Точно един месец се навършва днес, откакто турският кораб Вера Су, натоварен с над 3 000 тона азотен тор, заседна в морето край местността „Яйлата“. Измина един месец, в който корабособственикът не предприе никакви действия по спасяването на собствеността си и 30 дни, в които България също не успя да се справи с критичната ситуация в морето.
Докато страните от Западна Европа бавно и постепенно се връщат към стария начин на живот, познат им от преди пандемията, в България ситуацията става все по-интересна. Интересна всъщност е тя за циничните оптимисти и вероятно почти безнадеждна за крайните песимисти. Не ни е достатъчна цялата драматична картина около разпространението на Ковид-19, ами и в разгара на четвъртата вълна ни сполетя и един заседнал кораб и то малко преди поредните избори за последната една година в страната. И ако трябва да обобщим в едно изречение защо този инцидент се превърна в препъни камъче за България, то би звучало така – заради един заспал на вахта втори помощник-капитан и заради една дълбоко приспана в летаргичен сън държава в продължение на десетилетия.
Първите дни от засядането на кораба край „Яйлата“ бяха като опознавателен лагер, в който децата научават имената на своите учителки и свикват с новите си другарчета по стая. Опипваше се бавно, постепенно и с надеждата, че някак си отговорността по изтеглянето на кораба няма да се окаже в ръцете на България. Е да, но все пак ни се наложи да го направим. И така се стигна до първата акция по претоварването на кораба, която целеше той да бъде олекотен и впоследствие да бъде извлечен от скалите. Всички помним какво се случи по време на тази акция – една заседнала и с часове спасявана баржа, една развалена машина за пакетиране на товара, един почти успял да заседне кран и разбира се, една напълно неподходяща кофа, от която се оказа, че товарът се изсипва в морето. И всички бяха безкрайно учудени – все едно да искаш да пренесеш пясък в сито и да те изненада неуспешното ти начинание. Тогава и дойдоха първите признания за пълната неподготвеност на държавата ни, изказани в прав текст от тогавашния и вече освободен от поста изпълнителен директор на Морска администрация Живко Петров.
Впоследствие Живко Петров беше освободен от длъжността си и на негово място застана капитан Венцислав Иванов. Бурното море пък все пак накара екипажа да пожелае да бъде евакуиран. Седем от тях бяха настанени в общинския хотел в Каварна, после разпитани от Окръжната прокуратура в Добрич, след това в разследването се включи и Националната следствена служба, а капитанът и вторият помощник-капитан си останаха за постоянно в ареста, обвинени в престъпление, за което законът предвижда от 5 до 15 години лишаване от свобода.
Междувременно отвсякъде еколози, химици, океанолози и природозащитници обясняваха в дружен хор, че азотният тор е опасен за околната среда и за морската екосистема, защото ще доведе до цъфтеж на фитопланктона, което ще намали количествата на кислород във водата, ще предизвика съхнене на хрилете на рибите и съответно до тяхната смърт, ще доведе и до натрупване на нитрати в морските обитатели. Разбира се, някои по-крайни в мнението си специалисти по темата говореха за екокатастрофа, за срив в туризма, за умиране за дълъг период от време на риболова в района. И в този момент в местността „Яйлата“ дойдоха министърът на транспорта Христо Алексиев, който обяви, че азотният тор не се класифицира като опасен товар и министърът на околната среда и водите Асен Личев, който пък заяви, че нито ще цъфне планктона, нито ще умрат риби.
Ако всяка дума, изречена във връзка с кораба от ангажираните в спасяването му, го преместваше с по 1 см, сигурно той вече щеше да е пристигнал на пристанището във Варна. За сметка на това той и днес си е до „Яйлата“ и дори и да бъде успешно претоварен, съдбата му не е ясна.
На същата дата, но през септември месец, в морето изчезна един 48-годишен мъж от Добрич, влязъл с риболовен каяк и не излязъл повече от водата жив. Като по ирония на съдбата вероятно двете събития – изчезването на рибаря и засядането на кораба Вера Су, се случиха в един и същи ден. Какво друго ако не точно два подобни инцидента идват да ни покажат и то съвсем ясно, че държавата ни не е готова да спасява нито кораби, нито хора.
Какво все пак се случи, има ли вече яснота как се е стигнало до инцидента и какви са поуките, които трябва да си извадим като морска държава, чуйте в репортажа на кореспондента ни в Добрич Мая Щърбанова:Младежка фондация АМОРФА е основана на 25 януари 2009 г. във Варна с мисията да създава най-различните, автентични и интересни дейности на млади хора за млади хора и града. Вече 16 години програмите на фондацията са мост за варненските младежи към образованието, творчеството, креативността и свързването в общност. А 2024 г. беше една от..
Православната църква почита паметта на Свети Григорий Богослов. Той е един от тримата кападокийски отци на Църквата заедно със Свети Василий Велики и брат му Свети Григорий Нисийски. Свети Григорий Богослов е известен със задълбочените си богословски трудове и изключителните си речи за християнската вяра. Григорий Богослов е..
И тази година Университетските Ботанически градини публикуваха своя INDEX SEMINUM (от латински „списък със семена“). Ежегодно се осъществява обмен с над 120 ботанически градини и институции по света, като международните правила изключват частни лица да поръчват семена. Съгласно Международната конвенцията за биологично разнообразие, влязла в сила..
Изолация, финансов контрол, заплашване, физическа и емоционална злоупотреба. Това са различни форми на домашното насилие научиха ученици от езиковата гимназия в Добрич по време на гостуването си в Окръжния съд. По темата за домашното насилие те разговаряха със съдия Павлина Паскалева – какви мерки за защита може да постанови съдът според Закона за..
Всяка година хиляди българи заминават за чужбина, където се установяват и започват работа. Освен в едната посока, все по-често терминалите по летищата се пълнят и със завръщащи се у нас след дълги години зад граница. Именно тези хора най-често се обръщат с молба за съдействие към Здравноосигурителната ни каса за да им бъдат прехвърлени здравните..
С нов камион за снегопочистване и косене разполага вече Община Вълчи дол. Обществената поръчка бе обявена през ноември и в началото на новата година бе избран доставчикът на машината. Тя е рециклирана, но с високотехнологичен инвентар за всички нужни зимни дейности, съобщават от общиснкия пресцентър. Транспортното средство е оборудвано със..
Днес българската морска общност отбелязва 132 години от рождението на капитан I ранг Георги Славянов. Георги Славянов има големи заслуги за развитието на ВМС и подводното плаване. Той е и един от началниците на ВВМУ. Командир е на първата българска подводница UB18. Дава тласък на пристанищните корабостроителници в Русе и Варна за строеж и..