Литературоведът проф. Антоанета Алипиева представи във Варна новата си книга „Вълкът единак. Богомил Райнов”. Проф. Алипиева е литературен историк, професор по „Нова и най-нова българска литература“ в Шуменския университет „Епископ Константин Преславски“ и Белградския университет. Автор е на редица монографии, както и множество статии и студии, изследващи българската литература от 19. век до наши дни.
Монографията "Вълкът единак. Богомил Райнов" прави обзор на цялостното творчество на Райнов. То проследява и социалния път на писателя, в който той е един от основните герои на българския социализъм. Младият Райнов е и ангажираната от властта фигура, и колекционер, и самотен високообразован ценител на световните шедьоври. В широк контекст се възстановява последната половина от 20. век. Изследователският ракурс е лишен от конюнктурни оценки, защото произведенията на Богомил Райнов са важни постижения в българската литература. Преобладава психографският прочит, тъй като автобиографизмът е съществена черта в поезията и прозата на писателя. Книгата намира добрия баланс между агресивната социална биография и безспорните естетически образци, създадени от Райнов.
Авторката, проф. Антоанета Алипиева, беше гост в предаването за култура "Гравитация нула" с водещ Светлана Вълкова.
"Богомил Райнов е безкрайно интересна личност. Това е една от големите личности в българска литература. Той е силно автобиографичен автор - цялото му творчество е видяно и чрез биографията му. Това е фигура в самото време, биография в самото време и оценката са фактите. Това е демонизирана фигура, много силен играч, опитен, подготвен и убеден в това, което прави", коментира Антоанета Алипиева.
На въпроса защо изданието се казва "Вълкът единак" Антоанета Алипиева отговори:
"Книгата е кръстена така, защото той наистина е вълк единак. Но не в гамата на самотата, на тази екзистенциална самота, която познаваме при Сашо Геров например. Това е опитният циник. Без никакво съжаление, със страшно хладен разум, наистина тръпки да те побият от такава воля! Истината е, че колкото по-нагоре върви една личност, толкова повече се снабдява с цинизъм. Няма как. Правилото на обществото е такова - нагоре, нагоре и нагоре, и цинизмът ти става биография! Защото големи са битките, големи са ударите, голямо е собственото пазене, голямо е отстояването!".
По думите на Алипиева поезията на Богомил Райнов граничи с цинизма. "Той е бил много студен човек, расъл без майка. Има травма някаква. Оттук нататък Райнов няма никакво чувство за жената, по-скоро скромно чувство. Тя е инструмент. И ето ти една поезия, която е много хладна, много ледена, граничи буквално с цинизма. Неговият кошмар е, че може да бъде сложен в една битова посредственост, защото умът и ерудицията работят на съвсем други нива".
За френската проза
Богомил Райнов е живял е и е попивал от френската атмосфера. Там се раждат отлични новели с невероятна топография за Европа.
Шпионските му романи са най-доброто нещо, което в този жанр българската литература роди. Това са учебници по разузнаване и контраразузнаване. Райнов е кухненски участник в тези сюжети - неслучайно неговите шпионски романи се изучават в полицейските академии в света.
Цялото интервю на Светлана Вълкова с Антоанета Алипиева можете да чуете в звуковия файл:
Заедно със Светлин Русев участва в подбора и закупуването на картини на Националната галерия за чуждестранно изкуство. Парите са държавни, отпуснати по настояване на Людмила Живкова.
Богомил Райнов сътрудничи на вестниците „Вестник на жената“, „Ученически подем“, „Светлоструй“, „Литературен живот“, „Литературен критик“, на сп. „Изкуство и критика“ и др. За първи път негови творби са публикувани през 1936 г. във в. „Вестник на жената“.
Има научни публикации в областта на естетиката, изкуствознанието и културологията. Автор е на многобройни монографии за изобразителното изкуство, история на теософията, криминални и шпионски романи, чийто главен герой е Емил Боев, както и романизирани автобиографии. Романите му са много популярни, издават се по няколко пъти в големи тиражи.
В една от последните си книги – „Людмила“, дава интересни сведения за задкулисието в българския културен и политически живот през 80-те години на 20. век и опита да се разчупи тесногръдието и отвори врата към света на свободната култура.
След смъртта на Богомил Райнов са публикувани книгите му „Лека ни пръст“ и „Писмо от мъртвец“, изпълнени с груби нападки срещу Александър Жендов, Борис Делчев и Радой Ралин.
Книгата "Играещият човек" представи във Варна българският актьор Стефан Мавродиев. В изданието той събира в едно целия си опит, личните си горчилки и възторзи, мисълта и усета си за света, за да заговори за свободата, достойнството, заблудата и истината... Биографията на един от най-обичаните български актьори е написана в съавторство с Огнян Панов...
Фестивал на хвърчилата ще се проведе и тази година във Варна на плаж "Аспарухово" на 30 и 31 август. "Хвърчилата са едно изкуство, което успокоява въздуха. Човек трябва да разбира от аеродинамика, конструкция и трябва да направи хвърчилото красиво", коментира за Радио Варна организаторът на фестивала Юрий Георгиев. Фестивалът започва в 10..
Интервю със Svend Karlsson (BAEST) Дет метълът отдавна не е това, което беше. И датчаните BAEST са олицетворение на това, че дет метълът отдавна не е това, което беше. Просто чуйте новия им албум „Colossal“ и ще ви стане ясно за какво става въпрос. Рок, хеви и дет. Това са събрали в него BEAST. „Colossal“ ще бъде надълго и нашироко представен и..
Колко време отнема на човек да се адаптира отново към работата след отпуск? Според психолога Добринка Горанова това може да отнеме от 3 дни до една седмица. Всеки човек използва различни механизми за тази цел, но има техники, които със сигурност могат да помогнат. Добринка Горанова съветва, при възможност, човек да си разпредели..
Какво е щастието в чаша? За някои - ароматна глътка сутрешно кафе, за други - момент на тишина и покой. А за Владимир Стоев - това е платно, върху което създава изкуство, оставащо в сърцето. Владо е бариста, който чрез артистичност пренесе класическия лате арт на съвсем друго ниво. Той е единственият в България, които може да разсмее и разплаче от..
Варна има богато архитектурно наследство. Всяка къща има облик, има лице, има изкуство. Това каза фотографът Гаро Кешишян, който допълни, че е разочарован от факта, че това богатство се затрива и бетонира. Не може да отива в ръцете на хора, които нямат чувство за изкуство и отговорност, категоричен е той. Какво става с този град, вместо да запазим..
Варна е град на свободата, който има хоризонт за това човек да се чувства спокоен и дава увереност на артиста и възможност да твори без да е ограничен от нещо. Само като застанеш на брега и видиш тази шир, това ти прочиства мислите. Това каза варненецът - изпълнител и автор на песни, Атанас Кателиев, в изнесеното студио на Радио Варна. "Варна с всяка..