Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Max Cavalera (CAVALERA CONSPIRACY, SOULFLY, екс-SEPULTURA): Важно е да не забравяме миналото

Снимка: https://www.metal-archives.com

Интервю с Max Cavalera (CAVALERA CONSPIRACY, SOULFLY, екс-SEPULTURA)

Кой не знае Max Cavalera, кой не е чувал за него. В рамките на година заедно с брат си Iggor, двамата презаписаха първите три издания на SEPULTURA – минилбума „Bestial Devastation”, дебюта „Morbid Visions” и „Schizophrenia”. Под името CAVALERA Max и Iggor ще направят концерт и в София на 15 юли. Поканата е на „Blue Hills Events”, които съдействаха и за интервюто, което Max Cavalera даде специално за „От другата страна”.

Интервюто с Max Cavalera (CAVALERA CONSPIRACY, SOULFLY, екс-SEPULTURA) е излъчено в „От другата страна” по Радио Варна и е публикувано на сайта WeRock.bg.


От другата страна - Привет, Max, скоро идвате с CAVALERA в България. Сетът единствено от песни на SEPULTURA от първите три презаписа, които направихте ли, ще бъде?

Max Cavalera - Голямата част, голямата част със сигурност ще бъде събрана от трите презаписани албума „Bestial Devastation”, „Morbid Visions” и сега с допълнение от „Schizophrenia”. Планираме да изпълним повече материал от него. Докато дойдем в България се надявам вече да сме включили повече песни от албума в сетлиста. Трябва да ги добавим, за да ги изпробваме, както и да ги научим. И ще го направим. И разбира се, че ще изсвирим и някои неочаквани неща. Няма да разкривам нищо, не искам да развалям изненадата. Но в края на сета винаги можете да очаквате нещо подобно.

От другата страна - Песни на SOULFLY?

Max Cavalera - Най-вероятно няма да има. Все пак SOULFLY са активна банда и правят турнета. Може би ще добавим материал на CAVALERA CONSPIRACY. Мисля, че ще е страхотно. Примерно от „Inflikted” или „Psychosis”. Може да добавим и NAILBOMB. „Point Blank” направи 30 години през март и  може и да си го припомним. Това са идеи, които могат и да бъдат осъществени.

От другата страна - Би ли споменал кой е твоят Magnum opus албум с твое участие?

Max Cavalera - Що се отнася до тези, които съм създал, най-трудният и удовлетворяващ е едноименният дебют на SOULFLY. Това е най-трудният албум, който съм направил през живота ми. Тогава бандата беше съвсем нова. Имах толкова много да доказвам на света. Всички, целия свят твърдеше, че ме харесва в SEPULTURA. Но се чудеше, дали би ме харесал в друга група. Бяха трудни времена. Самият албум съдържа онова уникално чувство на отчаяние, ярост, безразсъдство. И в същото време чувство на удоволствие, на щастие. Той е комбинация от тези противоположни състояния. По природа дебютът на SOULFLY е някак си шизофреничен. Той е един много странен свят. В него прегръщам лудостта и в същото време се отдавам на радостта. Просто събрах всичко това на едно място в „Soulfly”. С него празнувах живота. Празнувах, че съм жив, създавайки нещо уникално. За мен „Soulfly” винаги ще бъде велико противопоставяне на всичко и всички наложени от миналото порядки. Успех, който изглеждаше невъзможен. Един от най-трудните албуми, които съм създал, но в същото време е и албумът, с който се гордея най-много, че съм направил.

От другата страна - Къде откри енергия да продължиш, след напускането на SEPULTURA?

Max Cavalera - Това беше нито повече, нито по-малко нов избор. Всъщност тогава наистина нямах никакъв друг избор. Музиката беше моето оръжие. Тя е източникът на моята сила. От нея черпя енергията. От много години вече не съм в SEPULTURA, но вътрешно съм същия човек, цялата сила, която преди ме е водила, все още бушува в мен. Мисля, че използвайки този източник, създадох нещо ново. Той ми даде възможност да отворя нова глава в живота ми. Точно това направих. Сграбчих шанса, който ми се предостави, за да създам нещо различно. Винаги съм гледал на SOULFLY като ново начало, а не като копие на SEPULTURA. Ние не се опитахме да създадем поредния албум на SEPULTURA. Щеше да бъде грешка, ако бяхме тръгнали в тази посока. От самото начало музикантите в SOULFLY непрекъснато се сменят. Съставът винаги е различен. И може би това ни позволи да сме по-свободни в изследването на различни звуци. Имаш инструментали, елементи от уърлд музиката, гостуващи музиканти, От всичко това се роди нещо много специално и положително. Смятам, че посланията на SOULFLY са по-позитивни и духовни. Албумите на SEPULTURA са мрачни, от тях извира мрак. А на SOULFLY са някак по-приветливи. Самото начало обаче беше много трудно. Когато се махнах от SEPULTURA, бях приключил с музиката. Въобще не исках да се занимавам с нея. Бях натрупал твърде много отрицателни емоции, главоболия, душевни болки и разочарования. Малко по-малко започнах да си връщам силата. Отново започнах да създавам.  След което осъзнах, че държа в ръцете си нещо много специално.

