Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Един месец от засядането на "Вера Су"

2
Снимка: Румен Сарандев

Точно един месец се навършва днес, откакто турският кораб Вера Су, натоварен с над 3 000 тона азотен тор, заседна в морето край местността „Яйлата“. Измина един месец, в който корабособственикът не предприе никакви действия по спасяването на собствеността си и 30 дни, в които България също не успя да се справи с критичната ситуация в морето. 

Докато страните от Западна Европа бавно и постепенно се връщат към стария начин на живот, познат им от преди пандемията, в България ситуацията става все по-интересна. Интересна всъщност е тя за циничните оптимисти и вероятно почти безнадеждна за крайните песимисти. Не ни е достатъчна цялата драматична картина около разпространението на Ковид-19, ами и в разгара на четвъртата вълна ни сполетя и един заседнал кораб и то малко преди поредните избори за последната една година в страната. И ако трябва да обобщим в едно изречение защо този инцидент се превърна в препъни камъче за България, то би звучало така – заради един заспал на вахта втори помощник-капитан и заради една дълбоко приспана в летаргичен сън държава в продължение на десетилетия.

Първите дни от засядането на кораба край „Яйлата“ бяха като опознавателен лагер, в който децата научават имената на своите учителки и свикват с новите си другарчета по стая. Опипваше се бавно, постепенно и с надеждата, че някак си отговорността по изтеглянето на кораба няма да се окаже в ръцете на България. Е да, но все пак ни се наложи да го направим. И така се стигна до първата акция по претоварването на кораба, която целеше той да бъде олекотен и впоследствие да бъде извлечен от скалите. Всички помним какво се случи по време на тази акция – една заседнала и с часове спасявана баржа, една развалена машина за пакетиране на товара, един почти успял да заседне кран и разбира се, една напълно неподходяща кофа, от която се оказа, че товарът се изсипва в морето. И всички бяха безкрайно учудени – все едно да искаш да пренесеш пясък в сито и да те изненада неуспешното ти начинание. Тогава и дойдоха първите признания за пълната неподготвеност на държавата ни, изказани в прав текст от тогавашния и вече освободен от поста изпълнителен директор на Морска администрация Живко Петров.

Впоследствие Живко Петров беше освободен от длъжността си и на негово място застана капитан Венцислав Иванов. Бурното море пък все пак накара екипажа да пожелае да бъде евакуиран. Седем от тях бяха настанени в общинския хотел в Каварна, после разпитани от Окръжната прокуратура в Добрич, след това в разследването се включи и Националната следствена служба, а капитанът и вторият помощник-капитан си останаха за постоянно в ареста, обвинени в престъпление, за което законът предвижда от 5 до 15 години лишаване от свобода.

Междувременно отвсякъде еколози, химици, океанолози и природозащитници обясняваха в дружен хор, че азотният тор е опасен за околната среда и за морската екосистема, защото ще доведе до цъфтеж на фитопланктона, което ще намали количествата на кислород във водата, ще предизвика съхнене на хрилете на рибите и съответно до тяхната смърт, ще доведе и до натрупване на нитрати в морските обитатели. Разбира се, някои по-крайни в мнението си специалисти по темата говореха за екокатастрофа, за срив в туризма, за умиране за дълъг период от време на риболова в района. И в този момент в местността „Яйлата“ дойдоха министърът на транспорта Христо Алексиев, който обяви, че азотният тор не се класифицира като опасен товар и министърът на околната среда и водите Асен Личев, който пък заяви, че нито ще цъфне планктона, нито ще умрат риби.

Ако всяка дума, изречена във връзка с кораба от ангажираните в спасяването му, го преместваше с по 1 см, сигурно той вече щеше да е пристигнал на пристанището във Варна. За сметка на това той и днес си е до „Яйлата“ и дори и да бъде успешно претоварен, съдбата му не е ясна.

