Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ивелина Иванова: Всеки има в себе си един мъничък клоун

Ивелина Иванова е актриса на свободна практика в Париж. Работи съвременен и уличен театър, както и клоунада, която е много популярна във Франция. Интересува се и от социалния ефект на своята професия, затова става един от артистите, които правят специален деня на децата във френските болници. Тя посещава децата в онкологичното отделение на една от най-големите парижки болници "Робер Дебре". Ивелина е възпитаник на варненската френска езикова гимназия "Фредерик Жолио-Кюри" и единственото й желание е било да продължи да учи театър. Родителите й обаче са против, а и не я приемат в НАТФИЗ, така тя се озовава в Париж като студент по  "Лингвистика и семиология" в Сорбоната, но когато идва време за магистратура избира да пише за театър и разбира, че тази страница в живота й не е затворена. Приемат я в театралното студио Витри, в Париж, продължава в школата на френския актьор и педагог Жан Пол Денизон, работил със знаковия за британското театрално и филмово изкуство Питър Брук. След това завършва магистратура "Театър" в Сорбоната.  Ваканцията й във Варна това лято беше посветена на артистична изява и за най-новия проект на групата архитекти "Ре-аниматорите", част от тях също френски възпитаници. Тя проведе интервюта с жители на варненския кв.Конфу за развитието на квартала им, който много се промени след пробива на бул.Васил Левски, а след това влезе в ролята на техен гид разказвайки им споделените положителни и отрицателни отзиви. Архитектите превърнаха една от пасарелките в артистично пространство за ден, демонстрирайки идеята, че градът трябва да се развива повече в удобство на хората в него. За Радио Варна актрисата Ивелина Иванова разказа още:

Повечето артисти във Франция са многопластови, понеже там са много малко щатните артисти. Работя с най-различни трупи, правя както клоунада (във Франция е много известна), детски, съвременни и улични представления.

Като казахте клоунада се сещам, че в България ваши колеги артисти-клоуни започнаха да правят в някои болници кратки представления за деца, за да ги зарадвеат. Вие също имате подобен опит, как стигнахте до детското онкологично отделение в парижката болница "Робер Дебре"?

Много ме интересува социалният аспект на всяка една професия. Болницата е много тъжно място, особено за деца, когато трябва да престоят малко по-дълго време. Но във Франция в почти всички детски отделения има всякакъв тип артисти. Сама намерих асоциация, която търси такъв тип артисти. Отначало не знаех дали това ще е най-подходящата форма за мен, защото не бях убедена, че ще издържа на напрежението, все пак става въпрос за онкологично отделение. Но децата всъщност са си деца независимо, че са в болница. Те имат нужда да бъдат забавляване и най-вече да играят за да забравят, че са в болничното пространство. На мен страшно много ми харесва да се превъплъщавам в различни роли в отделенията.

Дават ли ви някаква професионална провокация от това, което предварително сте замислили да им покажете?

Да, с такива деца не може да се представя просто едно представление, което предварително си подготвил. Те много често не са в състояние да гледат дълго време, понякога дори не могат да станат от леглата си, така че при тях има едно постоянно преизмисляне, на игра, подход. За мен работата в онкологичното отделение определено беше изключително обогатяваща.

Какво ви престои когато се върнете в Париж?

Имах няколко представления, които бяха анулирани, заради Ковид 19 и карантината. Театрите в Париж вече отвориха, така че искрено се надявам ... Имах едно представление с клоунада за възрастни.

Ракажете ни за това представление.

По принцип всеки има в себе си един мъничък клоун, който се е скрил и с минаване на годините все повече се скрива, скрива, скрива. Работата на нас артистите, които се занимаваме с клоунада е да го открием това малко клоунче, да го развием, да го направим много голямо и да му дадем пространство да се развива. Защото една част от този клоун е детето в нас, вярата му в доброто, че всичко е възможно и в същото време детинската наивност и детинските проблеми.  За разлика от театъра клоунът е много близо до самия човек, който играе. Клоунът не е отделен персонаж, той е друг и в същото време е теб. Той е и двете.

Как приемате обстановката в света в момента?

