в образованието, се завръща тази есен във Варна. Тридневното събитие започва в петък 31.10 и продължава до неделя 02.11. в Арт салона на Радио Варна. В програмата има прожекции на три документални филма, които разказват за успешни творчески и човеколючиви практики в българското..
Йонка Господинова е педагог и културолог, преподава в българското училище в Париж, преди това дългогодишен учител в България. Това лято тя представи и у нас своята образователна програма „Слънчеви руни“ за българските деца и за децата, посещаващи български училища в чужбина, която се радва на топъл прием от колегите й в различни държави. Част от..
Южна Корея е свят, коренно различен от нашия - организиран, дисциплиниран, толерантен и в същото време динамичен и целеустремен. Посещението в Корея беше поразяващо. С тези начални думи описа ярките си впечатления от пътуването си до Южна Корея журналистът Виолета Тончева в предаването на Радио Варна Post Factum. Тя участва в делегацията на..
За мен хирургията е любов, знание, умение и творчество с морал, съчетани с риск, тревожност, саможертва и удовлетвореност. Всичко това се постига с много труд и отговорност. Това подчерта за Радио Варна проф. д-р Темелко Темелков. Варненският лекар беше отличен по време на годишните награди "Лекар на годината" в категория "Дългогодишна..