Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Бонус-Малус - наръчник за двойно наказание

Доцент Йото Йотов е пенсионер с повече от 50 години трудов стаж, от които почти 43 години преподава застрахователна математика. В интервю за предаването "POST FACTUM" той коментира предложения проект за Бонус - Малус и го определи като наръчник, по който да се наказват автомобилистите двойно за едно и също нарушение. 

- Приключи ли, според вас,  дебатът кой е застрахованият - водачът или автомобилът?

- В центъра е поставен автомобилистът – човекът, който причинява вреди и следователно той носи отговорност. Безумие е да се приписват отговорности на вещите: камък, тояга, нож, брадва, пистолет, МПС. С всяка една от изброените вещи мога да счупя стъклото на колата на госпожа Емилия, например. Аз съм отговорен да я заплатя. Каква е разликата, за да начисляваме на МПС наказателни точки, а на останалите вещи не? Вещите сами не могат да причиняват вреди, следователно не могат да носят отговорност.

- Какво показва статистиката? Кои са най-честите причини за ПТП?

- Статистиката показва, че около 85 % от пътно транспортните произшествия се дължат на човешка грешка и само около 15 % на неизправност на МПС. Затова вниманието следва да бъде насочено за изучаване и оценка на признаците, характеризиращи рисковия профил на автомобилиста (шофьора): в кой географски район шофира; каква е неговата възраст; образование; професия; семейно положение; поведение и навици; стаж като водач;  честота на използване; пропътувани километри за година; мощност на двигателя; модел на автомобила и неговата възраст. Избират се няколко най-важните от тях. В предложения вариант не се предвижда нито един.

- Как изглежда оргиналната скала Бонус - Малус?

- Оригиналната Бонус-Малус скала е построена на база: брой, честотата и размера (тежина) на вредите, щетите, а  предлаганият вариант е основан на наказателни точки по Закона за движение по пътя и Наказателния кодекс. В Приложение две се посочват различни хипотези, които представляват потенциални опасности за причиняване на вреди. Те са само сериозна предпоставка  за възникване на вреди, т.е. имаме административно нарушение, което се наказва с глоба, но  няма вреда, следователно няма плащане, което да засяга финансово застрахователя. Не може да се налагат две наказания за едно провинение. Пример: превишаване на скоростта с 10 км. Административното наказание е 20 лв. Имате и една Малус точка,която увеличава премията Ви с 10 % (110 % от базовата, например 300 лв). Това означава още 30 лв. Изпълняващият длъжността зам. председател на КФН, ни убеждава, че това (30 лв. ) не било санкция, а какво е, може би „награда” ??? Налице е противоречие!!! За едно нарушение - две наказания.

- Как ще коментирате скоростта, която е разтеглена в девет хипотези за опасностите, които произтичат от нея?

- Моето разсъждение е , че мога да се движа със 100  км/ч над разрешената. Ако няма вреда, застраховката не се задейства, имаме само административно нарушение, породено от това,че представлява потенциална опасност за вреди (щети), за което се налага глоба. В населено място 700 лв., а извън населено място – 600 лв.

- В сравнение със скалите в останалите страни, къде сме ние?

- Познати са повече от 20 скали за Бонус–Малус на 20 страни. Най-високият клас е 270, а най-ниският е 100. Никъде няма 400 %, както предлага КФН да бъде у нас. Нещо повече - намалението, предвидено в скалата за Бонуси, е  само с 25 %, но в замяна на това, трудно и продължително се постига за 7 години. Намалението е само с едно стъпало, а увеличението със скок - голяма гимнастика.

- Какво се цели със  застраховката - постигане на справедливост при преразпределение на финансовата тежест или подобряване на безопасността. Кое е водещо?

-  На три езика : Бонус–Малус на латиница, Отстъпки и добавки на български, а може би на китайски – Морков и тояга. Голяма тояга ни чака, ако се допусне тази измишльотина да бъде наложена.  Споделям мнението на бившия шеф на КАТ Алекси Стратиев, че предложеният вариант представлява „инквизиция” за водачите.