Сега я приемам по-добре, защото се намирам във Варна и морето е на 10 минути от мен. Беше ми доста по-трудно в Париж и бях затворена в един апартамент и имах право да излизам само по един час на ден. Искрено се надявам, че нещо в нас ще се промени, когато всичко това свърши. Надявам се да е по-бързо.

В каква посока обаче се променя светът, хората...?

Според мен с тази наложена карантина си дадохме сметка, че границите не са така отворени, както си мислихме и също, че Skype или Zoom не ни сближават толкова, колкото си мислим.

Правите ли дългосрочни планове или държите на фокус предимно настоящето?

В моята професия се налага да имам дългосрочни планове, защото представления и репетиции се планират от доста дълго време. Сега плановете се наложи да бъдат променени, може би е за добро. Така че продължавам да си правя дългосрочни планове и се опитвам с усмивка да приемам промените по тях.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

„Мотодзен. Рокерски истории“ – новата книга с разкази на Красимир Симеонов

Красимир Симеонов споделя, че написването на тази книга е повлияно от последните 40 години, през които кара мотори – традиция, наследена от баща му и дядо му. Авторът признава, че през годините много от приятелите му са го подканвали да събере всичките си разкази на тази тема под едно заглавие, което впоследствие се превръща в книгата..

публикувано на 23.07.25 в 08:00

Изложбата „А сега накъде?“ на Владимир Ванков - въпросът е винаги отворен...

В първата самостоятелна изложба на Владимир Ванков акцентът е поставен върху индивидуалния път на всеки човек и личностната автономия, на която се крепят изборите и отговорите на екзистенциалните въпроси, пред които е изправен. Изложбата набляга именно  на възможностите, които се съдържат във въпроса „А сега накъде?“, подканващ посетителите да..

публикувано на 22.07.25 в 08:00

Pi Stoffers (LORD OF THE LOST): Артистите трябва да създават, каквото искат да създават

Интервю с Pi Stoffers (LORD OF THE LOST) В екстремните жанрове на музиката е рядкост някой артист да се изправи пред предизвикателството на тройния албум. Примери има, но издаването на трилогия е много рисково начинание. И в същото време се изисква доза смелост и дързост да го направиш в времена, в които албумите все повече губят значението си...

публикувано на 21.07.25 в 09:45
Богдан Богданов

Богдан Богданов, ПП: Репресиите срещу нас няма да спрат, очакваме сценарият с Благомир Коцев да се повтори и в Благоевград

Според бившия министър на икономиката и настоящ депутат от ПП/ДБ, в момента управлява коалицията Борисов - Пеевски. В обзорното предаване на Радио Варна "Позиция", той заяви, че тази коалиция ще работи докато бъде постигната абсолютна диктатура, за да наложат стария модел. „Разбраха, че с нас не могат да го наложат“- каза народният представител...

публикувано на 19.07.25 в 15:45

Адв. Бранимир Балачев, ГЕРБ/СДС: Разследването срещу кмета на Варна тепърва започва

Разследването срещу кмета на Варна тепърва започва. Това обяви в ефира на обзорното предаване „Позиция“ депутатът от ГЕРБ/СДС Бранимир Балачев. Той заяви, че според информацията, с която разполага, има достатъчно материал за повдигане на обвинение в организирана престъпна група. Народният представител припомни странното напускане на Диан Иванов..

публикувано на 19.07.25 в 14:39

Andreas Kisser (SEPULTURA): 40 години са красива история

Интервю с Andreas Kisser (SEPULTURA) 40 години отминаха от момента, в който няколко невръстни младежи от Бразилия направиха немислимото - събраха група и я кръстиха SEPULTURA. 40 години по-късно споровете коя е истинската SEPULTURA продължават. Дали тази SEPULTURA, която съвсем скоро ще достигне края на пътя, е автентичната? Какво значение има,..

публикувано на 18.07.25 в 08:00

Росица Димитрова - една мечтателка с фотоапарат

Мечтателка с фотоапарат, която преследва залези, изгреви и луната. Това е Росица Димитрова от Варна, травъл блогър, пътешественик, фотограф и ловец на кадри, които често обикалят света преди нея в медии като "National Geographic" и "Forbes". За втора поредна година нейна снимка влиза в престижна селекция на "Capture the Atlas", озаглавена "Нощните..

публикувано на 17.07.25 в 08:00