Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Виктор Минчев: В рекламата всичко е въпрос на добра идея

Варненският специалист разказва за професията криейтив копирайтър

Снимка: Бояна Георгиева

За много от младите хора мечтаната професия е свързана с това тя да предоставя възможността за творческа изява, да позволява работа извън офис, да е свързана с комуникациите и да отразява дневния ред на съвременното общество. Една от областите, които обединяват всичко това, е рекламата, а една от най-харесваните дейности в нея е тази на копирайтъра.

"Копирайт" е термин, произлизащ от английския език (copy – ръкопис, текстови материал; write – пиша). Копирайтър се нарича този човек, който отговаря за текстовата част на рекламата във всичките ѝ форми – печатна, външна, радио, телевизионна и в интернет. А криейтив копирайтър е този, който измисля слогани, рекламни изречения за промоции, сценарии за радио- и телевизионни реклами и работи върху цялостни рекламни концепции.

Именно това поприще е избрал за своя професия варненецът Виктор Минчев. След завършването на висшето си образование в София той се изправя пред въпроса, който стои пред почти всеки млад българин: а сега накъде? Избира пътя на рекламата и по-точно творческото поле на рекламния текст.

Преди около 10 години с Георги Георгиев и други мои приятели издавахме градския фензин Варненски уличник. Опитът от това време с рекламата, която включвахме в изданието, ми помогна да взема решение да продължа по този път, като за избора ми силно повлия и Георги. И така, въпреки че не успях да започна мечтаната от мен работа в списание, след университета станах криейтив копирайтър.

Какво е необходимо, за да продава един рекламен текст?

Аз лично вярвам, че най-важното нещо е текстът да докосне човека отсреща. Т.е. да не се опитва по агресивен начин да му продаде, а да го накара да почувства нещо - надежда, щастие, каквото и да било. Текстът трябва да осъществи емоционална връзка с потребителя. Защото е установено, че хората никога не вземат рационални решения - те вземат единствено и само емоционални решения. И дори да се опитват да ги облекат в някаква логика, това е по-скоро заблуждаващо замаскиране на реалната причина за предприетото действие. А това емоционално докосване е възможно след като опознаеш потребителя - неговия свят, планове, мечти, страхове, проблеми.

Кое те вдъхновява, за да пишеш ефективни текстове?

Всичко започва с известна доза вдъхновение, но и упоритият труд е много важен. За да стигнеш до добра идея, преди това трябва да изхвърлиш 20-30 лоши. Искам да подчертая "идеи", а не "текстове", зщото според мен в рекламата всичко е въпрос на добра идея. Иначе много се вдъхновявам, когато виждам най-доброто в моята област. Винаги, когато почувствам, че съм забил, си отварям някой уебсайт с най-добрите реклами в света в момента и започвам да ги разглеждам. Това е безотказно средство за рестартиране на креативността. Иначе смятам, че както копирайтърът, така и всеки, който се занимава с реклама, трябва да се интересува от абсолютно всичко, което се случва в света. Т.е. черпя вдъхновение от всичко наоколо, но ако трябва да посоча едно нещо, което ме навежда на размисли, това е концептуалното изкуство. Виждам много общо между него и рекламата - най-вече, защото то работи с идеи.

Как протича един твой работен ден?

Предполагам, че има хора, които си мислят, че практикуващите творчески професии седят на дивана или с крака върху бюрото и чакат да им дойде някаква идея. Това няма нищо общо с истината. Всички хора от бранша, включително и такива от най-големите агенции по света, с които съм разговарял, изтъкват като основна причина за успеха си едно-единствено нещо: неуморна работа. Която включва заетост по над 16 часа на ден, безсънни нощи, работа в почивните дни. Аз от две години и половина работя за себе си и в първите дни, след като се отделих от агенцията, големият ми проблем беше, че повече се наслаждавах на факта, че не трябва в 9 ч. да съм в офиса, и че не трябва да седя зад бюро по 8 часа на ден. Това ми костваше доста изгубено време, но успях да се преборя със себе си и в момента денят ми е строго структуриран. Големият плюс е, че ми е необходим единствено лаптоп, а в някои случаи и само мобилен телефон, което ми дава възможността да работя от всяка точка на света.

Как се съотнася работата на един криейтив копирайтър, работещ за агенция, и такъв, който работи на свободна практика?