На същата дата, но през септември месец, в морето изчезна един 48-годишен мъж от Добрич, влязъл с риболовен каяк и не излязъл повече от водата жив. Като по ирония на съдбата вероятно двете събития – изчезването на рибаря и засядането на кораба Вера Су, се случиха в един и същи ден. Какво друго ако не точно два подобни инцидента идват да ни покажат и то съвсем ясно, че държавата ни не е готова да спасява нито кораби, нито хора.

Какво все пак се случи, има ли вече яснота как се е стигнало до инцидента и какви са поуките, които трябва да си извадим като морска държава, чуйте в репортажа на кореспондента ни в Добрич Мая Щърбанова:




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Кап. Денчо Добрев за "Калиакра": Отдаването на учебни ветроходи за разходки и събития е практика навсякъде

Отдаването на учебни ветроходни кораби за разходки и частни събития е практика на много места в Европа. Това каза кап. Денчо Добрев, изпълнителен директор на Българския морски квалификационен център, в отговор на обществената реакция срещу това на ветрохода "Калиакра" да се предлагат услуги, като в ресторант. Добрев даде за пример и сестрата на..

публикувано на 06.08.25 в 16:55

Община Варна започва да събира прогнозни оферти за новата сграда на МГ

Община Варна обяви процедура за пазарни консултации за събиране на предложения за индикативна цена за изграждането на новата сграда на Математическата гимназия във Варна. Към момента има разработен инвестиционен проект в идейна фаза, включващ всички елементи на сградата на училището, вкл. Комуникациите и дори обзавеждането, пише в поканата към..

публикувано на 06.08.25 в 10:43

Няколко дни балчишкото село Гурково остава без вода заради изгоряла помпа на ВиК

Балчишкото село Гурково остана 5 дена без вода заради авария в помпената станция. Това каза кметът на селото Тодор, Георгиев, който подчерта, че отдавна са нямали такъв проблем, с изключение на случаите, когато има ремонти по уличната мрежа. Георгиев посочи, че забавянето с възстановяването на водоподаването е заради търсене на резервна помпа от страна на..

публикувано на 06.08.25 в 10:43

10-годишната Рая от Варна премина успешно трасето Ком - Емине само за 16 дни

10-годишната Рая Мичева от Варна стана най-младият турист, преминал успешно цялото трасе Ком – Емине за рекордните 16 дни. Впечатляващото постижение тя реализира заедно с баща си, преодолявайки над 600 километра пеша, с дни от по над 60 километра и сериозна денивелация. Рая е ученичка в НУИ "Добри Христов" във Варна, свири на цигулка и..

публикувано на 06.08.25 в 09:49

Православната църква отбелязват Преображение Господне

На 6 август Българската православна църква отбелязва един от най-светлите си празници - Преображение Господне.  Началото на празника идва от първите векове на християнството и е свързано с явяването на Иисус Христос в небесна слава пред трима от най-близките му ученици Петър, Иаков и Йоан.  За всички вярващи християни и до днес Преображение..

публикувано на 06.08.25 в 08:34

Летище Варна официално посрещна своя едномилионен пътник за годината

  Летище Варна официално посрещна своя едномилионен пътник за годината .  Юбилейният пътник е Герхард Пешке. Той пристигна със семейството си на борда на полет от Франкфурт. Пешке получи специален подарък – брандиран куфар, с пожелание за още много бъдещи ваканции по красивото Българско Черноморие. Всички пътници от полета получиха традиционни..

публикувано на 05.08.25 в 13:32

Варненският свободен университет премина институционалната акредитация с отлична оценка

Варненският свободен университет „Черноризец Храбър“ получи пета поредна институционална акредитация за максималния 6-годишен период с оценка 9,01 (от 10) по новата критериална система на Националната агенция за оценяване и акредитация (НАОА). Решението обхваща както присъствената, така и дистанционната форма на обучение. Оценката от 9,01 е сред..

публикувано на 05.08.25 в 09:21