Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Страстта към корабомоделизма: от детство до зрялост

| обновено на 20.08.20 в 11:42

От 1946 година в България корабомоделизмът се развива организирано от Народния морски съюз.

 Първите ръководители на новата спортна дисциплина са флотските офицери Протаси Пампулов и Стефан Цанев.

Първата морскомоделна лаборатория (ЦММЛ) е създадена през 1954 г. в гр. Варна с ръководител Владимир Кондов.

През 1957 година е учредена Републиканска секция по корабомоделизъм (РСКМ), а по-късно през 1972 година — „Българска федерация по корабомоделизъм“ (БФК).

Първото републиканско състезание по корабомоделизъм се провежда на 16 септември 1951 година на езерото в Борисовата градина в София.

 Първото международно състезание, в което участват български корабомоделисти, е в гр. Шверин (ГДР) през 1955 година.Българската федерация по корабомоделизъм е приета за член на Европейската корабомоделна федерация НАВИГА през 1964 година.

Първото участие в Европейско първенство на български състезатели по корабомоделен спорт е в гр. Катовице — Полша от 17 до 22 август 1965 година.През 1977 г. Европейската корабомоделна федерация НАВИГА прераства в Световна спортна организация по корабомоделизъм и корабомоделен спорт, на която БФКС е член-основател.От 23 до 31 август 1979 г. в Дуисбург (ФРГ) се провежда първото Световно първенство за моторни корабни модели, в което участват и български състезатели.

Модели-макети на самолети, танкове, автомобили, кораби, къщи, сгради, фигури и др., изработени от различни материали – пластмаса, дърво, картон, други представят в Археологическия музей участниците в Модел клуб "Варна". 

Тази година е 10-тото издание на изложбата.

Конкурсната част ще бъде на 29-и и 30-и август, като най-добрите модели в съответните категории ще бъдат наградени с грамоти и медали. 

В останалите дни от периода, експозицията отново остава само като изложба с вход свободен и ще продължи до 30 август включително. 


Чуйте какво сподели Иво Чернев, който е корабен инженер и корабен моделист в разговор с репортера ни Ваня Славова:


- Как започнахте да правите тези изящни произведения?
- Като моделист започнах много отдавна, в четвърти клас през миналия век. Имаше известно време, когато прекъснах. Но през последните 15-20 години отново съм с детските болести, от които не съм се излекувал още.
- Лесно ли се придобиват умения при корабомоделизма?
- Уменията се придобиват с течение на времето и с желанието, защото в момента литература има много: било в електронен или пък в хартиен вид. Въпросът е просто човек да има желание, да прегледа и да опита. От първия път е възможно да не стане, но от втория, третия или петия път понякога нещата се получават.
- На мен ми се струва много фина работа. С какви инструменти си помагате?
- Една част от инструментите са стандартните: свредла, ножовки със ситни зъби, друга част са инструменти, които са за връзване на такелажа на ветроходните кораби сами си ги правим. Те са по-особени и специфични, но изпълняват нашите желания и нужди.
- Кажете от какви материали са направени тези макети на кораби?
- Аз се занимавам масово с дървени ветроходи, затова основно е дървесина: има круша, има габър, има бреза, махагони на места; малко отлети детайли, малко фрезовани. И една голяма част от дървените детайли минават през ръката: с изпиляване на половината пръсти, нокти и така нататък.

- Сега всички тези макети стоят разположени тук в тази прекрасна изложба, иначе къде ги съхранявате?
- Съхранявам ги вкъщи. Аз затова се смея, че моите модели са от така наречения апартаментен тип, да могат да се съберат в един обикновен панелен апартамент. Всеки от тях си има кутия, която го защитава. Иначе ги пренасям с едно голямо комби по състезанията.
- В началото на разговора споменахте, че сте имали период на прекъсване на тази дейност. Какво Ви накара да започнете отново да се занимавате с корабомоделизъм?
- Какво ме накара? В известна степен е виновна и жена ми. Тя ме принуди да се върна към детските хобита, за да направя нещо като спомен за вкъщи. И така започнаха моделите един след друг да се умножават...
- Всъщност жените са едновременно виновни и музи!
- Да. С тях лошо, но и без тях лошо.
- Има ли модел, който сте посветили на своята съпруга?
- Да, но тя си го прибра и не дава да се изнася от вкъщи. Моделът е испански галеон от 16-и век. Преди време той беше на изложба във Военноморския музей и също има награда. Но към момента е съкровище у дома и не дават да го нося по изложби.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

