Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Режисьорът Явор Гърдев: Най-трудното нещо в политиката е удържането на морален стандарт

Как театърът съхранява паметта за обществените процеси, важните събития и ключовите дебати във времето, в което се случва? Може ли да реагира незабавно на предизвикателствата на днешни ден, така както могат да го правят киното, телевизията и интернет?

Това бяха някои от въпросите, на които потърсиха отговор участниците в конференцията „Лабиринти на паметта: театър и време“, част от програмата на Международния театрален фестивал „Варненско лято“. Сред панелистите на форума беше и режисьорът Явор Гърдев.

Неговата постановка в Драматично-куклен театър – Плевен „Опашката“ бе изиграна на варненска сцена при изключителен интерес от страна на фестивалната публика.

Спектакълът е по едноименния роман на Захари Карабашлиев. Сценична адаптация и постановка: Явор Гърдев, сценография и костюми - Свила Величкова и Ванина Цандева, музика - Калин Николов. В ролите гледахме: Владимир Карамазов, Надя Керанова, Михаил Билалов, Екатерина Стоянова, Бориса Сарафова, Светлана Янчева, Адриан Филипов, Антъни Пенев, Диана Ханджиева, Александър Кънев, Ованес Торосян, Асен Данков. Спектакълът получи Награда „Аскеер“ 2022 за най-добро представление, а Владимир Карамазов бе отличен с „Икар“2022 за водеща мъжка роля.

Известен писател в разцвета на жизнените и творческите си сили получава предложение от мъглява политическа структура да се включи в борбата за президентския пост. Първоначално то му изглежда нелепо. Лека-полека обаче той започва да разбира, че в моментната политическа конфигурация в страната се отваря сериозна празнина, която той би могъл да запълни, ако се реши да погледне сериозно на предизвикателството. Не закъснява и моментът, когато влиятелни играчи на дълбоката държава започват да се прегрупират в подкрепа на кандидатурата му и заявяват готовност да инвестират сериозни средства в кампанията му. Убеден най-после в реалния си потенциал да спечели, писателят окончателно се поддава на изкушението да влезе в борбата за президентския пост. Междувременно обаче се случва нещо смущаващо, притеснително, странно и необяснимо, което заплашва не само да сложи прът в колелата на политическата му кариера, но и да промени изцяло и необратимо живота и съдбата му.

Явор Гърдев

Светлана Вълкова разговаря с режисьора за въпросите, които поставя „Опашката“ в контекста на темата „Театър и време“:

Не съм изненадана от машинациите и задкулисието в политическата система, показани в „Опашката“, но въпросът, който за мен най-много тежи, е: Защо сравнително честни хора, влизайки в политиката, това чудовище-властта ги поглъща и променя?

Според мен този въпрос е сложен, защото той не зависи само от лични качества и лично поведение. Той зависи много от попадане в контекст, много трябва да внимава човек в какви контексти попада, защото понякога те предопределят какви ще бъдат неговите решения. Тези решения могат да се окажат в пълна противоположност със собствените ти възгледи и да се наложи да направиш фатален компромис. В този смисъл политиката е едно постоянно бойно поле, на което различни сили се конфигурират и реконфигурират, и удържането на морален стандарт в нея е най-трудното нещо. Даже повечето изследователи твърдят, че то е невъзможно. Затова с политика се занимават хора, които са по-гъвкави в морално отношение, ако мога да се изразя меко.

А какъв е шансът тогава за една държава като нашата?

Въпросът не е в самата система и в самата системност, защото различният тип политически системи работят по различен начин в различните национални контексти. И наднационални всъщност. Усещането за това, че особено в България има някаква идеологическа недоизказаност и неяснота, и че не определени политически програми са важното, а те по-скоро са начин да се легитимират определени хора, за да дойдат на власт, обръща малко перспективата и слага каруцата пред коня. В това отношение е много лесно дискурсът да бъде подведен в тази насока и да бъде поддържан в конфликтна зона, което се случва ежедневно на всяко ниво. Тогава фонът се размива, няма ясни понятия, с които се борави, поради което и политическите пристрастия започват да стават по-скоро лични пристрастия, престават да бъдат принципни за определени позиции.

Това, което направихте, политически театър ли е?

Да, мисля, че par excellence, да. Мисля, че и романът „Опашката“ е политически, въпреки че в него има много повече аспекти и сюжети, докато тук е изтеглена една линия, която е свързана с конфликта между личните възгледи и компромисите, които трябва да направиш, за да се включиш в политиката.

В тази линия се движеше и „Драконът“, който поставихте на варненска сцена...