От другата страна - Защо реши да се върнеш в началото обаче?

Max Cavalera - Добър въпрос. Исках заедно с Iggor да се отдадем на носталгията в живота ни. Това бяха наистина непорочни и неопетнени времена. Сърцата и душите ни бяха чисти. Много харесвам песните, но никога не съм харесвал звука на тези албуми. Тогава не разполагахме с възможностите да изградим правилната продукция, да постигнем точния звук така че да звучат добре. Винаги съм си мечтал да имам възможността, да представя на феновете тези записи по начина, по който те могат да са много по-добри. И то изсвирени така, както го можем днес. Също така да ги запишем по-добре, но запазвайки цялата агресия и бруталност на епохата. Просто искахме да направим така, че да звучат по-добре. Носталгията е огромна сила. По някакъв начин всеки един от нас иска да се потопи в нея. Мен самия постоянно ме връхлитат носталгични чувства, породени дори от филми или спортни състезания. Понякога си пускам някой стар филм и отново се превръщам в тийнейджър. Пренасям се в миналото, когато съм го гледал за първи път. Това се получи и с презаписаните албуми на SEPULTURA. Исках да изпитам отново онези емоции заедно с брат ми. Имах щастието да го направя с много специална група. Синът ми Igor свири на бас. Travis "Eviscerator" Stone ilr свири на китара. Невероятно положение – знам, че много фенове оценяват това, което направихме, фенове, които не са били родени тогава, както и хора, които никога не са имали възможност да ни гледат в средата на 80-те. А сега имат шанса да го направят. Уникално преживяване. Просто все едно се качваш на Машина на времето и за една нощ се озоваваш в 1987 година. Страхотно е, страхотно чувство.

От другата страна - Това завръщане към корените ще ти помогне ли да продължиш напред и по какъв начин?

Max Cavalera - Действа ми вдъхновяващо. Не знам. Знаеш ли, чувствам се страхотен късметлия, че мога да направя точно това. Има музиканти, които нямат шанса да преживеят нещо подобно. От една страна имам групи, с които продължавам към бъдещето като SOULFLY и KILLER BE KILLED, както и GO AHEAD AND DIE. И в същото време мога да преживея отново моменти от миналото, които имат голямо значение. Мисля, че е страхотно да мога с единия крак да съм в бъдещето, а с другия в миналото. Виж, миналото е също много важно. Важно е да не го забравяме. Всъщност няма как да го забравиш. То има изключително влияние. Съдържа в себе си нещо прекрасно, което сме създали. С тези презаписани албуми искаме да отбележим и да честваме точно тези моменти. И искам да го направя с брат ми. Използвам всичко това като вдъхновение за бъдещите ми творби. Ако започна да работя по нов албум на SOULFLY, искам да съм вдъхновен така, както бях, когато създавах „Schizophrenia”. Тук наистина става въпрос за вдъхновенията, които само музиката може да поднесе. Не да се страхуваме от нея, а да я прегърнем. Да прегърнем метъла. Дори понякога да изпадаш в некомфортни ситуации и от тях можеш да извлечеш нещо положително.

От другата страна - С тези презаписи не се ли притеснявате, че заличавате духа на времето, в което са създадени?

