Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Последните подводничари или за живота на 300 метра под водата от първо лице

| обновено на 15.11.21 в 06:27
47
Снимка: Румен Сарандев

113 метра!

Толкова е дълбочината, под която спасяването на екипаж на последната българска подводница "Слава" някога би се превърнало в невъзможна мисия. За щастие, ние в морската си история нямаме инцидент като този с руската атомна подводница "Курск", която през лятото на 2000 г. потъна в Баренцово море или като изчезването на аржентинската "Сан Хуан" в Атлантика. За нещастие обаче, страницата, озаглавена "българско подводно плаване" беше затворена преди повече от 10 години, официално на 1 ноември 2011 г. и близо година след последното плаване на "Слава" на 21 декември 2010 г.

Днес опцията "да влезете в обувките" на последните български подводничари е достъпна само в Белослав, на последния пристан на превърната в музей "Слава". И, ако за поколенията на 30+ възрастните, особено край морето, да видиш и да влезеш в подводница не е нещо непознато, за милениумите и поколението, родено в дигиталния 21-ви век, "Слава" ще е единствената възможност да се докоснат до спартанската обстановка и духа, в които са "живели" близо 7 000 български подводничари за цялата морска история на България.

Близо две години след изтеглянето на 76-метровата „Слава” до Белослав, реставрацията започна с укрепване на външният ѝ корпус, изчистване на ръждата, премахване на мухъла и влагата и поетапно възстановяване на оригиналната обстановка на построената през 1959 в. подводница, разказва един от последните подводничари Ясен Облачки, чието работно място повече от 10 години е в един от торпедните отсеци на "Слава" и един от хората, с чиято безвъзмездна помощ се поддържа подводницата.


Ясен Облачки.


Няма бивш подводничар, гласи веруюто на всички, които са носили службата, казва Облачки, който като всички подводничари има изключително чувство за хумор. Подводничарството учи да работиш в екип. Това е мястото, в което от действията на всеки един, зависи живота на всички останали. Доверието е всичко! Както и мускетарският принцип "Един за всички! Всички за един!".

На практика, подводниците са корабите с най-голяма автономност. Те не са за хора със слаби нерви или с пристъпи на клаустрофобия. Още повече, че почти всичко в подводницата е непипнато в продължения на десетилетия - още от 1959 г., когато тя е спусната на вода в тогавашния СССР точно на 27 септември. Година по-късно, "Слава" е зачислена в състава на ВМС. Любопитен факт е, че макар на борда да не се допускат жени, конструкторът на подводницата всъщност е ... жена.



Оперативната дълбочина на "Слава" е 300 метра.
Оползотворен е всеки един сантиметър, уточнява Ясен Облачки, докато разказва за "материалната си част" - торпедният отсек, който по съвместителство е и сред основните места за спане. Дори и днес могат да се видят койките на редовите подводничари, окачени около шестте торпедни апарата на носа (има и два на на кърмата). Дълги около 8 м. и тежащи над 2 т., полагането на торпедата е истинско предизвикателство.
Колкото до койките, макар и само 50 см. широки, няма човек, който да не се е събрал в нея.
Иначе цялата ширина на "Слава" е 7 м., а дължината 73 м. Така общият обем е 511 куб.м., от които само торпедният отсек заема 123 куб.м.

Част от силозите, на които лежат торпедата.

Да запазиш уважението и честта на колегите е може би най-голямото предизвикателство, казва Облачки и допълва, че са като едно голямо семейство.Затова и за тях важи правилото на мускетарите - "Един за всички! Всички за един! Защото "един подводничар не е подводничар!
Иначе целият екипаж е от 62 души, от които офицерите са 11. Останалите са старшини и матроси.

Нормативът, за да слезете или по-скоро да се спуснете по стълбите е 18 секунди. Секунди отнема и преминаването на подводницата по дължина.

Общ изглед от

Най-големият страх на една подводница е да не я удари мина. Няма отсек, който да се отдели и да спаси екипажа. Но и за това има решение. Казваш си "С Бога напред!" и тръгваш. Не всеки може да издържи на това. 
Гледаме филмите за подводници с голям интерес, разказва още Ясен Облачки. Като видиш какви подводници имат големите държави и ние какви имаме... една държава без подводници, не е държава!


Последната служба на Облачки на "Слава" е през 2010 г., само година преди да бъде закрит дивизиона.



Сред любопитните неща, които могат да се видят на "Слава" е медицинският пункт, скрит под оперативната маса, на която по принцип се хранят офицерите. Част от медицинското окомплектоване е с историческа ценност и достойно за музей, защото датира още от времето на Царска България и тогавашното Министерство на войната.

Всичко на борда на "Слава" е автентично.
А, ако някога сте се чудили какво се вижда през перископа на една подводница или т.нар. "сърце на кораба" - вижте сами!

