Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Поетът Сашо Серафимов: Така е хубаво да си мечтаеш за утре, а като дойде, се оказва днес

| обновено на 12.04.22 в 12:56

Сашо Серафимов е роден на 30.08.1953 г. в Добрич. Завършил е Славянският университет - София, специалност "Социална педагогика". Издал е стихосбирките "Белег" (1979; в съавторство), "Дума свободна" (1990), "Дарителят на сънища" (1994), "Врата на хоризонта" (1998), "Синият поглед на дървото" (2004), "Потъване на светлината" (2009). През 1995 г. издава книжка с приказки "Объркани приказки. Стихосбирката му "Старците умират в края на света" (2013) получава две национални награди: съпътстваща на името на Христо Фотев и наградата "Дамян Дамянов". Негови стихотворения са превеждани на полски, словашки, турски, румънски, руски, английски и др. езици. Лауреат е на международни литературни фестивали в Украйна, Румъния, Полша, Турция. Член е на Съюза на българските писатели.

"Натрупване на незнание" е най-новата му стихосбирка, с нея спечели Наградата на СБП на Националния конкурс "Христо Фотев" през 2022 г.

Книгата стана повод за разговора на Светлана Вълкова със Сашо Серафимов, срещата беше в с. Котленци, Добричко, където поетът живее от 2 години :

Впечатлението ми от тази книга е, че има много тъга в нея, повече, отколкото в предишните.

Може би идва с възрастта, но то не е точно тъга. Човек вижда как се разселва в пространството. Усеща как става все по-не себе си, а все по-всичко останало. Такова усещане имам аз и това освобождаване в пространството може би читателят го усеща като тъга, а аз го усещам като хармония някаква.

Много от стихотворенията са свързани с разочарованието от човека, с търсенето на човека, на границата на обезчовечаването.

Лично аз нямам кой знае какви разочарования в живота си, защото съм имал много свестни приятели, но като виждам какво се случва, а тази книга е писана, точно когато започнаха да пристигат мигрантите, като виждам човек как никъде не е сигурен... Тази несигурност влиза вече в кръвта ни, събуждаме се сутрин и не знаем какво ще случи. Може би тази несигурност я наричаш тъга и разочарование от човека.

Аз нямам приятели предатели, но виждам как държавите се предават една друга, как политиците се опитват да се надхитрят. Елин Пелин казваше, че ако българинът има някакъв негатив, това е завистта. Но аз виждам, че това не е българско, а политическо понятие. Те един друг си завиждат постоянно и вместо да вземат по една тояга и да се сбият, за да видим кой е по-силен, те избиват народите, избиват хора. Това е ужасно. Всички тези неща навлизат в моето поетично пространство.

РЪЦЕТЕ НИ ВСЕ ПРОТЕГНАТИ

„…И Бог нарече светлината ден, а тъмнината нарече нощ.“ „Битие“

На границата живея,

не знам

от коя страна е доброто, от коя – злото.

На границата на човека и нечовешкото в мене.

Хората понякога са кораби за далечно плаване

и триумфално минават през множеството,

а понякога са котви. Забити в себе си.

Ако бяхме зверове

щяхме да убиваме, колкото да се нахраним.

А ние сечем от земното кълбо цели резени,

зъбим се един на друг,

забиваме шпаги където няма противник,

хвърляме вина където няма кой да ни отговори.

Не можем един ден и една нощ да сътворим,

чакаме друг, броейки до седем, да свърши тази работа,

но ръцете ни все протегнати.

Кога се чувстваш като пеперуда, забодена с карфица?

Има дни, когато, като погледнеш небето, си казваш: днес ще вали или ще има много силен вятър. А има вечери – като погледнеш небето, се чувстваш като прашинка, като чипче от огромен механизъм, точно тогава не знаеш кой си. Може би в предишни векове, когато религията е била много силна и човек се е уповавал на бога, се е чувствал по-стабилен, но сега? Кой си? Къде е бог или какво е бог? Какво е вселената? Всичко това понякога те кара да се чувстваш безсилен и объркан.

Но човек се стяга, слага си вратовръзка на ума и тръгва като всички останали хора – цял и квадратен.

Тоест, въпросите не стават по-малко с възрастта? Може би си мислим, че като натрупваме възраст, мъдрост и знание, ни се изясняват повече неща, но очевидно не е така.

Въпросите стават повече, обаче, като бях по-млад и имах въпроси, аз постоянно търсех отговорите. А сега виждам, че не е необходимо да намериш отговор. Отговорът е някъде, но той се усеща, той е част от твоя въпрос.

Защо натрупваш незнание, за какво ти е нужно то?

Моето транспортно средство, с което се движа в света, все по-бавно се движи, а светът се движи все по-бързо. И изведнъж виждаш през прозореца на своя светоглед как нещата са толкова променени, че даже не ги и познаваш понякога. И се връщаш пак при твоите спирки, при твоите хора, някои от които ги няма. Връщаш се при твоите неща, но това незнание, което идва срещу ми, е огромно.

ВИЖДАМ СЕ КАТО ЧОВЕК

Що е човека – вещ ли е, движение ли е, грозно място ли е,

красота ли е?

Ако попиташ някого за него, ще ти отвърне –

„Той нищо не струва!“ –

особено, ако му е близък.

