- Как се чувствате във Варна?
- За трети път съм тук. Чувствам се много щастлива, че отново ще работя с Варненската опера и оркестъра, както и с директора Даниела Димова.
- Лесно ли приехте поканата за дирижиране на „Пепеляшка” на Росини?
- Стилът на Росини позволява много възможности за импровизация, както при певците, така и при хора. Той има уникален дух и стил. Изпълняването на оперите на Росини е в стакато - много кратко, отсечено, без плавен преход към съседните тонове на мелодията. Звукът е брилянтен, думите са много важни. Понякога заради бързото темпо, певците не успяват да произнесат цялата дължина на онова, което трябвада изрпеят. При Верди и Пучини е точно обратното. При тях изпълнението е много по-лесно и лежерно.
- Когато застанете пред оркестъра, какво се опитвате да откриете в него?
- Ролята на диригента е да отчита фразите при изпълнението. Диригентът е архитектът на музиката. Особено при Росини, който има много драматичен стил на композиране. При него е необходимо да бъдат изградени много дълги пасажи по брилянтен и лек начин на изпълнение. Смятам, че оркестърът се справя много добре. Още повече, че музикантите вече са изпълнявали произведения от Чайковски, Вагнер и Верди, които са много по-различни. Така че те трябва да изоставят техния стил и да се съсредоточат в белкантото на Росини.
- Имате ли любими произведения и композитори?
- Много е трудно да избера. Бих посочила композиторите, които разучавам в момента. Така че любимият ми е Росини. Ако обаче трябва да определя по общо, бих избрала Моцарт и Верди. Обикновено оперите, които дирижирам, са основно на Пучини и Джузепе Верди. Моцарт и Брамс са ми любимците от симфоничните композитори.
- Лесно ли Ви е да се впишете в оркестъра, да откриете химията между музиканти и диригент?
- Винаги. Понякога се получава по магичен начин. Винаги правя онова, което знам и мога от работата ми с моите оркестри. С чуждите обаче е различно, защото трябва да познавам характерите на музикантите, тяхната душевност. Трябва да съм наясно с мястото, където пребивавам и в един момент се превръщам в психолог. Опитвам се да скъся дистанцията между мен и оркестъра. Да провокирам музикантите да ме приемат като член на семейството. Това е много важно. Защото за едно представление трябва да мислим в една посока. Всеки един детайл е важен. Всеки човек е важен. Да, диригентът е в центъра на тази голяма машина, но тя може да работи единствено, когато всичко си е на мястото.
- Самата премиера на опера „Пепеляшка” ще бъде доста модерна продукция. Това не накърнява ли духа на Росини?
- Няма нищо лошо и негативно либретото да бъде пренесено в друга епоха. Съгласна съм за това модернизиране на класическите произведения, особено когато начинът на представянето им се приема добре и е направен добре. Понякога трябва да подхождаме внимателно, защото либретото внушава различни мисли и ни навежда на определени думи. Също така от време на време ни се налага да правим компромиси, защото езикът на либретото е от 19-и век, който не е езикът на съвременния човек. Днес комуникираме със знаци, използваме социални медии. Така че е възможно едно класическо произведение да бъде направено модерно и свежо, като по този начин самото изкуство опера да отговаря на интересите на новото поколения. Защото е важно то да влезе в оперните зали. За това не трябва да претупваме работата си.
Варненецът Калоян Колев отива на финал на международна надпревара по приготвяне на паеля във Валенсия през септември. Този негов успех поставя Варна в топ 12 по приготвяне на паеля в света. Квалификацията се проведе в Бургас в два кръга, а шеф Колев побеждава в последния кръг с паеля със 100% български продукти - заек, токачка, черен трюфел и черен чесън...
В професионалния риболов няма млади хора, все по-малко са тези, които искат да се занимават с тази професия. Това каза Емил Милев, председател на сдружение "Черноморски изгрев". Всички искат да работят на бюро с чисти дрехи, добави той и посочи, че риболовът трябва да бъде страст, а не само начин за изхранване. Милев изрази оптимизъм за..
Макар и в разгара на летния сезон, спасителите по родното Черноморие продължават да се борят не само с капризите на времето и морето, но и с човешката безотговорност. Срещаме се с Веселин Георгиев – спасител с дългогодишен опит, който в момента работи на плаж Кабакум във Варна. Сезонът започна. Има ли вече проблеми с туристите и..
В „Сказание за Карина и Габриел“ необятната фантазия на писателя Марин Трошанов и чудесните илюстрации на легендарния художник Петър Станимиров повеждат читателя на пътешествие към свят, населен с китни селца, шумни градове, тайни подземни лаборатории и портали към скрити светове. Орди плъхове изскачат отвсякъде, зловещи котки се спотайват в сенките,..
Областният управител проф. Андрияна Андреева е предложила на кмета на Варна да поиска сградата на патентното ведомство в Гръцката махала. За това тя е написала официално писмо до Благомир Коцев, в което предлага след решение на Общински съвет - Варна той да поиска сградата за стопанисване. То се предоставя, когато се комплектова цялата преписка,..
Повече от два месеца след като кметската администрация внесе проектобюджета на Варна в Oбщински съвет, той не е гласуван. Няма и насрочена сесия, на която това да се случи. Това заяви кметът на морската столица Благомир Коцев в отговор на въпрос, кой е виновен да се стигне до тази ситуация. В обзорното предаване на Радио Варна "Позиция" той заяви,..
Бавария и въобще Германия е красива през всеки сезон от годината, но сякаш пролетта е най-подходящият период за посещение. Някои пътуват до тази провинция заради историческите замъци, други - заради най-големия панаир в света - Октоберфест или пък коледните празници, а все по-популярни са винените турове и разходките сред природата. Това научаваме..