Експозицията от 9 платна е инспирирана от едно пътуване до Южна Франция. Повечето от картините са пейзажи, а цветовете, по думите на автора, са „южни“. Светлината на френския юг изпълва изображенията и дава друга гледна точка към света. Неслучайно големите френски художници от края на XIX и началото на XX век са рисували точно по тези места, за да избистрят погледа си за чистия цвят.
Най-разтърсващото преживяване за Милко Божков по време на пътуването е посещението в психиатрията на Saint-Paul-de-Mausole в Saint-Rémy-de-Provence, където Ван Гог прекарва няколко тежки месеца към края на своя живот, но и където създава някои от най-прочутите си творби. Картината на Божков „Mon cher Theo“, чието заглавие напомня писмата на гениалния художник до неговия любим брат, има изключително силно внушение чрез своята безпощадна безмълвност. Именно тя е и плакат на изложбата.
„Това е едно обръщение от писмата на Винсент до брат му Тео от манастира (лудницата), в който е бил... Като филм на Хичкок е тази стая до килията на Ван Гог с двете вани, които са пълнели с ледена вода и са ги затваряли с дървени капаци, за да лекуват пациентите. В самия манастир в двора и около него, в рамките на стотина метра, са разположени на малки пана репродукции на пейзажите, които той е рисувал. Когато започнах тази картина – а тя е първата, която започнах, си казах:“Дали няма да стане малко зловещо?“. Целта ми беше да направя така, че да не изглежда като картина от Освиенцим. Въпреки това Ван Гог е рисувал едни от най-слънчевите си картини в този период, каквото и да му е коствало това“, пояснява Милко Божков. В долния десен ъгъл на картината виждаме две обувки. „Това са моите обувки. Реших да ги нарисувам, защото изпитах някакво нескромно чувство да се „вместя“ във всичко това. За мен беше нещо като поклонничество. Нещо като да отидеш до Божи гроб... Когато Ван Гог е влизал във ваната, той си е събувал обувките. Преди да излезе си ги е обувал. Първоначално исках да направя един вариант с неговите обувки (той има няколко много силни етюда на старите обувки, с които е ходил. Но реших, че е по-добре да нарисувам моите обувки – това беше един опит да се „докопам“ до него“, допълва Милко Божков.
Интригуващ в изложбата е и условно нареченият автопортрет, в който обаче Милко Божков не е в центъра на композицията. Откриваме го в една малка фигура в гръб и на още две места в картината (подсказка само за наблюдателните). Това, което виждаме през неговите очи, е сякаш триизмерна снимка на околния пейзаж. „Така е, защото през цялото това пътуване бях един наблюдател“ – казва художникът. Но какъв наблюдател! – бих добавила аз.
Милко Божков описва в чувство за хумор картината. „Има три портрета на един плешивец – това е серия от няколко малки градчета в близост до Авиньон, които се намират високо в планината. Те са каменни и изключително красиви. Атмосферата, като се разхождам по тези каменни улици, беше сякаш гледам триизмерно. Много ме впечатли. Когато видях църквата, си казах, че от това може да излезе нещо. Има един стар трик на старите майстори да рисуват фигура в гръб (нарича се стафаж). Чрез нея може да се види по-ясно мащабът. Аз се повторих три пъти с идеята, че сякаш от три гледни точки те се събират в едно 3-D изображение“, допълва Милко Божков.
За какво отвори очите на художника това пътуване? „Това, което е важно за мен – това, което мислех, че е лека литературна или изкуствоведска измислица за въздействието на юга върху съвременното изкуство, се оказа точно. И, разбира се, свободата, лежерността на тези хора. Спомням си един ден, събота или неделя, в Ница беше, имаше някакъв празник. И малките улички там бяха претъпкани, не можехме да намерим място, където да седнем. Само мъже! Оказа се, че било Ден на бащата. Пеят едни песни, леко подпийнали, ама толкова хубаво, толкова естествено, толкова искрено – как да не им се възхитиш на тази лекота на живеенето!“.
Експозицията ще остане в галерия A&G Art Meeting до 11.11.2023 г.
Целия разговор с Милко Божков чуйте в звуковия файл в началото на публикацията.
Стефани Николова е деветокласничка от Националното училище по изкуствата "Добри Христов" във Варна. Нейни преподаватели са Антония Станева и Светлана Тоншева (хореограф и репетитор в Държавна опера-Варна). Допълнителната награда на Силвия Томова от Международния балетен конкурс "Сара-Нора Прима" 2024 г. я отличава като много талантлива млада..
Документалният филм "Милен", посветен на емблематичния журналист Милен Цветков, загинал трагично в пътна катастрофа, ще има своята варненска премиера на 2 март. Прожекцията ще бъде от 18.30 часа във Фестивалния и конгресния център. "Милен" ще бъде представен и в останалите киносалони в морската столица от неделя. "Човекът, който никога не се..
Интервю с Olof Wikstrand (ENFORCER) ENFORCER са от вълната групи, които в началото на новото хилядолетие възродиха класическия хеви метъл. И така вече 20 години шведите проповядват култа по целия свят. На 4 март ENFORCER ще направят първи концерт в България. С тях идват и унгарците TÜRBÖWITCH. Концертът на двете банди е в софийския клуб..
Регионалната съдийска колегия по ветроходство във Варна има нов председател. В следващите две години на поста ще бъде Явор Колев, едно от популярните и утвърдени имена у нас като състезател, треньор, организатор и съдия. "К расотата на ветроходството е, че никога не успяваш да го изучиш. Няма момент, в който да кажеш: "Вече не ми е интересно,..
Езикът ни, културата ни са важни за отстояването на украинската идентичност, за опазването на духа ни , казва отец Васил Вирозуб от Православната църква на Украйна (ПЦУ), антипод на вече забранената проруска Украинска православна църква (УПЦ). Военен капелан към 88-ми батальон, той е един от пленените на Змийския остров (о. Змийний) на 25..
Изложбата „65“ , посветена на 65 години от рождението на Ангел Ненов ще бъде открита на 24-ти февруари в Арт салона на Радио Варна. Експозицията е с благотворителен характер и е в памет на известния варненски фотограф-художник Ангел Ненов. На 25-ти февруари се навършват девет месеца откакто той ни напусна, но специална е и датата 23-ти..
Кметът на Варна Благомир Коцев по никакъв начин не е съгласен с мотивите на областния управител Андрияна Андреева, с които тя обжалва пред съда увеличаването на таксите за строителство. Областният управител: Спазването на законовата процедура е основната причина за обжалване на таксите за строителство В обзорното предаване на Радио Варна..