Той обаче беше по-метафоричен, в иносказателна естетика, но наистина тематично е близък.

Как тези спектакли се поставят в контекста на конференцията за лабиринтите на паметта, за театъра и времето?

„Опашката“ например е свидетелство за едно много конкретно време, което даже отмина. Спектакълът беше ситуиран в контекста на предизборната кампания за президент в България, тогава беше направен. Оттогава мина почти година. Тогава попадаше в напълно директен контекст, сега малко по-индиректен, но говори за същата ситуация. В този смисъл неговият контекст не е загубен, просто е загубена злободневността на темата за президентските избори.

Изостава ли в такъв случай театърът от живота, който живеем?

Не, не мисля. Той е такъв аспект на живота, който има собствен живот. Той не е свързан винаги пряко и директно със злобата на деня, той е малко по-бавна медия, осмисля процеси, които са по-дълги. В този смисъл театърът задържа повече памет, отколкото задържа нашето ежедневно политическо съществуване – то отминава и бива забравено много бързо.

Променя ли се в годините Вашата мотивация да правите театър?

Променя се едва ли не с всеки проект. Аз трябва да търся извори на нова мотивация с всяко ново начинание, задвижва ме нещо, което е конкретно вдъхновяващо.

Интервюто може да чуете в звуковия файл:


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Пулмолог: Безвредно пушене няма

Тютюнът причинява 25 % от всички видове рак и убива над 8 милиона души всяка година, но на пазара се предлагат „нови“ и „по-безопасни“ продукти насочени основно към младите хора. Почти всяко пето дете е настоящ пушач (пушилo e един и повече дни през последния месец), като относителният дял на момичетата е по-висок от този на момчетата (17% срещу..

публикувано на 31.05.24 в 10:15
Даниел Стефанов

СИК-овете имат много повече отговорности в сравнение с изборите през 90-те години, но обучението им не се променя

Хартиените бюлетини за изборите на 9 юни са направени достатъчно различими, което минимизира допускането на грешки. Това каза за Радио Варна изборният експерт Даниел Стефанов. Често допускана грешка, по думите на Стефанов, е при гласуване с хартия да се попълва само преференцията, но не и партията, което прави вота невалиден. Липсва подробно..

публикувано на 31.05.24 в 08:10

Даниела Белчева: Това, което живо ме интересува, са човешките взаимоотношения

Песните на Даниела Белчева имат свойството да проникват дълбоко в слушателя. Правят го по фин и деликатен начин, почти незабележимо - сякаш винаги са били там. В момента певицата работи върху третия си албум, който ще излезе в края на юни. Той ще съдържа девет песни, а заглавието му е "Naive" ("Наивна"). Наивността е една линия, която..

публикувано на 30.05.24 в 08:00

Радослава Бекова: Рибата в Черно море става все по-дребна

По-високата температура на водата в Черно море води до по-ранно полово съзряване на рибата, което е сериозен проблем, защото забраните за улов не са съобразени с тази промяна. Това каза за Радио Варна д-р Радослава Бекова от Института по океанология към БАН и допълни: "По-ранното полово съзряване на рибите започва дори при повишаване на..

публикувано на 29.05.24 в 06:58

Проф. Драгомир Пламенов: 13 са пълните отличници в ТУ-Варна

750 са абсолвентите, завършили през 2023 година Техническия университет във Варна. Преди дни те получиха дипломите си на церемония във Фестивалния и конгресен център във Варна. 13 са пълните отличници от четирите факултета. „Успехът на абсолвентите е много добър, както на тези, които се обучаваха с образователно-квалификационна степен..

публикувано на 28.05.24 в 13:47

Guilhermino Martins (SERRABULHO): От едната страна е Роналдо, от другата сме ние

Интервю с Guilhermino Martins (SERRABULHO) 31 май и 1 юни са датите, на които София ще бъде домакин на екстремната танцова вечеринка „Grind Over Sofia 2024”. Мястото е клуб „При черепите”. Органзатори са  сат „Autumn Souls of Sofia”. Големият хедлайнър са SINNISTER, а една от другите основни банди са протугалците от SERRABULHO. Техният басист..

публикувано на 28.05.24 в 09:05
Яна Дамс

Яна Дамс и златната връзка между културите

Художничката Яна Дамс откри изложбата „Златен диалог: златната връзка между културите“ в Археологическия музей във Варна. Яна Дамс е родена през 1972 година в Германия, днес работи и живее в Дрезден, където изследва универсалния език на формата, който свързва различни епохи и култури. Показва творбите си в контекста на исторически колекции, за..

публикувано на 27.05.24 в 09:10