Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Директорът на европотребители: "Плащайте с банкова карта по интернет!"

| обновено на 20.05.18 в 18:16

Варна е на второ място в страната по електронна пазаруване. Все повече българи избират къде да почиват и плащат през интернет.  80 процента от сигналите в Европейския потребителски център са на българи, които са пазарували зад граница. 2000 са жалбите през миналата година и една - трета от тях са свързани с онлайн търговията.  Европейският потребителски център България съществува от 10 години и предлага безплатна помощ и съвети при пътуване в Европа или при покупка на стоки и услуги от друга държава членка, Исландия или Норвегия. Експертите на центъра оказват безплатна професионална помощ и разглеждане на жалба срещу търговец, регистриран в друга държава членка, например чуждестранен онлайн магазин или туроператор. "Целта е да не се стига до съд", каза за Радио Варна директорът на центъра Игнат Арсенов.

Какво трябва да знаят потребителите? - интервю на Габриела Гаврилова:

Българите най-често се оплакват от това, че не могат да върнат закупената стока, тъй като нямат адрес, не знаят кой е търговеца или срещат затруднение с комуникацията, както и бавят връщането на парите.
Какъв е срока за връщане на пари?
Няма закон в тази област, но практика на Европейския потребителски център е това да стане до 70 дни. Процедурата е по-бавна, защото когато жалбата е срещу европейски търговец, трябва да бъдат подготвени всички документи на съответния език.
Безплатно ли е това за клиентите?
Всичко е безплатно. Ние се финансираме от ЕК и българското правителство. Нашите услуги са безплатни за български граждани, включително контакта със съответния търговец и познаването на законодателството на съответната страна.

СнимкаКакво трябва да знаят потребителите?
Потребителите трябва да знаят, че трябва да са спокойни, защото повечето покупки протичат нормално,тъй като на фона на толкова много транзакции има само 2 000 жалби. Добре е да знаят своите права.
На територията на ЕС има 14 дни за право на отказ. Всичко, което е закупено по интернет, с изключение на бързоразвалящи се продукти или стоки, при които има риск за хигиената, може да се върнат само защото не ги харесваме.
Включително техника?
Разбира се! Купуваме телевизор, включваме го в тока да проверим дали работи, но не може да го ползваме 14 дни. Изпробваме всичко така, както бихме го направили в магазин. Дрехата например не може да се изпере...Много е важно да се пази закупеното, защото особено за дрехи няма да ни върнат цялата сума пари...
Българските потребители грешат, когато не проверяват закупената стока. Идва куриерът, но по някаква причини не се проверява. Често куриерите се оправдават, че много бързат, особено когато знаят, че доставката е повредена по някакъв начин. Трябва да се провери за външни повреди в случаите, когато имаме право на преглед. Защото ако се подпише, че сме я получили в добро състояние, а това не е така, нещата са много сложни.
Връщането става с имейл до търговеца, който поема и парите за доставката, ние плащаме само за връщането на стоката.
Много е важно да се преглежда внимателно сайта на търговеца. Има такива с правописни грешки и много често те са от Китай или държава, която не може да установим. Затова ако платим, губим парите.
Трябва да внимаваме и как плащаме. Нека това става с банкова карта, защото има възможност за оспорване на плащането. Може да плащаме и чрез различните системи, които предлагат големите магазини и дават възможност за защита на купувача.
Не е нормално, ако стока се предлага на много ниска цена. Това предполага, че нещо не е редно. Нека да го проверим. Потребителите трябва да си свършат домашното - да използват онлайн магазини, който познават или е препоръчан от приятели. Ако е нов сайт  - да видят кога е създаден, какви са коментарите за него, да видят има ли посочен адрес на търговеца. Трябва да сме внимателни, както на улицата. Ние не влизаме в случаен магазин, нали? и ако го направим, внимателно оглеждаме всичко.
Когато потребителите имат проблем с български магазини, се обръщат към Комисията за защита на потребителите. Ако това е от онлайн магазин в ЕС, тогава сигналите се подават в Европейския потребителски център.
А ако е в трети страни?
Тогава възможностите за реакция са лимитирани.  Чрез начини на плащане. Оспорването на плащането чрез банковата карта е най-лесно, но понякога и там има проблем. В тези случаи трябва да се влага още повече внимание и съветът ми е да се пазарува от проверени търговци и платформи, където има защити. Там обаче няма да важат 14 дневен срок за връщане и 2 години гаранция.
Цялото интервю с директора на Европейския потребителски център България Игнат Арсенов може да чуете тук:


