Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Виктор Минчев: В рекламата всичко е въпрос на добра идея

Варненският специалист разказва за професията криейтив копирайтър

Снимка: Бояна Георгиева

За много от младите хора мечтаната професия е свързана с това тя да предоставя възможността за творческа изява, да позволява работа извън офис, да е свързана с комуникациите и да отразява дневния ред на съвременното общество. Една от областите, които обединяват всичко това, е рекламата, а една от най-харесваните дейности в нея е тази на копирайтъра.

"Копирайт" е термин, произлизащ от английския език (copy – ръкопис, текстови материал; write – пиша). Копирайтър се нарича този човек, който отговаря за текстовата част на рекламата във всичките ѝ форми – печатна, външна, радио, телевизионна и в интернет. А криейтив копирайтър е този, който измисля слогани, рекламни изречения за промоции, сценарии за радио- и телевизионни реклами и работи върху цялостни рекламни концепции.

Именно това поприще е избрал за своя професия варненецът Виктор Минчев. След завършването на висшето си образование в София той се изправя пред въпроса, който стои пред почти всеки млад българин: а сега накъде? Избира пътя на рекламата и по-точно творческото поле на рекламния текст.

Преди около 10 години с Георги Георгиев и други мои приятели издавахме градския фензин Варненски уличник. Опитът от това време с рекламата, която включвахме в изданието, ми помогна да взема решение да продължа по този път, като за избора ми силно повлия и Георги. И така, въпреки че не успях да започна мечтаната от мен работа в списание, след университета станах криейтив копирайтър.

Какво е необходимо, за да продава един рекламен текст?

Аз лично вярвам, че най-важното нещо е текстът да докосне човека отсреща. Т.е. да не се опитва по агресивен начин да му продаде, а да го накара да почувства нещо - надежда, щастие, каквото и да било. Текстът трябва да осъществи емоционална връзка с потребителя. Защото е установено, че хората никога не вземат рационални решения - те вземат единствено и само емоционални решения. И дори да се опитват да ги облекат в някаква логика, това е по-скоро заблуждаващо замаскиране на реалната причина за предприетото действие. А това емоционално докосване е възможно след като опознаеш потребителя - неговия свят, планове, мечти, страхове, проблеми.

Кое те вдъхновява, за да пишеш ефективни текстове?

Всичко започва с известна доза вдъхновение, но и упоритият труд е много важен. За да стигнеш до добра идея, преди това трябва да изхвърлиш 20-30 лоши. Искам да подчертая "идеи", а не "текстове", зщото според мен в рекламата всичко е въпрос на добра идея. Иначе много се вдъхновявам, когато виждам най-доброто в моята област. Винаги, когато почувствам, че съм забил, си отварям някой уебсайт с най-добрите реклами в света в момента и започвам да ги разглеждам. Това е безотказно средство за рестартиране на креативността. Иначе смятам, че както копирайтърът, така и всеки, който се занимава с реклама, трябва да се интересува от абсолютно всичко, което се случва в света. Т.е. черпя вдъхновение от всичко наоколо, но ако трябва да посоча едно нещо, което ме навежда на размисли, това е концептуалното изкуство. Виждам много общо между него и рекламата - най-вече, защото то работи с идеи.

Как протича един твой работен ден?

Предполагам, че има хора, които си мислят, че практикуващите творчески професии седят на дивана или с крака върху бюрото и чакат да им дойде някаква идея. Това няма нищо общо с истината. Всички хора от бранша, включително и такива от най-големите агенции по света, с които съм разговарял, изтъкват като основна причина за успеха си едно-единствено нещо: неуморна работа. Която включва заетост по над 16 часа на ден, безсънни нощи, работа в почивните дни. Аз от две години и половина работя за себе си и в първите дни, след като се отделих от агенцията, големият ми проблем беше, че повече се наслаждавах на факта, че не трябва в 9 ч. да съм в офиса, и че не трябва да седя зад бюро по 8 часа на ден. Това ми костваше доста изгубено време, но успях да се преборя със себе си и в момента денят ми е строго структуриран. Големият плюс е, че ми е необходим единствено лаптоп, а в някои случаи и само мобилен телефон, което ми дава възможността да работя от всяка точка на света.

Как се съотнася работата на един криейтив копирайтър, работещ за агенция, и такъв, който работи на свободна практика?