На кафе при Владо: Където всяка чаша е изкуство

Какво е щастието в чаша? За някои - ароматна глътка сутрешно кафе, за други - момент на тишина и покой. А за Владимир Стоев - това е платно, върху което създава изкуство, оставащо в сърцето.  Владо е бариста, който чрез артистичност пренесе класическия лате арт на съвсем друго ниво. Той е единственият в България, които може да разсмее и разплаче от..

публикувано на 19.08.25 в 08:00

Гаро Кешишян за стария облик на Варна: Не е за ръцете на хора без чувство за отговорност и изкуство

Варна има богато архитектурно наследство. Всяка къща има облик, има лице, има изкуство. Това каза фотографът Гаро Кешишян, който допълни, че е разочарован от факта, че това богатство се затрива и бетонира. Не може да отива в ръцете на хора, които нямат чувство за изкуство и отговорност, категоричен е той. Какво става с този град, вместо да запазим..

публикувано на 18.08.25 в 07:20

Атанас Кателиев: Варна е град на свободата (ВИДЕО)

Варна е град на свободата, който има хоризонт за това човек да се чувства спокоен и дава увереност на артиста и възможност да твори без да е ограничен от нещо. Само като застанеш на брега и видиш тази шир, това ти прочиства мислите. Това каза варненецът -  изпълнител и автор на песни, Атанас Кателиев, в изнесеното студио на Радио Варна. "Варна с всяка..

публикувано на 15.08.25 в 10:34

Предприемач, почетен гражданин на Варна: Част от приходите на бизнеса трябва да се връщат в обществото

Финансистът и предприемач  Димитър Желев  получи единодушна подкрепа от Общинския съвет за удостояването му със званието почетен гражданин на Варна заради постиженията му в сферата на финансите и индустрията, както и за участието му във възстановяването на фасадите и позлатените куполи на Катедралния храм „Св. Успение Богородично“. Почетните звания и..

публикувано на 15.08.25 в 07:10

Писателят Красимир Симеонов: От теб зависи да вземеш решението да бъдеш щастлив в един тъжен свят

Сборникът „Мотодзен. Рокерски истории“ бе представен вчера в арт салона на  Радио Варна. Това е десетата книга на писателя и поет Красимир Симеонов. Разказите в нея той трупа по време на своите многобройни пътувания с мотор. Някои са печатани и преди, но дълги години приятели го провокират да ги събере в отделна книга, която излиза в издателство..

публикувано на 14.08.25 в 08:30

Ветроходец: Който веднъж се увлече по ветроходството, остава с тази "болест" завинаги

Който веднъж се увлече по ветроходството, го хваща т.нар. болест "ветроходство" и остава верен завинаги на този спорт. Това каза капитанът на ветроходния отбор на Медицински университет- Варна, Ангел Дипчиков. Съществува закономерност между спечелването на регата и поддържане на добър екипаж, каза той. Създаването на екипаж е едно голямо..

публикувано на 13.08.25 в 11:35

Charlie Benante (ANTHRAX, PANTERA, THE VIOLENT HOUR): Голяма част от музиката днес не е добра и това е истината!

Интервю с Charlie Benante (ANTHRAX, PANTERA, THE VIOLENT HOUR) и Carla Harvey (THE VIOLENT HOUR, екс-BUTCHER BABIES) Какво се случва, когато старата и новата школа си подадат ръка? Отговрът е THE VIOLENT HOUR – проект на бившата BUTCHER BABIES Carla Harvey, с продуцент и участник барабнистът на ANTHRAX Charlie Benante. Преди година Carla..

публикувано на 13.08.25 в 07:05