Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Първият буквар за ученици с различен майчин език вече е факт и е достъпен безплатно

“Четем с Ася и Явор”, буквар за ученици с различен майчин език
Снимка: Заедно в час

Букварът “Четем с Ася и Явор” e разработeн от логопед и специалисти по ранно двуезично развитие. Това е първият български буквар за ученици с различен майчин език от българския, които нямат достатъчно развити езикови умения на български език при постъпване в училище. Той е достъпен безплатно на сайта prepodavame.bg и учителите могат да го използват през новата учебна година като допълнителен материал при усвояването на уменията за четене. Букварът “Четем с Ася и Явор” е подходящ също за български деца в чужбина, които имат ограничен контакт с българския език, ученици в нална степен, които по различни причини изпитват затруднения с четенето в началното училище до 2.-3. клас и всички деца, които искат да се научат да четат. Само за седмица са направени повече от 400 заявки от учители за изданието от България и света.

Букварът и допълващите материали към него са първият цялостен продукт на проекта “Разбираш ли езика на училището”, който се реализира от началото на 2020 г. от фондация “Заедно в час” и сдружение “Интернационална Асоциация ЕдюкАрт”. Проектът цели да създаде учебни материали и полезни ресурси, които да подкрепят децата с различен майчин език в България - едни от най-уязвимите ученици в образователната ни система, и техните учители. От 2021 г. трети партньор в проекта е и фондация “Тръст за социална алтернатива”.
Автори на буквара са логопедът Акулина Арикова и специалистите по ранно двуезично развитие д-р Анастасия Новикова и Вяра Михайлова. Автор на илюстрациите е художничката Еслица Попова. 
“Четем с Ася и Явор” включва три отделни книги, разказа за Радио Варна Акулина Арикова, която има огромна заслуга за направата на този буквар. Тя е логопед и работи с рускоговорящи деца. Самата Калина също е от чужд произход, което памага изключително много в изготвянето на буквара.
Букварът с насоки за работа съдържа всички страници от детския буквар, както история рамка и инструкции за работа към всяка буква. Това позволява индивидуална работа с едно дете само с тази книга. Приложението “Моите букви” дава възможност децата сами да проследяват напрадъка си и да си създадат собствена индивидуална азбука с помощта на различни материали.
Материалите съдържат общо 40 теми. Буквите се въвеждат в шест групи. В края на всяка група се предлага обобщителна тема за затвърждаване на въведените в нея ключови моменти. В насоките за работа към обобщителните теми има информация за очаквания междинен резултат и препоръки как възрастния да продължи да работи с децата, в случай че те не са го постигнали. 
Букварът се разпространява безплатно и е достъпен в онлайн и печатен вариант. Онлайн форматът е подходящ за живеещи в чужбина, като е пригоден за разпечатване и в домашни условия, добави Арикова. 
Предимства на буквара “Четем с Ася и Явор”
“Четем с Ася и Явор” е буквар, създаден със специален фокус върху деца, които имат нужда от допълнителна подкрепа за усвояване на четенето. В материалите в комплекта са взети под внимание основните затруднения на децата при усвояване на четенето. Букварът е апробиран за работата от учители в начална степен и практиката на специалист логопед. 
Eто и основни акценти от концепцията на буквара, които го правят толкова полезен и ценен:
Целенасочено отработване на аспекти, които често представляват трудност за децата (например слято четене на срички, четене на думи със струпване на съгласни, огледални букви, диференциация на звукове, близки по звучене, например и техните букви и др.).
История рамка, която позволява всяка тема да бъде поставена в занимателен контекст. По този начин упражненията се свързват съдържателно едно с друго и от самото начало се насърчава четене с разбиране.
Целенасочена работа с лексика (използване на историята рамка за въвеждане на ключовите думи от задачите и текста за четене, визуална подкрепа за разбиране и запомняне на значението на думите).
Подкрепа за ориентация на страницата (ясна структура на страницата, визуално маркиране на полето за четене чрез вертикална линия, цветен фон на текстовете и изреченията и др.).
Подкрепа на четенето чрез целенасочено включване на различни сетива, упражнения за концентрация, чрез фина моторика (изработване на тактилни букви) и движение.
Насърчаване на любовта към четенето чрез приключенски сюжет на историята рамка, интересни текстове за четене, естетични авторски илюстрации и интригуващи задачи. 
Дейностите в отделните задачи в буквара се надграждат така, че децата да са максимално подкрепени в процеса на учене. Постепенно се преминава от по-лесни към по-сложни теми и дейности. Задачите се повтарят в една и съща последователност. Така децата знаят какво се очаква от тях, а това им помага да се чувстват по-уверени и да могат да се фокусират по-добре върху съдържанието.