Има няколко нива на сравнение. На първо място е бизнес страната - в агенцията имаш осигурени клиенти, имаш гарантирана работа и съответно доход. А когато си фрийлансър, за всичко това трябва да разчиташ единствено на себе си - никога да не спираш да търсиш клиенти, които в крайна сметка ти осгуряват прехраната. От гледна точка на работата в голяма агенция най-вероятно ще имаш по-атрактивни задачи, докато фрийлансърите в България се занимават основно с по-дребни задачи, предимно свързани с интернет. Също така агенцията ти дава ноу-хау, там имаш възможност ежедневно да се учиш от хора с повече опит, а когато си сам, си принуден да разчиташ на опита, който си придобил до момента, и ще ти коства много усилия да си намериш ментори. Един от добрите съвети е да имаш поне 5-годишен опит в агенция, преди да започнеш работа на свободна практика. Защото в агенцията полагаш необходимата основа, там има кой да те навигира по пътя към израстването и придобиването на необходимите умения за една успешна кариера.

Още полезни съвети и любопитни моменти от професията криейтив копирайтър ще научите от интервюто с Виктор Минчев в предаването Улица "Събота". Разговора слушайте в прикачения звуков файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ
Музей на стъклото в Белослав

Малкият бизнес готов да поеме тежестта на Бюджет 2026, но с мерки за компенсиране на разходите

Малкият бизнес е готов да поеме част от предстоящите разходи, след приемането на Бюджет 2026, но очаква  мерки - реформи, достъп до обществени поръчки, инвестиции в инфраструктурни проекти , които дават добавена стойност. Това каза Данко Калчев, съсобственик на семейна стъкларска фирма в Белослав, в предаването на Радио Варна POST..

публикувано на 21.11.25 в 06:35

Във Варна представят изложбата "Наша земя"

Изложбата "Наша земя" събира в едно творчеството на две художнички, обединени от любовта към акварела - Полина Лазарова и Даниела Драгнева. Откриването на експозицията беше вчера в Арт център – галерия М&М във Варна. Изложбата включва над  50 платна, вдъхновени от красотата на българската природа и на българските народни танци, както и от личните..

публикувано на 20.11.25 в 07:10

Faruk Aydın Toksöz (ALKERA): Обединяването на силите, може да създаде истински Волтрон

Интервю с Faruk Aydın Toksöz и Onur Çobanoğlu (ALKERA) „ProgVibe Balkans“ е двудневен фестивал, посветен на прогресив рока и метъла, с фокус върху съвременната балканска прогресив сцена. В рамките на събитието, което е на 21 и 22 ноември, ще се представят изпълнители от България, Гърция, Турция и Румъния, които разкриват богатството и..

публикувано на 20.11.25 в 06:30

Младата бизнесдама Хелин Алев: Когато си предприемач, а не само търговец, можеш да се измъкнеш от всяка криза и ситуация

Когато си предприемач, а не само търговец, можеш да се измъкнеш от всяка криза и ситуация. Това мнение изрази младата предприемачка Хелин Алев в предаването на Радио Варна "Новият ден" в Дена на жената предприемач. Тя коментира равнопоставеността между половете, предизвикателствата пред жените в бизнеса и тревогите на малките компании около..

публикувано на 19.11.25 в 10:36

ПРИСТАН - Европейски ден на авторите и Ден на четенето във Варна

В периода 11 ноември – 12 декември 2025 година училища и детски градини ще отбележат и ще отпразнуват Европейския ден на авторите и Деня на четенето. Два вдъхновяващи повода за ново читателско пътешествие, представи инициативата в Радио Варна Мария Баджакова от Младежка фондация "Аморфа". В инициативата освен чилища и детски градини участват още..

публикувано на 19.11.25 в 08:05

Christopher Bowes (ALESTORM): Хората спират да слушат нова музика, когато остареят

Интервю с Christopher Bowes (ALESTORM) До момента ALESTORM са направили два концерта в България. През 2010 година като съпорт на SABATON и през 2022 като част от фестивала „Midalidare– Rock In The Wine Vally“. Ето, че на 29 ноември шотландските пирати ще излязат за трети път пред родните фенове. Но този път като хедлайнъри, с подкрепата на..

публикувано на 19.11.25 в 07:20

Елен Сабатини: България е оазис за пчелите – нека остане така

"България е оазис за пчелите и това трябва да остане така“, казва с усмивка Елен Сабатини – французойка, която преди 18 години избира да се установи в България и да посвети живота си на пчеларството и опазването на природата. Завършила екология, Елен намира своята мисия в това да учи хората – особено децата – да обичат пчелите. Тя често..

публикувано на 18.11.25 в 08:05