Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Здравословна ли е медийната среда за децата ни?

Снимка: ЕПА/БГНЕС

С психолога Венета Иванова ще засегнем една наболяла тема, която засяга 99% от подрастващите и техните семейства:

България продължава да заема последното място в ЕС по умения на гражданите си да разпознават фалшивите новини и да не стават техен проводник. Страната ни е на 29-о място за т.г. сред общо 35 държави в класацията според Индекса за медийна грамотност, изготвен от Инициативата за европейски политики на институт "Отворено общество" – София. В една група сме с държави, повечето от които са известни с проблемите си със свободата на словото и с репресии срещу критичните журналисти. Преди нас в класацията е Румъния (28-о място), а след нас са Сърбия (30-о място) и Черна гора (31-во място). От нашата група през последната година отпадат Босна и Херцеговина и Албания, които отиват в последната. На последните две места в таблицата са Турция и Северна Македония. Инициативата за европейски политики наблюдава медийния пейзаж в Европа от 2017 г. Позицията на България се подобрява с едно място спрямо предходните 2 г., но отново изостава значително спрямо повечето страни в ЕС.Свидетели сме на ожесточена битка на медиите за по-висок рейтинг, която от своя страна води и до потъпкване на основни журналистически етики. Можем ли да разграничаваме новините, рекламите и всичко, което ни залива от ефира? Как да предпазим децата си от чутото и видяното? Как да онагледим фантазията, която се заражда в главите на най-малките? Как децата асимилират поднесената от медиите информация? Важно е и за нас като родители да обясняваме всяка видяна или чута новина или реклама, излезли от ефира или интернет пространството.

От гледна точка на обществената значимост големите проблеми с участие на деца в медиите са поне три. Първият е навлизането в личното им пространство чрез репортажи/предавания, които могат да повлияят негативно на здравето, психиката и социалния им живот. Другите два засягат рекламата. Знае се, че децата до определена възраст приемат безкритично видяното на екрана. Говорейки за здравословна и етична медийна среда, е логично да се повдигне въпросът редно ли е да има таргетирана към деца реклама (напр. на играчки, захарни изделия и пр.). По тази тема изниква и подвъпросът доколко е редно деца да участват в реклами на играчки и вредни храни (кренвирши, газирани напитки, ненатурани сокове и пр.), правейки ги още по-привлекателни за малките зрители.

Тези актуални за много деца и родители проблеми са само частично засегнати в критериите на Съвета за електронни медии, вероятно защото битката за търговската реклама би била тежка. Което не означава, че не бива да се повежда. А още по-малко означава, че трябва да отпада вече отвоюваното задължение на медиите да пазят личното пространство на най-малките.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Пеликанът Стойчо се завърна (ВИДЕО)

Самотен розов пеликан събира погледите на минувачите на Морска гара във Варна. От няколко дни птицата се радва на голямо внимание и на вкусна почерпка от рибарите. Много от тях казват, че това е старият им познайник Стойчо, който миналата година се превърна в атракция и намери много приятели. Днес необезпокояван отново направи разходка на зоната за отдих..

обновено на 09.04.25 в 14:49

Как се справят с новия си живот украинците в Добрич

Войната в Украйна, започнала преди повече от три години, принуди милиони да напуснат страната си и да търсят спокоен и мирен живот в други държави. Десетки хиляди са украинците, преминали през област Добрич за този период. Част от тях, предимно жени, деца и възрастни хора успяват да се установят там, да намерят работа и места в училищата, където децата..

публикувано на 09.04.25 в 10:18

Факторът "Любов" или как да обясним науката в 3 минути

След известно прекъсване тази година FameLab или мястото, където всеки може да види и чуе как на живо как се да обясниш научна тема по разбираем и атрактивен начин само за 3 минути, се завърна в България. FameLab е най-големият международен конкурс с обучение по комуникация на науката.  Той е създаден през 2005 год. във Великобритания, а България е..

обновено на 09.04.25 в 09:15

Кои плодове и зеленчуци са богати на антиоксиданти?

Преходът от зимата към пролетта дава разнообразие от плодове и зеленчуци, които са богати на антиоксиданти. Те ни помагат в борбата със стреса, поддържане на добър клетъчен баланс и укрепване на имунитета.  От плодовете най-големият източник на антиоксиданти са боровинките. Ягодите, особено когато са пресни и в сезон, също са изключително богати..

публикувано на 09.04.25 в 06:59
Две от вълчетата от изчезналия вид.

Учени клонираха вълк, изчезнал преди 12 000 години

Американски учени направиха сериозен пробив в клонирането на ДНК и върнаха към живот изчезнал преди хиляди години вид вълк, предаде БНР. Вълчетата Ромул, Рем и Халеси са първите в света от своя вид, родени след хилядолетия, обяви базираната в Далас биотехнологична компания Колосъл, успяла чрез клониране на ДНК да върне изчезнал преди повече от 12 000..

публикувано на 08.04.25 в 16:54
Боян Благоев

Във Варна търсят змиеловец

Змиеловец, който да залавя змии на обществени места, търси да назначи Община Варна. Няма изисквания за образованието и професионалния опит. За заловена змия ще се плаща по 100 лева. Подборът за заемане на длъжността ще се проведе чрез събеседване. Срокът за подаване на документи е до 30 април.

публикувано на 08.04.25 в 15:52

Рибари в Бяла хванаха 3-метрова моруна

Рибари от Бяла се похвалиха в социалните мрежи с рекорден улов. Екипажът е хванал във водите край Обзор гигантска моруна с размери 3,25 м дължина и 50 см височина, предаде БНР. Моруната е хищник, в менюто ѝ влизат разнообразни водни обитатели. Обект на активен риболов е заради месото и хайвера си. (т. нар. "черен хайвер", който е изключително скъп..

публикувано на 08.04.25 в 14:35