В последните години България е неизменно на едно от първите места в Европа по брой на катастрофите и загиналите на пътя. Само през миналата година регистрираните тежки пътно-транспортни произшествия в страната са над 6 000, а загиналите – 530. От началото на 2023-та, статистиката на МВР отчита вече почти 2000 тежки катастрофи, а броят на загиналите отново е трицифрено число. Цифрите са стряскащи, но въпросът е защо те продължават да се увеличават с всяка следващата година?
Според Диан Драганов, председател на Съюза на българските автомобилисти-Варна, причините са комплексни. По думите му, държавата трябва да инвестира в превенцията и възпитанието на подрастващото поколение.
"Трябва да има повече часове по пътна безопасност в училищата. В момента те са много малко или изобщо ги няма", коментира Драганов.
Проблем е и подготовката на бъдещите шофьори. Много автошколи предлагат евтини курсове, които обаче са за сметка на качеството.
"Там по време на целия курс се кара единствено в града и основно на първа и втора предавка и много рядко на трета. Което означава, че се шофира с 20-30 км/час", каза Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите.
Листовките се наизустяват, а по време на изпита, младите шофьори минават само по няколко улички, които са им добре познати, което също е сериозен проблем според Георгиев.
"И когато курсистите вземат заветната книжка се качват на магистралата, развиват скорост от 80-100 км/час и губят контрол над автомобила. До голяма степен, пътно-транспортните произшествия се дължат именно на тези неща", коментира още експерта.
Според Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики, многото катастрофи се дължат и на лошата пътна инфраструктура.
"В България безопасни пътища няма", категорична беше тя.
Един от основните проблеми е и пътната маркировка, смята Диан Драганов от СБА-Варна.
"Хоризонталната и вертикалната маркировки на места дори се губят", коментира експерта. Губи се и контролът от страна на държавата, допълни още той.
Същото мнение изразиха и голяма част от гражданите, които анкетирахме.
"Трябва да има повече контрол и повече полиция по пътищата", сподели младо момче, на което му предстои скоро да изкара книжка.
Други смятат, че трябва да сме по-толерантни на пътя и да спазваме правилата за движение - така, както много от нас го правят когато шофират в чужди държави, защото там глобите са доста "солени".
"Когато свети червено да спрем и да си изчакаме зеленото", призова гражданка.
За съжаление обаче по нашите пътища понякога важи с пълна сила неписаната максима, че жълтият и две секунди от червения сигнал на светофара, е равносилно на зелено.
Според психолога Добринка Тотева-Горанова потребността на шофьорите да карат бързо и агресивното им поведение на пътя са провокирани най-често от нещо, което ги е ядосало. По този начин чрез автомобила те се освобождават от негативните емоции. Експерът е на мнение, че бързите и мощни коли също ни "подканват" да натиснем газта, но отбеляза, че нашите пътища изобщо не са годни за развиване на висока скорост.
И лошите пътища и високата скорост, както и липсата на превенция са проблем. Но, най-големият, според Диан Драганов от СБА, е културата на шофьорите, върху която трябва да се работи сериозно.
И винаги, тръгвайки на път, да осъзнаем, че носим отговорност както за нашия, така и за живота на останалите участници в движението.
Чуйте репортажа на Иван Барбов:
Община Варна прекрати обществената поръчка за приготвяне и доставка на храна за нуждите на социалните услуги. Тя беше обявена на 12 юни и беше за над 4 млн. и 700 хил. лв. обществената поръчка беше със срок за 3 години и със сходни параметри, но за три вместо за една година, като поръчката, заради която беше задържан кмета на Варна Благомир Коцев и..
Всеки човек трябва да върви по 30 минути всеки ден или поне 3 пъти на седмица, а най-полезната скорост е тази, с която можем да говорим, без да се задъхваме. Това каза за Радио Варна рехабилитаторката Весела Викторова. Тя допълни, че при увеличена продължителност на ходенето пеш рискът от сърдечно-съдови заболявания може да намалее с до 30%...
През август лятната приказка продължава. Оркестърът на вълните както винаги поддържа ритъма и чаровно озвучава всички красиви летни истории. Чайките добавят към безгрижната мелодия своето класическо соло, а шареният парад на туристите залива града. Колелцата на куфарите потракват по тротоарите и лятото весело се разхожда по улиците. Топлите му..
Рисунка на мома с ваяшка народна носия, която бере череши, краси фасадата на Народно читалище „Просвета“ във варненското село Приселци. Идеята възниква през юни и се осъществява през август, а официалното откриване е планирано за месец септември. Това разказа за Радио Варна Катерина Велчева, която е член на читалищното настоятелство...
Община Балчик ще се присъедини към Националната кампания„Да изчистим България заедно", която ще се проведе в рамките на Световния ден на почистването (World CleanUp Day) и ще подкрепи каузата на Let's Do It World - глобално движение, което обединява милиони хора в името на по-чиста планета. Традиционно инициативата обединява стотици хиляди..
Европейският фестивал на плажните спортове в Бяла, организиран от община Бяла по проект, финансиран от програма Еразъм+, получи изключително висока оценка от страна на всички участващи партньори, участници и публика. Независимо, че Фестивалът приключи, проектът EUFestByala продължава, като община Бяла работи с амбицията да създаде уникален бранд..
Фотоизложбата " ПроменениТЕ – за живота след приемната грижа" ще бъде открита в 11.30 часа днес в сградата на Община Варна ( ет. 1, Информационен център за граждани). В събитието ще участват приемни семейства от областта и деца, настанени в тях, както и членове на Областния екип по приемна грижа. Експозицията ще бъде достъпна за посетители от..