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ
Актьорът Стефан Мавродиев в сцена от спектакъла „Аз, Фойербах“

Стефан Мавродиев: Израснал съм в Операта във Варна, играещ човек съм от 6-годишен

Книгата "Играещият човек" представи във Варна българският актьор Стефан Мавродиев. В изданието той събира в едно целия си опит, личните си горчилки и възторзи, мисълта и усета си за света, за да заговори за свободата, достойнството, заблудата и истината... Биографията на един от най-обичаните български актьори е написана в съавторство с Огнян Панов...

публикувано на 22.08.25 в 07:50

Юрий Георгиев: Хвърчилата са едно изкуство, което успокоява въздуха

Фестивал на хвърчилата ще се проведе и тази година във Варна  на плаж "Аспарухово" на 30 и 31 август.  "Хвърчилата са едно изкуство, което успокоява въздуха. Човек трябва да разбира от аеродинамика, конструкция и трябва да направи хвърчилото красиво", коментира за Радио Варна организаторът на фестивала Юрий Георгиев.  Фестивалът започва в 10..

публикувано на 21.08.25 в 08:00

Svend Karlsson (BAEST): В метъла няма случайни фенове

Интервю със Svend Karlsson (BAEST) Дет метълът отдавна не е това, което беше. И датчаните BAEST са олицетворение на това, че дет метълът отдавна не е това, което беше. Просто чуйте новия им албум „Colossal“ и ще ви стане ясно за какво става въпрос. Рок, хеви и дет. Това са събрали в него BEAST. „Colossal“ ще бъде надълго и нашироко представен и..

публикувано на 20.08.25 в 21:19

Психолог: Човек се нуждае от един месец отпуск, за да си почине качествено

Колко време отнема на човек да се адаптира отново към работата след отпуск? Според  психолога Добринка Горанова това може да отнеме от 3 дни до една седмица. Всеки човек използва различни механизми за тази цел, но има техники, които със сигурност могат да помогнат. Добринка Горанова съветва, при възможност, човек да си разпредели..

публикувано на 20.08.25 в 07:55

На кафе при Владо: Където всяка чаша е изкуство

Какво е щастието в чаша? За някои - ароматна глътка сутрешно кафе, за други - момент на тишина и покой. А за Владимир Стоев - това е платно, върху което създава изкуство, оставащо в сърцето.  Владо е бариста, който чрез артистичност пренесе класическия лате арт на съвсем друго ниво. Той е единственият в България, които може да разсмее и разплаче от..

публикувано на 19.08.25 в 08:00

Гаро Кешишян за стария облик на Варна: Не е за ръцете на хора без чувство за отговорност и изкуство

Варна има богато архитектурно наследство. Всяка къща има облик, има лице, има изкуство. Това каза фотографът Гаро Кешишян, който допълни, че е разочарован от факта, че това богатство се затрива и бетонира. Не може да отива в ръцете на хора, които нямат чувство за изкуство и отговорност, категоричен е той. Какво става с този град, вместо да запазим..

публикувано на 18.08.25 в 07:20

Атанас Кателиев: Варна е град на свободата (ВИДЕО)

Варна е град на свободата, който има хоризонт за това човек да се чувства спокоен и дава увереност на артиста и възможност да твори без да е ограничен от нещо. Само като застанеш на брега и видиш тази шир, това ти прочиства мислите. Това каза варненецът -  изпълнител и автор на песни, Атанас Кателиев, в изнесеното студио на Радио Варна. "Варна с всяка..

публикувано на 15.08.25 в 10:34