В прикачения файл чуйте разговора на Емилия Николова с доц. Йото Йотов. Ще разберете как ще ви бъде определена застраховката "Гражданска отговорност", ако сте изряден водач, както  и колко време ще ви е нужно, за да си изчистите досието при застрахователя, ако веднъж сте съгрешили?







Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Изобилие" - празнична изложба живопис и пластика

По традиция преди Коледните и новогодишни празници варненската галерия "Арт Маркони" представя сборната изложба "Изобилие". В нея със свои творби участват редица художници - Ангел Атанасов/Ачо, Ангел Веселинов, Васил Петров, арх. Владимир Рачев, Димитър Манолов, Дима Ненова, Димитър Кавръков, Емилия Бояджиева, Ивайло Евстатиев, Илиян Пеев, Клементина..

публикувано на 25.11.24 в 08:20

Eicca Toppinen (APOCALYPTICA): Искаме хората да мислят

Интервю с Eicca Toppinen (APOCALYPTICA) APOCALYPTICA започнаха кариерата си с албум с кавъри на METALLICA. Близо 30 години по-късно финландците издадоха и втора част отново с кавъри на METALLICA. На 28 ноември групата ще представи „Plays Metallica Vol. 2“ и в София по покана на „EventEase“ в Зала 3 на НДК. Това ще бъде деветия концерт на..

обновено на 24.11.24 в 09:45

Балчик за "Петият ъгъл" на Керанка Далакманска: Това е един лирически връх в българската поезия

Своеобразният литературен маратон на поетесата и журналист Керанка Далакманска, започнал на рождения ѝ ден 2 октомври, е към своя край и бележи успех с пълните салони и души на хората, докоснали се лично до поезията и в "Петия ъгъл". Ъгълът на чувствеността. Нейният ъгъл, който носи смисъла за доброта, човечност, усещане на природа, на..

публикувано на 22.11.24 в 07:00

Ценностите и добродетелите в семейството на един капитан далечно плаване

Всеки ден за семейството на к.д.п. Денчо Добрев е специален, защото след дългия работен ден и след училище, всички се събират да вечерят заедно и споделят как е минал денят им. Денчо Добрев отделя 18 години на морето, като последният му рейс е най-кошмарният – ковид-пандемията в самото начало, когато се оказва в Китай и не може да слезе от..

публикувано на 21.11.24 в 09:45
Снимката е илюстративна

Учителите в протестна готовност, ако няма ръст на заплатите от 1 януари

Учителите са в протестна и стачна готовност, ако няма увеличени на заплатите от 1 януари заради липсата на приет Бюджет за догодина. Това каза председателят на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" Юлиян Петров. Обмислят се вариантите на протест, сред които са ефективна стачка, незавършване на първия учебен срок, електронна стачка, обобщи той...

публикувано на 21.11.24 в 07:00

Георги GOOSH Енчев за премиерата на "Таралежите": Да си таралеж е несъгласие с несправедливостта

Театрално-танцовият спектакъл "Таралежите" по мотиви от романа на братя Мормареви - "Войната на таралежите", подготвят  актьорът и режисьор Стоян Радев и танцовият хореограф и режисьор Георги GOOSH Енчев. Премиерата ще бъде на 23 ноември от 17.30 и 19.30 часа в "The Center World" на ул. "Шипка" 4, както и на следващия ден - отново от 17.30 и 19.30..

публикувано на 20.11.24 в 08:30

Експерт: Над 5 млрд. лева годишно харчи българинът за цигари, в домакинствата с ниски доходи разходите стигат 10-15%

Над 5 млрд. лева харчи българинът на година за цигари. Огромна част от този разход отива в бюджета, тъй като акцизът и Данъкът върху добавената стойност взимат 80% от цената на цигарите. Ако акцизите за тютюневи изделия се вдигнат по-сериозно, в бюджета на България ще постъпват с 1,5 млрд. лева повече. Заради по-високите цени на цигарите около 150 000..

публикувано на 19.11.24 в 08:15