По-близкият поглед през перископа.

Всеки един клапан на борда на "Слава" е обозначен с различен цвят. Червеното е аварийно, синьото е въздух, зеленото - вода, кафявото - гориво, жълтото - хидравлика. 

Подводницата „Слава“ отдавна не е това, което помнят поколенията подводничари. Днес ръждата е почти навсякъде - особено на по-ниското ниво, миризмата на гориво се усеща постоянно, люкът е постоянно отворен и ги няма строените в униформи край нея моряци.




Да слезеш в „Слава“ всеки път е невероятно усещане. Кап. Втори ранг Димитър Върбанов е сред служителите на нея почти от самото ѝ начало.


И малко история:

Началото на българското подводно плаване започва преди 105 г., когато на борда на UB-18, подводница, произведена в България, се вдига за първи път българския флаг и тя излиза на първото си плаване във Варненския залив. На борда ѝ тогава са принцовете Борис и Кирил. Командир е лейтенант Никола Тодоров, а помощник командир - мичман I ранг Иван Вариклечков, бъдещият командир на флота.

Последният капитан на "Слава" и на българска подводница е кап. I ранг Камен Кукуров, понастоящем е началник на Щаба на флота. Сваленият на 1 ноември 2011 г. флаг днес може да се види във Военноморския музей.

До част от случките, свързани с различни моменти от живота на българските подводничари, както и част от славната им история може да се докоснете тук.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Много въпросителни и без никаква версия за най-тежката самолетна катастрофа в САЩ от 16 години

Общо 28 тела са извадени до момента от ледените води на река Потомак във Вашингтон, след като самолет на авиокомпания "Американ еърлайнс" се сблъска снощи с военен хеликоптер "Блек хоук", в близост до летище "Роналд Рейгън". Към момента е ясно, че самолетът е паднал в реката, но издирвателната операция е силно затруднена заради лошото време...

публикувано на 30.01.25 в 16:32
Новопоставената мантитела

Ограничават достъпа на МПС до два плажа в Шкорпиловци, заради системно навлизане в дюните

Една от най-красивите плажни ивици у нас - тази край Шкорпиловци, където морето граничи с пясъчни дюни, иглолистни и широколистни гори, се превръща в незаконен паркинг и зона за шофиране на АТВ-та - действия, които унищожават растителните видове в зона, част от Натура 2000. За това сигнализира през месец август м.г. Димитър Борисов. Освен в..

публикувано на 30.01.25 в 15:30

Как автосервизите могат да се справят с нарастващия поток от автомобили?

Нарастващият поток от автомобили изисква от автосервизите да адаптират своите процеси, за да отговорят на нуждите на клиентите бързо и качествено. Инвестицията в съвременно оборудване е ключова за постигането на тази цел. Модерното оборудване – решението за предизвикателствата в автосервизите Съвременните технологии преобразяват..

публикувано на 30.01.25 в 11:28
Свети Три светители

Почитаме светите Три Светители

На 30 януари православните християни прославят светите Три Светители -  Свети Василий Велики, Свети Григорий Богослов и Свети Йоан Златоуст. Църквата е отредила паметта на тримата да се чества в един празничен ден, за да се отдаде тържествена почит на тяхното просветителско и учителско дело. Безценните им трудове ги утвърждават като..

публикувано на 30.01.25 в 06:04

Учителка за онлайн обучението: Когато учител или ученик е болен, няма как да стои пред компютъра

Онлайн обучението е неефективно, тъй като и при най-малките симптоми на грип както учениците, така и учителите биха били непродуктивни. Това мнение изказа учителката Антоанета Драганова. Според нея дистанционното учене затормозява семейства с повече от едно дете, тъй като трябва да осигурят повече устройства. Други запитани споделиха същото мнение...

публикувано на 29.01.25 в 16:04

Могат ли парамедици да поемат медицинската грижа в училищата

Назначаване на парамедици в училищата ще помогне за решаването на кризата с липсата на медицински сестри. Това коментира за Радио Варна председателят на Съюза на парамедиците в България, Ива Пехливанска. По думите ѝ, анализ на парамедиците показва, че в  учебните заведения у нас, най-честите инциденти са свързани с травми и неотложни състояния...

публикувано на 29.01.25 в 13:32

Варненски студент създаде триста шрифта

Студент на Варненския свободен университет /ВСУ/ представя оригинален шрифт на Международното триенале на типографията в Полша. Шрифтът е наречен VFU (Visionary Font Ultra) и е изработен от студента от трети курс в специалност "Графичен дизайн" Володимир Федотов . Той е един от тримата представители на България, избрани за участие в..

публикувано на 29.01.25 в 10:40