България продължава да заема последното място в ЕС по умения на гражданите си да разпознават фалшивите новини и да не стават техен проводник. Страната ни е на 29-о място за т.г. сред общо 35 държави в класацията според Индекса за медийна грамотност, изготвен от Инициативата за европейски политики на институт "Отворено общество" – София. В една група сме с държави, повечето от които са известни с проблемите си със свободата на словото и с репресии срещу критичните журналисти. Преди нас в класацията е Румъния (28-о място), а след нас са Сърбия (30-о място) и Черна гора (31-во място). От нашата група през последната година отпадат Босна и Херцеговина и Албания, които отиват в последната. На последните две места в таблицата са Турция и Северна Македония. Инициативата за европейски политики наблюдава медийния пейзаж в Европа от 2017 г. Позицията на България се подобрява с едно място спрямо предходните 2 г., но отново изостава значително спрямо повечето страни в ЕС.Свидетели сме на ожесточена битка на медиите за по-висок рейтинг, която от своя страна води и до потъпкване на основни журналистически етики. Можем ли да разграничаваме новините, рекламите и всичко, което ни залива от ефира? Как да предпазим децата си от чутото и видяното? Как да онагледим фантазията, която се заражда в главите на най-малките? Как децата асимилират поднесената от медиите информация? Важно е и за нас като родители да обясняваме всяка видяна или чута новина или реклама, излезли от ефира или интернет пространството.
От гледна точка на обществената значимост големите проблеми с участие на деца в медиите са поне три. Първият е навлизането в личното им пространство чрез репортажи/предавания, които могат да повлияят негативно на здравето, психиката и социалния им живот. Другите два засягат рекламата. Знае се, че децата до определена възраст приемат безкритично видяното на екрана. Говорейки за здравословна и етична медийна среда, е логично да се повдигне въпросът редно ли е да има таргетирана към деца реклама (напр. на играчки, захарни изделия и пр.). По тази тема изниква и подвъпросът доколко е редно деца да участват в реклами на играчки и вредни храни (кренвирши, газирани напитки, ненатурани сокове и пр.), правейки ги още по-привлекателни за малките зрители.Тези актуални за много деца и родители проблеми са само частично засегнати в критериите на Съвета за електронни медии, вероятно защото битката за търговската реклама би била тежка. Което не означава, че не бива да се повежда. А още по-малко означава, че трябва да отпада вече отвоюваното задължение на медиите да пазят личното пространство на най-малките.
Ваканция, плаж, море, добро настроение. Това е август. Разбира се, преди да облечем банския и да метнем в чантата плажна хавлия, задължително имаме дълги часове на въртене пред огледалото, с покрусен поглед, в пресмятане на калории. Сякаш снощи сме си легнали тънки като фиданки, а осем часа по-късно много рязко и неочаквано сме се събудили с..
Млади и талантливи – с гласове спиращи дъха. Така може да опишем вокално студио Angle Voices. Студиото е създадено през 2001 г. към читалище ‘‘П.Р.Славейков‘‘-гр. Варна от вокалния педагог Атанаска Липчева. Тя развива млади таланти в областта на вокалната техника на възраст между 4 и 25 години. Студиото е лауреат на редица национални и междуародни..
Ралица Стоянова е ученичка в 8 а клас, профил "Хуманитарни науки", в Средно училище за хуманитарни науки и изкуства "Константин Преславски". Тя е автор на рубриката "Добрите новини" към училищния подкаст "Ученически глас". Основна цел на рубриката е да информира за позитивни събития от страната и училището. Ученичката подбира всяка новина от социалните..
На морската гара във Варна има два легендарни ветрохода - българският "Калиакра", който се използва за ресторант и румънският "Мирча", който се използва за обучение на кадети и курсанти (включително и от България). Предназначението на подобни кораби е определено чисто морско и свързано с обучение на желаещи да практикуват морско дело. "Калиакра"..
Три изсъхнали иглолистни дървета създават предпоставка за възникване на пожар до бл.63 в кв.Чайка, алармираха в редакцията на Радио Варна, живеещи там. Дърветата са с височина до седмия етаж на 15-етажния блок и се намират на няколко метра от него, установи наша репортерска проверка. Домоуправителят на блока Марциан Янакиев разказа, че..
Виктор Минчев е сред утвърдените специалисти по копирайтинг в България. Той е от Варна, базиран е в София и обслужва бизнеси от цялата страна. "Копирайт" е термин, произлизащ от английския език (copy – ръкопис, текстови материал; write – пиша). Копирайтър се нарича този човек, който отговаря за текстовата част на рекламата във всичките ѝ форми –..
Учени са открили, че въздухът в нашите апартаменти и автомобили може да е основният източник на микропластмаси, които могат да проникнат дълбоко в белите дробове. Според проучване на Университета в Тулуза, публикувано в PLOS One, възрастен вдишва до 68 000 микропластмасови частици с диаметър по-малък от 10 микрометра всеки ден – 100 пъти повече,..