Ако му е далечен – може да се позамисли,

че далечните човеци винаги са някак по-живи,

по-харни, по-доброволни.

А близкия – огън да го гори –

той само зло ти мисли и от злоба ти прави добро.

Така де –

да не си помислиш, че е лош.

А пък си е лош, колкото си иска –

сънува те болен,

изпаднал в беда,

мисли те умрял –

изобщо, вярва че си като него

и затова е милостив и непоколебим в мислите си.

...

Много ми хареса „Пианото на Моцарт“.

Това стихотворение го написах, когато гледах една реклама на кола – пускаха от един висок етаж едно пиано върху колата. Толкова грозно ми звучеше, че после стихотворението само дойде.

ПИАНОТО НА МОЦАРТ

Все казвам – това ще свърша утре,

сякаш утре е мечтаният бряг, където нещата сами се правят,

където пристигат корабите със щастие.

А днес какво е – днес е място,

в което си вързан от собствените си бесове.

Днес няма нито една врата, няма прозорец.

Днес е клетка.

Хвърлят пианото на Моцарт

от осмия етаж,

върху колата на Форд

и страдат за возилото.

А отвън се разхождат утре и вчера,

наконтени, всезнаещи, с международни маниери.

Така е хубаво да си мечтаеш за утре.

А като дойде, се оказва днес.

Имаш и размисли в книгата. Това е похват, който използваш и в други свои книги.

Това е маниер, който придобих естествено. Като събирах мислите и стихотворенията, понякога съвпадаха, затова ги сложих.

Мога да прочета една мисъл: Когато искаш нещо от някого, първо го поискай от себе си, за да разбереш колко струва.

Кое струва най-много?

Това, което, като го подаряваш на някого, изпитваш хем радост, че го подаряваш, хем болка, че се разделяш с него.

А колко струва една твоя книга?

Една моя книга струва част от живота ми.


Цялото интервю може да чуете в звуковия файл:


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Адв. Бранимир Балачев ГЕРБ/СДС: Варна може да загуби нови 100 милиона от държавния бюджет

Поради липса на административен капацитет община Варна няма да може да се възползва от средствата отпуснати за общините и в бюджета за 2025-та година. Така смята варненският депутат от ГЕРБ/СДС адв. Бранимир Балачев, според когото екипа на кмета Благомир Коцев няма способността да прави предложения към държавния бюджет касаещ както националните..

публикувано на 08.03.25 в 15:00

Здравка Евтимова: Светът е наистина счупен, много ми е тъжно за Украйна

Декларация с искане за  категорична позиция на България в подкрепа на Украйна и срещу руския терор създадоха вчера български интелектуалци. Сред тях е българската писателка и преводач Здравка Евтимова.  Юрий Проданов: Не трябва да се снишаваме и ослушваме, а да имаме по-смела позиция за подкрепа на Украйна "Моите подбуди да подпиша тази..

публикувано на 08.03.25 в 08:10

Боби и Женя - 20 години на сцената и в живота

20 години те са заедно в живота и на сцената. Е, в живота са заедно малко повече, но 20-те години в живота и на сцената са факт. Театрални актьори са. Познават ги и малки, и големи. Превъплъщават се в приказни герои, говорят с кукли и предават таланта си на малките. Това са Евгения Василева и Боян Стоянов, които за децата и техните родители във..

публикувано на 07.03.25 в 08:00

Ben Ward (ORANGE GOBLIN): Нито една група не съществува вечно

Интервю с Ben Ward (ORANGE GOBLIN) На 9 мат в София за втори път по покана на „Wrong Fest“ ще свирят британците ORANGE GOBLIN. Съпорт са белгийските думаджии WYATT E. През миналата година ORANGE GOBLIN издадоха албума „Science, Not Fiction“ и решиха, че навръх 30-годишнината си ще сложат край на бандата. Но преди това вокалистът на..

публикувано на 07.03.25 в 07:15

Варненка с отличие "Златна мартеница" за стартиращ малък бизнес

За 31-ви път сдружението „Произведено в България – съюз на малкия и среден бизнес” връчи годишните награди “Златна мартеница”. Отличията бяха в 6 категории. Със „Златна мартеница“ за успешно стартиращо малко предприятие бе отличена компанията на варненката Ивелина Любомирова. Основана през 2020 година, фирмата й произвежда продукти,..

публикувано на 06.03.25 в 10:01

Юрий Проданов: Не трябва да се снишаваме и ослушваме, а да имаме по-смела позиция за подкрепа на Украйна

Нашето правителство трябва да има по-смела позиция по темата с войната в Украйна, която и да е свързана с тревогата за бъдещето и въпроса къде ще се озове нашата държава. По нашите географски ширини снишаването и ослушването владее умовете. Това мнение изрази университетският преподавател доц. д-р Юрий Проданов, който се включи в подписка, подкрепена от..

публикувано на 06.03.25 в 08:00

Даниела Белчева: Понякога е необходимо човек да бъде наивен като дете

"Naive" е третият албум в дискографията на варненската певица Даниела Белчева . В края на 2024 г. той излезе и във формат на грамофонна плоча, чийто тираж вече е изчерпан. През декември Дани и музикантите, с които работи: Милен Кукошаров (пиано), Михаил Иванов (контрабас) и Димитър Семов (барабани), представиха албума в Париж с концерт,..

публикувано на 05.03.25 в 08:40