Има няколко нива на сравнение. На първо място е бизнес страната - в агенцията имаш осигурени клиенти, имаш гарантирана работа и съответно доход. А когато си фрийлансър, за всичко това трябва да разчиташ единствено на себе си - никога да не спираш да търсиш клиенти, които в крайна сметка ти осгуряват прехраната. От гледна точка на работата в голяма агенция най-вероятно ще имаш по-атрактивни задачи, докато фрийлансърите в България се занимават основно с по-дребни задачи, предимно свързани с интернет. Също така агенцията ти дава ноу-хау, там имаш възможност ежедневно да се учиш от хора с повече опит, а когато си сам, си принуден да разчиташ на опита, който си придобил до момента, и ще ти коства много усилия да си намериш ментори. Един от добрите съвети е да имаш поне 5-годишен опит в агенция, преди да започнеш работа на свободна практика. Защото в агенцията полагаш необходимата основа, там има кой да те навигира по пътя към израстването и придобиването на необходимите умения за една успешна кариера.

Още полезни съвети и любопитни моменти от професията криейтив копирайтър ще научите от интервюто с Виктор Минчев в предаването Улица "Събота". Разговора слушайте в прикачения звуков файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

“Сън или не” - новият български късометражен филм

Доколко устойчиви могат да бъдат партньорските взаимоотношения при възникването на трудности и способни ли са двама души да поставят личния си интерес на заден план в името на това, да съхранят връзката си? Този и други вълнуващи въпроси задава новият български късометражен филм “Сън или не”, който ще направи своята премиера на 27 април във..

публикувано на 22.04.25 в 08:20

Митрополит Йоан: Чрез силата на Възкресението на Спасителя смъртта е унищожена като най-последен враг

Всечестни отци, представители на монашеството, братя и сестри, скъпи чеда на Варненската и Великопреславска епархия,  Христос Воскресе! Всесърдечно поздравяваме всички вас с великия празник на Светата Пасха. Наистина този е „празникът на празниците и тържество на тържествата“ (Пасхален канон, песен 8). Ние празнуваме избавлението на човеците..

публикувано на 20.04.25 в 00:00

Злато за ансамбъла ни

Златен медал в многобоя за българския ансамбъл на световната купа в Баку. Уникално съчетание на обръчи и топки. Българките тотално взривиха залата с играта си.

публикувано на 19.04.25 в 20:09
Шеф Филип Спасов даде важни съвети и трикове за да ни се получи хубав козунака

Шеф Филип Спасов за тайната на хубавия козунак

Козунакът е един от главните герои на великденската трапеза редом до яйцата и агнешкото месо. Приготвянето му обаче не е лесна работа. Не е и чак толкова трудна. Стига човек да има желание и най-вече търпение. За щипката любов е ясно. От нея във всеки свой козунак прибавя шеф Филип Спасов, който отдавна е изгубил бройката на приготвените от..

публикувано на 19.04.25 в 07:50

Отец Ивалин Славов: Временно сме на земята, временно сме даже и на гробищата

Ивалин Славов е свещеник в Катедралния храм "Успение Богородично" във Варна. Той е роден  в Исакча, Румъния. Майка му е с руски корени, а б аща му е българин. О тец Ивалин е учил и в България, и в Румъния. Завършва Духовната семинария в София и Богословския факултет на университета в Букурещ. Служи в храма в Асеновград, а през 2006 г. Светият синод..

публикувано на 18.04.25 в 07:45

Проф. д-р Христо Кожухаров: Сега живее поколение, което получава всичко веднага - без изчакване, без отлагане

Поколението на подрастващите днес е поколение на зависимости от материалното. Това е поколение, при което всичко се получава веднага. Поколение, което не може да изчаква и да отлага. Това подчерта в интервю за Радио Варна  проф. д-р Христо Кожухаров , ръководител на Втора Психиатрична клиника към Университетската многопрофилна болница за активно..

публикувано на 17.04.25 в 08:00

Експерт: Не е далеч моментът, в който човекът ще е междупланетен вид

Не е далеч моментът, в който човек ще е междупланетен вид. Това каза Виктор Данчев, технически директор на Ендуросат - българската компания, работеща в сферата на космическите технологии. От компанията вече са изстреляли десетки сателити и обслужват стотици клиенти. Той е убеден, че футуристичната перспектива за пенсиониране на Марс, която за мнозина..

публикувано на 16.04.25 в 08:05