Max Cavalera - Не мисля така. Било е време, в което всичко това е направено. Всеки може да гледа видеа от този период, както и да си пусне оригиналните записи. Но ако искаш да ги преживееш днес, можеш да дойдеш и да ни видиш как ги изпълняваме на живо. Аз като фен откривам магия в това да мога с истинските музиканти в реално време да се пренеса в онези моменти от миналото. И то когато самите албуми са натрупали толкова много години, че едва ли не са станали част от ДНК-то на феновете. Те са се превърнали в неизменна част от кръвта на много хора. Ние презаписахме първите три албума на SEPULTURA като фенове на самите себе си. Това е ключовият момент. Двамата с Iggor си говорихме, какво бихме искали да чуем като фенове. И точно това искаме да чуем. Искаме да се насладим на мощни китари, наистина добри барабани, изсвирени по възможно най-добрия начин, все едно усещаш, че в ръцете ти гори огън. Виж, има два варианта. Пускаш си оригиналите и всичко е наред. Ако искаш да чуеш новите записи, нещата също са наред. Не ме притеснява какво ще предпочетат хората. Самият аз харесвам и двете версии. Харесва ми суровостта на оригиналите, но ми харесват и новите записи. Можеш да чуеш рифовете, наистина да почувстваш песента много по-силно, отколкото оригиналните версии позволяват.

От другата страна - Всеки презаписан албум съдържа и по една нова песен. По този начин те по-завършени ли са?

Max Cavalera - Определено смятам така. Мисля, че по този начин те са по-цели. В основата на песента „Burn the Dead”, която създадохме за „Morbid Visions”, стои риф от онези времена, от 1983-64 година. Пълна лудост е, че си го спомням. Дори се шегувахме с Iggor колко е забавно, че имаме припев, който помним и изпълняваме от период преди дори да запишем първия миниалбум на SEPULTURA. В „Schizophrenia” постъпихме по-различно. Създадохме новата песен „Nightmares of Delirium”, вдъхновени от албума. Нещата станаха по следния начин. Слушах многократно „Schizophrenia”. Влязох в кожата на 17-годишния Max Cavalera, който създава нова песен за албума. Точно сега, в момента, давай! Това е източникът на „Nightmares of Delirium”. Мисля, че се получи оригинално. Това е отдаване на почит, нашият трибют към този албум. Самата песен е напълно вдъхновена от звука на „Schizophrenia”. По никакъв начин не сме се опитвали да модерничим. Няма нищо общо с днешния модерен метъл. Това, което направихме е, преклонение към този запис от 1987, създавайки нова песен, която най-вероятно би могла да намери място в оригиналната версия.

От другата страна - С презаписите на първите албуми на SEPULTURA с миналото ли се помиряваш?

Max Cavalera - По някакъв начин е точно така. За мен основата цел, която винаги съм преследвал е да съм с брат си и отново да свирим заедно. Мисля, че се свързахме с миналото с помощта на песните. Но сме заедно и за новите поколения фенове, които се появяват днес. Знаеш ли, интересно е. Наистина ми харесва да виждам как млади хора, са фенове на тези албуми. Напомнят ми на мен, когато открих BLACK SABBATH. Това не е станало от самото начало на групата, защото когато са събрали бандата, съм бил на една годинка. Едва ли по това време е било възмжоно да бъда фен на BLACK SABBATH. Открих ги по-късно и се върнах назад, за да чуя по-ранните им записи. И успях да почувствам магията на тези албуми. Много години по-късно имах шанса да ги гледам с Ozzy. Беше невероятно! Мисля, че по-този начин твоят въпрос получава отговор. Гледаш Ozzy на концерт. Дори и да не е BLACK SABBATH, а само Ozzy. Но когато той пее „Paranoid” и „War Pigs” е брутално яко. Преживяването е изумително. Обичам всичко това. Радвам се, че съм имал шанс да го видя.

От другата страна - Два последни въпроса. Какви бяха SEPULTURA навремето?

Max Cavalera - Наистина обезумели животни. Бяхме екзотични. Когато свирехме на живо, нищо не можеше да ни спре. Преминавахме през всичко. Без никакви извинения дали звукът е скапан или нещо не се получава, както трябва. Просто продължавахме напред. SEPULTURA беше нещо като диво, побесняло животно. Като звяр. Това беше най-интересната част от концертните преживявания на бандата през 80-те и 90-те. Който е присъствал на живите ни изстъпления, е присъствал на уникални преживявания. Бяхме много естествени и истински. Излизахме без подложки и подобни неща. Истинска енергия.

От другата страна - Когато презаписвахте албумите на SEPULTURA, не помислихте ли да поканите и някого от другите, с които сте записвали оригиналите. Примерно Jairo Guedz, който свири в „Bestial Devastation” и „Morbid Visions”?