Екипът, създал буквара, продължава да разработва и допълнителни материали за подкрепа на ученици с различен майчин език и техните учители. През следващите месеци предстои да бъдат завършени още: Наръчник за интегрирана езикова подкрепа за учители; Наръчник за езиково подкрепящия учител по математика за 1-2 клас; Наръчник за езиково подкрепящия учител по български език за 1-3 клас (част 1: Развитие на речниковия запас, род и число на същ. имена) и др. Паралелно с това от "Заедно в час" подготвят специални педагогически обучения, с които учителите още по-добре да подкрепят едни от най-уязвимите си ученици.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Проф. Евгени Станимиров: Голямото предизвикателство в ерата на AI e как да развием естествения интелект

Голямото предизвикателство в ерата на AI (изкуствения интелект) е как да развиваме естествения интелект.  Toва коментира за Радио Варна ректорът на Икономическия университет (ИУ) във Варна проф. Евгени Станимиров. Няма да се изморя да повтарям, което правя вече 3-4 години, може би и малко повече, че когато висок естествен интелект ползва висок..

публикувано на 14.05.25 в 16:00

Chris Caffery (SAVATAGE, TSO): Чрез музиката хората осъзнават, че всички сме просто хора

Интервю с Chris Caffery (SAVATAGE, TRANS-SIBERIAN ORCHESTRA) SAVATAGE са от онези групи, които през 80-те и 90-те години на миналия век дефинираха звука на американския прогресив метъл. 24 години след последния си албум „Poets and Madmen“ SAVATAGE се завръщат към активна дейност. Групата тръгва на турне, за съжаление без Jon Oliva, който има..

публикувано на 14.05.25 в 08:10

Диляна Димитрова: Човек се влюбва в Индия, ако я усети

Индия не е туристическа дестинация и никой не си тръгва от там завинаги. Това е трансформиращо място. Всеки път се завръщаш променен и научил нещо различно. Човек се влюбва в Индия, ако я усети. Това сподели в предаването за туризъм и приключения "Хоризонти" варненката Диляна Димитрова, която доста пъти е пътувала до тази огромна страна.  Диляна..

публикувано на 13.05.25 в 08:32
Теодора Бакърджиева

Хората избират да даряват тогава, когато се чувстват лично обвързани

От гледна точка на доверието, в последните години има промяна в отношението на хората, които даряват в положителна посока. Това коментира за Радио Варна Теодора Бакърджиева, изпълнителен директор на Български дарителски форум, които оперират системата DMS.  Дарителите - предимно индивидуалните, отделните хора, които избират да дaряват в..

публикувано на 12.05.25 в 07:20
Магдалена Малеева

Магдалена Малеева във Варна: За да има олимпийски медали, трябва да има масов спорт

Когато има развит масов спорт, тогава има и олимпийски медали, това каза за Радио Варна бивша професионална тенисистка, участвала на три олимпиади (в  Барселона ,  Атланта  и  Атина ). Маратоните са страхотни събития. Аз съвсем случайно попадам днес на този във Варна. Била съм на маратони в европейски столици, където това събитие е..

публикувано на 11.05.25 в 13:43

Зрелостникът Ивайло, който спечели олимпиадата по БЕЛ от раз

Ивайло Христов от 12 клас на Математическата гимназия „Д-р Петър Берон“ е един от тримата национални лауреати на олимпиадата по Български език и литература (БЕЛ) за тази учебна година с максималния бал от 100 точки. Всъщност, един от тримата ученици с подобен бал. Но, освен това е национален лауреат от олимпиадата по Философия. Също за тази..

публикувано на 11.05.25 в 08:10
Кметът на Варна Благомир Коцев

Благомир Коцев: Мит е, че Варна разполага с един милиард лева, за поддръжка морската столица има едва десетина милиона

Мит е, че Варна разполага с един милиард лева, при една разбивка става ясно, че морската столица разполага с изключително ограничени средства за инфраструктура и капиталната програма. Това заяви кметът на града Благомир Коцев в обзорното предаване на Радио Варна „Позиция“. По думите му пари за инфраструктурни дейности се обезпечават най-вече..

обновено на 10.05.25 в 16:03