Тънкости как да направим хубави кадри със смартфон от ваканции и лични празници разкри в предаванет "Новият ден" фоторепортерът Любомир Бенковски-Бенджи. Той самият също е подбрал телефона си с характеристики, отговарящи на професионалните му критерии и често снима репортажи и с него. Любомир Бенковски има опит като телевизионен оператор и фоторепортер към вестници и телевизии в родния си град Плевен и като кореспондент на БТА. От 2000 година живее и работи във Варна. Като фоторепортер е снимал близо 7 години за вестниците "24 часа" и Труд". В момента е регионален мениджър за Североизточна България на Агенция "Булфото". Бенджи посъветва всички увлечени да снимат:
Първо е много важно да се забърше обектива на камерата на смартфона. За разлика от фотоапаратите, при които предната леща се предпазва от капачка, при смартфона нямаме капачка, държим по джобовете си, пипаме го с пръсти и много често предната леща е замърсена. Това разваля снимката. Получават се едни размазани снимки. Хубаво е, да се придобие навик преди да се включи камерата на смартфона, да се забърше с мека памучна кърпичка предната леща. Дали това ще е микрофибърна кърпичка за очила или ако нямаме дори дреха, но да бъде почистена.
Как да композираме по-добре снимките си?
Композицията е цяла голяма тема, но е хубаво хората поне да се запознаят от интернет с правилата за златното сечение. Бих могъл да кажа следното - в повечето телефони има т.нар.мрежа, която може да бъде включена, Това са две хоризонтални и две вертикални линии. Те не се появяват после на сниката, а са само за гледане. И когато човек гледа снимката е добре да постави сюжетно важните обекти в пресечните точки на тези линии. Това са т.нар. силни точки в композицията.
Тоест не центрираме, а гледаме силните точки.
Точно така.
Да кажем за светлината. Обикновено снимаме при различни условия, но по време на почивка избираме хубаво време, силна слънчева светлина.
Да, хубаво е да се знае, че смартфона няма обектив и сенник, както фотоапарат. Добре е да гледаме слънцето да не е срещу нас, когато снимаме със смартфон. Може да е някъде встрани или зад нас. Освен, яко не търсим ефекта на дефекти, които да ги превърнем в ефекти. Още повече, че автоматиката се лъже, когато е насрещна светлината, и е много вероятно обекта да излезе тъмен.
А как да правим добри снимки на сняг?
Снегът е прекалено бял, там автоматиката се лъже и снимката става малко тъмна. Снегът не става бял на снимката, а мръсно сив. Можем да използваме т.нар. заключване на автофокуса и експонацията. Това става в чукване на екрана и задържане на пръста. Так, където сме чукнали и задържали, там измерва експонацията приоритетно. Подбираме обекта, който ни интересува, да кажем човека, чукваме на лицето, задържаме пръста, за да заключим експонацията и тогава ще имаме едно по-коректно мерене - човекът ще бъде нормален, снегът ще бъде бял и снимката няма да е мръсно-кална.
В кои часове от денонощието е най-хубава светлината за фотография?
В така наречения "златен час", сутрин след изгрев и вечер преди залез слънце. Тогава сенките са дълги, светлината е мека, топла и снимките стават по-ефектни, особено ако искаме да снимаме архитектура или пейзажи. Професионалните фотографи избират ранното ставане или малко преди залез, това е доброто време.
Кога една снимка разказва, има история? Какво й е необходимо, за да се получи тази магия?
Когато е уловен т.нар. решаващ миг. Този термин е измислен от великия Анри Картие-Бресон. Той винаги говори за снимките си в този аспект, че в тях винаги е уловен решаващия миг, тоест най-важното което е от дадената ситуация или от дадената сцена. Тогава снимката е жива, истинска и ефектна.
Тоест, когато сме с компания някъде и искаме да запазим спомен от личния си празник, да не правим прекалено режисирани снимки от типа "стройте се-усмивка", а да има по-раздвижена ситуация?
Да, да не се карат хората да позират за снимка, а да използваме тези непринудени моменти и да снимаме, когато хората са по отпуснати и по-непринудени, тогава стават и по-ефектните кадри.
Интервю с Cafard и Græy Gaast (HOULE) Най-накрая БАТЮШКА на Krzysztof Drabikowski ще направи концерт в София. Датата е 27 септеммври, мястото – „Mixtape 5“, организатор – „BGTSC“. С полската банда у нас също за първи път ще дойдат французите HOULE. Блек метъл групата е създадена през 2019 година. Има един едноименен миниалбум и..
До 28 септември Варненският драматичен театър "Стоян Бъчваров" е домакин и организатор на първото издание на новия Черноморски театрален фестивал под наслов "Театърът се вълнува". Откриването му беше с премиерата на спектакъла "Алма Малер" с режисьор Деян Пройковски. Спектакълът е разказ за една необикновена жена – съпругата на композитора Густав..
Мадлен Божилова, носител на престижния приз от ЮНЕСКО "Живо човешко съкровище на България" за нематериално културно наследство, е избрала Балчик за свой дом през по-топлата половина на годината, а през останалото време твори в родния Своге. Това е причината балчиклии и гости на града да имат по-честата възможност да наблюдават сръчността на ръцете и..
От 24 до 28 септември Варненският драматичен театър "Стоян Бъчваров" ще бъде домакин и организатор на първото издание на новия Черноморски театрален фестивал. Събитието се случва в юбилейния 105-и сезон на театъра и ще използва двете й сцени – Основна и Филиал, обясни Даниела Димова, директор на Театрално-музикален продуцентски център Варна...
Ако във времето, когато Независимостта на България e извоювана, тя е означавала свобода от чужда власт, то сега тя е въпрос на ценности и национален избор. Това коментира историкът Траян Димитров в предаването на Радио Варна "Новият ден", като подчерта, че чуждото влияние днес е непренебрежим фактор. В момента трудно можем да кажем, че сме..
Второто балканско издание на световния фестивал за съвременно изкуство и дизайн „Пиктоплазма“ ще проведе във Варна от 20 до 22 септември. В цветния форум, който тази година е с разширена и обогатена програма, ще участват илюстратори, аниматори, графити артисти и визуални разказвачи от Балканския полуостров. Pictoplasma е създадена преди..
Благомир Коцев стана заложник на политически процеси от центъра, но те намират благоприятна почва за реванш сред тези, които загубиха изборите през 2023 година. Това каза в предаването "Позиция" на Радио Варна изпълняващият функциите кмет на Варна Павел Попов. По думите му, тези хора започнаха един политически заговор, който доведе до сегашната..