Max Cavalera - Приеми го, че си запазваме правото да поканим някого в бъдеще. За концерт например. Що се отнася до самия презапис на „Morbid Visions”, на баса е Igor, а Daniel Gonzalez от POSSESSED е китарист. В „Schizophrenia” китарист е Travis, който е голям фен на траша. Със сигурност можехме да поканим някой по-известен, но не мисля, че би било точното нещо. Не става въпрос за по-известен или по-непознат музикант. По-важното е страстта към тази музика и към онази епоха. Както и за уважението към оригиналните албуми и сериозният подход да ги направим по възможно най-добрия начин, на който сме способни. Но да, ще запазим идеята. Ще ми е приятно Jairo да се присъедини към нас на сцената за някой концерт. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Кристиана Димчева: Идеите в името на нашите деца ни обединяват днес

С „Празничен разказ“ Регионална библиотека „Пенчо Славейков“ - Варна, отбелязва две знаменателни дати в историята ни – Съединението на Източна Румелия с Княжество България (6 септември) и Независимостта на България (22 септември). Изложбата се откри на 4 септември 2024 г. Тя проследява знакови събития от изграждането на българската държавност...

публикувано на 06.09.24 в 08:05

Полската режисьорка Кинга Дембска: Обичам да показвам различни гледни точки, както и да добавям хумор

Последният си филм "Празник на огъня" представи полската режисьорка Кинга Дембска по време на фестивала "Любовта е лудост". Лентата е екранизация по едноименния роман на Якуб Малецки, в който се проследява живота на двете сестри Настка, която страда от церебрална парализа, и Луция, която е балерина. Дембска споделя, че в книгата са представени трите..

публикувано на 05.09.24 в 09:05

Chris Casket (STRIGOI, екс-EXTREME NOISE TERROR): Загубата е постоянен спътник на човека

Интервю с Chris Casket (STRIGOI, екс-EXTREME NOISE TERROR) STRIGOI са британска банда, създадена от китариста на PARADISE LOSTGreg Mackintosh и Chris Casket от DEVILMENT и за кратко част от EXTREME NOISE TERROR. В края няа миналата година STRIGOI издадоха миниалбума „Bathed in a Black Sun“ - добър повод отново да посетим страната на..

публикувано на 05.09.24 в 07:40

Martin Engler (MONO INC.): Солидарност, толерантност и любов

Интервю с Martin Engler (MONO INC.) За първи път немската готик рок/индъстриъл формция MONO INC. ще има концерт в България. Той ще бъде на 20 септември в Пловдив в Античния театър като част от поредицата „Music Of The Ages 2024“ заедно с PAIN OF SALVATION(21 септември) и IHSAHN (22 септември). Със съдействието на организаторите от „Blue Hills..

публикувано на 05.09.24 в 07:25

Ronnie Romero (LORDS OF BLACK, THE FERRYMEN, екс-RAINBOW): Винаги трябва да си здраво стъпил на земята

Интервю с Ronnie Romero (LORDS OF BLACK, THE FERRYMEN, екс-RAINBOW) Ronnie Romero е работил и работи с едни от най-големите китаристи на нашето време като Ritchie Blackmore, Michael Schenker, Adrian Vandenberg. В същото време участва в групи като LORDS OF BLACK, SUNSTORM, ELEGANT WEAPONS, където е с Richie Faulkner от JUDAS PRIEST, THE..

публикувано на 04.09.24 в 08:05

Поетът-кардиолог Весела Димова: Човек трябва да се освобождава от нещата, които го дърпат назад

Поетесата Весела Димова представи във Варна своята книга-албум "Кеят на чайките", вдъхновена от картини на варненската художничка Светла Косева .  Родена на 7 юни 1965 г. в гр. Плевен, Ве села Димова пише от дете, това е моминското й име – използва го като литературен псевдоним.  По професия е лекар-кардиолог (д-р В. Томова, д.м.). Поезията е..

публикувано на 03.09.24 в 08:05

Елена Аначкова: Най-важно за мен е зрителят да се чувства уютно в изкуството ми

Още един млад талантлив творец прекрачи прага на Галерия A&G Art Meeting тази година. Скулпторката Елена Аначкова откри самостоятелна изложба на 28 август под м отото "Пейзажи на ума". Авторката представя серия от релефни пейзажи и обекти, моделирани в процес от стъпки, в които всяка следваща е непосредствено определена от предходните, запазвайки..

публикувано на 02.09.24 в 08:05