Една тиха армия от поляци, българи, белоруси и други източноевропейци се грижи за това доставките на стоки за Германия да не секват. Много от тях не получават полагащото им се заплащане и са с отрязани социални придобивки, се казва в обширен материал на „Берлинер Цайтунг", озаглавен „Тираджии от Източна Европа: борба за оцеляване."
Изданието пише, че много фирми в Германия работят със спедитори от Източна Европа. Нещо повече: много от големите германски спедитори нарочно създавали свои филиали в Източна Европа, за да могат да заобикалят европейските разпоредби и да наемат тамошната работна ръка на дъмпингови цени.
С нарушени трудови права
„Системата е създадена така, че да нарушава трудовите права на работниците“, казва Михаел Вал, представител на проекта „Честна мобилност“ към Германския синдикален съюз DGB. На паркингите за тирове той разяснява на шофьорите с какви права разполагат. Много от тях работят като подизпълнители само на германска територия и, независимо че са чужденци, би трябвало да получават минималните надници, валидни за Германия.
Реалността обаче е съвсем различна, коментира изданието и пояснява: „По правило източноевропейците получават само минималната надница, приета в тяхната родна страна – в Полша това са около 570 евро на месец, а в България – близо 280 евро. Към тези пари шофьорите наистина получават допълнителни суми, но те са предназначени да покрият разходите им за храна".
Германският синдикалист казва в заключение: „Няма никакъв шанс тези хора да получат справедливо заплащане. Такава е нормалната ситуация сега".
Масово неспазване на предписанията
При това чуждите шофьори на тирове водят труден и опасен живот, се казва в репортаж на Втора германска телевизия ZDF. Ден и нощ те навъртат стотици километри по германските шосета и са в непрекъснат стрес дали ще успеят да стигнат до следващия клиент навреме, четем в публикацията. А условията, в които работят тези хора, често са изключително тежки. Във времената на коронавируса животът на чуждите шофьори стана още по-непоносим. По паркингите на германските аутобани временно бяха затворени всички тоалетни, както и баните с душове. Чак сега от германското министерство на транспорта започват да настояват на професионалните шофьори да се осигурят възможности за поддържане на елементарна лична хигиена.
И това не е единственият проблем. От правна гледна точка е разрешено чуждите тирове да извършват най-много по три пътувания на германска територия в рамките на седем дни, след което да се завръщат на родна земя. Много от регистрираните в Източна Европа камиони обаче кръстосват почти без прекъсване Германия, твърдят и експерти, и шофьори. Често се стигало и до нарушаване на определените по закон времена за почивка. Раймонд Лаусберг, полицай от Белгия, станал известен покрай битката си срещу експлоатацията на спедиторите, твърди, че всички големи фирми са замесени в тази схема. „Колкото фирмата е по-голяма, толкова по-безсрамна е", казва той пред „Берлинер Цайтунг".
А синдикалистът Михаел Вал добавя и това, че наетите като поддоставчици шофьори от Източна Европа могат да бъдат освободени без предупреждение – така да се каже от днес за утре. „Възложителят от Германия не е длъжен да поеме никаква отговорност за шофьора", казва Вал и пояснява, че онези, които се разболеят или не пътуват поради липсата на достатъчно поръчки, в най-добрия случай остават на минимална заплата./БГНЕС, Дойче веле
Обмислят варианти за осветяване на отсечка, която в момента се използва за обходен маршрут, докато текат ремонтните дейности на пътя "Аспарухово" - "Галата". Пътят излиза от чертите на район "Аспарухово" и се стопанисва от Агенция "Пътна инфраструктура", каза кметът на район "Аспарухово" Ивайло Маринов. Той отбеляза, че там няма електрически стълбове..
"Вие допринесохте съществено за деблокирането на работата на Народното събрание с избора на предложения от вас председател“. С тези думи президентът Румен Радев се обърна към представителите на "БСП – Обединена левица“, с които имаше среща в рамките на консултациите преди връчването на първия мандат за съставяне на правителство, предаде БНР...
Живеещи в района на автогарата във Варна настояват да бъдат премахнати антипаркинг колчета, монтирани до блок 27, тъй като ограничават достъпа на линейки и пожарни коли. Това каза Тони Нинов. Той каза, че се чувстват дискриминирани, а всяко едно възпрепятстване на медицински екип заради такива пречки може да доведе до фатални последици. По думите му..
300 коледни пакета ще бъдат раздадени на хора в неравностойно положение. Благотворителната инициатива е специално подготвена в навечерието на едни от най-светлите и обичани празници - Коледа и Нова година, и се организира от Община Варна, съвместно с Български червен кръст - Варна и Дирекция „Социално подпомагане“ в морския град. Коледните пакети..
Над час и половина продължи дискусията по казуса със спряното разрушаване на бункера със специално предназначение във варненския район „Младост“, за което стана ясно в началото на миналата седмица. Припомням, че бункерът на парцел на бившия радиозавод, продаден на частна фирма, която на 30 ноември започнала да разрушава част от него...
По предлагания от правителството проектобюджет за следващата година няма единодушие в Тристранния съвет, предаде БНР. Бизнесът иска замразяване на заплати и съкращения в администрацията, а синдикатите настояват за по-високи обезщетения за безработица и майчинство. Министърът на финансите Людмила Петкова заяви от своя страна, че предлаганите бюджетни..
Втора детска линейка, специализирана за новородени деца, купена със събраните от кампаниите на сдружението „Аз вярвам и помагам“ , беше осветена и представена на официална церемония в двора на Акушеро –гинекологичната болница „Проф. д-р Димитър Стаматов“ във Варна. Първата детска линейка е обслужила за една година над 4500 случая и е изминала..